خانه

فواید خجالتی بودن

  • فواید خجالتی بودن

    کمرویی بر این که در مقابل دیگران چه احساسی دارید، چگونه فکر می کنید و عمل می کنید، تأثیر می گذارد. طبق تحقیقات نیمی از بزرگسالان کمی خجالتی و 15 درصد آن ها بیش از حد خجالتی هستند. شاید فکر کنید خودتان تنها فرد خجالتی در بین دوستانتان هستید، اما به احتمال زیاد، تعدادی از آن ها همین احساس را در درونشان دارند. آیا از تماس چشمی فرار می کنید ؟ عصبی می خندید یا معمولاً بین دیگران احساس غریبگی می کنید؟ وقتی دست پاچه می شوید یا هول می کنید، افکاری مثل چه چیزی بگویید یا چه چیزی نگویید، با چه کسی صحبت کنید و چه کاری انجام دهید، با سرعت زیاد در سر شما می چرخد؟ این موارد تنها بعضی از نتایج خجالتی بودن است. دانستن این موارد به شما کمک می کند تا یک نیروی واقعی را در درون خود تحت کنترل در بیاورید و از کمرویی خود برای رشد و روابط شخصی خود استفاده کنید.

    •سکوت قدرتمند است.
    به افراد دیگر کاملاً توجه کنید، چون اگر شنونده خوبی باشید، تأثیر عمیقی روی گفتگوها دارد. افراد خجالتی اغلب ساکت هستند، چون دوست ندارند زیاد حرف بزنند، این باعث می شود شنوندگان فوق العاده ای باشند. وقتی دیگران احساس کنند کسی به حرف های آن ها گوش می دهد، احساس می کنند که می توانند به شما اعتماد کنند و بیشتر با شما صمیمی شوند. در این صورت می توانید گفتگوی پر مفهوم و خالصانه ای با دیگران داشته باشید. از این فرصت برای گوش دادن به دیگران استفاده کنید. در این صورت پاسخ های شما به طرف مقابل نیز متفکرانه و با آگاهی بیشتری خواهد بود و با نفوذ و قدرت بیشتری تأثیرگذار خواهید بود.

    •زبان بدن خود را کنترل کنید.
    صحبت کردن تنها راه دریافت پیام از اطراف، ارتباط با دیگران یا حتی پیدا کردن دوست نیست، اگر حتی فکر گفتگو شما را عصبی می کند، در عوض از زبان بدن خود برای نشان دادن توجه خود، استفاده کنید. فکر کنید در یک اتاق شلوغ پر از غریبه هستید و می خواهید صحبت کنید. احتمالاً به شخصی نزدیک می شوید که به گرمی به شما لبخند می زند، حتی اگر از اول فکر نمی کردید بتوانید با کسی ارتباط برقرار کنید. زبان بدن یک راه حل کلیدی است برای این که دیگران احساس خوشایند و راحتی با شما داشته باشند. فرستادن یک لبخند که می تواند به معنای "سلام" باشد، باعث می شود افراد نسبت به شما احساسی گرم و صمیمی داشته باشند و در واقع شما به نوعی خودتان را معرفی می کنید. زبان بدن مسری است و شما می توانید به دیگران نیز کمک کنید تا در اطراف شما احساس راحتی داشته باشند، حتی بدون گفتن یک کلمه.

    •به افراد خجالتی دیگر کمک کنید.
    همه ما در بعضی از نقاط زندگی خود احساس خجالت را تجربه کردیم، اما هیچ کس نمی داند چطور می تواند از این احساس به خوبی استفاده کند. افراد خجالتی اغلب حالات عصبی خود را که در موقعیت های اجتماعی جدید تجربه کردند، به خوبی به یاد می آورند. اگر این مورد برای شما هم پیش آمده، نگاهی به اطراف خود بیندازید و ببینید چه افرادی به تازگی به محل کار، مدرسه یا گروه های اجتماعی شما ملحق شدند. به زمانی فکر کنید که خودتان موقع ورود به یک محیط جدید و ناشناخته چقدر مضطرب بودید و چقدر از افرادی که از هر نوع کمکی به شما دریغ نکردند، سپاسگزار بودید. کمرویی یک هدیه عالی برای ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد خجالتی است و یک برکت برای کمک به افرادی است که ممکن است در حال تجربه موقعیتی باشند که شما قبلاً آن را تجربه کردید.

    • از تجربیات خود استفاده کنید.
    درون گرایی طبیعت دوم افراد خجالتی است و در واقع یک شمشیر دو لبه است، مخصوصاً اگر فردی باشید که همیشه با خودتان (در ذهنتان) منفی حرف می زنید یا افکار منفی دارید، (یکی از نشانه های خجالتی بودن). به هر حال اگر بتوانید از آن برای یادگیری بیشتر درباره خودتان استفاده کنید، یک ابزار بسیار مؤثر برای رشد شخصی شما خواهد بود. اگر به جای افسوس خوردن در زندگی از کمرویی خود به عنوان یک سکوی پرتاب رو به جلو و آینده استفاده کنید، فرصت های بسیاری را در زندگی به دست می آورید تا از صدای درونی خود درس های بسیاری را یاد بگیرید.  احساس خجالت به سادگی یک آغاز است نه یک پایان. هر وقت به خودتان می گویید: "من خجالت می کشم، حالا باید چه کار کنم؟!" ناراحتی و رنجی که در شرایط خاص برایتان اتفاق افتاده را تداعی می کنید و ذهنتان را روی این که چه کاری باید انجام دهید، متمرکز می کنید. وقتی یاد بگیرید از تجربه های گذشته درس بگیرید و رشد کنید، کمرویی می تواند عامل قدرتمندی برای شما باشد. چون هم به شما کمک می کند هم به دیگران.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها روان شناسی ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان