خانه

جلوگیری از خروپف

  • %45 از افراد به دلیل آلودگی صوتی ایجاد شده ناشی از خرو پف باعث آزار اطرافیان میشوند که علاوه بر آزار دیگران سلامتشان هم به خطر میفتد.
    خروپف کیفیت و کمیت خواب را کاهش می دهد  واین محرومیت از خواب باعث باعث بروز بیماری هایی مانند افسردگی، اختلال در عملکرد و ادراک، اختلال حافظه، بیماری های قلبی، دیابت، کاهش میل جنسی شده و خطر مرگ را هم افزایش می دهد.
    75 درصد از افرادی که خروپف میکنند با مشکل انسداد آپنه در خواب مواجهند که خطر بیماری های قلبی در آنها نسبت به دیگر افرادی که در خواب خروپف میکنند و مشکل انسداد آپنه ندارند بیشتر است. علاوه بر همه ی اینها خروپف یکی از عوامل ایجاد تنش در روابط بین زوجین است و صمیمیت عاطفی و جنسی آنها را هم به خطر میندازد.
    اگر شما هم جزو افرادی هستید که خرو پف میکنید و می خواهید یک بار برای همیشه این عادت را ترک کنید، بهتر است که ابتدا با دلایل خروپف و درمان کوتاه و یا بلند مدت آن آشنا شوید.

    موضوع اساسی در ریشه همه خروپف ها ، ناتوانی در حرکت آزادانه هوا از طریق بینی و گلو است که پس از ارتعاش بافت های مجاور، باعث ایجاد صداهایی که همان خروپف است میشود. طیف گسترده ای از عوامل باعث ایجاد خروپف در افراد است که شایع ترین آنها عبارتند از :

    بارداری
    آلرژی و یا مشکلات بینی و سینوس
    چاقی
    سیگار کشیدن
    مصرف الکل (به خصوص شل کننده های عضلانی) مواد مخدر و داروها
    پیری
    عوامل ژنتیکی

    در صورتی که بخواهید خود را به عنوان یک فرد بیمار به یک پزشک معرفی کنید نمی توانید علائم دیگری را به جز اینکه فقط خروپف میکنید بگویید چرا که خروپف با صدای بلند، اصلی ترین علامت است که آزارتان می دهد.
    سایر علائم می توانند شامل خشکی دهان و گلو باشد که بعد از بیدار شدن از خواب حس میکنید و یا اینکه اگر مبتلا به آپنه باشید ممکن است در خواب، تنگی نفس و یا خفگی را حس کنید، شاهد خستگی در طول روز، سردرد، تحریک پذیری و یا با مشکلاتی از جمله عدم تمرکز روبرو شوید.

    جلوگیری از خروپف: راه حل های کوتاه مدت
    آیا می خواهید در کوتاه مدت از خروپف خلاص شوید؟  آیا همه و یا بعضی از این استراتژی ها را هرشب اجرا خواهید کرد؟

    استفاده از دستگاه بخور
    هوای خشک اتاق با تحریک حلق و غشاء بینی باعث خروپف در بسیاری از افراد میشود.لذا استفاده از یک دستگاه بخور در حفظ رطوبت هوا بسیار موثر است.

    باز کردن سینوس ها
    باز کردن سینوس ها یکی از راه های جلوگیری از خروپف است که در صورت داشتن آلرژی و گرفتگی بینی میتواند موثر باشد.بنابراین سعی کنید قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید، با وسیله ای مانند سرم ، نوار بینی و یا اسپری بینی مجاری بینی را باز کنید تا آزادانه نفس بکشید.

    پوزیشن خوابتان را تغییر دهید.
    کسی که در کنارتان میخوابد مسلما بهتر میتواند در رابطه با پوزیشن خوابیدنتان قضاوت کند و اینکه در چه حالتی شروع به خروپف میکنید. بنابراین سعی کنید توسط او و یا خودتان به تنهایی پوزیشنی را که باعث خروپف نکردنتان میشود را پیدا کنید و با انجام کارهای متفاوتی همچون گذاشتن بالش به پشت جهت شیبدار کردن و یا بستن توپ تنیس به لباسی که پوشیده اید، مانع از از خروپف کردن شوید. نکته سلامتی : بهتر است بدانید که خوابیدن به طرف سمت چپ بدن سالمتر است.

    استفاده از لوازم دهان
    از لوازمی که از خروپف در هنگام خواب جلوگیری میکند و بر روی دندان ها قرار میگیرد استفاده کنید.کاری که این لوازم انجام می دهد این است که مجرای تنفس را باز میکند و باعث جابه جایی هوا در گلو و بینی میشود.

    خوردن مشروبات الکلی قبل از خواب
    اجتناب کردن از خوردن مشروبات الکلی حداقل 6-5 ساعت قبل به خواب رفتن میتواند از خروپف کردن در شما بکاهد. این ایده در مورد داروهای شل کننده عضلات هم صدق میکند.

    جلوگیری از خروپف: راه حل های بلند مدت

    علاوه بر راه حل های کوتاه مدت که در زمان کوتاهی فقط موثر هستند در این قسمت به راه حل های طولانی مدت، که درمان همیشگی خروپف را شامل میشود میپردازیم:

    اتاق خواب و ملحفه خود را تمیز نگه دارید.
    غبار و دیگر چیزهایی که باعث آلرژی میشوند (مانند غبار و موی حیوانات خانگی) در لابلای ملحفه باعث ایجاد احتقان بینی و در نتیجه خروپف میشود. به عبارتی وجود گرد و غبار در رختخواب شانس خروپف را می تواند تا حدی افزایش دهد بنابراین حتما برای این که این احتمالات را کم کنید هفته ای یک بار خونه را جارو کنید و بعد از هر سیکل زمانی ملحفه ها را که شامل روبالشی هم میشود بشویید. از رختخوابی هم که مرتب نشده است دوری کنید چرا که این رختخواب محل مناسبی برای تجمع گرد وغبار به شمار میرود.

    ورزش کنید.
    ورزش کردن به طور منظم یکی از مواردی است که باعث به حرکت درآمدن تمام عضلات بدن از جمله گردن میشود و زمینه را برای کمتر کلاپس کردن گلو فراهم می آورد و همچنین راه را برای تنفس آزادانه و خواب راحت تر باز میکند.علاوه بر همه ی این موارد باید گفته شود که ورزش کردن علاوه بر کاهش وزن باعث کم شدن خروپف ناشی از چاقی مفرط هم میشود.

    سیگار نکشید.
    دود ناشی از سیگار باعث تحریک شدن گلو، بینی و سینوس ها شده و مانع از جریان هوا در این اندام ها میشود. بنابراین سیگار را ترک کنید تا بتوانید آزادانه تر نفس بکشید و عامل خروپف را در خود کم کنید.

    برخی از شواهد نشان داده است که ورزش دادن روزانه گردن و دهان باعث تقویت عضلات این اندام ها میشود( باعث کمتر شدن کلاپس گلو و انقباض بینی در هنگام خواب میشود.)

    اگر هر کدام از این روش های طولاتی مدت و یا کوتاه مدت پاسخگو نبودند تنها راه حل باقی مانده این است که با یک پزشک مشورت کنید چرا که یک پزشک قادر به یافتن علل ریشه ای خروپف است بنابراین برای جلوگیری کردن از مشکلات جدی تری مانند آپنه خواب توصیه میشود راه حل های بیشتری مانند عمل جراحی را برای درمان خروپف جست و جو کنید و تا زمانی که راه حلی را پیدا نکرده اید دست از کار نکشید چرا که خروپف یکی از عوامل خدشه دار شدن رابطه با همسرتان است و همچنین سلامتیتان را هم تهدید میکند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
    برچسب ها سلامتی ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان