خانه

شما تنها نیسیتید، حتی اگر احساس تنهایی کنید

  • اکثر افراد فکر می کنند تنهایی چیز بدی است. باور عموم این است که تنهایی یعنی افسردگی، کمبود مصاحبت و حمایت دیگران. شاید برخی از افراد به خاطر منزوی بودن احساس تنهایی کنند، ولی بین تنها بودن و احساس تنهایی تفاوت های بسیاری وجود دارد.
    کلمات "برونگرا" و "درونگرا" ظاهراً نشان دهنده این هستند که افراد چقدر از تعاملات اجتماعی با دیگران لذت می برند. اما قضیه پیچیده تر از این حرف هاست. بعضی از افراد عاشق بیرون رفتن و فعالیت های اجتماعی هستند، ولی شاید گاهی اوقات هم دوست داشته باشند در اتاقی تنها بنشینند و با خودشان خلوت کنند. انسان برای زندگی کردن به تعاملات اجتماعی نیاز دارد، به همین دلیل است که مفهوم تنهایی در وهله اول یک موقعیت منفی محسوب می شود. به هر حال بد نیست هر چند وقت یک بار با خودتان خلوت کنید. این شرایط فواید زیر را برای شما به همراه دارد:

    1.از خود واقعی اتان نمی ترسید
    زمانی که وقت زیادی را با کسی سپری می کنید، می توانید در سطوح مختلف به یک شناخت نسبی از او برسید. اگر زمانی را در تنهایی سپری کنید و با خودتان خلوت کنید نیز همین اتفاق می افتد و می توانید به شناخت کاملی از خودتان برسید. در این صورت از روبرو شدن با خودتان نمی ترسید و بدون هیچ ترسی با خود واقعی اتان روبرو خواهید شد.

    2.می دانید چطور خودتان را دوست داشته باشید
    به این درک می رسید که چه عواملی شما را تبدیل به شخصیتی منحصر بفرد و موفق می کند. خلوت کردن با خودتان باعث می شود احساس استقلال و عدم وابستگی به دیگران داشته باشید و این که شما برای "دوست داشته شدن" به چیزی یا کسی خارج از دنیای خودتان نیاز ندارید. در نهایت یاد می گیرید که قبل از هر چیز باید خودتان را دوست داشته باشید.

    3.یاد می گیرید که تنهایی یکی از درس های مهم زندگی است
    فراز و نشیب های بسیاری در زندگی وجود دارد. در شرایطی  که ما خودمان را تنها حس می کنیم، به دنبال حمایت دیگران هستیم. در چنین شرایطی که تنها می شویم، با خود واقعی امان روبرو می شویم. به عبارت دیگر وقتی با خودتان تنها هستید، زندگی شما را برای مقابله با شرایط سخت و مشکلات آماده می کند تا بهتر بتوانید از عهده آن ها برآیید.

    4.احساسات شما واقعی است
    بسیاری از افراد حس می کنند شکاف ها و کمبودهای زندگیشان را باید با دیگران پر کنند. اگرچه تعاملات اجتماعی برای انسان ضروری است، ولی شاید بعضی مواقع بهتر باشد از این زمان برای انجام کاری که دوست دارید استفاده کنید. در این مواقع می توانید هر کاری را که دوست دارید انجام دهید و به علائقتان برسید، مثل مطالعه کردن، تماشای فیلمی که دوست دارید، یا پیاده روی. این فرصت خوبی است که وقتی کسی دور و برتان نیست با خودتان خلوت کنید.

    5.تبدیل به ماجراجویی با جرأت و شجاع می شوید
    بسیاری از افراد از خلوت کردن با خودشان یا تنها بیرون رفتن لذت نمی برند. مثلاً دوست ندارند تنها به رستوران بروند و غذا بخورند، یا به گردش های یک روزه بروند. اگر فقط به همراهی دیگران تکیه کنید، فرصت امتحان کردن تجربیات جدید را از دست می دهید. مثلاً رفتن به کنسرت موسیقی که دوست دارید یا تماشای فیلمی که فقط خودتان دوست دارید آن را تماشا کنید. اگر عادت کنید گاهی نیز با خودتان خلوت کنید، برای انجام کارهایی که دوست دارید به دیگران وابسته نمی شوید. در این صورت اعتماد بنفستان نیز بالا می رود. به علاوه می توانید هر کاری را که دوست دارید، در هر زمانی که دوست دارید، بدون وابستگی به دیگران انجام دهید. می توانید کارهایی را تجربه کنید که شما را شادتر و پر انرژی تر کند.

    6.ارزش آزادی و استقلال خود را می دانید
    آزادی هدیه ارزشمندی است. این که بتوانید هر کاری را که دوست دارید، بدون نیاز به اجازه شخص دیگری (یا وابستگی) انجام دهید، حس عمیقی از شادی و قدردانی را برای شما به ارمغان می آورد. فضایی که به شما اجازه می دهد کارهایی را که دوست دارید آزادانه انجام دهید تا بتوانید بدون تکیه کردن به دیگران روی پای خود بایستید.

    7.انگیزه ای قوی برای پیشرفت و اصلاح شرایط خود دارید
    وقتی با خودتان خلوت می کنید تا بتوانید بیشتر خودتان را بشناسید، انگیزه ای قوی پیدا می کنید تا روش هایی را برای پیشرفت در زندگی و بهبود شرایط خود پیدا کنید. شما نیز مانند هر انسان دیگری مجموعه ای از ترس ها، اضطراب ها، احساسات و دیدگاه هایی هستید که حس می کنید گاهی باید در جهت بهبود شرایط خود کاری بکنید. اگر دائماً وقت خود را با دیگران بگذرانید، کمتر می توانید برای شناخت خودتان وقت بگذارید. ولی زمانی را که در تنهایی با خودتان سپری می کنید، فضایی را برای پیشرفت و بهبود شرایط، برای شما ایجاد می کند.

    8.به خودتان دروغ نمی گویید
    تمام این نکات باعث می شوند طرز فکری واقع بینانه درباره پیچیدگی روابط پیدا کنید. بسیاری از افراد فکر می کنند رفت و آمد و وقت گذراندن با افراد بزرگ و خاص به نحوی به نفع آن هاست،  ولی گاهی این امر باعث بروز مشکلاتی مثل وابستگی و ناتوانی در نبود آن هاست. اگر وقت بیشتری را به خودتان و تنهایی با خودتان اختصصاص دهید، روابطتان با دیگران را به روش واقع بینانه تری مدیریت می کنید و به خودتان دورغ نمی گویید که باید وقت خود را با شخص خاصی یا گروهی از افراد بگذرانید.

    •نتیجه
    هرگز از تنها بودن مضطرب نشوید. چون بهترین و سازنده ترین لحظاتی است که به شما کمک می کند پیشرفت کنید و تبدیل به فردی فوق العاده، منحصر بفرد و با اعتماد بنفس شوید.
    برچسب ها موفقیت ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان