خانه

اضطراب صحبت با تلفن

  • در جامعه امروزی بیش از هر نسل دیگری مشکل ارتباط برقرار کردن وجود دارد. چرا که قبل از وجود آمدن ایمیل و شبکه های اجتماعی که از راه دور ارتباطات برقرار میشد افراد از طریق تلفن و یا به صورت حضوری با یکدیگر مکالمه میکردند.این اتفاقات باعث شده است که نسل امروزی در هنر برقراری ارتباط با افراد اطرافشان دچار مشکل شوند. مسئله ی جدیدی که نسل جدید به دلیل نداشتن این هنر با آن مواجه شده است اختلالی به نام  اضطراب صحبت کردن با تلفن است ،که در ذیل به آن اشاره میکنیم :
    با اینکه تلفنتان زنگ میخورد به مخاطبتان تظاهر میکنید که نشنیده اید و ترجیح میدهید با پیام متنی پاسخ او را بدهید.
    هیچ پیامی را به صورت صوتی نمیرسانید و فقط با پیام متنی منظور خود را به مخاطب میرسانید.
     به طور خودکار پیام های صوتیتان را به ویژه ایمیل صوتیتان را غیرفعال میکنید.
    چرا اختلال صحبت با تلفن وجود دارد ؟
    احساس نا امنی : به دلیل اینکه نمیتوانید شخصی که پشت تلفن است را ببینید و نمیدانید در حین صحبت با چه عکس العملی ممکن است روبه رو شوید بنابراین احساس ناامنی میکنید.

    تداخل اجتماعی : به این معنی که فردی که دچار این اختلال است از صحبت هایی که پشت تلفن میکند میترسد چرا که فکر میکند ممکن است طرف مقابلش را برنجاند. ترس از ناراحت کردن دیگران پشت تلفن یکی دیگر از مواردی است که باعث اضطراب فرد میشود.

    حواس پرتی : بسیاری از افراد نیاز دارند تا به صورت تایپی به مخاطبان خود پاسخ دهند چرا که ممکن است در این حین کسی در مقابلشان با انها صحبت کند و یا اتفاقات دیگری در اطرافشان رخ بدهد لذا نتوانند به طور کامل تمرکز کنند و صحبت های کسی که پشت تلفن مخاطب است را بشنوند در این صورت خجالت میکشند و از طرف مقابلشان میخواهند که برای بار دوم حرف خود را تکرار کند.

    پایان دادن به تماس : برخی از افراد اضطراب این را دارند که چگونه به مکالمه ی خود پایان بدهند زمان هایی خواهد بود که نیاز دارید تلفن را هر چه سریعتر قطع کنید اما به دلایل مختلفی نمیتوانید و ممکن است که در این صورت به اصطلاح احساس دست و پا چلفتی بودن کنید و در نتیجه اضطرابتان هم بیشتر شود.

    عدم کنترل : ارسال پیامک و ایمیل به شما اجازه میدهد تا بر هر آنچیزی که میگویید کنترل کامل داشته باشید و با برنامه و به مدت زمان کمتری حرفایتان را انسجام دهید ، بازخوانی میکنید و هر آنچه را که میخواهید تصحیح میکنید . در صورتی که در تماس های تلفنی هیچکدوام از این موارد نمیتواند اتفاق بیفتد.

    چه راهکارهایی برای مقابله با این اختلال وجود دارد ؟
    روانشناسان مواردی را اشاره کرده اند که با انجام آنها میتوانید بر اضطراب تاشی از تماس تلفنی غلبه کنید:

    به یاد داشته باشید که هرگز تنها نیستید و این اختلال در میان بسیاری از افراد شایع است. بنابراین فردی که در آنسوی خط با شما صحبت میکند ممکن است که خود این اختلال را داشته باشد لذا با کمک کردن به او که چگونه میتواند این اضطراب در خود از بین ببرد میتوانید اضطراب خود را فراموش کنید.
    کشف کنید که چرا صحبت کردن با تلفن در شما اضطراب ایجاد میکند. در بعضی از مواقع این مشکل ریشه ای در خود ندارد . برای مثال ممکن است از اینکه با زنگ زدن به کسی  رد جواب شوید و بارها این ماجرا برایتان ادامه پیدا کند ناراحت شوید بنابراین ترجیح میدهید که با کسی تماس نگیرید.

    اگر نتوانستید با این موضوع آنطور که درست است برخورد کنید و از این موضوع رنج میبرید دلسرد نشوید.روش قدم های کودکانه را در پیش بگیرید، تلفن را بردارید و غذایی را سفارش بدهید با اینکار به دلیل اینکه طرف مقابلتان را نمیشناسید ودر آینده هم او را نخواهید دید کمی از اضطرابتان کم خواهد شد و بعد از این تماس ها میتوانید تماس های تلفنی جدی تری را تجربه کنید.

    جمله ای وجود دارد با این عنوان که " اگر فکرتان شما را به جایی رسانده است  که آن را دوست ندارید بنابراین طرز فکرتان را تغییر بدهید." ممکن است تغییر راه و فکر کمی دلهره آور به نظر برسد. اما اگر به جای اینکه کاری را با اضطراب و ترس انجام دهید بتوانید ذهنتان را به نداشتن اضطراب در حین انجام کار عادت دهید و بر ترستان غلبه کنید میتوانید از اضطراب ناشی از صحبت کردن با تلفن هم خلاص شوید.

     فراموش نکنید که قدم های کودکانه هنوز هم  توصیه  میشود.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
    برچسب ها روان شناسی ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان