خانه

8 نکته برای آموزش به کودک قبل از پیش دبستان

  • ذهن یک کودک مثل ماسه ی خیس می ماند، هر چیزی که روی آن بنویسید جایِ آن می ماند. کودک خیلی  چیزها را در پیش دبستان یاد می گیرد. اصول اولیه ی زندگی را یاد می گیرد، اما نکاتی هست که قبل از ورود به پیش دبستان باید یاد بگیرد. در متن زیر می توانید این نکات را بخوانید.

    1. مهارت های لغوی کودکان
    قبل از این که کودکتان وارد پیش دبستان شود باید یک سری کلمات و لغات را یاد بگیرد تا بتواند در پیش دبستان به خوبی ارتباط برقرار کند. چون زبان پایه ی ورود به پیش دبستان است.

    2. کنترل مناسب
    از آن جایی که فرزند تان هنوزکوچک است، شاید در کنترل شرایط مشکل داشته باشد. پس باید کاری کنید که معنی کنترل کردن را بفهمد. اگر کودکتان خیلی خیره سر و لجباز و سمج است، احتمال دارد در پیش دبستان مشکلاتی را به وجود بیاورد. به عنوان یک مادر (یا پدر) این وظیفه ی شماست تا کاری کنید کودکتان معنی خودداری و کنترل مناسب را درک کند. به کودکتان بگوئید هم در خانه هم در هر جای دیگری، باید خوب رفتار کند.

    3. مراقبت کردن از خود را به او آموزش دهید
    فرزندتان کوچک است، بنابراین نمی توانید از او انتظار داشته باشید هر کاری را انجام دهد. اما حداقل می توانید با آموزش اصول اولیه شروع کنید. مثل آموزش توالت رفتن یا غذا خوردن. به اویاد دهیداز خودش مراقبت کند، اگر چیزی نیاز دارد بگوید. این ها مسائل مهمی است که قبل از ورود به پیش دبستان باید به او یاد دهید.

    4. اهمیت زمان
    برای فرزندتان یک برنامه ریزی منظم داشته باشید که شامل خواب به موقع، غذا خوردن به موقع و اوقات فراغت بخصوصی باشد. وقتی کودکتان یاد بگیرد که از یک برنامه ی منظم پیروی کند، هیچ مشکلی با تنظیمِ برنامه ی پیش دبستان نخواهد داشت. داشتن برنامه ی روزانهباعث می شود نظم و انضباط را هم بیاد بگیرد.

    5. مرتب کردن را به او آموزش دهید
    با مهارت های اولیه ی مرتب کردن شروع کنید. مرتب کردن را به او یاد دهید. مثلاً به کودکتان بگوئید که اسباب بازی هایش را از کف اتاق جمع کند، لباس هایش را در سبد رخت چرک ها بگذارد، شستشوی درست را به او یاد دهید. مثلاً شستن دست ها قبل از غذا خوردن، مهارت های کوچکی که به وسیله ی آن ها می توانید کودکتان را به بهترین نحو تربیت کنید.

    6. عبارت های خوب را به او آموزش دهید
    عبارت های مهمی مثل "متأسفم" یا "متشکرم" هم از ملزومات یادگیری هستند. مفهوم و معنی کلمات "متأسفم" یا "متشکرم" را به کودکتان یاد دهید. به او بگوئید که در بعضی از موقعیت ها باید از این کلمات استفاده کند. سلام و احوالپرسی با دیگران را هم به او یاد دهید.

    7. به اشتراک گذاشتن وسائلش با دیگران
    کودکتان قبل از پیش دبستان باید به اشتراک گذاشتن وسائلش با دیگران را یاد بگیرد. به او یاد دهید که وسائلش را با دوستانش نیز به اشتراک بگذارد. اگر دوست ندارد یا یاد نمی گیرد، احتمالدارد که در مدرسههم به دیگران حسادت کند یا لجباز و خیره سر شود. قطعاً دوست ندارید این اتفاق بیفتد، درست است؟ پس باید به کودکتان آن را یاد دهید.

    8. یک سری از مهارت های خواندن را به او آموزش دهید
    کودکتان هنوز برای خواندن کوچک است، اما حداقل کتاب های تصویری را می تواند ببیند. قبل از این که او وارد پیش دبستان شود، هر چقدر که می توانید به او یاد دهید که چطور کتاب های تصویری را نگاه کند و برایتان توضیح دهد. این کار میزان تمرکز او را بالا می برد.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها زندگی , فرزندان ,
       14

نظرات کاربران
  • nazgol ۱۳۹۳/۱۰/۹
    خیلی جالب بود مرسی منم دخترم سال دیگه باید بره پیش دبستانی ولی هر کار میکنم هنوز یکدنده ولجبازه
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان