خانه

سردرد

  • 5 دلیل سردردهای ناگهانی

    هیچ دردی بدتر از سردرد نیست، مخصوصاً وقتی نمی فهمیم واقعاً دلیل این همه سردرد چیست.اگر بدانیم چه چیزهایی سردرد را تحریک می کند، خیلی راحت تر می توانیم جلوی آن را بگیریم. تمام سردردها از نوع میگرنی یا به خاطر محرک هایی مثل کافئین نیست، سردردها انواع و دلایل مختلفی دارند. اما در بیشتر مواردخوردن مسکن مؤثر است، اما اگر نوع سردردتان تغییر کرد یا متوجه تغییراتی مثل ضعف بینایی یا عملکرد ضعیف یکی از اعضای بدن شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر تمام نکات مهم مربوط به سردردتان را یادداشت کنید، به تدریج می توانید تمام محرک های سردردهایتان را بشناسید. در متن زیر می توانید 5 مورد از دلایل سردرد و این که چه کارهایی می توانید انجام دهید را بخوانید.سردرد

    1.     تمرین های سنگین در باشگاه

    اگر موقع ورزش کردن به خودتان فشار بیاورید (مخصوصاً در گرما) دچار مشکلات جدیمی شوید.این نوع سردرد ها به طور ناگهانی ظرف چند ثانیه شروع می شوند. معمولاً وقتی ضربان قلب نامنظم می شود شروع می شوند،البته نقطه شروع آن برای هر کسی متفاوت است. گرچه این سردردها با تنظیم دوباره ضربان قلب تمام می شوند، اما در بعضی موارد تا دو روز باقی می مانند. اگر مستعد این نوع سردردها هستید، یک دستگاه مانیتور قلب بخرید، تا بفهمید در چه مرحله ای سردردتان شروع می شود تا در دفعات بعد دقت کنید که ضربان قلبتان از آن حد بیشتر نشود.

     

    2.     فشار زیاد به گردن

    این نوع سردرد به "درد عصبی پس سری" (سردردهای ناشی از التهاب اعصاب سر و گردن)معروف است. معمولاً از پشت کاسه سر شروع شده و در سرتاسر جمجمه پخش می شود و عامل تحریک آن فشار زیاد به گردن است، (مثلاً وقتیبرای نگاه کردن به صفحه گوشی بیش از حد گردنتان را پایین می گیرید). اگر به خوردن مسکن یا قرص خاصی حساسیت ندارید، منیزیم و ویتامین B2باعثکاهش شدت سردرد شده و حتی در بعضی موارد از آن جلوگیری می کند.

    3.     سابیدن فک یا دندان قروچه

    اختلال مفصل تمپورومندیبولار باعث ایجاد مشکلات جدی در سر می شود. بیشتر افراد وقتی استرس دارند، فکشان را روی هم فشار می دهند که این عمل منجر به درد و فشار در صورت، فک و گردن می شود. اگر درد طول کشید و مشکلتان خیلی جدی شد به دندانپزشک مراجعه کنید. یک نایت گارد (night guard /محافظ دندان ها) نیز می تواند مؤثر باشد. چون سابیدن دندان ها روی هم یا دندان قروچه ممکن استاختلال مفصل گیجگاهی- فکی (TMJ) را بدتر کند.

     

    4.     زمان طولانی در ارتفاعات بودن

    حتی تأمین آب بدن به اندازه کافی، از سردردهایی که به علت تغییر ارتفاع زیاد پیش می آید، جلوگیری نمی کند. این نوع سردردها باعث حالت تهوع شده و معمولاً شب یا صبح موقع بیدار شدن بدتر می شوند. اگر می خواهید جایی بروید که تغییر ارتفاع زیادی دارد، مثلاً شرکت کردن در مسابقه کوهنوردی، سعی کنید استرس نداشته باشید و زیاد کافئین مصرفنکنید.در ضمن سعی کنید بتدریج در معرض تغییر ارتفاع قرار بگیرید تا سیستم بدن و سرتان برای این تغییر آماده شود.

     

    5.     خوردن بیش از حد مسکن

    شاید فکر کنید همیشه تمام سردردها با مسکن ساکت می شوند، اما اگر مثل نقل و نبات مسکن بخورید، به مرور زمانهیچ تأثیری روی سردردها نمی گذارند.این اتفاق برای این می افتد که مسکن هاباعث بازگشت درد در مغز می شوند. مسکن هایی که کافئین دارند یا ترکیبی هستند (مثل اکسدرین یا تینلول)، اگر زیاد استفاده شوند، عامل بازگشت سردرد هستند. اما اگر عادت دارید زیاد مسکن بخورید، بهتر است لااقل ایبوپروفن بخورید، چون خطر بازگشت سردرد خیلی کمتر است.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی

    برچسب ها سلامتی , بیماری ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان