خانه

9 نکته که قبل از انجام ام آر آی (MRI) باید بدانید

  • ام آر آی یا عکسبرداری با تشدید مغناطیسی (Magnetic resonance Imaging) برای مشاهده و عکسبرداری از اعضاء داخلی بدن به کار می رود. در صورتی که سرتان آسیب دیده باشد، دچار حمله ناگهانی سرع شده باشید یا مشکلی برای یکی از اندامهای داخلیتان رخ داده باشد که با اشعه ایکس قابل تشخیص نباشد پزشکتان انجام ام آر آی را  برای شما تجویز خواهد نمود. ام آر آی برای ایجاد تصویری دقیق از بدن شما از میدان مغناطیسی بسیار قوی و امواج رادیویی استفاده می کند، بدین ترتیب پزشکتان می تواند مشکل موجود در اندام داخلیتان را مشاهده کند. از ام آر آی برای تشخیص بیماریهای قلب و عروق، تصویربرداری از ستون فقرات، تومورشناسی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. اسم ام آر آی بسیاری از مردم را می ترساند، اما اگر اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید دیگر ترسی وجود نخواهد داشت. در اینجا نکاتی را مطرح خواهیم نمود که با دانستن آنها هنگان انجام ام آر آی هیچگونه ترس و دلهره ای نخواهید داشت.

    1. قبل از انجام عکسبرداری به همه سوالات با دقت پاسخ دهیدام آر آی
    قبل از انجام ام آر آی تکنیسین مربوطه سوالاتی در مورد وضعیت سلامتی و بدنتان از شما خواهد پرسید. تا آنجا که برایتان مقدور است به سوالات دقیق پاسخ دهید. زیرا با توجه به جوابهای شما تصمیم می گیرند که آیا شما می توانید از این دستگاه استفاده کنید یا خیر.

    2. شرم را کنار بگذارید
    باید بدانید که برای انجام ام آر آی باید تمامی لباسها و زیورآلاتتان را از تن در آورید و تنها یک لباس نخی به تن داشته باشید. ممکن است از شما خواسته شود تا سوتین تان را نیز در آورید و تنها با لباس زیرتان و لباس مخصوصی که بیمارستان به شما می دهد برای عکسبرداری زیر دستگاه قرار گیرید و این را بدانید که لباسی که در اختیار شما قرار داده می شود دارای بندینک بوده و شاید نتواند به خوبی همه بدنتان را بپوشاند.

    3. استفاده از فلزات مجاز نیست
    حتما زمانی که تکنیسین از شما در مورد فلزات سوال پرسید در صورتی که عمل جراحی انجام داده اید و در بدنتان فلز وجود دارد حتما او را از این امر آگاه نمایید. این موضوع بسیار مهم است زیرا دستگاه ام آر آی با میدان مغناطیسی و امواج رادیویی کار می کند و فلزات می توانند در کار آن اختلال ایجاد کنند.

    4. گوشگیرهایتان را محکم کنید
    به شما گوشگیرهای مخصوصی داده خواهد شد. در صورتی که گوشگیرها برایتان کوچک یا بزرگ بودند تکنسین مربوطه را از این امر آگاه کنید. حتما دقت کنید گوشگیر به خوبی گوش شما را پوشانده باشد. دستگاه صدای زیادی ایجاد می کند و این طبیعی است. پس تا آنجا که می توانید گوشهایتان را بپوشانید.

    5. حرکت نکنید
    دستگاه صداهای بلندی ایجاد می کند نگذارید این صداها حواستان را پرت کنند و باعث شود که حرکت کنید. در صورتیکه هنگام عکسبرداری حرکت کنید عکس گرفته شده وضوح خود را از دست خواهد داد.

    6. به چیزهای خوب فکر کنید
    اینکه بدون حرکت زیر دستگاهی که صدای بلند ایجاد می کند دراز بکشید شاید کمی سخت باشد. ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید. برای اینکه بتوانید بی حرکت بمانید چشمهایتان را ببندید و به چیزهای خوب زندگی فکر کنید. با اینکار قبل از اینکه متوجه شوید عکسبرداری تمام خواهد شد.

    7. فقط 30 دقیقه طول خواهد کشید
    مجبور نیستید مدت زیادی داخل دستگاه دراز بکشید. کل زمانی که برای انجام عکسبرداری لازم است حدود 30 دقیقه خواهد بود.

    8. این دستگاه ایمن است
    هرچند که این دستگاه از امواج مغناطیسی و رادیویی برای عکسبرداری استفاده می کند، با این وجود کاملا ایمن است اما اگر باز هم تردید دارید می توانید مساله را با تکنیسین ام آر آی یا پزشکتان در میان بگذارید. تکنسین مربوطه یا پزشکتان به همه سوالات شما پاسخ خواهد داد.

    9. نفس بکشید
    شاید کل فرآیند عکسبرداری شما را عصبی و نگران کند و ناخودآگاه سعی کنید نفستان را حبس کنید. مجبور نیستید اینکار را انجام دهید پس سعی کنید به صورت عادی نفس بکشید. سعی نکنید زیاد به عکسبرداری فکر کنید زیرا ممکن است تنفستان با مشکل روبرو شود.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آذر امینی


    برچسب ها بیماری , سلامتی ,
       9

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان