خانه

9 راه برای اینکه سریعتر به خواب بروید

  • شاید شما جز آن دسته از افراد هستید که مشکلات به خواب رفتن را ندارید و به محض اینکه سرتان را روی بالشت تان میگذارید به خواب میروید! اما در حقیقت افرادی هستند که در به خواب رفتنشان دچار مشکلاتی هستند و  ...

    یکی از رازهای زود به خواب رفتن بعضی از افراد خسته بودن آنها به دلیل کار کردنشان در طول روز است که در انتهای روز هم به دلیل صرف انرژیی که در طول روز کرده اند نیاز به استراحت و درنهایت خواب دارند. البته اگر دلیل به خواب نرفتنتان چیزی به غیر از اینکه پدر و یا مادر یک و یا چند کودکی باشید که قصد خوابیدن هم در نیمه هایی از شب را هم ندارند باشد ،ما 9 روش علمی برای سریعتر به خواب رفتنتان اشاره خواهیم کرد.

    1.چگونه سپری شدن روزتان را در یک دفترچه تحریر کنید.خواب
    میتوانید با مرور کردن روزی که گذرانده اید از جمله کارهایی که انجام داده اید و حسی که در مورد روزتان داشته اید و نوشتن آنها بر روی کاغذ یا دفترچه ای  ذهن خود را درگیر کنید و خود را طوری تصور کنید که مقابلتان فردی نشسته و بی وقفه به صحبت های شما گوش میدهد و تا زمانی که خودتان از صحبت کردن خسته نشده اید و خوابتان نیامده او همچنان  پای صحبت های شما نشسته است تا لحظه ای که خودتان به او شب بخیر بگویید.

    2. اتاق خواب فقط برای خواب شما طراحی شده است.
    تختخواب یکی از راحت ترین مکان ها برای هر فردی است اما چرا با وجود راحت بودنش برای کار با لپ تاپ و یا تماشا کردن تلویزیون استفاده نمیشود ؟
    تحقیقات نشان داده است که  افرادی که در رختخوابشان با لپتاپ یا تلفن همراهشان کار میکنند دچار اختلالات خواب میشوند و این موضوع آنها را در سریعتر به خواب رفتنشان دچار مشکل میکند.بنابراین اتاق خوابتان فقط برای خوابیدن باشد.

    3. خوابیدن در تاریکی مطلق
    از صدای تیک تیک ساعتتان تا نور مودم اینترنتتان و چراغ چشمک زن تلفن همراهتان باعث میشوند که ترشح ملاتونین در مغزتان قطع شود چراکه ملاتونین هورمونی است که بستر به خواب رفتنتان را مهیا میکند اما اگر کمی از از بیرون اتاقتان شکاف نوری به داخل اتاقتان بتابد برای به خواب رفتنتان هم مفید خواهد بود .

    4. دمای اتاقتان را در حد مطلوب نگهدارید.
    دمای اتاقتان را در 65 درجه فارنهایت یا 18 درجه سیلیسیوس تنظیم کنید واز این نقطه شروع به پیدا کردن دمای خوابتان شوید.اگر سرمایی هستید ازبالا بردن دمای اتاقتان نترسید البته ممکن است نیمه های شب به دلیل اینکه هوای اتاق را گرمتر کرده اید به مشاجره با همسرتان بپردازید.

    5. آگاهانه تنفس کنید.
    تنفس کردن نه تنها برای بقا ضروری است بلکه باعث آرامش درونی ما انسانها هم میشود.تنفس آگاهانه شامل سه مرحله میباشد که توصیه میکنیم انجام دهید:
    1. نفس بکشید
    2.نفستان را به مدت  4 ثانیه در سینه حبس کنید
    3. عمل بازدم را انجام دهید.
    این کار نه تنها باعث آرامشتان میشود بلکه کمک میکند که ذهنتان درگیر چیز دیگری جز خواب نشود .البته هنوز راههای دیگری برای اینکه سریعتر به خواب بروید وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

    6. از داروهای گیاهی مانند سنبل الطیب کمک بگیرید.
    سنبل الطیب را میتوانید به صورت های مختلف از جمله عصاره و یا چای از داروخانه ها و یا عطاری ها تهیه کنید .فقط کافیست 30 دقیقه قبل خوابیدن این داروی گیاهی آرامبخش را مصرف کنید و سپس به رختخواب بروید.در ضمن یادتان باشد قبل مصرف هرگونه داروی گیاهی یا شیمیایی برچسب ویا دستور العمل مربوط به آن دارو را مطالعه کنید.

    7. ریلکسیشن کامل انجام دهید.
    تنفس آگاهانه و ریلکسیشن کامل هر دو با هم یک ترکیب عالی جهت به خواب رفتنتان میسازند. ریلکسیشن کامل به این معنی که عضلات بدنتان از نوک انگشتان پا تا گردن را ریلکس کنید. این تمرین مانند تنفس آگاهانه  تنها دو دقیقه از زمان شما را میگیرد و به این ترتیب باعث میشود که ذهنتان درگیرهیچ موضوعی جز به آرامش رسیدنتان و به خواب رفتنتان نشود.

    8. از استفاده محرک ها قبل به خواب رفتنتان پرهیز کنید.
    اگر جزو آن دسته از افراد هستید که فکر میکنید اگرقبل خواب سیگار بکشید خواب بهتری خواهید داشت سخت در اشتباه هستید. چرا که نیکوتین موجود در سیگار باعث میشود که ذهن شاداب تری داشته باشید و نتوانید سریعتر به خواب بروید.حتی بعضی از افراد با نوشیدن قهوه یا چای به دلیل اینکه این مواد کافئین بسیاری را وارد بدن میکنند در خواب شبشان دچار مشکل میشوند.

    9. کتاب بخوانید.
    تقریبا همه ما تجربه به خواب رفتن در کلاس درس را داشته ایم.در واقع خواندن کتاب قبل خواب هم همان تاثیر کلاس درس را خواهد داشت.بنابراین اگر کتابی که میخوانید کتاب مهیجی نیست و ذهنتان را تحریک نمیکند پس در واقع موجبات طبیعی به خواب رفتنتان را فراهم کرده اید. اما به خاطر داشته باشید که وسیله های مانند تلفن همراه و یا تبلتتان نه تنها کمک نمیکنند که سریعتربه خواب بروید بلکه باعث اختلال خوابتان هم میشود.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
    برچسب ها سلامتی ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان