خانه

عادات ثابت شادترین مردم

  • مارتین سلیگمن پدر روانشناسی مثبت 60 % از شادی را به ژنتیک و 40% مابقی را به محیط زیست افراد نسبت میدهد.
    او در تئوری TED خود" شادی را متشکل از دانایی هر فرد نسبت به نقطه‌ی قوت خود و به کار بردن آن در خدمت بزرگتری میداند."
    ده ها تن از محققانی همچون سلیگمن در مورد عادات ثابت بین افراد شاد تحقیقاتی انجام داده اند و این عوامل را به اشتـراک گذاشته اند که در ادامه به این عوامل میپردازیم :

    در لحظه لذت میبرند
    به نظر میرسد که استشمام گل رز میتواند باعث افزایش شادی در افراد شود. زمانی که در لحظه زندگی میکنید ، این لحظات چه خوب و چه بد میتوانند شما را نسبت به اتفاقات اطرافتان هوشیارتر کنند.
    افراد شاد تمام تمرکز خود را بر روی چیزهایی که قابل کنترل است و میتوانند آن را برای شادی انتخاب کنند میگذارند.

    ذهن پویایی دارند
    در کتاب "طرز فکر " carol dweck میگوید که بسیاری از افراد موفق و شاد از طرز فکر در حال رشد برخوردارند. به طوری که افرادی با طرز فکر ثابت موفقیت  را به هوش زیاد و ثروت نسبت میدهند و در صورت عدم موفقیت میگویند که از هوش و ثروت کافی برخوردار نبوده اند. اما افرادی که از طرز فکر پویا برخوردارند در صورت شکست آن را به ثروت و هوش نسبت نداده بلکه عاملی تسریع کننده در جهت رشد خود میبینند.
    پس از 20 سل تحقیق،  Dweck به این نتیجه رسید ، افرادی که دارای ذهن پویا می باشند رابطه های شادتری دارند و در کلاس از موفقیت بیشتری برخوردار هستند . و همچنین چالش را دوست میدارند.
     
    همواره در جمع افراد شاد حضور دارند
    طبق گفته‌ی Jim Rohn " شما شالوده ای از پنج نفر از افراد اطرافتان هستید."
    همه‌ی افراد از انسان هایی که به طور مداوم در اطرافشان هستند تاثیر میپذیرند این تاثیرپذیری میتواند بر روی احساسات و طرز فکر آنها باشد و یا حتی مسیر زندگیشان را عوض کند.شاید گفتن این جمله کمی خشن به نظر برسد اما اگر مشتاقید که شادتر زندگی کنید میبایست از انسان های منفی گرا دوری کنید. برای اینکار لزومی ندارد که با افراد مقابله کنید فقط کافیست زمان کمتری را با آنها بگذرانید تا بیشتر بر بهبود خود تمرکز کنید.

    رویا  دارند
    بدون اینکه به آینده نگاه کنید پیش بروید و فقط به گذشته یک نگاه بیندازید.
    اگر سفر کردن به کل دنیا جزو رویاهایتان است کسب و کار خود را شروع کنید ، زبان جدیدی را فرابگیرید . چرا که داشتن یک رویا در شرایط سخت یک وزنه‌ی امید به شمار میرود.
    داشتن هدف در زندگی یکی از چیزهای رایج در آسیای شرقی است. در ژاپن مردم اصطلاحی دارند به نام “ikgai” که ترجمه آن به معنی " دلیل از خواب بیدار شدن در صبح است. "  تحقیقات نشان داده است افرادی که عمر طولانی داشته اند و  افرادی که شاد زندگی کرده اند هدفی را در زندگی خود داشته اند.

    صبور هستند
    به میزان بزرگی رویایتان صبر و شکیباییتان هم باید بزرگ باشد.
    افراد شاد برای رسیدن به رویاهایشان شوق خاصی دارند و برای گرفتن این پاداش بسیار صبر میکنند.
    آنها فهمیده اند که همواره بهترین چیزها نصیب کسانی میشود که بسیار صبور هستند . این اهداف میتوانند ارتقای شغلی ، رابطه‌ی صحیح و یا مهارتی باشد که به تازگی فرا گرفته اند، باشد.

    یک زمانی را به خود اختصاص میدهند
    بله گفتن به هر چیز شما را در مسیر بدبختی قرار می دهد. بخشش و در خدمت دیگران بودن خوب است  اما تا زمانی که بتوانید
    زمانی را هم برای خود بگذارید مانند استراحت کردن ، یاد گرفتن چیزهای جدید و ...  
    بنابراین چیزی که مهم است این است که نمیتوانید همیشه برای افراد دلپذیر باشید و می بایست مرزهای روشنی را برای خود در نظر بگیرید.

    پولشان را جهت تجربه صرف میکنند
    ماشینی را که در لحظه میخرید فقط همان لحظه به یاد دارید اما در صورتی که با آن رانندگی کنید مسلما تجارب بسیاری در خاطرتان خواهد ماند.

    شادترین افراد پول خود را در راه گردش به دور آسیا میکنند تا اینکه آن را صرف خریدن یک تلویزیون مسطح کنند که به ندرت استفاده میشود. بر طبق گفته های آنجل و مارک :

    پول هایی که صرف به دست آوردن تجربه میشوند به دو دلیل کلیدی انجام میشوند:

    1/ تجربه های عالی که باعث میشوند اوقات خوبی برایمان یادآوری شود.
    2/ بسیاری از تجارب دیگر، اغلب در روابط اجتماعی و در تعامل بین افراد پیش می آید.

    بیشتر از آنچیزی که به دست می آورند بازدهی دارند
    بیشتر افراد شاد در سراسر دنیا دارای فرصت های بهتری میباشند که این فرصت ها میتواند شامل بیشتر پول در آوردن باشد و یا اینکه عشق و محبت بیشتری را میتوانند به اشتراک بگذارند. و هر زمان که بتوانند به دیگران کمک میکنند.
    این کمک ها میتواند جمع آوری پول برای یک موسسه خیریه باشند و یا دادن یک دلار به یک شخص هنرمند و با استعداد که در کنار خیابان مشغول به آوازخوانی و یا نواختن سازی است. به عبارتی افراد شاد این موضوع را درک کرده اند که  با شاد کردن دیگران در آخر خودشان شاد میشوند.

    انعطاف پذیرند
    طبق گفته‌ی پیتر کرمر ، انعطاف پذیری نقطه مقابل افسردگی است. به عبارتی افراد شاد میدانند که چگونه در برابر شکست مقابله کنند و به عبارتی اگر هفت بار زمین بخورند 8 بار از جایشان بلند میشوند.(ضرب المثل ژاپنی)

    مدام در حال یادگیری هستند
    استفان هاوکینگ اکتشافات برجسته‌ی علمی بسیاری داشته  و خود را با این اکتشافات به جهان ثابت کرده است.
    شادترین افراد مانند هاوکینگ کسانی هستند که به طور مداوم در حال یادگیری مطالب جدید ، زبان جدید و گشتن در فرهنگ های جدیدند ، چرا که میدانند بدون رشد  زندگی وجود ندارد.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
     
    برچسب ها زندگی ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان