خانه

20 مورد از فواید شگفت انگیز قهوه

  • حتماً درباره خواص قهوه مطالب زیادی خواندید. شاید خیلی از آن ها را فراموش کنید، اما در این مقاله می توانید بیشتر این مطالب را یک جا داشته باشید تا هر وقت خواستید بخوانید. قبل از شروع، تمام آن تصورات منفی را که قبلاً درباره قهوه داشتید فراموش کنید، چون بعد از خواندن این مقاله آرزو می کنید که ای کاش زودتر خوردن قهوه را شروع می کردید!

    1. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقیقهوه
    شاید فکر کنید قهوه بیشتر از این که برای قلب مفید باشد، مضر است، مخصوصاً به خاطر این که بعد از خوردن قهوه، ضربان قلب به خاطر کافئین کمی بالا می رود.اما در واقع خوردن 3 تا 5 فنجان قهوه در روز، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. حتی اگر بیشتر از 5 فنجان در روز قهوه بخورید، خطر حمله قلبی برای شما بیشتر از کسانی که اصلاً قهوه نمی خورند نیست.

    2. تقویت سلول های مغز
    قهوه محرکی است که باعث می شودمغز بیشتر از حد معمول دوپامین و آدرنالین تولید کند که تأثیرات مثبت زیادی دارد، مثل تقویت حافظه و زمان واکنش. برای مثال اگر صبح زود امتحان داشته باشید و قبل از رفتن به سر جلسه یک فنجان قهوه بخورید، به خاطر تأثیری که کافئین دارد،نتیجه امتحان یا تستتان بهتر خواهد بود، چون به شما انرژی و نیروی بیشتری می دهد.

    3. از بین بردن اثرات کم خوابی
    این نکته شاید خیلی بدیهی و واضح باشد، اما باید بدانید قهوه می تواند تأثیرات نیرومندیروی یک فرد خواب آلود داشته باشد. در واقع به حدی مؤثر است که تنها بوی دانه های قهوه کافی است تا انرژی فرد را کمی بالا ببرد.

    4. افزایش طول عمر
    به خاطر مطالبی که درباره عوارض جانبی قهوه عنوان می شود، شاید خیلی از افراد ترجیح دهند آن را امتحان نکنند.مثل سردرد هایی که افرادی که زیاد قهوه می خورند اگر برای مدتی آن را نخورند، دچار آن می شوند. تحقیقات نشان داده که کسانی که کافئین مصرف می کنند از کسانی که از آن پرهیز می کنند طولانی تر زندگی می کنند. همچنین این مطالعات نشان داده که عوارض جانبی وبد مصرف مکرر قهوه تأثیرات بی اهمیت و ناچیزی در دراز مدت روی بدن دارد.

    5. کاهش خطر ابتلا به سکته
    مثل بیماری های قلبی، مصرف 2 تا 6 فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا به سکته را نیز کاهش می دهد.

    6. سرعت در انجام کارها و فعالیت های ورزشی
    به عبارت ساده خوردن قهوه قبل از ورزش و تمرین، باعث می شود عضلات شما بهتر بتوانند چربی را به انرژی تبدیل کنند، یعنی شما احساس انرژی بیشتری می کنید. وقتی یک ساعت قبل از تمرین قهوه بخورید، می توانید بیشتر از حد معمول ورزش کنید.

    7. کمک به چربی سوزی
    قهوه باعث می شود زودتر وزن کم کنید. طبق مطالعات انجام شده، عصاره قهوه سبز به عنوان یک عامل مهم در رسیدن به وزن طبیعی شناخته شده است.

    8. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
    امروزه با افزایش مصرف محصولات شیرین، بسیاری از افراد دچار دیابت می شوند. خوشبختانه با خوردن چند فنجان قهوه تلخ در روز می توانید در برابر این بیماری از خودتان محافظت کنید. مطالعات نشان داده که مصرف قهوه تا حد زیادی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.با مصرف هر فنجان قهوه در روز، احتمال ابتلا به دیابت تا 7 درصد کاهش پیدا می کند.

    9. تقویت ذهن در برابر بیماری هایی مثل دیابت و پارکینسون
    در کنار دیگر مزایای قهوه، ثابت شده که مصرف قهوه در دراز مدت برای مغز نیزبسیار مفید است. در واقع مصرف مکرر قهوه، تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری های مغزی مثل آلزایمر، دمنیتا (زوال عقل) و پارکینسون را کاهش می دهد.

    10. جایگزینی برای اسکراب صورت
    شاید کاملاً جایگزین آن نباشد، اما در واقعاستفاده از تفاله قهوه به عنوان لایه بردار فوق العاده خوب است. با مخلوط کردن قهوه تازه یا تفاله آن با روغن زیتون یا روغن نارگیل می توانید خمیری مشابه پاک کننده های صورت بسازید که بوی خوبی نیز دارد.

    11.  بهتر چرت زدن
    خوردن یک فنجان قهوه قبل از چرت زدن، باعث می شود شما در مقایسه با وقتی نمی خورید، بعد از آن احساس انرژی خیلی بیشتری کنید.

    12. تأخیر در علائم پیری
    مصرف قهوه نه تنها باعث می شود جوان تر به نظر برسید، بلکه خودتان هم از نظر درونی احساس جوان تر بودن خواهید داشت. در واقع دانشمندان کشف کرده اند که مصرف قهوه به بدن در مبارزه با تمام تأثیرات معمول پیری مثل کاهش رفلکس ها و کم شدن حافظه کمک می کند.

    13.  درخشندگی موها
    تفاله قهوه موهای شما را درخشان تر می کند، چون باعث لایه برداری تک تک رشته های موشده و هر آلودگی یا محصولات مراقبت از مو که بین موها باقی مانده باشد را از بین می برد. فقط اگر رنگ موهایتان روشن است این کار را انجام ندهید، چون اگر مراقب نباشید قهوه باعث لک شده تارهای مومی شود.

    14. مبارزه با افسردگی
    قهوه سرشار از آنتی اکسیدان و مواد دیگر (از جمله کافئین) است. در واقع افرادی که 4 فنجان یا بیشتر در روز قهوه می خورند 10 درصد کمتر احتمال دارد که دچار افسردگی شوند.

    15. مفید برای کبد
    قهوه احتمال ابتلا به سیروز کبدی را تا 80 درصد کاهش می دهد. افرادی که 4 فنجان یا بیشتر در روز قهوه می خورند، بدنشان در برابر بیماری های کبد مقاوم می شود. قهوه نه تنها می تواند با اثرات الکل روی کبد مبارزه کند، بلکه خطر ابتلا به سرطان کبد را هم تا 40 درصد کاهش می دهد.

    16.  رفتاری اجتماعی تر
    بعضی از افراد الکل زیادی می خورند تا راحت تر بتوانند در جمع و مهمانی ها ارتباط برقرار کنند و روابط اجتماعی بهتری داشته باشند، اما قهوه هم دقیقاً همان تأثیر را دارد، البته بدون هیچ کدام از آن عوارض بعدی. این قطعاً از نظر سلامتی به نفع شماست، چون وقتی یک فرد درونگرا بتواند راحت تر با دوستان و آشنایانش ارتباط برقرار کند، احساس بهتری خواهد داشت.

    17. جلوگیری از بیماری های چشمی
    دانشمندان کشف کرده اند که قهوه بهدلیلآنتیاکسیدانبسیارقوی احتمال از دست دادن بینایی و ابتلا به بیماری های چشمی مثل گلاکوما (معروف به آب سیاه) را کاهش می دهد. بنابراین اگر می خواهید از چشم ها و بینایی خود محافظت کنید هویج را کنار بگذارید و به جای آن یک لیوان پر قهوه بخورید!

    18. جلوگیری از سرطان پوست
    البته نباید ضد آفتاب و دیگر اقدامات لازم را کنار بگذارید، فقط به خاطر این که قهوه می خورید، اما باید بدانید که خوردن قهوه خطر ابتلا به ملانوما ( یک تومور بدخیم پوستی) را کاهش می دهد.

    19. از بین برنده ی دردها
    قهوه درستمثلایبوپروفنیامسکنهایدیگر بعضی از دردهای جسمی را کم می کند. با توجه به تمام مزایایی که در موردقهوه گفته شد، در واقع باعث می شود کل بدناز هر نظر احساس بهتری داشته باشد.

    20. صبحی بهتر و زیباتر
    قهوه باعث می شود صبح زیبا و بهتری داشته باشید. قهوه سرشار از فواید سلامتی از جمله تقویت هوش و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف می باشد.

    پس وقتی از خواب بیدار شدید، یک فنجان قهوه خوب دم کنید و از طلوع آفتاب لذت ببرید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها تغذیه ,
       2

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان