خانه

ده نکته مفید از استیو جابز

  • 10نکته مفيد از استيو جابز
    کسي مثل استيو جابز ديگرنخواهد آمد،ما نمي توانيم مانند او خاص باشيم،ما هماني هستيم که هستيم مگر اينکه  بزرگي او را درک کنيم . " لاري اليسون"
    وقتي تفکرات استيو جابز را بررسي مي کنيم ديدگاه متفاوتي بدست مي آوريم که درسهاي ارزشمندي در زندگي به ما ميدهد. ده نکته مفيد زير درسهايي است که مي توانيم از استيو جابز بياموزيم.

    1- عاشق کارتان باشيد.
    استيو جابز هر کاري را با عشق انجام ميداد حتي وقتي از شرکت اپل اخراج شد به اين نتيجه رسيد که بايد براي رسيدن به هدفش تغيير رويه دهد. بنابراين براي رسيدن به اهدافمان لازم است که آن را با سماجت دنبال کنيم.

    استيو جابز: "چيزي تمرکز زندگي مرا بهم ريخته بود و داشت زندگيم را به نابودي مي کشاند حتي احساس مي کردم که در حال سقوط به ته دره هستم.اما صدايي درونم مي گفت:من هنوز عاشق کاري هستم که انجام مي دهم . و تصميم گرفتم از نو شروع کنم."

    2-از زورگويي بپرهيزيد.
    زورگويي نشانه بي کفايتي،حماقت،و منفي گرايي است. استيو جابز هرگز با اين افراد کار نمي کرد . آنها مانند علفهاي هرز رشد مي کنند و روي افکار و روحيه همکاران ديگر نيز تاثير منفي دارند، و هر چقدر هم شما تلاش کنيد تاثير کمي روي آنها خواهيد گذاشت.  پس اطراف خود را با همکاران مثبت پر کنيد که الهام بخش شما باشند.

    3-خلاقيت خود را تقويت کنيد.
    استيو جابز نمونه بارز براي تقويت خلاقيت است. بهترين راه تقويت خلاقيت مطالعه در تاريخ و هنر است.زندگي خود را با اشتياق به شکوفايي غني کنيد. محصولات اپل يک نمونه کامل از اين مثال است. توجه به نعمتهاي اطراف و ارتباط بين نقاط مشترک آنها شايد از يک فکر و ايده مهمتر باشد.

    " خلاقيت چيزي جز ارتباط برقرار کردن با محيط نيست .  وقتي شما از افراد  انتظار خلاقيت داريد بايد زمان لازم براي ارتباط با اطرافشان را به آنها بدهيد وگرنه ممکن است اعتماد به نفس شان گرفته شود" استيو جابز

    4- از خطر کردن نترسيد.
    استيو جابز فهميده بود براي توسعه آيفون، بايد آيپد را در سطح پايين تري نگه دارد. او مي دانست اين يک ريسک بزرگ است اما اين را هم مي دانست که تجارت تلفن همراه بسيار پرسود است و مي خواست بخشي از اين بازار باشد پس دل به دريا زد و در مقابل خطراتش ايستاد. درسي که مي توان از استيو جابز گرفت اين است که عقايد افراد ديگر و قوانين هرگز نبايد سدي براي نقشه هاي شما باشد.

    " زمان محدود است پس وقت خود را براي دخالت در زندگي ديگران صرف نکنيد. درگير خرافاتي که نتيجه توهمات ديگران است نشويد . تسليم عقايد ديگران نشويد و مهمتر از آن با جسارت به دنبال خواسته قلبي تان برويد. " استيو جابز

    5-مدرک تحصيلي همه چيز نيست.
    استيو جابز در واقع مدرک دانشگاهي نداشت. او اين موضوع را کشف کرد و به ما آموخت آنچه که واقعا اهميت دارد طرز فکر مثبت و چگونگي پرورش مهارتهاست.

    " حقيقت اين است که من هيچگاه دانشگاه نرفتم ، و مدرک دانشگاهي ندارم" استيو جابز

    6- سخت نگيريد.
    وقتي مهندسين در حال توسعه آيپد بودند ،جابز اصرار داشت آيپد بدون دکمه باشد فقط يک دکمه ي خاموش ، روشن داشته باشد. مهندسين براي اين کار ترديد داشتند اما نهايتا جابز آنها را متقاعد کرد. وجود افرادي که سخت نمي گيرند در يک پروژه بسيار ضروري است که در نهايت باعث پيشرفت آي تي تا کنون شده است.
    ميتوان از جابز آموخت که تمرکز شديد مي تواند در ذهن ما نفوذ کند و به ما در تشخيص اولويتها کمک کند.

    " سادگي و تمرکز شعار من است . سادگي مي تواند از پيچيدگي سخت تر باشد:شما بايد تلاش کنيد تا ذهن تان را پاک و افکارتان را ساده کنيد. دشوار است اما ارزشمند. زيرا مي توانيد با اين طرز فکر کوه ها را جا به جا کنيد." استيو جابز

    7 - پول نبايد هدفتان باشد.
    جابز مي خواست دنيا را به جايي بهتر تبديل کند و خواسته ي او اتحاد جهان بود و هيچوقت هدف اصلي او کسب درآمد نبود. اين با ارزش ترين درس زندگي است. اگر تمرکز ما روي سود بيشتر بدون توجه به منفعت جامعه باشد حتما بايد در هدفمان تجديد نظر کنيم.

    " ثروتمند بودن و در قبر خوابيدن چه اهميتي دارد .... در تخت خواب خوابيدن و به فکر کردن کارهاي شگفت انگيزي که انجام داده ام برايم مهم تر است" استيو جابز

    8 - جسور بودن را ياد بگيريد.
    وقتي جابز دوازده سالش بود با هيولت پاکارد براي تقاضاي قطعات يدکي جهت تکميل پروژه اش تماس گرفت . و نتيجه اين تماس شغل تابستاني براي جابز بود که باعث پيشرفت او شد. درسي که ميشود از اين ماجرا گرفت اين است که تلاش خود را بکنيد حتي اگر از شکست خود مطمئن هستيد.

    "اگر شما تقاضا نکنيد هميشه (نه ) در انتظار شماست" نورا رابرتس

    9 - درباره همه چيز بپرسيد.
    جابز هميشه در خاطراتش خود را کودکي کنجکاو معرفي مي کند که درمورد همه چيز سوال مي پرسيده است. به همه نيز توصيه مي کند که سوال زياد بپرسند و اساس ايده هاي خلاق را زياد سوال پرسيدن مي دانست.
    تاکيد داشت پرسيدن در زندگي و کار براي ما الهام بخش است و اين پرسيدن ها وکنجکاوي ما در چرا ها ،راهي مطمئن براي رسيدن به موفقيت است.
    جابز هميشه در مورد ساخت قايق هاي ونوس زياد سوال مي پرسيد. برايش درخشش و حتي کوچکي آنها هم برايش جالب بود . هنک دريوز مالک کشتي سازي هلندي مي گويد: جابز هميشه به ما مي گفت شما بهتر از اين هم مي توانيد کار کنيد!

    " سوال کردن در مورد هر چيزي مي تواند خيلي چالش برانگيز باشد "- هنک دريوز

    10- تکنولوژي همیشه جا برای پیشرفت دارد.
    استيو جابز از کودکي بدنبال راههايي براي پيشرفت بود . او ليستي از وسايل با قابليت تغيير داشت و پيشرفت آنها را دنبال مي کرد و هميشه به بهتر شدن ظاهر آنها دقت ميکرد . او پيشرفت تکنولوژي را بهترين راه براي تغيير دنيا به مکاني بهتر مي دانست.

    استيو جابز نمونه ي کاملي است که ما مي توانيم از او به عنوان يک فرد موفق الگوبرداري کنيم.


    مترجم اختصاصي زيباکده : ليلا نوروزي بهار




    برچسب ها موفقیت ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان