خانه

چگونه سحرخیز شویم ؟


  • برای بسیاری از ما از خوابیدن تا  10:30 صبح یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که میخواهیم انجام دهیم اما متاسفانه اینکار برای همه ی افراد مخصوصا برای کسانی که باید سرکار بروند و با مجبور هستند با آلارم ساعت از خواب بیدار بشوند نمیتواند صورت بگیرد.
    ممکن است شما هم یکی از افراد شب زنده داری هستید که بیدار ماندن تا پاسی از شب را دوست میدارید. اما چیزی که باید بدانید این است که اثرات شب زنده داری و سحرخیزی بر افراد از 20-15 سال پیش کشف شده است. و تحقیقاتی هم بر روی ژنتیک این دو گروه و تفاوت های آنها شده است.
    شاید زمان هایی اتفاق افتاده است که بدنتان به طور خودکار بیدارتان کرده است حتی اگر خواب کافی نداشته اید...
    بنابراین اگر شانس بیشتر خوابیدن در صبحگاه را ندارید توصیه ما به شما این است که خودتان را به یک فرد سحر خیز تبدیل کنید و از شب زنده داری دست بکشید.
    بنابراین یکی از کارهایی که برای این موضوع میتوانید انجام دهید این است که  بیشتر انعطاف پذیر باشید و طبق پیشنهاد اپنسر ساعت بدنتان را به یک ساعت زودتر بیدار شدن عادت دهید.بنابراین :

    دمای بدنتان را در شب کاهش دهید.
    برای این کار اگر تمرین و یا کاری دارید که باید انجام دهید در طول روز بدون اینکه دیرتر شود انجام دهید تا با زمان به خواب رفتنتان تداخلی نداشته باشد.گرفتن دوش آب گرم را در شب محدود کنید و دمای منزل را هم تا چند درجه کم کنید در این صورت لحاف گرم و نرمتان در هیچ زمانی شما را به خواب بیشتر دعوت نمیکند.

    سعی کنید شاهد نور کمتری باشید.
    ساعت بدنتان توسط نوری که بر شما میتابد کنترل میشود به این صورت که نور تلویزیون و دیگر وسیله ها مانند کامپیوتر ، گوشی تلفن همراه و ... ، زمانی که بر چشمتان میتابند باعث بیدار ماندن شده و هیچ کمکی به یک ساعت زودتر بیدار شدن نمیکند. بنابراین اگر در رختخواب هستید و هنوز خوابتان نمیبرد و تمایل به استفاده کردن از آیپد و یا هر وسیله ای مشابه آن دارید توصیه ما این است که حد نور آیپد را به کمترین مقدار برسانید و سپس استفاده کنید.

    مقاومت کردن در برابر محرک های بیرونی
    همه‌ی افراد خواسته یا ناخواسته در برابر محرکات بیرونی قرار میگیرند. اما برای اینکه بتوانیم خود را وادار به یک ساعت زود بیدار شدن بکنیم حدالامکان باید از تاثیرات محرکات بیرونی کم کنیم.به عبارتی در زمان خواب از باز کردن ایمیل های استرس زای کاری ، تماشا کردن فیلم ترسناک و یا خواندن داستان هایی که ذهنمان را مشغول میکند بپرهیزیم.

    استفاده از ملاتونین به عنوان آخرین چاره
    برای تبدیل شدن به یک فرد سحرخیز یکی از روش ها، استفاده از قرص ملاتونین است. به این صورت که قبل خواب در زمان هایی که حس میکنید کم کم زمان خوابیدنتان فرا میرسد یک مقدار از قرص را مصرف کنید تا  برای خوابیدن آماده شوید. به عبارتی یکی از دلایل تنظیم نشدن خواب شبانه روز شما به دلیل فعل و انفعالات ملاتونین است که در زمان مناسب ترشح نمیشود.

    با نور صبحگاهی بیدار شوید.
    با برخورد چشمتان به نور صبحگاهی از رختخواب بلند شوید پرده ها را کنار بزنید تا اشعه‌ی خورشید با صورتتان برخورد داشته باشد و با انجام این کار به خود پاداش زود به خواب رفتنن را هم در شب بدهید به عبارتی اگر عادت کنید تا سحرخیز باشید مسلما تا پاسی از شب به دلیل اینکه در طول روز زودتر به خواب رفته اید بیدار نخواهید ماند.

    زمان میبرد...
    اگر فکر میکنید که با یک بار صبح زود بیدار شدن سحرخیز میشوید سخت در اشتباه هستید چرا که ماه ها طول میکشد تا بدنتان به طور طبیعی سحر خیز شود.


    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی

    برچسب ها موفقیت ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان