خانه

تأثیر بد افکار منفی بر روی مغز

  • افکاری که امروز داشتید را یادتان می آید؟ افکار دیروز، چند روز قبل، هفته قبل، حتی ماه یا سال قبل را چطور؟ آیا در افکارتان، الگوهای منفی خاصی وجود دارد؟ چند بار این افکار منفی و غیر ضروری تکرار شده اند؟ آیا این افکار زیاد هستند؟ آیا از افرادی که از آن ها ناراحت هستید مدام شکایت می کنید؟
    علم بینش عمیق تری درباره مغز به ما می دهد. توسط علم به عملکرد فرستنده های عصبی و عامل اصلی تکرار چنین اندیشه هایی پی می بریم. می خواهیم بدانیم چرا ممکن است در این چرخه ی منفی گیر کنیم. آیا می توانیم این افکار منفی را متوقف کنیم؟ و اگر چنین است، چطور امکان دارد؟

    •وقتی ما افکار منفی را بیرون می ریزیم چه اتفاقی می افتد
    این پروسه فقط این نیست که ما افکار خود را با بیان شفاهی آن ها بیرون بریزیم. هرچند بسیاری از افراد به این قضیه باور دارند. در حقیقت ما این افکار منفی را بیان می کنیم، چون فکر می کنیم تحمل کردن آن ها باعث می شود احساس بدتری داشته باشیم. اما باید بدانیم افرادی که به ناله ها و شکایت های ما گوش می دهند نیز احساس بدی پیدا می کنند. بنابراین این چرخه ادامه پیدا می کند. علم این نقص را تأیید کرده و بینش و آگاهی ما را نسبت به این مشکل بالا می برد و در نهایت راه حل مثبت تری را ارائه می دهد. چون الگوهای فکری منفی برای سلامت ذهنی بسیار مضر هستند.

    •چگونه افکار منفی روی مغز ما تأثیر می گذارد
    مغز مجموعه ای از سیناپس هاست، که توسط فضایی خالی که "شکاف سیناپسی" نام دارد، احاطه شده است. وقتی افکار در مغز ما شکل می گیرند، یک ماده شیمیایی را از یک سیناپس به سیناپس دیگر می فرستند. (از طریق شکاف). در این حالت پلی بین دو سیناپس، جایی که بار الکتریکی عبور می کند، ایجاد می شود. بار الکتریکی با تمام  اطلاعاتی که در یک تفکر وجود دارد، از میان این پل عبور می کند. هر زمان که این بار الکتریکی توسط فکر رها می شود، سیناپس هایی که درگیر هستند، با فاصله کمتری از هم حرکت می کنند. بنابراین فاصله کمتری برای حرکت آن بار الکتریکی وجود دارد.
    در اصل مغز در حال تغییر و سیم کشی مجدد است و در نهایت دو سیناپس با هم برخورد می کنند. در واقع مغز کاری می کند تا آن فکر راحت تر ایجاد شود، بدین صورت که به تریگر (نقاط ماشه ای) اجازه می دهد تا همزمان با ماده شیمیایی برخورد کند. این باعث می شود تا آن فکر مشابه دوباره، اما سریع تر در ذهن شما شکل بگیرد.

    •چگونه این فرآیند به مغز شما آسیب می رساند
    یعنی اگر شما افکار منفی دارید، این افکار بارها می آیند و تکرار می شوند. شما درباره روز خاصی فکر می کنید و آن الگوی فکری یکسان ادامه پیدا کرده و باعث بروز مشکلاتی می شود. به عبارت دیگر افکار منفی شما در نهایت منجر به شکل گیری یک شخصیت منفی می شود.

    •چه کار باید بکنیم؟
    چیزی که در مقابل افکار منفی قرار دارد، تفکر و عادت های مثبت است. دقیقاً همان پروسه توسط افکار مثبت می تواند رخ دهد. ما می توانیم برای شروعِ داشتن افکار مثبت دائمی به جای افکار منفی به مغزمان آموزش دهیم. دقیقاً به همان روشی که چرخه افکار منفی را تجربه می کنیم. این روند بتدریج باعث شکل گیری یک شخصیت مثبت و سالم می شود.

    •دوری کردن از منفی گرایی
    بسیاری از چیزها می توانند به صورت مثبتی الهام بخش باشند، با انجام مراحل و روش های خاصی می توانید کاری کنید تا از میان شکاف سیناپس ها بارهای مثبت عبور کنند. تا جایی که می توانید زندگیِ بدون استرس را هدف خود قرار دهید. وقتی افسرده یا ناراحت هستید، هورمون کورتیزول آزاد شده و منجر به مشکلاتی برای سلامتی می شود که به نوبه خود روی کل چرخه تأثیر گذار است. روش زندگیتان را طوری انتخاب کنید که بیشتر بتوانید خوشحال باشید. به خاطر داشته باشید هر چقدر بیشتر به این موضوع توجه کنید، تفاوت های بزرگ تری را می توانید ایجاد کنید. اجازه ندهید که منفی گرایی یا افراد منفی در شما نفوذ کنند و به شما صدمه بزنند. خودتان را با مثبت گرایی و افکار مثبت و خوب، احاطه کنید، در این صورت موفق می شوید مغزتان را به سمت شادی و مثبت گرایی آموزش دهید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها سلامتی ,
       2

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان