خانه

10 تصور غلط درباره غذاهای ارگانیک

  • مواد غذایی ارگانیک معمولاً گران تر از مواد غذایی دیگر هستند. اما آیا واقعاً سالم تر هستند؟ و به حفظ محیط زیست کمک می کنند یا نه؟ طبق برخی تحقیقات انجام شده تصورات غلطی در مورد مواد غذایی ارگانیک وجود دارد که همه آن ها را باور دارند.

    1.کشاورزی ارگانیک از حیات وحش محافظت می کند
    همه فکر می کنند که محصولات کشاورزی ارگانیک از حیات وحش محافظت می کند. بله، برای غذاهای ارگانیک از آفت کش ها، مواد سمی و علف کش ها استفاده نمی شود، بنابراین آن ها به خاک یا حیات وحش آسیبی نمی رسانند. تنها مشکل این است که این نوع از کشاورزی به مقدار زیادی زمین نیاز دارد که در حال حاضر نادر و کمیاب است و اگر بخواهیم در سطح جهانی مواد غذایی ارگانیک تولید کنیم، باید حدود 2,600,000,000 هکتار جنگل را قطع کنیم! حقیقت این است که کشاورزی مدرن حدود 4,000,000,000 هکتار از زیستگاه های حیات وحش را نجات داده است.

    2.کشاورزی ارگانیک دنیا را از گرسنگی نجات می دهد
    این تصور کاملاً غلط است! بله، برای جلوگیری از آفت کش ها، مواد سمی و علف کش ها شاید بهتر باشد، ولی کاهش تولید مواد غذایی به صورت معمول، فقط باعث می شود غذای کمتری به افراد گرسنه در جهان برسد و قیمت آن نیز از مواد غذایی که به صورت عادی تولید می شود، سه برابر بیشتر است!

    3.در کشاورزی ارگانیک هرگز از آفت کش ها استفاده نمی شود
    حقیقت این است که در کشاورزی ارگانیک نیز از آفت کش ها و قارچ کش ها (مخصوص کشاورزی ارگانیک) استفاده می شود. آیا می دانستید که 20 نوع مواد شیمیایی مورد تأیید وجود دارد که همیشه در تولید مواد غذایی ارگانیک از آن ها استفاده می شود؟ ولی نکته نگران کننده اینجاست که آن ها به اندازه آفت کش های ترکیبی که در کشاورزی مرسوم مورد استفاده قرار می گیرند، مؤثر نیستند. بنابراین چه بسا مواد غذایی ارگانیک گاهی حاوی مواد شیمیایی بیشتری باشند. برخی از ارزیابی ها نشان می دهد که در کشاورزی ارگانیک نسبت به کشاورزی معمولی از دو برابر مقدار قارچ کش های مس و گوگرد دار برای مواد غذایی ارگانیک استفاده می شود.

    4.غذای ارگانیک مغذی تر است
    این اصلاً درست نیست. شاید مثلاً طبق برخی مطالعات ذرت ارگانیک فلانوئیدهای بیشتری نسبت به ذرت عادی داشته باشد. اما مطالعات بسیاری نیز وجود دارد که غذاهای ارگانیک خواص تغذیه ای خاصی نسبت به دیگر غذاها ندارند. چون ارزش غذایی واقعی بستگی به عمر نگهداری و ماندگاری سبزیجات دارد. شاید ماده ای ارگانیک باشد اما مثلاً اگر اسفناج یک هفته در مغازه مانده باشد، 50 درصد از خواص ارزشمند درون برگ های خود را از دست داده است.

    5.غذای ارگانیک مطمئن تر و سالم تر است
    بسیاری از افراد فکر می کنند که غذاهای ارگانیک همیشه سالم تر و مطمئن تر هستند. متأسفانه این تصور همیشه درست نیست. یک سم خطرناک ارگانیک به نام روتنون وجود دارد. این سم ارگانیک است! چون از ریشه و ساقه گیاهان نواحی گرمسیری استخراج می شود. محققان کشف کردند که این سم، میتو کندری سلول ها را که مثل نیروگاه انرژی برای سلول های بدن ما هستند، از بین می برد. ممکن است یکی از عوامل بیماری پارکینسون نیز باشد. این فقط یک مثال است. اما به طور کلی، بسیاری از گیاهان، ترکیبات سمی از باکتری و قارچ درون خود دارند. فقط به خاطر این که آن ها نام شیمیایی ندارند، به این معنا نیست که سالم و مطمئن هستند.

    6.کشاورزی ارگانیک همیشه اکولوژیک است
    ممکن است در چندین مورد درست باشد، اما همیشه تمام ادعاها درست نیستند! بگذارید در مورد شیر ارگانیک صحبت کنیم. شرکت های بزرگ مواد غذایی ادعا می کنند که آن ها شیر را به صورت ارگانیک، که در واقع مواد اولیه کمیاب آن را وارد می کنند، تولید می کنند. حالا این که چقدر اکولوژیک است و چه کسی کیفیت، خالصی و سالم بودن این مواد اولیه مهم را کنترل می کند، نکته قابل بحثی است.

    7.غذای ارگانیک آلوده نیست
    هر ماده غذایی چه به صورت ارگانیک رشد کرده باشد یا نه، هنوز در معرض خطر باکتری اشریشیا کُلی که کشنده است و بسیار سخت با آنتی بیوتیک درمان می شود، می باشد. مردم فکر می کنند که غذاهای ارگانیک از این میکرب ها مطمئن تر و سالم تر هستند! اما در حقیقت نیستند و باید به اندازه سبزیجاتی که با کشاورزی معمولی تولید می شوند، شسته شوند. در قرن های گذشته افراد بسیاری دچار مسمومیت غذایی از باکتری اشریشیا کُلی در غذاهای آلوده شدند و حتی خیلی از این موارد به خاطر استفاده از غذاهای ارگانیک بوده است.

    8.برچسب ارگانیک تضمینی برای کیفیت است
    همیشه استانداردهایی برای این محصولات وجود دارد که تولیدکنندگان باید آن ها را رعایت کنند. اما لیبل این نوع غذاها باید تحت نظارت و دقت خاصی باشد. بنابراین بررسی منشأ غذاهای ارگانیک خیلی سخت است.

    9.محصولات غذایی ارگانیک به دقت بررسی می شوند
    بله، مزارع ارگانیک، کارکنان، حمل و نقل و دیگر فرآیندهای تولیدی مربوطه رسیدگی می شوند و بعد از آن کالاها تأیید می شوند. تنها مشکل این است که این فرآیند اغلب کافی نیست و بعضی از این بازرسان دقت کمتری دارند و کار خود را به درستی انجام نمی دهند. هیچ تضمینی وجود ندارد که هر غذای ارگانیکی که شما می خرید، 100 درصد و با دقت بررسی شده باشد.

    10.تقاضا برای غذاهای ارگانیک در حال رشد است
    این ادعا وجود دارد که تقاضا برای غذاهای ارگانیک در حال رشد است و بسیاری از مردم غذاهای ارگانیک را ترجیح می دهند. ولی طبق برخی بررسی های انجام شده، درصد کمی از مردم و شاید فقط گروه های خاصی از این غذاها استفاده کنند.

    به طور قطع نمی توان گفت که آیا غذاهای ارگانیک از غذاهایی که به صورت معمولی تولید می شوند، سالم تر و مغذی تر هستند یا نه. همان طور که در این مقاله خواندید خیلی از این ادعاها درست نیستند و صرفاً تصورات غلط مردم است. البته غذاهای ارگانیک ذاتاً مشکلی ندارند، ولی به لیبل این غذاها 100 درصد اعتماد نکنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها تغذیه ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان