خانه

وضعیت مغز در کنار آب

  • تا به حال شده وقتی کنار اقیانوس یا دریا قدم می زنید احساس آرامش کنید؟ یا وقتی کنار یک آبشار ایستادید حس کنید دوباره جوان شدید؟ وقتی از پنجره به یک دریاچه زیبا نگاه می کنید چطور؟ اکثر افراد وقتی در کنار جایی که آب دارد هستند، احساس آرامش می کنند، چون به گفته دانشمندان، تأثیر مثبتی روی مغز دارد. وقتی اطراف ما را آب احاطه کرده، چه اتفاقی برای مغز می افتد؟ چرا اثری آرام بخش و تسکین دهنده روی مغز دارد؟ نگاه کردن به آب و گوش کردن به صدای آن، ذهن بیش از حد درگیر و مشغول ما را در یک وضعیت آرام و خواب آوری قرار می دهد، در این وضعیت ذهن با روش متفاوتی افکار را پردازش می کند و این منجر به آرامش و خلاقیت بیشتر و افزایش تندرستی می شود.
    تحقیقات نشان داده که دریا، رودخانه ها، دریاچه ها و ... روی شادی و تندرستی ما تأثیر بسزایی دارد و در واقع آب تأثیرات مثبتی روی جسم و سلامت ذهنی ما دارد.

    وقتی صدای برخورد امواج اقیانوس را می شنویم، در واقع در یک وضعیت مراقبه قرار می گیریم. صدای امواج، الگوهای امواج مغزی را تغییر داده و باعث حالت آرامش و مراقبه می شود. حتی نگاه کردن به آب باعث می شود مغز به آرامش رسیده و در واقع فواید زیادی از جمله کاهش افسردگی، کاهش استرس و اضطراب،  بهبود نظم ذهنی و بهتر شدن الگوهای خواب دارد.

    وقتی نزدیک آب هستیم، مغز ما از حالت مشغول به حالت آرامش تغییر وضعیت پیدا می کند که به طور طبیعی منجر به باز شدن ذهن ما می شود، چون دیگر روی میلیون ها افکاری که در چرخش هستند و اغلب منجر به استرس و اضطراب می شوند، متمرکز نیست. وقتی مغز شما در وضعیت آرامش است، نسبت به افکار خلاقانه و الهام گرفته بازتر است. در حقیقت وضعیت مغز را تغییر داده و به آن استراحت می دهیم که خود منجر به ایجاد یک محیط ذهنی بهتر برای بصیرت و خود اندیشی می شود.

    این وضعیت باعث می شود که در لحظه حال باشیم و به جایگاه خود در جهان اطرافمان فکر کنیم که خود باعث ایجاد حسی از تواضع می شود. احساس وصل بودن به چیزی فراتر از خودمان و رسیدن به درک عمیقی از عظمت ناب طبیعت.

    ورزش روشی مناسب برای بهبود سلامت ذهنی ماست. در واقع دو یا پیاده روی در کنار اقیانوس یا دریا این فواید را ده برابر می کند. شنا در یک دریاچه یا دوچرخه سواری در عرض یک رودخانه، بیشتر باعث تقویت ذهن شما می شود تا ورزش کردن در وسط شهر یا یک باشگاه شلوغ. بنابراین وقتی اطرافتان را آب احاطه کرده باشد، تأثیرات مثبت و فواید ورزش کردن نیز بیشتر می شود. در واقع مصرف یون های منفی در داخل سیستم ما افزایش پیدا می کند.

    یون های مثبت و منفی روی تندرستی ما تأثیرگذار است، روی این که ما در آن لحظه چه احساسی داشته باشیم. یون های مثبت توسط وسایل الکتریکی مثل کامپیوترها، مایکروویوها و سشوارها که انرژی طبیعی ما را تخلیه می کنند، منتشر می شود، در حالی که یون های منفی توسط آبشارها، امواج اقیانوس و رعد و برق تولید می شوند. مقدار زیادی از یون های منفی در طبیعت، توانایی ما را در جذب اکسیژن سرعت بخشیده و باعث تعادل سطح سروتونین (ماده شیمیایی که با استرس و خلق و خو مرتبط است) می شود و در جوان سازی ذهن، بهبود سطح هوشیاری و تمرکز مؤثر است.

    نزدیک بودن کنار آب نه تنها باعث افزایش احساس تندرستی می شود، بلکه فرو رفتن در منبعی طبیعی از آب، مثل دریا یا رودخانه، وضعیت بدن شما را تا حد زیادی تقویت می کند. این تغییر دما فواید دو جانبه ای دارد، خنکی و سرمای طبیعی، درمانی آرام بخش و تسکین دهنده را برای اعصاب شما فراهم کرده و هم از نظر ذهنی، هم از نظر فیزیکی، بدن شما را تقویت می کند. آب های گرم تر نیز در طول تابستان،عضلات شما را ریلکس کرده و باعث رفع گرفتگی آن ها می شود. 
    پس اگر دنبال راهی هستید تا ذهنتان را آرام کنید، جایی بروید که فضای آبی شما را احاطه کند. چه کنار اقیانوس باشید یا کنار یک چشمه در نزدیکی محل زندگی خود، به هر حال  آب تأثیری قوی روی مغز دارد و باعث افزایش نظم و ظرفیت ذهن، شادی و تندرستی می شود.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی


    برچسب ها
       3

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان