خانه
102K

ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)

  • ۰۹:۴۶   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

                                                                       

    دوستای خوبم 

    در این تاپیک راه و روش و فوت کوزه گری برای خوشمزه تر شدن غذاها رو قرار میدم

    همچنین روشهای رفع مشکلاتی که در زمان پخت غذا پیش میاد

    از دوستان هم تقاضا میکنم تجربیات خودشونو بگن  و با هم تبادل نظر داشته باشیم 

                               

  • leftPublish
  • ۰۷:۵۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    Neda74
    کاربر فعال|83 |232 پست
    ببخشید منظورم از لبو همون مدل چغندریه که باهاش لبو درست میکنن
  • ۱۴:۲۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    پاک کردن میگو

    سر میگو با دست به راحتی جدا می شود، پوست آن نیز به راحتی برداشته می شود.


    رگی که در پشت میگو قرار گرفته بوی زهم آن را ایجاد می کند و باید آن را از میگو جدا کنیم.

    به وسیله چاقو پشت کمر میگو را برش نازکی می دهیم و آن رگ را جدا می کنیم.

    سپس شست وشو داده و در صافی می گذاریم تا آب آن کاملا گرفته شود.

    حالا میگو برای سرخ کردن یا پختن آماده است.

    روش های طبخ میگو

    1. روش پختن:
    میگوها را داخل یک صافی می گذاریم، درون قابلمه ای آب ریخته و روی شعله می گذاریم تا جوش بیاید. به هنگام جوشیدن مقداری سرکه و نمک داخل آن می ریزیم و میگوهای داخل صافی را در آب جوش می ریزیم. مدت پخت میگو سه دقیقه است زیرا بعد از آن سفت شده و قابل مصرف نیست.

    2. پن فراین کردن:
    در این روش ابتدا میگو را آماده کرده و پشت کمر آن را برش بزرگ داده تا میگو کاملا باز شود و برای از بین بردن بوی زهم آن را آغشته به آبلیمو می کنیم و به وسیله نمک آن را خوش طعم کرده و برای سوخاری کردن از تخم مرغ و آرد استفاده می کنیم. سپس یک تخم مرغ را درون ظرفی مخلوط می کنیم و میگو را به آن آغشته کرده و داخل آرد می غلتانیم و سپس در روغن با حجم کم قرار می دهیم تا سرخ شود.

  • ۱۴:۲۷   ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    ترفندهای آشپزی درباره فلفل دلمه ای

    فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات ترد و خوشرنگی است که می توانید آن را به ترکیب مواد اولیه غذاهایی چون ماکارونی، پیتزا، انواع سالاد و… اضافه کنید و خوراک های خوشمزه ای بپزید.

    شاید به دلیل اینکه در ایران با این فلفل، دلمه هم درست می کنند به این نام مشهور شده، در صورتی که ترجمه نام انگلیسی آن فلفل زنگوله ای یا فلفل شیرین است.

    اصل و نسب این فلفل خارجی به آمریکای جنوبی بر می گردد و قدمت آن به 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. این فلفل توسط اسپانیایی ها و پرتغالی ها کشف شد و به سایر نقاط جهان راه یافت.

    فلفل دلمه ای با ظاهر زنگوله ای شکلش در رنگ های سبز، قرمز، زرد و نارنجی دیده می شود و تقریبا در همه فصول سال می توانید آنها را در یخچال خانه تان داشته باشید یا حتی در فریزر ذخیره کنید.

    نگهداری در آشپزخانه

    زمانی که فلفل ها را می خرید دقت کنید که تازه، شفاف و پررنگ باشند. فلفل های چروکیده یا آنهایی که لکه های سیاه دارند انتخاب خوبی نیستند و زود خراب می شوند.

    فلفل ها را نشسته داخل یک پاکت یا حوله کاغذی بپیچید و در یخچال بگذارید. در این صورت تا یک هفته خوب می مانند. یادتان باشد که آنها را داخل کیسه های پلاستیکی در یخچال قرار ندهید چون به سرعت از بین می روند.

    فلفل دلمه ای حداکثر تا 12 روز می تواند در یخچال خانه شما سالم باقی بماند اما هر چقدر زودتر آن را مصرف کنید بهتر است.

    فلفل مرغوب باید سفت، آبدار، ترد، براق و کاملا شفاف باشد.

    نکات آشپزی

    می توانید فلفل دلمه ای بخارپز یا کبابی را با سایر غذاها مصرف کنید.

    این سبزی به صورت خام هم در انواع سالاد قابل مصرف است اما مراقب باشید؛ چون مصرف زیاد آن سبب نفخ شکم می شود.

    بلافاصله بعد از خرد کردن، فلفل دلمه ای را مصرف کنید چون با گذشت زمان ویتامین ث موجود در آن از بین می رود.

  • ۱۴:۳۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    8 نکته برای تهیه ماهی فیله سوخاری

    ماهی از مواد غذایی ارزشمندی است که به والدین توصیه می شود فرزندانشان را از همان سنین کم (البته بعد از 2 سالگی) به خوردنش عادت دهند. البته در بسیاری از موارد با مقاومت کودک مواجه خواهند شد اما یکی از راه حل ها، تهیه سوخاری فیله های بدون استخوان ماهی است زیرا یکی از دلایلی که بچه ها از خوردن ماهی طفره می روند ترس از تیغ هایی است که احتمال دارد در گلوی آنها گیر کند.

    برای تهیه این سوخاری رعایت نکته های ظریفی لازم است:

    1. یادتان باشد که هر ماهی ای را برای سوخاری کردن به کار نبرید. ماهی ها تنوع بسیاری دارند برخی برای تنوری کردن، برخی برای کبابی کردن، برخی حتی برای تهیه خورش و بعضی دیگر برای سوخاری کردن مناسب هستند، بنابراین فیله ماهی هایی مانند حلوای سیاه، ماهی شیر و هامور را که برای این منظور بسیار مناسب هستند، انتخاب کنید.

    2. برای از بین بردن بوی زهم ماهی، استفاده از دو چاشنی توصیه می شود که البته جزو ارکان تهیه غذاهای دریایی هم محسوب می شوند؛ سرکه و آب لیموی تازه.

    3. ادویه مناسب تهیه ماهی زردچوبه است. بنابراین هرگز فراموش نکنید که این ادویه مغذی را در تهیه ماهی سوخاری به کار ببرید.

    4. اصولا ماهی سرخ شده احساس چرب تری را در دهان ایجاد می کند و باعث دل زدگی بچه ها می شود. برای جلوگیری از ایجاد این احساس حتما فیله های سرخ شده را روی دستمال کاغذی نسبتا ضخیمی قرار دهید تا روغن های اضافی آن گرفته شود و سطح خشک و تردی به دست آید.

    5. حتما می پرسید چرا توصیه می شود فیله های ماهی با شیر آغشته شوند؟ شیر هم باعث مخلوط شدن راحت تر مواد تشکیل دهنده مایه ای می شود که پوشاننده فیله های ماهی هستند و هم از ترش کردن معده بعد از خوردن این فیله ها جلوگیری خواهد کرد.

    6. در انتخاب آرد سوخاری سخت گیر باشید و هرگز از آردهای سوخاری خارجی استفاده نکنید زیرا یا تاریخ مصرفشان گذشته یا این که از ابتدا برای تولیدشان از آردهای کهنه استفاده شده است. به جای مصرف این آردها، خمیر داخل نان های حجیم بیات شده را بیرون بیاورید و خشک و پودر کنید. این آرد را بعد از الک کردن با ادویه طعم دار کنید و برای سوخاری کردن ماهی این پودر سوخاری خانگی را به کار ببرید.

    7. کنار ماهی حتما سیب زمینی سرخ شده یا نخودفرنگی قرار دهید. زیرا بر اثر جویدن این دو ماده غذایی در دهان، خمیری به وجود می آید که به تیغ های کوچکی که احتمالا با خوردن فیله ماهی به دهان وارد می شوند، می چسبند و مانع از این می شوند که تیغ ها راه گلو را خراش دهند یا باعث بروز درد و ناراحتی هنگام خوردن و بلعیدن این غذا شوند.

    8. هرگز در کنار ماهی گوجه فرنگی خام و حلقه شده قرار ندهید زیرا تجربه نشان داده است این سبزی بر طعم ماهی غالب است و مانع درک طعم واقعی آن می شود. به همین دلیل هر سبزی ای هرچند مغذی باشد، در کنار ماهی قرار ندهید زیرا ممکن است طعمی خوشایند را با این منبع پروتئینی ایجاد نکند

  • ۱۴:۳۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    روش گرفتن تلخی خلال پرتقال و نارنج

    روش گرفتن تلخی خلال پرتقال و نارنج

    ابتدا پوست پرتقال یا نارنج را به صورتی بگیرید که از سفیدی آن به پوست نارنجی نماند.

    سپس آن را خلال کنید و برای گرفتن تلخی پوست پرتقال آن را به مدت یک تا دو روز در آب نیم گرم خیس کنید. (در این فاصله آب آن را سه تا چهار مرتبه عوض کنید.) دو بار آن را بجوشانید تا کاملا تلخی آن گرفته شود و در آب سرد بریزید.

    هنگام مصرف در آبکش بریزید و برای شیرین شدن خلال پرتقال در ظرف مناسبی نصف پیمانه شکر را با دو پیمانه آب مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود.

    بعد خلال های پرتقال را به آن اضافه کنید و بجوشانید تا خلال ها طعم شیرین بگیرند. سپس در آبکش بریزید.

    نکته: خلال نارنج یا پرتقال را در ظرفی از جنس روی نریزید، زیرا از شفافیت خلال ها کاسته و خلال ها خوش رنگ نمی شوند. برای این کار، بهتر است از ظرف لعابی استفاده کنید.

  • leftPublish
  • ۱۴:۳۵   ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    ترفندهای آشپزی ،آماده سازی کلم

    اگر از عطر و بوی کلم خوشتان نمی آید به جای صرف نظر از پخت آن، در روش آشپزی تان تغییراتی ایجاد کنید؛ پشیمان نخواهید شد!
    خانواده کلم ها از جمله سبزیجات پرخاصیتی هستند که طعم و مزه آنها برای بعضی افراد به قدری ناخوشایند و نامطبوع است که ترجیح می دهند از خواص آنها صرف نظر کرده و اصولا کلم را در رژیم غذایی شان راه ندهند؛ غافل از اینکه راه های بهتری نیز وجود دارد.
    شما می توانید به جای امتناع از خوردن آنها، با استفاده از ترفندهای آشپزی، بوی شدیدشان را کاهش داده و این سبزیجات فصل را مورد استفاده قرار دهید. راهکارهای زیر نیز از این جمله اند:

    1. طعم به نظر نامطبوع کلم، هنگام پخت افزایش می یابد؛ بنابراین شما می توانید انواع و اقسام کلم ها را به صورت خام در سالاد مخلوط فصل مصرف کنید. به این ترتیب، هم از خواص این سبزیجات بهره مند شده اید و هم طعم آنها شما را نیازرده است؛ خصوصا در صورتی که با سس میل شود.

    2. هنگام آب پز کردن کلم، گل کلم و دیگر اجزای خانواده کلم ها یکی دو ساقه کرفس را داخل آب در حال جوش بیندازید و صبر کنید به همراه کلم بپزد؛ سپس کرفس ها را از آب کلم بیرون آورید. کرفس بوی ناخوشایند کلم را می گیرد.

    3. طعم و بوی خاص گل کلم را با مقداری مغز گردو نیز می توانید کاهش دهید؛ یعنی چند تکه مغز گردو را در قابلمه ای حاوی گل کلم یا هر نوع کلم دیگری بریزید و در واقع گردو را نیز به همراه کلم بپزید.

    4. اضافه کردن مقداری آب لیموترش نیز روش دیگری برای تغییر طعم کلم پخته ـ از هر نوعی که باشد ـ است.

    5. اگر پیش از پخت یا کاربرد در غذا، کلم ها را در مقداری کره یا روغن تفت دهید، طعم به نظر ناخوشایند آنها به شدت کم می شود. امتحان کنید.

    راهکارهای پیشنهادی فوق برای تعدیل طعم و مزه کلم ها و تطبیق آن با ذائقه حساس شما بود ولی مشکل این است که بعضی افراد طعم کلم پخته را ـ از هر نوعی که باشد ـ در غذا دوست دارند ولی بوی حاصل از پخت آن، به خصوص آب پز کردن، را غیر قابل تحمل می دانند.
    اگر شما هم از آن دسته هستید، برای رفع این مشکل نیز روش هایی وجود دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می شود:

    1. همزمان با پخت کلم، یک استکان سرکه را در کاسه ای استیل یا لعابی بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید و بگذارید تا پایان پخت کلم بجوشد. بوی حاصل از سرکه، بوی پخت کلم را حذف می کند.

    2. با انداختن 2 تکه نان بیات داخل آبی که کلم در آن در حال پختن است، بوی حاصل از آن را کاهش دهید. نان هایی مانند بربری و سنگک با توجه به اینکه از ضخامت بیشتری برخوردارند، برای این کار مناسب تر هستند. پس از اینکه کلم ها پخته شدند، تکه نان ها را از داخل آب کلم خارج کنید.

    3. بوزدایی با استفاده از نان، روش های دیگری نیز دارد؛ به این صورت که یا چند تکه نان خشک بربری یا سنگک یا حتی چند تکه از نان های حجیم را کف قابلمه بچینید، بعد کلم ها و آب مورد نیاز برای پخت را روی تکه نان ها بریزید یا اینکه پس از ریختن کلم و آب در قابلمه، پیش از گذاشتن در، چند تکه نان خشک را روی کلم ها بچینید، سپس در قابلمه را بگذارید.

    گل کلم های سفید و درخشان
    بسیاری از خانم ها همیشه از تغییر رنگ گل کلم پس از پخت در آب شکایت دارند. به این قبیل افراد مژده داده می شود که برای جلوگیری از تغییر رنگ و حفظ سفیدی گل کلم نیز راه های متعددی وجود دارد.
    البته پیش از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که گل کلم هایی را باید انتخاب کنید که سطح آنها دارای لکه های قهوه ای نبوده و همچنین سفید و شاداب باشند زیرا این لکه ها حتی پس از پخت، با رعایت نکات زیر نیز تغییر رنگ نخواهند داد:

    1. پس از آنکه گل کلم را در قابلمه ای حاوی آب ریختید، کمی شیر نیز به آن اضافه کنید. پخت گل کلم در محلول شیر و آب، مانع تغییر رنگ آن می شود و خواهید دید گل کلم های پخته شده با این روش، همچنان سفید و درخشان خواهند ماند.

    2. روش دیگر برای ثابت ماندن رنگ سفید گل کلم، ریختن مقداری آب لیموترش یا یک قاشق سوپ خوری سرکه داخل آب آن است؛ با این کار علاوه بر ثابت ماندن رنگ گل کلم، طعم و بوی ناخوشایند حاصل از پخت آن نیز کاهش می یابد.

    3. راهکار دیگر این است که پیش از پخت گل کلم، آن را به مدت یک ساعت و نیم در محلول آب سرد و نمک خیس کنید.

    چند نکته جانبی:
    • برای پخت انواع کلم ها از قابلمه های آلومینیومی استفاده نکنید زیرا باعث تغییر رنگ کلم ها می شود.
    • برای حفظ ارزش غذایی کلم ها و به طور کلی سبزیجات دیگر مانند اینها، بهترین روش پخت، بخارپز کردن است ولی اگر امکان بخارپز کردن برایتان وجود ندارد، ابتدا آب را داخل قابلمه ای به جوش آورده، سپس سبزی را در آن بریزید تا مدت زمان کمتری برای پخت حرارت ببیند.
    • برای اینکه رنگ زیبای کلم قرمز پس از پخت نیز به همان صورت حفظ شود، هنگام پخت، یک قاشق سوپ خوری سرکه به آن اضافه کنید.
    • کلم های برگ را به حالت نصف شده یا چهار قاچ بپزید زیرا پخت خلال شده یا خرد شده آنها در آب، بسیاری از خواص کلم ها را از بین می برد.
    • برای جدا کردن برگ های کلم به صورت سالم ـ به خصوص برای دلمه ـ ابتدا در قابلمه گودی مقداری آب ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید تا به جوش آید؛ سپس کلم را برای یک دقیقه در آب جوش بگذارید و بلافاصله بیرون آورید.
    بعد از اینکه آب آن خارج شد، برگ های نرم شده را به راحتی از هم جدا کنید. این کار را چند بار می توانید تکرار کنید تا برگ های داخلی نیز نرم شده و جدا شوند.

  • ۱۳:۳۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19753 |39377 پست

    فوت و فن های درست کردن کباب های کوبیده

    اگر تمایل داشته باشید کباب را در منزل تهیه کنید، از سلامت آن مطمئن هستید، معمولا برای تهیه کباب سیخی از گوشت گوسفند با چربی بیشتر (قلوه گاه) استفاده می شود.

    بهتر است نمک را در مراحل  آخر به کباب اضافه کنید.

    گوشت را دوبار چرخ کنید تا کاملا بافت آن له شود و هنگامی که ورز می دهید چسبندگی لازم را داشته باشد.

    برای اضافه کردن پیاز ابتدا آب آن را بگیرید و سپس به گوشت اضافه کنید.

    گوشت را خوب مشت بزنید و کمی از آن را داخل دست بگیرید و روی سیخ بگذارید.

    اگر گوشت شما چسبندگی لازم را داشته باشد از روی سیخ نمی افتد.

    اگر بین آماده کردن سیخ ها و پختن آن فاصله ای می افتد بهتر است سیخ های کباب را در جای سرد قرار دهید. قبل از پختن کباب از سرخ بودن ذغال ها مطمئن شوید و کمی نان تازه کنار خود داشته باشید تا هرز گاهی روغن سیخ ها را بگیرید.

  • ۱۳:۳۷   ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19753 |39377 پست

    فوت های کوزه گری در آشپزی

    برای خارج شدن حشرات از لای سبزیجات، جدا كردن دانه باقلا از غلاف آن، جلوگیری از پلاسیدگی سریع هویج، گرفتن مزه تلخ كاهو و... چه میكنید؟ با چند فوت‌وفن ساده برای انجام راحت‌تر این كارها آشنا شوید.

    _ ترد شدن كلم قرمز

    اگر كلمهایی كه می خواهید برای سالاد استفاده كنید سفت به نظر می رسند، برای ترد شدن آنها از این دو روش استفاده كنید :

    روش اول :

    مقداری آب داخل ظرف ریخته و روی اجاق گاز بگذارید. دو قاشق غذاخوری سركه به آن اضافه كنید. كلمها را خرد كنید و داخل آب جوش و سركه بریزید. بعد از دو جوش، آنها را داخل آبكش بریزید تا آبش خارج شود و در ضمن خنك شود. میبینید كه چقدر ترد و خوشمزه میشود.

    روش دوم :

    می توانید كلم خردشده را در ظرف فلزی ریخته و برای چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید، بسیار ترد میشود.

    _ پختن اسفناج

    برای پختن اسفناج كمی آب داخل ظرف اسفناج بریزید و حرارت را كم كنید اما برای آنكه اسفناج در ظرف بالا نیاید، در قابلمه‌ای كوچكتر از قابلمه‌ای كه روی گاز گذاشته‌اید انتخاب كنید و روی اسفناجها بگذارید. با این كار اسفناج از ظرف بالا نمیآید.

    _ تازه نگه داشتن سبزیهای خرد نشده

    اگر فرصت خرد كردن سبزیهای پاك كرده را ندارید، آنها را داخل كیسه فریزر گذاشته و داخل فریزر قرار دهید. موقع استفاده آن را از فریزر خارج كرده و قبل از آب شدن یخ آن، سبزی را رنده كنید، هم ریز میشود و هم طعم سبزی تازه را میدهد. البته بهتر است برای رنده كردن از دستكش استفاده كنید تا دست شما سرمای زیادی را حس نكند.

    _ سبز ماندن سبزیجات

    اگر مایلید سبزی آش یا سبزیجات دیگر مانند نخودفرنگی یا لوبیاسبز، سبز بمانند و رنگ كدر به خود نگیرند، از این روش استفاده كنید:

    در مدت پخت، در ظرف را باز بگذارید یا یكچهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به سبزیجات مذكور اضافه كنید.

    _ از بین بردن پلاسیدگی كاهو و كرفس

    كمی آبلیمو در آب سرد ریخته، سپس كاهو و كرفس را در آن خیس كنید و چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا تازگی خود را به دست آورد.

    _ جلوگیری از پلاسیده شدن هویج

    قبل از گذاشتن هویج درون یخچال سر و ته هویج را ببرید. سر هویج رطوبت آن را گرفته، هویج را خشك و پلاسیده می كند.

    _ پوست كندن گوجه فرنگی

    ابتدا گوجه‌ها را به مدت ۸ ثانیه داخل آب جوش قرار دهید و بعد آن را داخل آب سرد بیاندازید. پوست گوجه‌ها براحتی جدا میشود.

    _ پوست كندن سیر

    می توانید سیر را برای چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید تا پوست آن براحتی جدا شود. راه دیگر این است كه با گوشتكوب ضربه‌ای آرام به سیر بزنید تا پوست آن راحت جدا شود.

    _ پوست كندن باقالا

    راه اول :

    با كارد آشپزخانه از بالا تا پایین باقالای درسته را خراش دهید. با فشاری مختصر مغز باقلا بیرون خواهد پرید.

    راه دوم :

    برای جدا كردن پوست دوم باقالا روی پوست اول آن كمی نمك بپاشید و پس از پنج دقیقه پوست را جدا كنید.

    _ روش پختن نخود فرنگی

    وقتی می خواهید نخود فرنگی را بپزید، آن را با غلافش بپزید. بعد از پخت، نخود فرنگی از غلاف جدا می شود و روی آب می آید. این كار سبب میشود نخود فرنگی طعم بهتری هم پیدا كند.

    _ از بین بردن تلخی كاهو

    اگر كاهوی سالادی تلخ شده است، میتوانید آن را چند دقیقه‌ای (حدود ۱۵ دقیقه) داخل آبنمك سرد قرار دهید. با این كار تلخی كاهو گرفته خواهد شد.

    _ بیرون راندن حشرات از سبزیجات

    برای اینكه حشرات داخل سبزیجاتی مانند كلم، گل كلم و نظایر آن را بیرون بیاورید، ۱۵ دقیقه آن را در آب سردی فرار دهید كه با چند قاشق چایخوری نمك یا سركه مخلوط كرده‌اید

  • ۱۶:۳۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    راز و رمز و فوت و فن کوزه گری خورش قرمه سبزی

     خورش قرمه سبزی معمولا در استفاده از پیاز داغ خلالی عسلی , ترد و خوشرنگ  فراوان و ریختن آب کم و جا انداختن خورش است . استفاده از ادویه مناسب باعث تهیه یک خورش لذیذ میشه .

    هنگام طلایی شدن پیاز داغ و زردچوبه و ادویه مخلوط خورشی ( سفره خونه ای )را اضافه کرده و ( اگر خورش نیاز به رب گوجه فرنگی داشته باشد رب گوجه فرنگی را نیز همان وقت اضافه کرده و ) تفت بدین . گاهی داخل برخی غذاها نیاز داریم ادویه های خاص اضافه کنیم مثلا هنگام تهیه قورمه سبزی Ghormeh sabzi از شنبلیله خشک هم استفاده می کنیم .حتی اگه از شنبلیله تازه استفاده کرده باشین ، اضافه کردن شنبلیله خشک ، عطر خوبی به خورش میده و اندازه درشتی و ریزی سبزی خرد شده سلیقه ایست .

    برای اینکه قورمه سبزی شما روغن بیاندازد برای سرخ کردن سبزی  از روغن جامد استفاده کنید . البته این برای سلامتی مضر است . بهتر است که از تره و اسفناج ( یا برگ چغندر ) بیشتری در ترکیب سبزی قورمه استفاده کنید تا سبزی لعاب بیشتری داشته باشد و زیباتر شود . رمز و راز خورش های جا افتاده و خوشمزه

    اسفناج به جهت رنگ سبز و لعاب دادن به خورش قورمه سبزی لازمه . ولی مزه اصلی رو تره و جعفری و ( از نظر آذریها گشنیز ) به خورش قورمه سبزی میده و بدون هرکدوم از اینا خورش مزه ای رو کم داره . پس حتما از سبزی ها کامل و فراوون بریزید .البته در فصولی که اسفناج در دسترس نباشه معمولا از برگ چغندر استفاده میشه .

    برخی از هموطنان در استان فارس شوید هم اضافه می کنن .

    لیموعمانی ( لیمو امانی ) جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دونوع روشن و تیره داره . برای قورمه سبزی بهتره از نوع تیره تر استفاده بشه . بهتره که یا درسته بمونه و با چنگال سوراخهایی روش تعبیه بشه تا مزه اش داخل خورش بشه . یا اگه خرد میشه حتما دانه های اون رو بیرون بیارید تا خورش رو تلخ نکنه .

    حبوبات حتما قبلش خوب خیس بخورن و خوب بپزه . لعاب حبوباتی که خوب پخته شده باشد باعث لعاب و مزه خوب خورش میشه . برای  خورش قورمه سبزی برخی : لوبیا قرمز و برخی لوبیا چیتی و برخی خصوصا آذری ها از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنند . در استان فارس برخی از سیب زمینی به جای لوبیا استفاده میکنند . ضمنا یادتون نره هیچوقت به حبوبات تا اتنهای پخت نمک نمی زنیم  چون دیر می پزن .

    برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن عصاره مرغ یا گوشت  یا قلم  اضافی به خورش اضافه میکنند .

  • ۱۴:۰۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    نکات طلایی در آشپزی

    ▪️ اگر بر روی پیازهایی که قصد سرخ کردنشان را دارید، کمی آرد بپاشید مطمئن باشید که رنگی عالی خواهند داشت. 

    * قبل از پوست گرفتن پیاز انگشتان‌تان را به سرکه آغشته کنید تا بدین ‌وسیله بوی پیاز به خود نگیرد .

    ▪️ برای راحتی جداشدن پوست تخم مرغ باید بعد از خارج ساختن‌شان از ظرف آب جوش، بلافاصله در ظرف محتوی آب سرد قرار داده و کمی صبر کنید . 

    ▪️ به هنگام پخت قارچ در قابلمه را کمی باز بگذارید تا هم قارچ‌ها سیاه رنگ نشوند و هم آب قارچ ‌ها به راحتی بخار شود .

    ▪️ برای جلوگیری از کپک زدن نان، قرار دادن کمی نمک در ظرف نان را فراموش نکنید .

    ▪️ اگر بر روی رومیزی آبمیوه ریخت، دستپاچه نشوید؛ کمی نمک بر روی آن پاشیده و مطمئن باشید که در اولین شستشو لکه‌ای در بین نخواهد بود .

    ▪️ برای بر طرف کردن بوی بد دهان؛ دانه قهوه بجوید.

    ▪️ برای اینکه در شیشه‌ای قابلمه و یا ماهی‌تابه تان بخار نگیرد با پوست لیمو از داخل سطح شیشه را بمالید.

  • leftPublish
  • ۱۴:۱۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    نكات ريز جالب و خواندى در آشپزى 

    🔸برای اینکه برنج به ته دیگ نونی قابلمه مون نچسبه روی نون رو باید کمی خیس کرد .

    🔸برای اینکه برنجمون خوب قد بکشه تو لحظه های آخر که میخوایم آبکشش کنیم یک لیوان آب سرد بهش اضافه کنید.

    🔸برای اینکه قورمه سبزی مون خوب روغن بندازه و به اصطلاحروغن سبز تیره پس بده وسطای پختن خوروشت یک قاشق شنبلیله که خیلی خوب سرخ و خشک شده بهش اضافه کنید.

    🔸برای اینکه پوست بادمجان های کبابی مون زود و بدون دردسر کنده بشه بعد از کباب شدن اونهارو تو یه نایلون بندازید تا چند دقیقه بمونه اونوقت براحتی پوستشون کنده میشه بدون اینکه گوشت بادمجون اسیب ببینه.

    🔸برای اینکه لوبیا پلو عطر و بوی خوبی بگیره آخرای پخت موادش یک قاشق مربا خوری پودر گل سرخ اضافه کنید بهش.

    🔸برای اینکه یه قیمه خوشمزه داشته باشید آخرای پخت خورشت چند قطره گلاب اضافه کنید بهش و بلافاصله زیرشوخاموش کنید.

    🔸برای اینکه شیر برنجتون خوشمزه تر بشه برنجو با شیر خیس کنید.

    🔸برای اینکه ماکارونی و لازانیا بهم نچسبه و خوشرنگ بشه تو ابش کمی زرد چوبه اضافه کنید.

    🔸برای اینکه بفهمید تخم مرغ هاتون خوب آبپز شده یا نه بچرخونیدش اگه چرخید خوب پخته اگه نه که نپخته

    ترفندهاي سرآشپز !

    🔸برای خوشمزه تر شدن قرمه سبزی یک ساعت مونده به سرو توش رب انار بریزید

    🔸برای خوشمزه تر شدن کتلت تو موادش زیره و پودر آویشن بریزید.

    🔸برای اینکه پنیر پیتزاتون خوب کش بیاد قبل از اینکه پیتزا رو داخل فر بزارید روش آب اسپری کنید .

    🔸برای اینکه آش رشته لعاب داشته باشه و خوشمزه تر بشه کمی بلغور گندم همراه حبوبات خیس کنید و با هم بپزید .

    🔸برای برداشتن ترشی از ظرف ترشی از ملاقه استیل استفاده نکنید چون باعث میشود ترشی زود خراب شود .

    🔸اگر میخوهید پیتزا یا بعضی از غذاهاى خميرى که داخل فر طبخ میشود لطیف تر شود هنگام پخت داخل فر یک ظرف آب جوش قرار دهید .

    🔸برای تازه ماندن برنج پخته در یخچال،یک تکه نان روی آن قرار دهید.

  • ۱۱:۵۷   ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    ادویه های معطر برای هر غذا

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻟﻮﺑﯿﺎ ﭘﻠﻮ ﺍﺯ ﺯﯾﺮﻩ ﺳﯿﺎﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ

    .

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻋﺪﺱ ﭘﻠﻮ ﺍﺯ ﺩﺍﺭﭼﯿﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺗﻪ ﺩﯾﮓ ﺯﻋﻔﺮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻫﻞ ﺳﺎﺋﯿﺪﻩ

    ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺻﻊ ﭘﻠﻮ ﺍﺯ ﻫﻞ ﺳﺎﯾﯿﺪﻩ ﻻﯾﻪ ﺑﺮﻧﺠﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ

    ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺩﻡ ﺑﮑﺸﺪ ﺑﭙﺎﺷﯿﺪ.

    ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺒﺰﯼ ﭘﻠﻮﻣﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺗﺨﻢ ﮔﺸﻨﯿﺰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﻮﭖ ﺷﯿﺮ ﮐﻤﯽ ﺁﻭﯾﺸﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺎ ﮐﺎﺭﺍﻧﯽ ﻻﺯﺍﻧﺒﺎ ﺁﻭﯾﺸﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻗﯿﻤﻪ، ﻓﺴﻨﺠﻮﻥ، ﺧﻮﺭﺷﺖ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ

    ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﭼﺎﯾﺨﻮﺭﯼ ﻫﻞ ﻭﻧﺼﻒ ﺍﺳﺘﮑﺎﻥ ﮔﻼﺏ ﺑﺮﯾﺰﯾﺪ .

    ﯾﮏ ﺟﻮﺵ ﺯﺩ ﺳﺮﯾﻊ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺧﻮﺭﺷﺖ ﺑﺎﻣﯿﻪ ﺳﯿﺮ ﻭﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﯾﮏ ﭘﯿﺎﺯ

    ﺭﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ

    ﺳﺮﺥ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻣﺮﺑﺎﺧﻮﺭﯼ ﺩﺍﺭﭼﯿﻦ ﺗﻔﺖ

    ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﺮﯾﺰﯾﺪ ﻭﻣﻌﻄﺮ ﮐﻨﯿﺪ .

    ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﺥ ﺷﺪﻥ ﻣﺎﻫﯽ ﺣﺘﻤﺎ ﺩﺭ ﭘﻮﺩﺭ ﺳﻮﺧﺎﺭﯼ ﮐﻤﯽ

    ﺗﺨﻢ ﮔﺸﻨﯿﺰ ﻭﭘﻮﺩﺭ ﺳﯿﺮ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺮﻍ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﮐﻪ ﻣﺮﻍ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ

    ﭼﺎﯾﺨﻮﺭﯼ ﻫﻞ ﻭﮔﻼﺏ ﻧﯿﻢ ﺍﺳﺘﮑﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ

    ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ

    ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻄﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﺵ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﯾﺮﻩ ﻭﺩﺍﺭﭼﯿﻦاستفاده کنید

  • ۱۱:۵۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

     فوت کوزه گری آشپزی حرفه ای

    برای آنکه آشپز خوبی باشید، نیازی نیست سال ها در آشپزخانه بهترین رستوران ها کار کنید یا زیرنظر یک سرآشپز حرفه ای تعلیم دیده باشید. آشپزی خوب اسراری دارد که مهم ترین آن دانستن اصول صحیح آشپزی است… سرآشپزهای معروف این نکته ها را رعایت می کنند و به همین دلیل آشپزی آنها همیشه مثال زدنی است.

    ۱_ اگر کاهو تلخ است، می توانید آن را چند دقیقه ای (حدودا ۱۵ دقیقه) داخل محلول آب سرد و نمک قرار دهید.

    ۲_ میوه های قرمز رنگ را قبل از شستن حتما چند ساعت در یخچال قرار دهید تا زمان بیشتری سالم بمانند و لهیده نشوند.

    ۳_ همیشه سیب را داخل نایلون پلاستیکی درباز در یخچال قرار دهید. سیب، گازی از خود متصاعد می کند که به بهتر رسیدن سایر میوه ها و سبزی ها کمک خواهد کرد، بنابراین اگر میوه نرسیده ای دارید، از سیب برای رسیدن سریع تر آن استفاده کنید.

    ۴_ هنگام سرخ کردن موادغذایی، حرارت را از ۱۸۰ درجه سانتی گراد بالاتر نبرید. بعد از هر بار سرخ کردن، روغن درون ظرف را خالی و با دستمال آن را پاک کنید و دوباره روغن بریزید و موادغذایی را سرخ کنید اما بعد از ۸ بار حتما ظرف را بشویید. موادغذایی سرخ شده را در اتمام کار روی حوله کاغذی بگذارید تا روغنشان خوب گرفته شود.

    ۵_ برای خوش طعم شدن ماهی سرخ شده، چند دقیقه ای آن را در شیر نمک زده یا خامه تازه یا سیب زمینی رنده شده بخوابانید. برای گرفتن بوی ماهی نیز می توانید به روغن، قبل از قرار دادن آن روی حرارت، آبلیمو اضافه کنید.

    ۶_ هنگام پختن حبوبات، داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو بریزید تا هم ظرف سفید بماند و هم طعم حبوبات بهتر شود.

    ۷_ برای جلوگیری از وا رفتن کوفته گوشت و برنج، در آب قدری آرد بریزید و حرارت را بالا ببرید.

    ۸_ اگر به غذا بیش از حد فلفل زده اید و خیلی تند شده است، چند دقیقه قبل از برداشتن از روی حرارت، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید.

    ۹_ برای گرفتن بوی پیاز قبل از خرد کردن آن در غذا، اجازه دهید ۵ دقیقه در آبجوش قل بزند. حتی می توانید پیاز را برش بزنید و چند ساعتی در آب، روغن یا آبلیمو قرار دهید.

    ۱۰_ برای گرفتن بوی کلم در غذا می توانید از تکه ای نان خشک یا یک قاشق سوپخوری آرد استفاده کنید.

    ۱۱_ برای نگهداری سبزی ها بعد از شستشو، آنها را در حوله کاغذی بگذارید و بعد از گذاشتن در یک کیسه پلاستیکی، در یخچال قرار دهید.

    ۱۲_ اگر می خواهید رنگ و بوی ادویه های قرمز رنگ حفظ شود، آنها را در یخچال نگهداری کنید.

    ۱۳_ اگر گوجه فرنگی ای خریده اید که هنوز کاملا قرمز و رسیده نیست، چند روزی آن را در آفتاب یا محیط گرم بگذارید و بعد به یخچال منتقل کنید.

    ۱۴_ برای شستن قارچ هرگز آن را در آب خیس نکنید بلکه با کمک یک برس نرم قارچ را تمیز و با دستمالی مرطوب پاک کنید و بعد با آب (در حد یک آبکشی ساده) بشویید.

    ۱۵_ برای اینکه برنج سفید شود، می توانید چند قاشق غذاخوری ماست داخل ظرف برنج در حال جوش بریزید.

    ۱۶_ اگر برنج بیش از حد جوش خورد، ۳ ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا وا نرود.

    ۱۷_ اگر می خواهید سیب زمینی هنگام پختن ترک نخورد، قبل از پختن کمی کره یا روغن روی آن بمالید.

    ۱۸_ برای ترد شدن کلم قرمز، مقداری آب داخل ظرف بریزید و روی اجاق بگذارید و ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. کلم ها را خرد کنید و داخل آب جوش و سرکه بریزید. بعد از مدت کمی آنها را آبکش کنید. اگر کلم خردشده را در ظرف فلزی بریزید و چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید هم بسیار ترد خواهد شد.

    ۱۹_ برای سرخ شدن سریع تر پیازها، نصف قاشق چایخوری نمک به روغن درون تابه اضافه کنید. با این کار پیازها سریع تر سرخ می شوند و طعم بهتری پیدا خواهندکرد.

    مربای نعناع:

    برگ نعناع (همراه با ساقه های نرمش) 250 گرم

    شکر یک لیوان

    لیمو ترش دو عدد

    آب

  • ۱۲:۱۵   ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست

    کشمش ها را اینطوری بشویید 

    همیشه کشمشها رو بشویید , حتی بهترین کشمش ها در لاگژری ترین پکیج ها هم وقتی شسته میشوند تازه میزان الودگی و مواد اضافی در اونها را میبینید. شستن ان اصلا وقت گیر نیست و بعد از ان هم با لذت بیشتر کشمش را میل میکنید.

    کشمشها را در یک ظرف اب ریخته و یک قطره مایع ظرفشویی بدون بو کف دستتان بریزید , کف درست کنید و با همان دست کشمش ها را زیر و رو کنید .حالا اب را که تیره رنگ شده خالی کنید و دوباره ظرف را پر از اب کنید . چند بار تکرار کنید تا اب کاملا شفاف شود. کشمش ها را در یک ابکش ریخته , زیر شیر اب گرفته و آبکشی کنید. در همان ابکش هم به راحتی دوباره خشک شده و به حالت اول بر میگردد و یا روی یک دستمال پهن کنید.( نکته مهم در شستن کشمش ان است که اصلا کشمش را در اب خیس نکنید یا زیاد در اب مکث نداشته باشد. چون با جذب اب کیفیت ان تغییر میکند و خشک شدن انها هم طولانی میشود.

    خلاصه ای از خواص کشمش

    کشمش یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم است. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم دارند، خوردن کشمش بسیار مفید است.

    کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.

    کشمش در سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.

    کشمش منبع خوب ویتامین د و هورمون استروژن است .

    کشمش باوجودی که شیرین و چسبناک است باعث خرابی دندان نمی شود.

    کشمش برای سلامت دندان و لثه مفید می باشد.

    کشمش منبع خوب ویتامین ها و غناصر مغذی مورد نیاز بدن می باشد. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین در کشمش موجود است.

    کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می باشد.

    فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، و همچنین کنترل قند خون می شود.

    کشمش را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.

    آنتی اکسیدان از پیری و بیماری های حاصله از آن می کاهد.

    کشمش میزان ال دی ال یا کلسترول بد را در خون کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.

    کشمش موجب کاهش استرس می گردد.

    این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می شود.

    کشمش برای درمان بی نظمی معده و یبوست مصرف می شود.

    کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن نیز می باشد.

    کشمش مانند هویج، برای سلامتی چشم مفید است.

    کشمش باعث تقویت اعصاب می شود.

    کشمش، سستی و رخوت را از بدن دور می کند.

    با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنید.

    کشمش موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می گردد.

    کشمش، دهان را خوشبو می کند.

    کشمش اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می کند.

  • ۱۲:۱۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست

    خشک کردن سبزی یکی از کارهایی است که خیلی از مادرها آن را انجام می دهند و برای این کار باید زمان زیادی صرف کنند. در این مطلب نحوه خشک کردن سبزی در مایکروویو را به شما آموزش می دهیم. این روش برای زمان هایی که عجله دارید خیلی به درد می خورد.

    سبزی تازه را تمیز کنید و بشویید ( برگ های سبزی را از ساقه جدا کنید ) ، سبزی ها را روی پارچه تمیزی پهن کنید تا رطوبت سبزی ها گرفته شود. ( روی برگ سبزی هیچ اثری از رطوبت نباشد در غیر اینصورت رنگ سبزی پس از خشک کردن سیاه خواهد شد)

    تکه ای دستمال کاغذی روی بشقاب بگذارید و سبزی را روی دستمال پهن کنید ( سعی کنید سبزی ها روی هم قرار نگیرند ) ، ماکروفر را روی حداکثر قدرت قرار دهید سپس بشقاب را داخل ماکروفر بگذارید.
    حدود 1-2 دقیقه زمان برای خشک شدن سبزی زمان لازم است (هر 10 ثانیه در ماکروفر را باز کنید و سبزی را زیر و رو کنید)، پس از این مدت زمان سبزی خشک را با دست خرد کنید و داخل ظرف بریزید ، این روش برای خشک کردن انواع سبزی ها کاربرد دارد.

    نکته: همچنین میتوانید ساقه های سبزی را جداگانه و با همین روش در ماکروفر خشک کنید اما توجه کنید که بدلیل ضخامت ساقه زمان بیشتری برای خشک شدن لازم است.

  • ۱۲:۲۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست

     شما را با چند مورد از ترفندهای آشپزی آشنا کنم و طعم غذایتان را با استفاده از برخی چاشنی ها تغییر ميكنه  و اطرافیان شما را از خوردن این غذاها غافلگیر کنیم.

    ۱) رب انار + مرغ

    پس از اینکه تکه‌های مرغ را با آب و کمی نمک پختید، ۲ قاشق غذاخوری رب انار را با نصف لیوان پیاز سرخ‌شده و یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده کمی تفت بدهید و روی مرغ‌ها بریزید. سپس اجازه دهید تکه‌های مرغ طعم‌دار شده به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت بمانند تا آماده خوردن شوند.

    ۲) قهوه + استیک

    اگر قصد درست کردن استیک یا حتی گوشت تنوری دارید، می‌توانید از پودر قهوه نیم‌کوب برای طعم دادن به گوشت استفاده کنید. ترکیب پودر قهوه اسپرسو، نمک، فلفل قرمز، پودر فلفل دلمه‌ای، زیره سبز و چند دانه فلفل سیاه بهترین ترکیب برای طعم‌دار کردن گوشت‌های استیک و کبابی است.

    ۳) مایونز + جوجه کباب

    اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سس مایونز به مواد جوجه‌کباب می‌تواند هم طعم جوجه را دلپذیرتر کند و هم بافت آن را نرم‌تر، بنابراین اگر تصمیم به پخت این غذا دارید، کمی سس مایونز قبل از پخت تکه‌های گوشت به آن اضافه کنید.

    ۴) آب‌لیمو + ماکارونی

    خیلی‌ها به آب در حال جوش ماکارونی، کمی نمک اضافه می‌کنند. این بار به جای این کار یک قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه را به آب ماکارونی اضافه کنید و هنگام سرو ماکارونی هم کمی آویشن یا پودر ریحان خشک روی آن بریزید. به این ترتیب هم حجم سدیم دریافتی را کاهش می‌دهید و هم طعم جدیدی را در ماکارونی تجربه خواهید کرد.

    معمولاً بیشتر افراد طعم سبزی‌های بخارپز را دوست ندارند اما می‌توانید با افزودن کمی روغن کنجد و سرکه بالزامیک به سبزی‌های بخارپز، طعمی مطلوب به آن‌ها بدهید.

    ۵) آب سیب + کتلت

    اگر می‌خواهید طعم کتلت شما با تمام کتلت‌های تمام دنیا متفاوت باشد، به جای پیاز رنده شده، از آب سیب غلیظ در تهیه مواد اولیه آن کمک بگیرید. افزودن کمی نان خشک خردشده به مواد اولیه کتلت می‌تواند شلی حاصل از افزودن آب سیب را نیز برطرف کند.

    ۶) برنج + شامی

    اگر مقداری از برنج مهمانی شب گذشته‌تان باقی مانده است، اصلاً نگران نباشید. شما می‌توانید یک لیوان برنج پخته را خوب بکوبید و با کمی گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده شده آن را مخلوط کنید و پس از افزودن ادویه و سبزی‌های معطر، یک شامی بسیار خوشمزه سر میز غذایتان بگذارید.

    ۷) پنیر پیتزا + فیله سوخاری

    معمولاً بچه‌ها علاقه فراوانی به خوردن فیله سوخاری و مرغ کبابی دارند. شما می‌توانید برای بالا بردن کالری و بهبود طعم گوشت‌های سوخاری از کمی پنیر پیتزای رنده شده و آب‌لیموی تازه استفاده کنید.

    ۸) خامه + سوپ سفید

    اگر اضافه وزن ندارید، چربی خونتان بالا نیست یا می‌خواهید مهمانی برگزار کنید، حتماً به سوپ‌های سفید خود کمی خامه هم بزنید. افزودن خامه و جعفری تازه به سوپ‌های سفید عطری دل‌پذیر و طعمی به یاد ماندنی به آن می‌دهد.

    ۹) پنیر صبحانه + ماکارونی

    وقتی ماکارونی را پختید و در ظرف مخصوص سرو آن ریختید، کمی پنیر صبحانه روی آن رنده کنید. مطمئن باشید با این کار یک رشته ماکارونی هم ته ظرفتان باقی نخواهد ماند.

    ۱0) پنیر خامه‌ای + تخم‌مرغ

    ۲ تخم‌مرغ خام را خوب هم بزنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری کره را با یک‌چهارم فنجان پنیر خامه‌ای و کمی نمک مخلوط کنید و این مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید. وقتی پنیر و کره کاملاً آب شدند، تخم‌مرغ‌ها را به ظرفتان اضافه کنید و پس از هم زدن تمام مواد با یکدیگر، درِ ظرف را تا پف کردن و پختن کامل تخم‌مرغ‌ها ببندید. بعد از حدود ۵ دقیقه یک املت فوق‌العاده خوش عطر و طعم خواهید داشت. افزودن کمی پودر آویشن به این املت، خوشمزه‌ترین صبحانه عمرتان را برای شما فراهم خواهد کرد.

  • ۱۳:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    نکات مهمی در پخت شله زرد باید رعایت کرد :

    ١)زعفران رو هیچوقت مستقیماً در شله زردنریزید،مقدار مورد نظرتون از زعفران رو در آب جوش حل کنید و به موادتون اضافه کنید.

    ٢)دقت کنید حتماً باید محلول زعفران رو قبل از اضافه کردن شکر به برنجتون اضافه کنید،دیدید بعضی شله زردها بعضی دونه برنجهاشون سفیده،به خاطر اینه که اول شکر رو ریختن و بعد زعفران،لعابی که شکر میندازه باعث میشه همه دونه های برنج به طور یکنواخت رنگ نگیرن.

    ٣)گفتم برنج یادم اومد اینو نگفتم که:هر چی دونه های برنجتون ریزتر باشه بهتره.حتی میتونید برنج خیس خورده تون رو قبل از پخت بین دو کف دست به هم بسابونید تا خورد بشه.(البته وقتی که مقدار برنجتون کمه)

    ۴)برای اینکه شله زردتون قوام داشته باشه و آب نندازه،بعد از کامل شدن مواد میتونید یه شعله پخش کن بزارید زیر دیگ و بزارید نیم ساعت روی شعله ملایم بمونه تا تمام آبش کشیده بشه.

    اگر شله زرد به مقدار کم درست میکنید میتونید شله زردتون رو توی ظرف پیرکس بکشید و برای چند دقیقه توی فر بزارید تا آبش کشیده بشه.

    ۵)برای اینکه پودر هل سیاهه و رنگ شله زردتون رو تغییر میده بهتره پودر هل رو مستقیماً توی شله زرد  نریزید و به جای اون از روش زیر استفاده کنید:

    پودر هل رو تو یه دستمال می ریزیم و گره میزنیم و توی یه لیوان میزاریم  و  آب جوش روش میریزیم. بعد از دو ساعت در میاریم فشار میدیم و میذاریم که ته نشین بشه.وقت اضافه کردن هل که رسید،فقط آب روی هل های ته نشین شده رو به شله زرد اضافه میکنیم.

    یه روش دیگه هم اینه که:مقدار لازم هل با پوست رو برمیداریم و پوستش رو چاک میدیم و تو یه ظرف میزاریم و روش آب جوش میزاریم و در ظرف رو هم میبندیم.بعد ظرف رو به روش بن ماری حرارت میدیم به مدت نیم ساعت تا اسانس هل خارج بشه.وقت اضافه کردن هل که رسید،هل ها رو از آب خارج میکنیم و فقط آب رو به شله زرد یا فرنی یا....اضافه میکنیم.

    البته من پودر هلم رو چندین بار آسیاب کرده و از صافی رد کردم واین کار رو بارها و بارها تکرار کردم(البته در اصل مامان گلم زحمتش رو کشیدن)و در آخر یه لایه پودر مخملی مانند تقریباً بیرنگ ازش به دست اومد که اونو برای فرنی و شله زرد و...گذاشتم و پودر تیره تر رو برای بقیه موارد استفاده گذاشتم.

    ۶)میتونید بادامی رو که میخواین به شله زرد اضافه کنید،از قبل تو گلابی که برای شله زردتون نیاز دارید بخیسونید و وقت اضافه کردن گلاب که رسید با هم اضافشون کنید،توصیه میکنم اینکار رو حتما امتحان کنید،چون هم خلال باداماتون نرم میشه و هم مثل بادامهای شله زردهایی که تا حالا خوردید بی مزه نمیشه.

    ٧)یه نکته مهم راجع به زمان اضافه کردن شکر ذائقه بصری شماست:بعضیا دوست دارن دونه های برنج تو شله زرد تا حدی مشخص باشه،و بعضیا دوست دارن که برنج کاملاً له بشه.در هر صورت دقت کنید فقط وقتی که برنج به اون حالتی که دلخواه شماست رسید میتونید شکر رو اضافه کنید،چون بعد از اضافه کردن شکر درسته که شله زرد کمی لعاب میندازه،اما برنجتون به هیچ وجه بیشتر از زمان اضافه شدن شکر نمیپزه.

    ٨)برای اینکه شله زردتون ته نگیره بعد از اضافه کردن شکر باید دائماً شله زرد  رو هم بزنید.

    ٩)یه نکته خیلی مهم هم اینه که هر چقدر میخواید شله زردتون قوام داشته باشه باید بزارید اول برنجتون به حالتی غلیظتر از اونچیزی که میخواید شله زردتون باشه برسه،و بعد شکر رو اضافه کنید،چون بعد از اضافه کردن شکر شله زرد یکمی شل تر از حالتی که برنج خالیتون داشته میشه

  • ۱۳:۰۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    استفاده از تفاله هویج  ، نکته روز کدبانوگری

    وقتی با دستگاه آبمیوه گیری آب هویج گرفتید تفاله ها رو دور نریزید اونها رو بسته بندی کنید و در فریزر نگهدارید

    ۱-وقتی میخواهید فسنجون درست کنید برابر گردوهاتون از این هویج ها استفاده کنید اصلا طعم فسنجونتون تغییر نمیکنه فقط کمی روغن فسنجونتون رنگ هویج میگیره ک انگار زعفرون زدی

    ۲-وقتی سوپ درست میکنید از این هویج ها بریزید هم زود میپزه هم لعاب میندازه

    ۳-وقتی کوکو درست میکنید از این هویج ها به مایع کوکو اضافه کنید البته اگر تازه باشه یعنی قبل از گذاشتن توو فریزر بهتره

    ۴-وقتی مرغ میپزید پیاز رو رنده ی درشت کنید و کمی تفت بدید و از این هویج ها هم اضافه کنید و به مرغتون طعم بدید

    ۵-وقتی برنج میپزید با این هویج ها ته دیگ هویج درست کنید یعنی موقع دم کردن برنج کمی از این هویج ها رو با ماست و تخم مرغ و زعفران و نمک مخلوط کرده و از برنج آبکش شده یک یا دو کفگیر به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید و توو قابلمه ای ک روغن داغ کرده اید بریزید و سطحش رو صاف کنید و بقیه ی برنج رو بریزید و طبق همیشه دم کنید

  • ۱۲:۵۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    روش‌های از بین بردن بوی بدِ مرغ 

     اگر هنگام پخت مرغ برای گرفتن بوی زهم آن پیاز، برگ بو یا نظایر آن را ندارید میتوانید از هویج استفاده کنید. برای از بین بردن بوی گوشت گوسفند یا مرغ هنگام پخت، چند شاخه رزماری به مواد گوشتی اضافه کرده و بعد پخت از دورن ظرف خارج کنید.

    یکی از روشهای از بین بردن بوی بد مرغ این روش بسیار ساده و ابتدایی در تهیه مرغ می باشد.

    ابتدا مرغ را تکه تکه کرده دو عدد پیاز را رنده کرده با نمک و زغفران آب شده و یک قاشق غذا خوری آبلیمو مخلوط میکنیم. سپس در یک قابلمه یک لایه مرغ چیده و مقداری از مواد را روی آن می ریزیم به همین روش ادامه می دهیم تا مواد تمام شود سپس مقداری روغن اضافه و مرغ را دم می اندازیم و زیر قابلمه را کم کرده تا بپزد.
    برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ، روش های مختلفی وجود دارد؛ در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می کنیم:

    1- مرغ را در سس یا آب لیمو بخوابانید.

    2- با گیاهانی مانند رزماری، سیر و پیاز مرغ را طعم دار کنید تا بوی آن از بین برود.

    3- در زمان کباب کردن، علف لیمو داخل مرغ قرار دهید.

    4- در زمان سرخ کردن، زنجبیل به آن اضافه کنید.

    5- در زمان خواباندن مرغ، از سیر رنده شده زیادی استفاده کنید.

    6- یک شب قبل، کمی نمک روی تکه های مرغ بپاشید و در صافی قرار دهید تا آب آن خارج شود. روز بعد خوب آن را بشویید. مرغ را ابتدا در کره تفت دهید و سپس روال پخت را ادامه دهید. تکه های مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه در آب لیمو، سرکه یا زردچوبه بخوابانید.

    7- در آب مرغ در حال پخت، یک عدد سیب، ۲ چوب دارچین، چهارعدد میخک، کمی زنجبیل و یک چهارم پیمانه سرکه اضافه کنید تا بوی نامطبوع مرغ از بین برود.

  • ۲۰:۵۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست
    🌺چند فوت کوزه‌گری برای پخت شیرینی و بیسکوئیت🌺

    🌸در برنامه‌ریزی برای پخت شیرینی یک روز آرام و کم‌دردسر را انتخاب کنید.

    🌸از قبل چند شیرینی را انتخاب و مواداولیه آن را طبق دستور خریداری کنید.

    🌸هیچ‌وقت به صلاحدید خودتان در دستور پخت یک شیرینی دست نبرید. چیزی را کم و زیاد نکنید، مثلا میزان شکری که در یک دستور داده می‌شود، علاوه بر شیرین یا کم‌شیرین شدن، روی نوع بافت بیسکوئیت یا شیرینی‌هایتان تأثیر می‌گذارد.

    🌸اگر در دستوری که مقابلتان گذاشته‌اید از کره استفاده شده، ‌ آن را با روغن مایع یا سایر چربی‌ها جایگزین نکنید.

    🌸دستور پخت را جلوی رویتان بگذارید، همه مواد را اندازه‌گیری کنید و هرگز چشمی مواد را با هم مخلوط نکنید.

    🌸اگر در دستورتان از پیمانه استفاده شده، حتما یک بسته پلاستیکی آن را که مجموعه همه پیمانه‌ها و قاشق‌های استاندارد است، بخرید.

    🌸مواد اندازه‌زده را روی میز کارتان بچینید. از روی لیستتان بخوانید و برای هرکدام از مواد، علامت حاضری بزنید. در این حالت دیگر در انتهای پخت این جمله را از خودتان نمی‌شنوید که «وای یادم رفت شکر بریزم!»

    🌸برای پخت شیرینی‌ها باید یک فر خوب داشته باشید و یا قلق فرتان، دستتان باشد. البته منظور از فر خوب، فر گرانقیمت نیست. منظورمان این است که فر مورد نظر درست کار کند. اگر فرتان بیش از حد گرم باشد، قبل از اینکه شیرینی‌ها بپزد، ته شیرینی می‌سوزد و اگر دمای فر خیلی خوب گرم نباشد، شیرینی‌هایتان وا می‌رود و روی سینی پهن می‌شود.

    🌸بهترین کار و یکی از اصولیترین کارهایی که حتی شیرینی‌پزان حرفه‌ای هم آن را رعایت می‌کنند، این است که باید بعد از درست‌کردن خمیر ۲تا از شیرینی‌ها را توی فر بگذارید و ببینید چه اتفاقی برایشان می‌افتد. اگر دما بالا یا پایین بود، آن را تنظیم کنید.

    🌸اگر فاصله شیرنی‌ها توی سینی کم بود، فاصله چیدن آن‌ها را رعایت کنید.

    🌸اگر دما مناسب بود اما شیرینی‌ها پهن شدند و شکلشان را از دست دادند، احتمالا باید کمی آرد به خمیر اضافه کنید. مراقب باشید که آرد بیش از حد هم شیرینیتان را سفت و خشک می‌کند. بعد از اینکه کمی آرد به خمیر اضافه کردید، دوباره پختن ۲عدد شیرینی را آزمایش کنید.

    🌸بیسکوئیت‌ها، شیرینی‌های مناسبی برای پذیرایی هستند که برخلاف ذهنیت ما از بیسکوئیت‌های صنعتی، شیرینی‌های جانانه‌ای محسوب می‌شوند.

    🌸 بیسکوئیت‌ها از ترکیب آرد و کره و شکر و مواد انتخابی مانند انواع آجیل یا میوه‌ها درست می‌شوند. بعد از درست‌کردن خمیر بیسکوئیت حتما باید آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود؛ یعنی خمیر قالب زده یا بریده شده بیسکوئیت‌ها باید سرد، داخل فر گرم بروند.

    🌸حتما روی سینی فر‌ کاغذ روغنی بگذارید. معمولا در پخت بیسکوئیت‌ها و شیرینی‌ها سینی فر را چرب نمی‌کنند‌ چون میزان کره مناسبی در خمیر وجود دارد برای همین هم هیچ‌وقت خمیر بیسکوئیت یا شیرینی را ورز نمی‌دهند، چون حتما روغن می‌اندازد و بافت شیرینی را خراب می‌کند.

    🌸اگر سینی فرتان نازک است، مراقب باشید که شیرینی‌ها نسوزند.
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان