خانه

چگونه به فرزندانمان بیاموزیم شکست را بپذیرند

  • شکست یکی از بخش های اساسی و ضروری برای نوآوری و خلاقیت است. اما بچه ها نیز مانند بزرگسالان از شکست می ترسند، مخصوصاً در مسائلی که برای آن ها مهم و بزرگ است. در واقع آن ها از "بد بودن" در چیزی یا از رسیدن به پاسخ یا نتیجه اشتباه می ترسند. چگونه به فرزندانمان بیاموزیم شکست را بپذیرند
    والدین باید محیطی را فراهم کنند تا فرزندانشان یاد بگیرند از ابراز وجود خود، بیان نظرات، تجربه چیزهای جدید نترسند و به شکست به عنوان بخشی از فرآیند زندگی نگاه کنند.
    • استعداد و توانایی های کودک خود را کشف کنید
    شاید تجربه بعضی کارها و فعالیت ها برای فرزندان شما سخت باشد یا در دسترسشان نباشد، آن ها را تشویق کنید تا پذیرش تجربه ها و چالش های معقول و مناسب را داشته باشند و از تجربه کردن نترسند. این نکته را درک کنند که بعضی تجربه ها شاید در ابتدا کمی سخت و ناهموار باشند، اما به مرور متوجه می شوند که بیشتر از چیزی که فکر می کردند می توانند در کاری موفق باشند.

    • یک پاداش یا جایزه بلند مدت برای آن ها در نظر بگیرید
    بچه ها در سنین پایین نمی توانند خیلی صبور باشند تا نتیجه تلاش ها و کارهایشان را در آینده ببینند. اغلب نمی توانند درک کنند که چه منافعی برای آن ها دارد. برای همین وقتی در حال یادگیری کاری هستند، مثلاً نواختن پیانو، طراحی، نقاشی یا هر چیز دیگری، باید بتوانید برای آن ها یک چشم انداز یا یک رؤیا خلق کنید. برای او یک پاداش یا جایزه در فواصل زمانی نسبتاً طولانی در نظر بگیرید.

    • به خطرات و ریسک ها واقع بینانه نگاه کنید
    اگر فرزندتان از انجام کاری می ترسد، از او بپرسید: "بدترین اتفاقی که ممکن است بیافتد چیست؟"، بعد بلافاصله بپرسید: "اگر آن اتفاق افتاد، بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟"
    بیان کردن تدریجی و شمرده شمرده خطرات واقعی (حتی با کمترین احتمال)، باعث می شود آن ها متوجه شوند که این اتفاقات در نهایت خیلی هم ترسناک و دلهره آور نیستند.

    • برای آن ها پیروزی های کوچک ایجاد کنید
    به فرزندانتان کمک کنید تا پروژه های بزرگ یا ترسناک را به یک سری پیروزی های کوچک تقسیم کنند تا بتوانند اعتماد بنفسشان را در آن مرحله و آن زمان مشخص حفظ کنند.

    • برای دوباره امتحان کردن به آن ها زمان بدهید
    در صورت امکان زمانی را به فرزندتان بدهید تا برای انجام کار یا تجربه کردن چیزی، بیشتر از یک روش را امتحان کند. زمانی که بتواند آن کار با روش هایی که بلد است یا یاد گرفته، دوباره امتحان کند و سعی کند دوباره انجام دهد. وقتی در نهایت شکست های اولیه منجر به موفقیت در آینده شود، بچه ها به شکست ها به عنوان بخشی از این فرآیند نگاه می کنند.

    • آن ها را به ریسک کردن تشویق کنید
    وقتی کودکتان سعی می کند چیز جدیدی را امتحان کند یا با چالش جدیدی روبرو شود، آن ها را به خاطر شجاعتی که از خود نشان می دهند، تحسین کنید. نتیجه کار مهم نیست. تابلویی درست کنید و آن را در جایی از خانه آویزان کنید برای نشان دادن "شکست های بزرگ" یا "اشتباهات عجیب"، جایی که کل خانواده بتوانند نمونه هایی از اشتباهاتی که مرتکب شدند و از آن درس گرفتند را در آن تابلو نصب کنند.

    • پیشرفت شان را به آن ها نشان دهید
    همه ما گاهی فراموش می کنیم که چه مسیری را طی کردیم تا به این جا رسیدیم. به کودکانتان ویدئو هایی را از اولین نواختن و یاد گرفتن پیانو یا بازی فوتبال یا هر کاری نشان دهید. مطمئن باشید از این که چقدر پیشرفت کرده اند تعجب خواهند کرد و به یاد می آورند که مهارت در هر کاری به زمان نیاز دارد.

    • یک مثال یا نمونه شجاعانه به آن ها نشان دهید
    کارهای جدید را در مقابل کودکانتان امتحان کنید. چون آن ها فکر می کنند شما در انجام هر کاری عالی هستید. به آن ها نشان دهید که حتی بزرگسالان نیز گاهی اشتباه می کنند.
    شکست نباید باعث ترس، دلسردی و یا نا امیدی شود، بلکه باید فرصتی باشد برای یاد گرفتن چیزهای جدید و کشف این که چگونه دفعه بعد می توانند آن کار را بهتر انجام دهند. وقتی فرزندانتان ترسی از این نداشته باشند که در انجام کاری اشتباه کنند یا شکست بخورند، مطمئن باشید می توانند تجربیات جالبی داشته باشند و چیزهای شگفت انگیزی را خلق کنند.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان