خانه

ماهی تن

  • 20 مورد از فواید ماهی تن
    چه زمان هایی ماهی تن میخورید ؟ ماهی مورد علاقه شما چیست ؟
    همه ی ما میدانیم که ماهی یک ماده غذایی سالم است که خوردن آن حداقل دو بار در هفته توصیه شده است. بنابراین دراین مقاله میخواهیم با نگاهی دقیق تر به جزئیات و خواص ماهی تن بپردازیم.تن ماهی

    1/ به سلامت قلب کمک میکند.
    به دلیل وجود درصد زیادی از اسید های چرب امگا 3یی که در این ماهی وجود دارد برای تنظیم کلسترول خون بسیار مفید است چرا که کاهش کلسترول در شریان ها از مشکلاتی مانند پمپاژ نکردن صحیح قلب و جریان خون نامنظم جلوگیری کرده وسلامت قلب را بهبود میبخشد.
    نکته سلامتی :  به جای مصرف گوشت قرمز ، گوشت ماهی را جایگزین وعده های غذاییتان کنید.

    2/ فشار خون را کاهش میدهد.
    ماهی سرشار از پتاسیم است ،پتاسیم ماده ای معدنیست که فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش میدهد. ترکیب این عنصر با اسیدهای چرب امگا3 اثر ضد التهابی برای سیستم قلبی عروقی به ارمغان می اورد.فشار خون کمتر خطر سکته ها و حملات قلبی را کم میکند و مانع از انسداد سرخرگ ها میشود.
    نکته سلامتی : کنسرو ماهی تن به دلیل اضافه کردن سدیم بسیار شور است و عملکرد پتاسیم موجود در ماهی را مختل میکند بنابراین از مصرف کنسرو تن ماهی حدالامکان پرهیز کنید.

    3/ سیستم ایمنی بدن تقویت میشود.
    گوشت ماهی سرشار از منگنز ، روی، ویتامین C  سلنیوم است این مواد از جمله مواد آنتی اکسیدانی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند. ماهی تن هم به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی با  رادیکال های آزاد موجود در بدن که ناشی از سوخت و ساز سلول های بدن هستند مبارزه میکند. رادیکال های آزاد از جمله مواردی هستند که اگر نابود نشوند به بروز بیماری هایی همچون سرطان منجر میشوند.
    نکته سلامتی : خوردن یک وعده ماهی تن در روز میتواند %200 از آنتی اکسیدان های مورد نیاز روزتان را تامین کند.

    4/ باعث افزایش گردش خون میشود.
    آهن و ویتامین B  یکی دیگر از مواد معدنی مفید برای بدن محسوب میشوند. بروز مشکلات در سیستم قلبی عروقی ناشی از خوردن عادات غذایی ناسالم است که سلول ها را به زوال میبرد. به دلیل جذب بالای آهن و ویتامین B این ماهی سلول های خون تقویت میشوند که اینها همه باعث بهبود گردش خون شده که این بهبود گردش خون با اکسیداسیون اعضای بدن میتوانند عملکرد مطلوبی را به دنبال داشته باشند.
    5/ افسردگی را کاهش میدهد.
    بر اساس یک تحقیق علمی بر روی سه دسته از بیماران افسرده مشاهده شده بیمارانی که 4-3 بار در هفته ماهی تن مصرف کرده اند نسبت به دوسته دیگرکه قرص پروزاک و پلاسبو مصرف میکنند بیشترین سطح کاهش تنش را داشته اند. 
    نکته سلامتی : با درمان به روش طبیعی از عوارض داروهای شیمیایی در امان خواهید بود. ماهی تن از جمله مواد غذایی است که میتواند جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی و صنعتی باشد.

    6/ تری گلیسیرید را کاهش میدهد.
    همانطور که گفته شد مصرف ماهی تن کلسترول خون را کاهش میدهد اما پشت این قضیه چه اتفاقی میفتد ؟ حقیقت این است که تری گلیسیرید ها در جریان خون هم کلسترول بد (LDL) و هم کلسترول خوب (HDL) را با خود دارند که با خوردن ماهی تن از مقدار کلسترول بد کاسته میشود.
    نکته سلامتی : خوردن ماهی تن حداقل دوبار در هفته به کاهش کلسترول بد (LDL)  کمک میکند و کلسترول خوب (HDL)  را بهبود میبخشد.

    7/ به سلامت چشم کمک میکند.
    ماکولا نام بیماری است که چشم به تدریج سوی بیناییش کم شده و در آخر به کوری می انجامد که با خوردن ماهی تن به دلیل داشتن اسید های چرب امگا3 که در خود دارد میتواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.
    نکته سلامتی : با مصرف منظم اسیدهای چرب امگا3 ار سندرم خشکی چشم جلوگیری کنید.سرخ کردن یا کبابی کردن ماهی  میتواند ارزش غذایی ماهی را کم کند بنابراین سعی کنید ماهی را در فر و با کاغذ مخصوص پخت طبخ کنید.

    8/ استخوان های شما را تقویت میکند.
    یکی از ساختارهای مهم استخوان ویتامین D  است که از مزایای این ویتامین میتوان به پیشگیری از سرطان و داشتن استخوان های قوی و بدون شکستگی اشاره کرد.
    نکته سلامتی : مواد معدنی موجود در ماهی به همراه ویتامین D  که در آن وجود دارد از بروز بسیاری از بیماری ها مانند اسکلروز و بسیاری از بیماری های دیگر پیشگیری میکند.

    9/ سلامت پوستتان تضمین میشود.
    گاهی مسمومیته های بدنی باعث آسیب رسیدن به سلول های خونی میشود که ماهی تن به دلیل اینکه شامل مواد معدنی کمیاب است از آسیب رسیدن به سلول های خونی جلوگیری میکند و هچنین این ماده غذایی به دلیل داشتن پروتئینی به نام الاستین بافت اضافی پوست را ترمیم میدهد و به شفاف شدن پوست کمک میکند.
    نکته سلامتی : پوست خود را با روغن زیتون که خاصیت درمانی فوق العاده ای دارد محافظت کنید.

    10/ مانع سکته مغزی میشود.
    با مصرف 5 وعده ماهی تن در هفته از خطر ابتلا به سکته مغزی در بزرگسالان %30 کاسته میشود چرا که با وجود ویتامین B و اسید فولیک هایی که این ماده غذایی در خود دارد از لخته شدن خون جلوگیری میکند و دیواره شریان ها را بهبود میبخشد .
    نکته سلامتی : قدرت قلب و عروق را میتوان با ورزش های منظم و روزانه بهبود بخشید.

    11/ از بروز بیماری های کلیوی جلوگیری میکند.
     ماده معدنی به نام پتاسیم که در این ماهی وجود دارد  این پتاسیم با حفظ تعادل مایعات به بهبود عملکرد کلیه ها کمک میکند. سرطان کلیه یکی از سرطان های شایع در دنیاست که به دلیل عملکرد نادرست کلیه ها صورت میگیرد.
    نکته سلامتی : از اینکه  آب مورد نیاز بدنتان در طول روز تامین میشود اطمینان حاصل کنید و برای بهبود عملکرد کلیه هایتان نوشیدن 8-7 لیوان آب را در طول روز فراموش نکنید.

    12/ مانع از بروز سرطان میشود.
    آنتی اکسیدان موجود در این ماهی با بسیاری از سلول های سرطانی مبارزه میکند.تحقیقات نشان داده است که در ماهی تن موادی وجود دارد که بروز سرطان پستان را هم به تاخیر میندازد.
    نکته سلامتی : مصرف ماهی تن را هر هفته فراموش نکنید.

    13/ انرزی مورد نیاز را تامین میکند.
     ماهی تن به دلیل داشتن ویتامین  B کمپلکس ،پروتئین و اسیدهای چرب که ارزش غذایی بالایی دارند سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و انرژی را افزایش میدهد .
    نکته سلامتی : گوشت ماهی تن باعث کوتاه شدن زمان استراحت ورزشکاران در هنگام انجام تمرینات ورزشی است و انرژی گرفته شده بعد از تمرینات ورزشی سخت را بازمیگرداند.

    14/ عضله میسازد.
    یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی ماهی تن پروتئین است و در بین گوشت های دیگر جزو غنی ترین گوشت ها محسوب میشود. که باعث ساخته شدن عضله با کمترین چربی است این عضلات توسط پروتئین ها رشد میکنند و باعث تسریع بهبودی و همچنین بهتر شدن میزان سوخت و ساز بدن میشوند.
    نکته سلامتی : ماهی تن جزو مواد غذایی ارزان است که در هر 100 گرم آن 30 گرم پروتئین وجود دارد بنابراین کسانی که میخواهند عضله سازی کنند میتواند مقدار پروتئین مورد نیازشان را با وزن این ماهی محاسبه کنند و در برنامه غذایی خود بگنجانند.

    15/ به کاهش وزن کمک میکند.
    چاقی و اضافه وزن یکی از بزرگترین مشکلات در سراسر جهان است.ماهی تن کالری کم و در عوض پروتئینی با کیفیت بالا دارد و سرشار از مواد غذایی سالم است که سوخت و ساز بدن را تنظیم و چربی را کاهش میدهد.با افزایش مصرف ماهی تن به دلیل داشتن اسید های چرب امگا3 هورمون گرسنگی را تنظیم میشود و تا مدت ها بعد ازخوردن این ماهی فرد احساس گرسنگی نمیکند.
    نکته سلامتی : با چند وعده غذایی در روز سعی کنید که متابولیسم بدنتان را تنظیم کنید و مصرف کربوهیدرات ها را از عصر تا شب بسیار کم کنید.

    16/ التهاب را کاهش میدهد.
    خوردن این ماهی التهاب عضلانی و هرگونه بیماری های التهابی را کاهش میدهد وهچنین به دلیل داشتن مواد معدنی ضد التهابی و کلسترول سالمی که درخود دارد عملکرد صحیح بدن را بهبود بخشیده و مانع ازبروز بیماری هایی مانند نقرس و آرتریت میشود.
    نکته سلامتی : از التهابات نترسید چرا که در تمرینات ورزشی عضله سازی این التهابات نشان دهنده ساخته شدن عضله میباشند.

    17/ انسولین خون را تنظیم میکند.
    افراد مبتلا به دیابت میتوانند هر چقدر که بخواهند ماهی تن مصرف کنند چرا که امگا3 موجود در این ماهی باعث تنظیم انسولین آنها میشود و زندگی آن ها را آسان میکند.
    نکته سلامتی : مصرف ماهی تن باعث میشود که بدن دچار کم آبی نشود. افراد دیابتی باید مراقب باشند تا بدنشان دچار کم آبی نشود  تا انسولین بدنشان افزایش پیدا نکند.

    18/ خلق و خو را بهبود میبخشد.
    سلنیوم یکی دیگر از موادی است که خلق و خو و اشتهای انسان را تنظیم میکند. تحقیقات نشان داده که عدم وجود سلنیوم د ر بدن باعث ایجاد اضطراب میشود و یکی دیگر از مزیت های امگا3 این است که خلق و خو را بهبود میبخشند.
    نکته سلامتی : گرسنگی برای کم کردن وزن باعث تغییرات خلق و خو و احساس ناخوشایند در فرد میشوند.

    19/ مغز تحت تاثیر قرار میگیرد.
    ماهی تن از جمله مواد غذایی است که به دلیل داشتن امگا3 شناخت عملکردی مغز را بهبود میبخشد و این کار را زمانی که خون در جریان گردش است و دارای اکسیژن فراوانی است انجام میدهد.
    نکته سلامتی : به منظور بهبود عملکرد مغز مصرف آجیل و انواع توت ها را بالا ببرید.

    20/ مانع از آسیب غشای سلولی میشود.
    خوردن ماهی تن پخته شده  برای بدن چندین منفعت دارد . چرا که ماهی تن دارای پروتئینی است که با پخته شدن به سلول هایی به نام لیپید تجزیه میشود که به سلامت بدن هم کمک میکند.
    نکته سلامتی : ممکن است خوردن ماهی تن بخارپز شده چندان لذت بخش نباشد بنابراین میتوانید با اضافه کردن ادویه جات و چاشنی های مختلف ماهی را طعم دار کنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی


    برچسب ها تغذیه ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان