خانه

فواید پانسیون های تابستانی


  • فواید پانسیون های تابستانی

    مقدمه: در این مقاله درباره چیستی پانسیون های تابستانی، انواع کلاس‌های تابستانی، موارد منع پانسیون‌های تابستانی، چگونگی حضور در کلاس‌های تابستانی، اهمیت پانسیون‌های تابستانی و نکات مهمی که باید در نظر گرفته شوند اطلاع رسانی خواهد شد.

    اگر نیاز به اطلاعات بیشتری باشد می توانید به شبکه اجتماعی مدرسه کلوب مراجعه کرده و مقالات متعددی که در این باره منتشر شده است را مطالعه فرمایید. مقاله "کلاس های تابستانی و پانسیون" بویژه بسیار مفید می باشد. با استفاده از ماژول مدرسه یاب می توانید مدارسی که مدرسه را تبدیل به پانسیون‌های تابستانی می کنند پیدا کنید. تعداد زیادی نیز کلوب تابستانی معرفی شده اند که می توانید آنها را در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب پیدا کنید.

    چرا پانسیون های تابستانی برگزار می شوند؟

    تابستان فصل بستن کتابهای درسی بدون دغدغه تکلیف شب و امتحان است. ولی این دلیل نمی شود که کودک اوقات خود را به بطالت گذرانده و یا در خانه مشغول کارهای بیهوده باشد یا در کوچه و خیابان با همسالان خود سرگردان باشد. اولین دلیل وجودی پانسیون های تابستانی پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در یک فضای امن و سالم است. والدین فرزندان خود را به پانسیون های تابستانی می فرستند تا کودک در محیطی شاد، سالم و امن با دیگر همسالان خود وقت بگذراند و در کنار آن نیز با یک یا چند مهارت آشنا شود.

    پانسیون های تابستانی می توانند نامهای مختلفی داشته باشند: کلاس تقویتی، مدرسه تابستانی، پانسیون تابستانی، کلاس جبرانی، آموزشگاه خصوصی، سرای محله، کلاس ورزش، آموزشگاه هنری، کلاسهای عقیدتی مساجد محله و غیره. لازم نیست که حتما مکانی مشخص باشد که بر سر در آن نوشته شده باشد: "پانسیون تابستانی......"

    بنابراین هر مکانی خارج از خانه که برنامه ای برای دانش آموز داشته باشد که این برنامه ویژگی های زیر را داشته باشد یک پانسیون تابستانی است:

    1- حضور در آن اجباری نباشد. یعنی اگر دانش آموز در آنجا حاضر نباشد صدمه ای به کلاس یا به دانش آموز وارد شود.

    2- مفرح و شاد باشد. دانش آموز بعد از خروج از آنجا احساس افسردگی، خستگی، اجبار نکند.

    3- امن و سالم باشد. یکی از اهداف مهم کلاسهای تابستانی ایجاد یک فضای امن است. اگر کودک در مکان کلاسهای تابستانی امنیت جسمی مثل خطراتی که سلامت او را تهدید کند مانند: وجود اشیاء یا فضاهای خطرزا مثل چاقو، پله، افتادن از بلندی، درگیری فیزیکی با همسالان یا مراقبان، بیمار شدن و غیره)، امنیت روانی مانند تحقیر شدن، تهدید شدن، از دست دادن روحیه، صدمه به عزت نفس و اعتماد به نفس، مقایسه خود با دیگران و یا بدآموزی و غیره داشته باشد، بهتر است به این کلاس تابستانی نرود.

    4- یک مهارت را آموزش دهد. این مهارت می تواند فیزیکی باشد مثل یادگیری شنا، یا می تواند اجتماعی باشد مثل: هنر مذاکره و سخنوری، می تواند تحصیلی باشد مثل: تقویت دروسی که در آن ضعیف است یا می تواند صرفا بازی باشد.

    5- موجب بهبود تعاملات اجتماعی دانش آموز شود.

    را می توان یک پانسیون یا کلاس تابستانی محسوب کرد.

    مهمترین نکته درباره کلاس تابستانی این است که کودک را مجبور به حضور در کلاس تابستانی نکرد. کودک با میل و رغبت به این کلاس برود و وقتی بر می گردد خوشحال و شاد باشد. والدین باید متوجه این نکته باشند که کلاس های تابستانی ادامه مدرسه نیستند حتی اگر در مدرسه برگزار شوند.

    چه زمانی نباید کودک را به کلاس تابستانی فرستاد؟


    چه زمانی نباید کودک را به کلاس تابستانی فرستاد؟

    پاسخ این سوال بسیار ساده است. اولین مورد این است که کودک نخواهد به کلاس برود و ترجیح دهد زمان فراغت خود را در خانه با والدین بگذراند. اگر کودک نسبت به بیماریهای فصل تابستان حساس است بهتر است به کلاس تابستانی نرود. اگر محیط کلاس به نوعی با وضعیت کودک سنخیت ندارد، مثلا: حضور کودکان بزرگسال، عدم نظارت بر کار پانسیون مثلا بدون مجوز بودن، عدم تخصص مربیان و مسئولین، تعداد زیاد کودک در فضای پانسیون، پرداخت هزینه بالا برای ثبت نام، مسافت زیاد رفت و آمد، خطرزا بودن فضا یا اسباب بازیها، پانسیون های که قوانین و مقررات بیش از حد جدی و سخت دارند، عدم علاقه کودک به موضوع پانسیون و تضاد علاقه و روحیه کودک با پانسیون و غیره.

    مهمترین نکته در شرکت دادن کودک در یک پانسیون و کلاس تابستانی این است که کودک در این پانسیون شادتر از خانه باشد. اگر چنین نیست بهتر است در خانه بماند.

    والدین باید توجه کنند که انجام دادن یک فعالیت در کلاس تابستانی به این معنی نیست که کودک تبدیل به یک استاد تمام در آن فعالیت شود. پانسیون و کلاسهای تابستانی فرصت آشنا شدن با یک مهارت و همچنین آزمون و خطا را برای کودک فراهم می کنند. صرف آشنا شدن کودک با یک مهارت می تواند در آینده به او کمک کند که آیا این مهارت را ادامه دهد یا برای همیشه ترک کند.

    اهمیت کلاسهای تابستانی


    اهمیت کلاسهای تابستانی

    کلاسها و پانسیون های تابستانی اهمیت زیادی دارند و اگر به دلایلی که در بالا ذکر شد منعی برای حضور کودک وجود نداشته باشد بهتر است که کودک را در پانسیون های تابستانی ثبت نام کرد. از مهمترین دلایل اهمیت پانسیون های تابستانی می توان به دلایل زیر اشاره کرد.

    • برقراری ارتباطات اجتماعی

    کودکانی که تک فرزند هستند، یا به هر دلیل تنها هستند مانند مهاجرت والدین به شهری دیگر و در دسترس نبودن خویشان و اقوام، یا عدم رفت و آمد والدین با همسایگان و ساکنین محل یا تک فرزند بودن یا فاصله سنی زیاد بین کودک و دیگر فرزندان خانواده، بهتر است به پانسیون های تابستانی بروند. حضور در کلاس ها و پانسیون های تابستانی موجب تعامل با همسالان، آشنا شدن با افراد جدید، یادگیری رفتارهای اجتماعی و برقراری ارتباط می شود.

    • آشنا شدن با مهارت های شناختی

    یک فرد سالم می تواند افکار و اعمال خود را ساماندهی کند، با احساسات خود بطور منطقی مواجه شود و با تفکر و صبر مشکلات را حل کند یا نادیده بگیرد. یک فرد سالم می داند حد و مرز توانایی یا ناتوانی او کجاست. به شناخت این توانای ها "مهارت های شناختی" می گویند. از مهارت های شناختی می توان به موارد ذیل اشاره کرد: مدیریت بحران، شناخت احساسات خود و دیگران، تفکر انتقادی، قدرت تحلیل، هوش هیجانی، توانایی مذاکره و متقاعدسازی دیگران، توانایی بیان احساسات بطرز منطقی، توانایی بروز همدلی یا توانایی عدم قبول مسئولیتی که از توان او خارج است (قدرت "نه" گفتن)، توانایی انجام مسئولیت در یک کار تیمی، کنترل خشم، امتناع از بروز احساسات بدون منطق، مقابله با هیجان های منفی، حل مسئله، قدرت تصمیم گیری،مدیریت زمان، اراده انصراف از مسیر اشتباه، خودآگاهی، روابط بین فردی موثر، شناخت شرایط غیرعادی و آسیب زا، افزایش تحمل در برابر مصیبت، صبوری برای رسیدن به نتیجه و غیره.

    تقریبا تمامی این مهارتها در تعامل با دیگران و در یک زندگی جمعی به دست می آید. برای کودک این تعاملات در مدرسه، خانواده و گروه همسالان اتفاق می افتد.

    • ارتقای آزادی عمل و خلاقیت کودک

    برخلاف "مدرسه" که مکانی پر از قانون و مقررات است، پانسون های تابستانی مکان های لبریز از آزادی هستند. در مدرسه (مخصوصا مدارسی که با شیوه سنتی اداره می شوند) سعی بر مهندسی کردن کودک و همسان کردن همه دانش آموزان است، پانسیون های تابستانی محلی برای تخلیه انرژی، آزادی عمل و بروز خلاقیت و نوآوری است. پانسیون های تابستانی محل ظهور و شناخت توانایی ها، علائق و استعداد کودک است. کودک در ورطه آزمون و خطا بدون نگرانی از نمره و معدل می تواند اشتباه کند، ادامه دهد یا ترک کند و از طریق تجربه یاد بگیرد.

    در مدرسه این سیستم است که تصمیم می گیرد دانش آموز چه یاد بگیرد و چه یاد نگیرد. در پانسیون این دانش آموز است که تصمیم می گیرد چه یاد بگیرد و چه یاد نگیرد و محدوده توانایی اوست که مرز توقف یا ادامه یادگیری را مشخص می کند.

    • پی بردن به استعداد و توانایی فردی

    با شرکت در پانسیون های تابستانی کودک بدون نگرانی از نتیجه کلاس، فرآیند را طی می کند. یعنی با میل خود انتخاب می کند و هر زمان که احساس ناتوانی یا بیهودگی یا خستگی کرد رها می کند. بسیار مهم است که والدین نگران این نباشند که فرزندشان با یک انتخاب اشتباه در پانسیون وقت یا پول خود را هدر می دهد. تجربه کردن های بیهوده باعث می شود که این موضوعات در آینده تجربه نشوند و این دستآورد بزرگی است. کودک زمان، عمر و هزینه اضافی در آینده را امروز پس انداز میکند. والدین باید به یاد داشته باشند که قرار نیست یک کلاس دوماهه نقاشی یا فوتبال یا شطرنج یا نجاری کودک را یک فرد حرفه ای بسازد. این تجربه کردن ها باعث می شود که کودک با آشنا شدن با موضوع از تجربه کردن آن در آینده پرهیز کند و این خود یک سرمایه است.

    • بهبود سلامت جسمی و حفظ نشاط و شادابی

    • بهبود سلامت جسمی و حفظ نشاط و شادابی

    کودکانی که در خانه می مانند علائم پرخوری، افزایش وزن، بی حوصلگی، بی تحرکی و تنش با والدین را از خود نشان می دهند. بهتر است کودک را تشویق کرد که با شرکت در یک پانسیون تابستانی هم جنب و جوش داشته باشد و هم در کنار همسالان یک فعالیت گروهی شاد و لذت بخش را انجام دهد.

    نکات مهم انتخاب پانسیون تابستانی

    • همسوئی وضعیت خانواده و کودک با موضوع پانسیون تابستانی

    والدین باید این نکته را در نظر داشته باشند که بین موضوع پانسیون، سن کودک، توانایی فیزیکی او، وضعیت اقتصادی خانواده، نوع محتوا و افراد شرکت کننده باید سنخیت و هماهنگی وجود داشته باشد. ثبت نام کودک در یک کلاس پیانو زمانی که خانواده توانایی خرید پیانو را ندارد یا یک مدرسه تابستانی فوتبال برای یک دانش آموز کم بنیه کار عاقلانه ای نیست. پانسیون های تابستانی باید با سن کودک، وضعیت اقتصادی خانواده، ارزشهای خانواده، علاقه کودک، نوع محتوا، افراد شرکت کننده و غیره تناسب داشته باشد.

    • سن کودکان حاضر در پانسیون تابستانی

    موضوع بسیار مهم و حیاتی. والدین باید از حضور فرزند خود در کلاسهای تابستانی که شرط سنی را رعایت نمی کنند خودداری کنند. همنشینی یک کودک 8 ساله در کنار یک نوجوان15 ساله مناسب نیست. اینگونه کلاسها قوانین جدی برای ثبت نام ندارند و بعضی از آنها صرفا می خواهند کلاس خود را تکمیل ظرفیت کنند. کودک باید در محیطی باشد که با همسالان خود تعامل داشته باشد. کودکان کمتر از 5 سال نباید تحت آموزشهای جدی هدفمند و رسمی و مستقیم باشند. این کودکان باید در محیطی باشند که اسباب بازی های حرکتی با هدف بازی وجود داشته باشند.

    بهتر است کودک صبح به پانسیون تابستانی برود و برای نهار و استراحت در منزل باشد. صبح بهترین زمان برای یادگیری و تخلیه انرژی است.

    • دسترسی منطقی به مکان پانسیون تابستانی

    منطقی نیست که کودک زمان زیادی را در رفت و آمد بین خانه و محل پانسیون بگذراند. پانسیون باید طوری انتخاب شود که در صورت بروز حادثه برای کودک والدین بتوانند سریعا خود را به آنجا برسانند و در کنار کودک باشند یا لازم نباشد که کودک صبح زود از خواب بیدار شده و مدت زیادی را در خودرو یا وسایط نقلیه عمومی باشد تا به کلاس تابستانی خود برسد.

    قانون مند بودن کلاس

    این قانونمند بودن برای مسئولین باید باشد تا کودکان. مسئولین باید نسبت به برگزاری کلاس نظم داشته باشند و متوجه باشند که خانواده ها برای تابستان خود برنامه ریزی کرده و به آنها اعتماد کرده اند. متاسفانه دیده شده که پانسیون های تابستانی که رایگان هستند تعهدی نسبت به زمان شروع و پایان پانسیون در خود نمی بینند و بعد از مدت کوتاهی با بهانه های مانند: عدم حضور مربی، یا اشغال شدن مکان توسط گروهی دیگر یا مسائل پیش بینی نشده کلاس را تعطیل اعلام می کنند. این امر باعث بدآموزی در کودک، اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت برای کودک و خانواده می شود.

    پانسیون باید دارای مجوز و تحت نظارت یک ارگان رسمی باشد.

    در زمان ثبت نام حتما به این مورد دقت کنید. داشتن مجوز از یک ارگان رسمی مسئولین و برگزار کنندگان را مجبور به رعایت یک سری قوانین و مقررات می کند که برای سلامت جسمی و روانی کودک ضروری است. واگذاری کودک به شخصی به صرف اینکه دارای مکان یا مهارت خاصی است می تواند عواقب ناگواری داشته باشد.

    ساعات حضور کودک در پانسیون

    لازم نیستم که تمام روز کودک را با کلاس پر کنید. فراموش نکنید که این کلاسها مکانی برای تفریح و شادی هستند، شعبه دوم مدرسه نیستند. نسبت به علاقمندی و توانایی کودک کلاس ها را انتخاب کنید. اگر کودک تمام وقت خود را درپانسیون و کلاس تابستانی بگذراند این احساس به او دست می دهد که خانواده می خواهد از دست او خلاص شود و این موجب خشم کودک می شود.

    به کودک حق انتخاب بدهید.

    کودک را مجبور به رفتن به پانسیون نکنید. به یاد داشته باشید که فلسفه تعطیلات مدرسه در تابستان این است که کودک استراحت کرده و مدتی را به تمدید قوا بگذراند. به هیچ روی پسندیده نیست که کودک را مجبور به رفتن به پانسیون تابستانی کنید. بهتر است ابتدا کودک خود را به پانسوین برده و با هماهنگی مسئولین اجازه دهید یک بازدید کوچک از فضای پانسیون تابستانی کرده و با همکلاسی ها و اسباب بازی ها آشنا شود. این کار اعتماد به نفس کودک را بالا برده و آنچه را که دوست دارد انتخاب می کند. اگر به هر دلیلی لازم می دانید که کودکتان ساعاتی از روز را در پانسیون بگذراند، حتما ترتیبی دهید که بقیه روز ساعات خوشی داشته و به تفریح و بازی بپردازد.

    پانسیون تابستانی باید محیط فیزیکی مناسب داشته باشد.

    فاکتور فضای مناسب بسیار مهم است. در انتخاب پانسیون تابستانی باید به این موضوع توجه کرد که فضای پانسیون فاقد عوامل خطرزا مانند: پله، پنجره های بدون حفاظ، رعایت مسائل بهداشتی، اشیاء سنگین افتادنی یا پرتابی و غیره باشد. در ضمن باید مکانی پر نور، با فضای کافی برای جنبش و بازی و دویدن باشد. اگر یک کلاس مهارت آموزی است باید ابزار و وسائل آن مهارت خاص را داشته باشد. در زمان ثبت نام از تعداد شرکت کنندگان مطلع شوید که حداکثر چه تعدادی قرار است در آن کلاس باشند. حضور تعداد زیادی کودک در یک فضای کوچک موجب عدم توجه کافی مربی و مراقب، خستگی، دلزدگی و بروز مشکل می شود.

    برخی از مدارس فضای خود را تبدیل به پانسیون های تابستانی می کنند. این پانسیون ها می توانند بسیار ایده آل باشند.

    محتوای مفید پانسیون مهم است.

    حضور کودک در مکانی که هیچ فایده ای برای او ندارد و صرفا منظور این است که والدین از دست او برای ساعاتی خلاص شوند پسندیده نیست. دیده شده است که برخی پانسیون ها کودکان را جلوی تلویزیون نگه داشته و او را با ظرفی پر از خوراکی سرگرم می کنند. یک پانسیون حتی اگر هیچ محتوای آموزشی هم نداشته باشد باید بتواند حداقل با فراهم کردن یک فضای شاد و تفریحی خاطرات خوشی برای کودک به یادگار بگذارد.

    انواع پانسیون‌های تابستانی:


    انواع پانسیون‌های تابستانی

    پانسیون‌های تابستانی بر اساس محتوای آموزشی به 4 گروه اصلی تقسیم می شوند:

    1- پانسیون‌های ورزشی: محبوبترین نوع پانسیون‌های تابستانی هستند و بیشترین متقاضی را دارند، بویژه برای شنا و بازیهای آبی. موقع انتخاب این دسته از پانسیونها باید به سن کودک، سن بقیه همدوره‌ای‌ها، تعداد مراقبان، تجهیزات ایمنی، توانایی جسمی کودک، و البته علاقه او توجه کنند تا انتخاب درستی را داشته باشند.

    2- کلاس‌های تقویتی یا آمادگی کنکور: نسبت به وضعیت درسی دانش آموز، می توان پیشنهاد شرکت در یک کلاس تقویتی را به او داد. برخی از مدارس فضای کلاس های خود را تبدیل به کلاس تقویتی یا آمادگی کنکور در فصل تابستان می کنند که انتخاب مناسبی است. در انتخاب این کلاسها والدین باید به مجور موسسه، سطح علمی شخص مدرس و هزینه مناسب توجه کنند تا وقت و هزینه دانش آموز به هدر نرود.

    3- کلاس‌های کامپیوتر: آشنای با کامپیوتر و اینترنت از ضروریات عصر حاضر است. اگر دانش آموز در سن مناسبی است که بتواند با کامپیوتر کار کند، تابستان فرصت خوبی است که او دانش خود را ارتقا دهد یا برای یادگیری کامپیوتر اقدام کند. توصیه می شود قبل از ثبت نام با شخصی که وارد به دانش کامپیوتر است مشورت شود تا کلاسی که بهترین بازده را دارد انتخاب شود.

    4- کلاس‌های هنری: کلاسهای هنری بسیار خوبی در ایام تابستان برای کودکان برگزار می شود، مانند: کلاسهای نقاشی، صنایع دستی، تئاتر، موسیقی و غیره. برای ثبت نام در کلاس های هنری باید فاکتور هزینه را در نظر گرفت. برخی از کلاس های هنری نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی که ممکن است گرانقیمت باشد دارند. در زمان ثبت نام این کلاسها برای فرزند خود توضیح دهید که کلاسی را انتخاب کند که فاکتور هزینه و پرداخت مالی برایتان مهم است. بهتر است کودک با برخی محدودیت ها از ابتدا آشنا شود.

    از آنچه که در بالا ذکر شد نتیجه می گیریم که پانسیون های تابستانی دو عملکرد مهم دارند. پانسیون های تابستانی موجب می شود که رابطه دانش آموز با آموزش گسسته نشود. پرکردن اوقات فراغت و گذراندن زمان در یک مکان امن و سالم اولین هدف این کلاسها است، ولی هدف مهمتر آموزش مهارت های نرم مانند: استعدادیابی، آشنای با فنون متنوع به منظور آشنای با مشاغل برای زندگی آینده، امکان آزمون و خطا در رشته های مختلف، پرورش خلاقیت، تعامل اجتماعی، توانای با محیط و اشخاص متفاوت، شبکه سازی اجتماعی، سلامت جسمی و روانی کودک، افزایش اعتماد به نفس و ده ها موضوع دیگر است.

    اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره پانسیون های تابستانی هستید می توانید با مراجعه به شبکه اجتماعی مدرسه کلوب مقالات مفید و متعددی درباره پانسیون های تابستانی را پیدا کنید. یکی از بهترین مرجع ها برای پیدا کردن پانسیون‌های تابستانی تاپیک پانسیون‌های تهران/ پانسیون تابستانی کودکان است.

    با استفاده از ماژول مدرسه یاب نیز می توانید مدارسی که فصل تابستان فضای مدرسه را تبدیل به پانسیون تابستانی می کنند پیدا کنید. بخش اطلس مدارس تهران نیز تمامی امکانات مدرسه را به شکل عکس، فیلم و توضیح نشان می دهد و شما می توانید مدرسه ای که تابستان ها تبدیل به پانسیون می شود را مشاهده کنید.

    با استفاده از شبکه اجتماعی مدرسه کلوب هر آنچه که درباره مدارس لازم دارید در اختیار شماست.

    برچسب ها فرزندان , کودک , خانواده ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان