خانه

تشویق کودکان به مطالعه

  • تشویق کودکان به مطالعه

    توانایی خواندن و نوشتن پایه و اساس تمامی سطوح در آموزش و پرورش است. اگر بخواهید در آینده شغل خوبی داشته باشید، باید تحصیلات خوبی داشته باشید. بنابراین بین بی سوادی و میزان در آمد ارتباط مستقیمی وجود دارد. حتی می توان گفت برخی از جرم و جنایات در جامعه نیز با بی سوادی در ارتباط است.

    •کودکتان را به مطالعه تشویق کنید.
    نمی توان این حقیقت را انکار کرد که تشویق تمام اعضای خانواده به مطالعه چه مزایای بی شماری دارد. تشویق کودکان به مطالعه، یکی از مهم ترین وظایف پدر و مادر است. بعضی از کودکان از همان ابتدا مطالعه کردن را دوست دارند، اما بعضی از آن ها را نیز باید به سمت مطالعه سوق داد. کودکان نیز مانند بزرگسالان نیازمند یادگیری ادبیات هستند. آن ها به عاملی نیاز دارند که تخیلشان را بر انگیزد و حس کنجکاوی، عشق به یادگیری و میل به بازی را در آن ها عمیق تر کند. کتاب های متنوعی را به آن ها بدهید تا بتوانند از بین آن ها انتخاب کنند و تجربه خوبی از خواندن آن کتاب داشته باشند. آن ها باید حس ترسیدن، شگفت زده و هیجان زده شدن را تجربه کنند و حس کنجکاوی آن ها تحریک شود. به عاملی نیاز دارند که باعث فکر کردن آن ها شود. اما فقط روی کتاب های آموزشی تمرکز نکنید، کتاب های سرگرم کننده نیز به آن ها بدهید. اجازه دهید کودکتان خودش انتخاب کند چه کتابی را دوست دارد بخواند. بسیاری از کتاب های کودکان سرگرم کننده، مهیج و حاوی پیام های مثبت هستند. خیلی خوب است کتاب هایی را بخرید که مهارت های خواندن را در آن ها تقویت کند، ولی اگر فقط این نوع کتاب ها را به کودک خود بدهید، عشق به مطالعه در آن ها از بین می رود. مطالعه سرگرم کننده است، پس نباید زوری باشد.
    کتابخانه یک مکان سرگرم کننده است. هر چند وقت یک بار خانوادگی به کتابخانه بروید و یک روز خوب در کنار هم داشته باشید. به کودکانتان بگویید کتابخانه جایی است که هر نوع کتابی که بخواهند و با هر موضوعی، در آن جا پیدا می شود، درباره دایناسورها، پرنسس ها، کفشدوزک ها، اسب ها، ماشین ها و هر چیز دیگری که دوست داشته باشند.  چون اگر مطالعه برای آن ها هیجان انگیز شود، مهارت های خواندن در آن ها تقویت می شود. هر چه بیشتر مشغول مطالعه باشند، بیشتر قدر خواندن و یادگیری را می دانند. درباره کتاب هایی که می خوانند از آن ها سوال بپرسید و آن ها را تشویق کنید تا درباره آن با شما بحث کنند. در این صورت از این که وقتشان را با شما بگذرانند لذت می برند و از این که تمام آن اتفاقات خارق العاده را با شما به اشتراک بگذارند، هیجان زده می شوند. از آن ها بخواهید که کتاب مورد علاقه خود را برای شما بخوانند و شما نیز نسبت به چیزی که می خوانند اشتیاق نشان دهید. چون این کتاب مورد علاقه آن هاست، پس شما نیز باید درست به اندازه آن ها هیجان زده شوید!

    مهارت خواندن خود را بهتر کنید.
    اگر مهارت خواندن خودتان خیلی خوب نیست، روش هایی وجود دارد که می توانید از امروز آن را بهتر کنید. عادات خواندن خود را ارزیابی کنید. آیا موقع خواندن، کلمات را خیلی آرام و با کش و قوس ادا می کنید، یا آن ها را بسیار بلند ادا می کنید؟ انجام این کارها سرعت خواندن شما را کند می کند و به سختی می توانید مهارت های خواندن و سرعت در خواندن را در خود بهتر کنید. موقع تمرین، یک مکان مناسب را برای این کار در نظر بگیرید. مکان و زمانی را انتخاب کنید که کمتر بین خواندن شما وقفه ایجاد شود، جایی که راحت باشید و نور کافی داشته باشد. کتاب را حدود 38 سانتی متری خودتان بگیرید یا تقریباً به فاصله آرنج تا مچ دست. این بهترین وضعیت برای مطالعه است. چون هم چشم ها و هم بدن شما در وضعیت خوبی قرار دارند.
    کل جمله را با سرعت یکسانی بخوانید، تا این که تمام توجهتان تنها روی یک کلمه باشد. این کار باعث می شود سرعت خواندن شما بالاتر برود، حرکت چشم های شما به عقب برای دوباره خواندن کلمات کمتر شود و در نهایت درک مطلب شما تقویت می شود. در کنارتان یک لغت نامه بگذارید. اگر به کلمه ای بر خوردید که معنی آن را نمی دانستید، می توانید از آن کمک بگیرید. گاهی اوقات معنی یک کلمه در طول متن و به وسیله راهنماها در متن مشخص می شود، ولی اگر گیر کردید، به فرهنگ لغت خود مراجعه کنید. هر بار 15 تا 30 دقیقه مطالعه کنید. مطلبی را که خواندید خلاصه کنید تا درک مطلب خود را ارزیابی کنید.

    •فواید تشویق خانواده به مطالعه کردن
    یادگیری برای خواندن خیلی زودتر از آن که کودک وارد مدرسه شود، شروع می شود، از وقتی پدر و مادر برای کودکانشان کتاب می خوانند، برای آن ها کتاب می خرند و کم کم عشق به مطالعه را به آن ها یاد می دهند. کودکانی که پدر و مادرانشان برای آن ها کتاب نمی خوانند یا آن ها را به مطالعه تشویق نمی کنند، نسبت به کودکان دیگر آمادگی کمتری برای یادگیری دارند. هم در دوران تحصیل و هم در آینده و شغلشان دچار مشکل می شوند.
    تشویق کردن خانواده به مطالعه باعث می شود آن ها درباره همه چیز تصمیم گیری های آگاهانه تری داشته باشند. درباره بهداشت شخصی و سلامت، نگهداری از حیوانات خانگی و این که چه حیوان هایی را می توانند در خانه نگهدارند، چه سرگرمی هایی می توانند داشته باشند و چگونه می توانند در اجتماع حضور فعال تری داشته باشند و ... علاوه بر این هر چقدر خانواده ها بیشتر مطالعه کنند، احتمال وقوع جرم و جنایت در جامعه نیز کمتر می شود. چون همان طور که اشاره کردیم، رابطه مستقیمی بین بیسوادی و ارتکاب به جرم و جنایت وجود دارد. در واقع شهرهایی که آمار بی سوادیِ بالاتری دارند، امتیاز کمتری برای قابلیت زندگی و میزان بالاتری از جرم و جنایت دارند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی

    برچسب ها فرزندان ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان