خانه

دلایل تشدید آلرژی

  • وقتی به چیزی آلرژی دارید شرایطتان خیلی سخت می شود. بعضی از افراد آلرژی های خفیفی دارند، اما آن دسته از افرادی که آلرژی های شدیدتری دارند، وضعیت بسیار سخت و ناتوان کننده ای پیدا می کنند. در هر صورت بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. تمیز کردن خانه فقط این نیست که ظاهر خانه را خوب و تمیز نگه دارید. به بهداشت خانه نیز باید توجه کنید. اگر خانه اتان را به دقت تمیز کنید، همیشه خانه ای سلامت و بدون میکرب و آلودگی خواهید داشت که به راحتی بتوانید در آن نفس بکشید.

    •خلاص شدن از شر گرد و خاک
    گرد و خاک یکی از چیزهایی است که تا خیلی یک جا جمع نشود، متوجه آن نمی شوید. اما وقتی همه جای خانه گرد و خاک زیادی داشته باشد، ظاهر خانه خیلی کثیف می شود. تا قبل از این که خانه به این حد از کثیفی برسد، همه جا را دقیق گردگیری کنید و جارو بکشید. گاهی اوقات نیز از اسپری و شامپو فرش و ... استفاده کنید، البته نه خیلی، چون وسایل شما بیشتر آسیب می بینند تا این که تمیز شوند. برای جلوگیری از جمع شدن حشرات ریز موجود در گرد و غبار (که با چشم دیده نمی شوند) برای رو تختی و ملحفه ها از کاورهای زیپ دار استفاده کنید.

    •نگهداری از گیاهان و حیوانات خانگی
    بیشتر ما دوست داریم در خانه امان از گل ها و گیاهان یا حیوانات خانگی نگهداری کنیم. ولی بعضی از افراد نسبت به آن ها آلرژی دارند. خاک استفاده شده در گیاهان گلدانی در بعضی شرایط قارچ تولید می کند، بنابراین بهترین کار این است که آن ها را بیرون بگذارید. ولی اگر دوست دارید بعضی از آن ها حتماً داخل خانه باشند، روی سطح خاک را با شن آکواریوم بپوشانید. یا حتی می توانید داخل خانه گیاهان مصنوعی بگذارید. هم زیبا هستند، هم باعث آلرژی نمی شوند.
    قبل از آوردن گربه، سگ یا هر حیوان خانگی که پشم یا مو دارد، باید اول مطمئن شوید که به آن ها آلرژی ندارید. اما اگر در حال حاضر حیوان خانگی دارید و از دلتان نمی آید از آن جدا شوید، حداقل آن ها را تمیز و بهداشتی نگه دارید. تا جایی که امکان دارد آن ها را بیرون خانه نگه دارید و نگذارید روی تخت شما بخوابند، چون اگر این را بکنید دچار مشکلات تنفسی می شوید.

    • از کف پوش های جنس سخت استفاده کنید.
    فرش نیز مانند تشک، می تواند محل تجمع حشرات موجود در گرد و غبار و چیزهای دیگری مثل گرده گیاهان و موی حیوانات باشد که باعث حساسیت می شوند. این عوامل آلرژی زا در درزهای فرش و قالیچه، یا در ریشه های آن ها جمع می شوند و شاید به آن توجهی نکنید. بهتر است کف پوش منزلتان از سطوح سختی مثل پارکت و ... باشد، چون انباشتگی گرد و خاک را فوراً می توانید ببینید و تمیز کنید. اگر تا قبل از زیاد شدن گرد و خاک همه جا را به دقت تمیز کنید، آلرژی شما نیز شدید نمی شود.

    •کفش های خود را کنار در بگذارید.
    نه فقط به این خاطر که کثیفی و گل و لای آن را با خودتان به داخل خانه نیاورید، بلکه بیشتر به این دلیل که همراه آن میلیون ها موجود نامرئی ریز که باعث آلودگی است نیز به داخل خانه راه پیدا می کند. اگر بعضی از افرادی که به خانه شما می آیند این موضوع را رعایت نمی کنند، حداقل یک حصیر یا پادری جلوی در (داخل و بیرون از خانه) بیندازید.

    • پرده ها را تمیز کنید.
    اگر جنس پرده خیلی برایتان اهمیتی ندارد، از جنسی غیر از پارچه استفاده کنید. پرده ها را نیز باید به اندازه کف ها و ملحفه ها تمیز کنید. هر هفته روی آن ها را جارو برقی بکشید و هر ماه نیز آن ها را بشویید. مخصوصاً در ماه هایی از سال که پنجره ها دائماً باز هستند. چون بسیاری از موجودات زنده میکروسکوپی توسط باد روی پرده می نشینند.

    • از ایجاد قارچ و کپک جلوگیری کنید.
    هر جا آب باشد، کپک و قارچ نیز وجود دارد. البته در آشپزخانه و حمام بیشتر از هر جای دیگر در خانه این اتفاق می افتد. تا وقتی کپک در حال رشد را ببینید صبر نکنید، بعد آن جا را تمیز کنید! چون شاید آن ها دیده نشوند، اما به شکل های مختلفی در آن جا وجود دارند و یک شبه می توانند پخش شوند. سطوح داخلی وان و سینک ها را نیز چک کنید. مخصوصاً مراقب شکاف ها که آب در آن ها نفوذ می کند باشید. زیرزمین نیز محل رطوبت زایی است. برای این مکان ها نیز برای جلوگیری از ایجاد رطوبتِ زیاد از یک دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان