خانه

5 دلیل احساس خستگی مفرط و 7 روش برای به دست آوردن انرژی دوباره

  • اکثر اوقات احساس خستگی می کنید؟ تحقیقات نشان داده که بسیاری از افرادبیشتر اوقات از لحاظ احساسی، ذهنی و جسمی احساس کسلی و خستگی میکنند.اما ناامید نشوید. به جای این که در تمام طول روز قهوه بخورید یا برای به خواب رفتن دارو مصرف کنید، کارشناسان چندین راهکار را توصیه می کنند که می توانید انجام دهید.

    این که ما چقدر زیاد می خوابیم خیلی مهم نیست (ولو این که متخصصان 7 تا 8 ساعت را توصیه می کنند) بلکه کیفیت خواب است که اهمیت دارد. کیفیت خواب تأثیر زیادی روی سطح انرژی شما دارد. اگر همسرتان به خاطر خر و پف یا حرکت زیاد نمی گذارد بخوابید، به مدت 7 روز در کنار او نخوابید تا الگو و حالت خوابتان دوباره به حالت اولیه برگردد.

    چه چیزی باعث خستگی دائمی می شود؟ چند مورد از علت های پنهانی خستگی و فرسودگی دائمی را در این متن می خوانیم.

    1. کمبود انرژی می تواند ناشی از دلایل پزشکی مثل کم خونی، کم کاری هورمون های تیروئید یا اختلالات گوارشی باشدخستگی
     افراد مبتلا به اختلالات تیروئید ممکن است علائم زیر را نشان دهند:
    هیچ انرژی برای ورزش کردن ندارند یا نمی توانند ثابت و دائم ورزش کنند. سرشان سنگین و خسته است، مخصوصاً بعدازظهرها (سر یک شاخص بسیار حساس از وضعیت هورمون تیروئید است). به محض این که جایی بدون انجام کاری بنشینند، به خواب می روند.دلایل پزشکی دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که باعث خستگی عمومی یا احساس خواب آلودگیدائم می شود.

    2. نوع تغذیه ممکن است دلیل خستگی شما باشد
    انواع خاصی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث خستگی شما شوند. برای مثال با این که قهوه سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی دیگر است و با این که بلافاصله انرژی شما را زیاد می کند، اما بعد از چند ساعت افت انرژی پیدا می کنید.

    3. اگر در حال حاضر دچار افسردگی یا اضطراب هستید، خستگی نیز بخشی از بیماری شماست
    خستگی واقعاً آدم را ناتوان می کند و گاهی آنقدر شدید است که حتی بیرون آمدن از رختخواب هم خیلی سخت می شود. افرادی که افسرده هستند، اکثراً بی انگیزه هستند و حتی کارهای مورد علاقه اشان مثل ورزش کردن یا دیدن دوستان را هم انجام نمی دهند.

    4. استرس مزمن هم می تواند باعث خستگی شما شود و به خاطر افکار وسواسی که از آن ها خلاص نمی شوید نمی توانید بخوابید
    استرس مزمن در جوامع امروزی تبدیل به یک بیماری همه گیر شده و می تواند باعث بیماری هایجدی تری مثل مشکلات قلبی، اضطراب، افسردگی، اختلالات گوارشی و حتی سرطان شود. استرس می تواند در زندگیتان تأثیرات زیادی بگذارد، بنابراین آن را دست کم نگیرید.برای کنترل استرس راه های مؤثریوجود دارند مثل تمرین های مراقبه و زمان گذاشتن برای پرورش درون و روحتان.

    5. انواع خاصی از داروها
    این داروها ممکن است شامل: داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا و داروهای استاتین برای کلسترول بالا باشد. درباره عوارض جانبی داروهابایک متخصص مشورت کنید.

    هرکدام از این دلایل می تواند دلیل خستگی شما باشد. برای به دست آوردن انرژی دوباره روش های زیر می توانند مؤثر باشند:

    1. باید کمی در معرض نور خورشید و هوای تازه باشید، حتی اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید
    حتی 10 دقیقه بیرون از خانه بودن باعث احساس شادابی و طراوت می شود.به باز شدن ذهنتان نیز کمک می کند تا دوباره بتواند "هورمون های شادی" را که از افسردگی جلوگیری می کنند، ذخیره کند. ویتامین Dنیز از مزمن شدن علائم افسردگی جلوگیری می کند.

    2. به موسیقی شاد و مثبت گوش کنید
    گوش دادن به موسیقی شاد و مثبت جریان خون را سریع تر خواهد کرد. به این ترتیب می توانید روی چیزهای دیگری غیر از افکار وسواسی تمرکز کنید و همه چیز را در زندگی جدید زیبا ببینید.

    3. ورزش های سبک مثل پیاده روی سرعتی انجام دهید
    حتی می تواند به سادگی قدم زدن در اطراف خانه اتان باشد. گاهی اوقات فکر می کنیم از نظر جسمی خسته هستیم، در حالی که در حقیقت فقط به خاطر افکار وسواسی یا نگرانی های بیش از حد تخلیه انرژی شده ایم. دیدن زیبایی ها در اطرافمان می تواند نیرو بخش باشد.

    4. به نظافت شخصی خود توجه کنید
    برای رفتن به آرایشگاه برای انجام کارهای مو، پدیکور و مانیکور و ... برنامه ریزی کنید.این کار شما را تشویق می کند تا از خانه بیرون بروید و با دیگران روابط اجتماعی داشته باشید. وقتی از خودتان مراقبت کنید، نسبت به خودتان احساس بهتری نیز خواهید داشت.

    5. کمی تمیزکاری کنید
    از میزتان شروع کنید و آن را تمیز کنید. تغییر در برنامه روتین و روال عادی، سطح انرژی شما را زیاد خواهد کرد. یک جا نشستن برای مدت طولانی باعث احساس اضطراب و افسردگی می شود.

    6. انجام کارهای ساده روزانه
    به بانک یا اداره پست بروید، چک کردن کارهای روزانه حس خوبی به شما می دهد و احساس می کنید کنترل زندگیتان را به دست دارید.

    7. تنقلات سالم و مغذی بخورید
    خوردن شکلات، کلوچه و شیرینی یا قهوه وسوسه انگیز است. اما تأثیر کوتاه مدتی دارد. در عوض، انواع توت ها، اسفناج، لوبیای سیاه یا فلفل بخورید. سالاد یا اسموتی میوه ها نیز به رفع خستگی کمک می کند و افت انرژی بعد از ظهر را جبران کردهو باعث می شود انرژیتان را دوباره به دست آورید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها زندگی ,
       3

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان