خانه
4.64K

خودم را صاحب عزای هما روستا می دانم!

  • ۱۰:۳۸   ۱۳۹۴/۷/۷
    avatar
    کاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    علی دهکردی: هما روستا اتقاقی بسیار نادر بود که نمی‌دانم چقدر باید زمان بگذرد تا دوباره همچنین اتفاقی بیفتد و کسی مثل هما روستا به وجود بیاید و شکل بگیرد.

    علی دهکردی از مرگ هما روستا گفت

    علی دهکردی بازیگر سینما در گفتگویی؛ احساس خود را از شنیدن خبر درگذشت هما روستا این‌چنین بیان کرد: سخت‌ترین کار ممکن را شما از من خواستید انجام بدم من خودم هنوز آنقدر در بهت این خبر و حادثه هستم که متاسفانه خیلی تمرکز خوبی برای حرف زدن ندارم.

    وی ادامه داد: دیروز پیام تبریکی به مناسبت تولد خانم روستا نوشتم اما امروز متاسفانه باید پیام تسلیت وی را بنویسم، بدون تردید سینما تئاتر تلویزیون و حتی فرهنگ و هنر کشور ما یکی از با ارزش‌ترین آدم‌هایش را از دست داد. خانم روستا جز معدود کسانی بود که با قوی‌ترین پشتوانه فرهنگی پا به عرصه کار هنری گذاشت، هم از نظر خانوادگی و هم از نظر علمی و تحصیلات خیلی از مواردی که ماها به عنوان هنرمند شاید سعی می‌کنیم که بهش تظاهر کنیم در وجود خانم روستا نهادینه و عمیق و واقعی بود.

    دهکردی بیان کرد: در مورد کسانی مثل خانم روستا واقعا حرف زدن کار دشواری است چون آدم‌ها نمی‌دانند از چه زاویه‌ای باید به این فرد نگاه کنند. بخش توانمندی بی‌نظیر و مثال‌زدنی وی در بازیگری به تنهایی می‌تواند یک مبحث کامل ‌آکادمیک برای گفتگو باشد. در بخش تئاتر به عنوان کارگردان یک فصل کاملا مجرا از توانمندی وی است و حتی در بخش ترجمه که من در جریان بودم تسلط کامل روی چند زبان داشتند و به راحتی هر متنی نمایشی را که می‌خواستند اجرا کنند با نسخه اصلی آن انطباق می‌دادند. 

    از زاویه دیگر به دنیا آمدن در یک خانواده با پشتوانه بسیار قوی و قرار گرفتن در کنار کسی به نام حمید سمندریان که اوج قله هنر تئاتر کشور بودند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا یک جواهر از زندگانی به نام هما روستا در فرهنگ هنر کشور ما به وجود بیاید، اتفاقی بسیار نادر که نمی‌دانم چقدر باید زمان بگذرد تا دوباره همچنین اتفاقی بیفتد و کسی مثل هما روستا به وجود بیاید و شکل بگیرد.

    ازطرف خودم که واقعا خودم را صاحب عزا می‌دانم به خانواده و همکاران و هموطنان و هر کسی که از شخصیت چهره و صدای دلنشین هما خاطره‌ای دارد عمیقا تسلیت عرض می‌کنم.

    علی دهکردی بازیگر سینما که در فیلم «از کرخه تا راین» با هما روستا، همکاری داشته است، همزمان با سالروز تولد این هنرمند، یادداشت کوتاهی برای او نوشت اما انتشار خبر درگذشت این بانو، یک روز بعد از تولدش باعث شد تا دهکردی نوشتار کوتاه دیگری را هم برای او بنویسد. این بازیگر سینما و تئاتر روز چهارم مهر ماه در یادداشت اول خود نوشته بود:

    «آیینه و باغ

    فیروزه و خاتم

    و

    فرزند مهر است ،

    خواهرترین خاتون

    و عزیزترین خواهر برایم

    بانو " هما روستا ".

    ...

    به بهانه زادروزش که مانا باشد و پاینده ، همیشه و همواره.»

    اما دهکردی خیلی زود و تنها به فاصله یک روز بعد در نوشتار کوتاه دیگری درباره درگذشت هما روستا در صفحه شخصی‌اش این چنین نوشت:

    «...و چه زود ، زودتر از آنکه گمانش را می‌کردم ، پیام تبریک‌ام اعلامیه تسلیت شد.

    ...

    چه زود تبسم بر لب‌هایمان خشکید.

    خواهر دوست داشتنی‌ام از تمام دردها و رنج‌هایش آرام گرفت.»

  • leftPublish
  • ۱۰:۳۹   ۱۳۹۴/۷/۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    تشییع جنازه هما روستا از لس آنجلس +خاکسپاری نوازنده جوان

    تشییع جنازه هما روستا از لس آنجلس +خاکسپاری نوازنده جوان

    خانواده زنده یاد هما روستا در آمریکا مراحل اداری را برای رساندن پیکر این هنرمند فقید به ایران طی می کنند تا شرایط را برای خاکسپاری وی در ایران فراهم کنند.

    جزییات خاکسپاری بهمن مظفری و هما روستا

    پیکر زنده یاد هما روستا برای تشییع و خاکسپاری به ایران می آید. هم اکنون خانواده این هنرمند فقید تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران منتظرند تا مراحل اداری درگذشت وی در آمریکا را طی کرده و زمینه را برای حضورش در ایران فراهم کنند.

    تاریخ مراسم تشییع و خاکسپاری این بانوی سینمای ایران متعاقبا اعلام خواهد شد.

    هما روستا در سن ۶۹ سالگی و در تاریخ ۴ مهر ماه در آمریکا درگذشت.

    وی که طى سال هاى اخیر به دلیل مبارزه با بیمارى سرطان از حضور و نقش آفرینى در عرصه بازیگرى سینما و تئاتر دور بود، آخرین تجربه بازیگرى تئاتر را در سال ٩٢ و با حضور در نمایش «باغ آلبالو» به كارگردانى حسن معجونى تجربه كرد.

    هما روستا از بازیگران شناخته شده سینماى ایران بود كه در آثاری چون از كرخه تا راین و پرنده كوچك خوشبختى به ایفاى نقش پرداخت.

    هم چنین پیکر «بهمن مظفری» نوازنده و معمار ششم مهرماه به خاک سپرده می‌شود.

    جزییات مراسم تشییع پیکر بهمن مظفری، هنرمند عرصه موسیقی و فرزند حمید مظفری از هنرمندان تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور اعلام شد.

    بهمن مظفری،‌ نوازنده و معمار جوان که سوم مهرماه درگذشت، فردا (دوشنبه، ششم مهرماه) ساعت 9 صبح از مقابل خانه‌اش واقع در تقاطع دولت، کاوه شمالی، ابتدای کاوه، اخلاقی شرقی، بعد از تقاطع اخلاقی، میدان نیلی، ضلع جنوی غربی میدان، ساختمان شماره 3 به سمت بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود.

    مظفری براثر ایست قلبی درگذشت. او از هنرمندان حوزه موسیقی بود و چندی پیش در برج آزادی کنسرت داشت.

  • ۱۰:۴۲   ۱۳۹۴/۷/۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست


    هما روستا بازیگر خوشنام و پیشکسوت تئا‌تر، سینما و رادیو تلویزیون ایران صبح امروز یک شنبه مهرماه در آمریکا بر اثر بیماری سرطان درگذشت انتشار خبر درگذشت هما روستا با واکنش‌های غمبار هنرمندان ایران همراه شده است

     هنرمندان عرصه‌های مختلف هرکدام به شکلی در سایت‌ها و صفحات اجتماعی به درگذشت هما روستا؛ بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر واکنش نشان داده‌اند.

    حامد بهداد با انتشار عکسی از هما روستا  به تلخی نوشت: تولدت دوباره مبارک بانو.

    آتیلا پسیانی نوشت: هما روستای عزیز پرواز کرد روحش شاد.

    بهاره رهنما نیز با انتشار شعری از منوچهر آتشی نوشت: ناگهان خبر سفر ابدی بانو هما روستا را شنیدم امشب کلا طعم گس خرمالوهای پاییز را داشت.

     بهنوش طباطبایی، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی، آتیلا پسیانی، محسن تنانبده، لیلا بلوکات، بهنام تشکر، امیر دلاوری، سارا بهرامی، نجمه جودکی و.. نیز ازجمله هنرمندانی هستند که درگذشت هما روستا را تسلیت گفتند.

     ترانه علیدوستی  نیز نوشته است: دیشب از خواب بیدار شدم، «ولادی». پدرم کنار تخت نشسته بود. داشت به من نگاه می‌کرد. انگار من از همین نگاه بود که یه دفعه بیدارشده بودم. به من خندید. اشاره کرد که بلندشم و همراهش بِرم. من بلند شدم و همراهش رفتم. ما از کنار تو و «الکساندرا» گذشتیم. از در بیرون رفتیم. برف نمی‌بارید، «ولادی»، اما زمین پُر از برف بود. من به آسمون نگاه کردم. ماه همه‌جا رو روشن کرده بود. پدرم جلو می‌رفت و من پُشت‌سرش. ما از توی برف راه باز می‌کردیم و می‌رفتیم تا به جنگل صنوبر‌ها رسیدیم. پدرم با دست جایی رو نشونم داد. نگاه کردم. گوزن‌ها اون‌جا بودن، «ولادی». اون همه گوزن زیر نور ماه واساده بودن. من گریه‌ام گرفت، «ولادی». نمی‌دونم چرا. فقط گریه‌ام گرفت و گریه کردم. پدرم من رو بغل کرد. مثل همون وقت‌ها که بغلم می‌کرد. من گرم شدم، «ولادی». توی بغل پدرم خواب رفتم... خوابم می‌آد، «ولادی». می‌خوام به اندازهٔ یه عمر بخوابم.» (نمایشنامهٔ آناکارنینا، نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی هما روستا)

    هیچوقت از یاد نمی‌برم چشمانت رو، وقتی به اینجای نمایشنامه می‌رسیدیم. هیچوقت از یاد نمی‌برم اشک‌هایی رو که بلااستثنا وقت تخیل کردن جنگل برفی پر از گوزن، خدا می‌دونه به چه یادی از چشمهای روشنت می‌ریخت. از یاد نمی‌برم چقدر دوستت داشتم هما جان. هیچوقت. یادت به خیر، و خداحافظ.

     باران کوثری بازیگر، نوشت: «هنرمند ماند و هنرمندانه زندگی کرد.»

    لاله اسکندری هم درگذشت هما روستا را تسلیت گفت و نوشت: «هما روستا هم ازمیان ما رفت، در سالروز تولدش، ابدی شد. روحش شاد»

    آنا نعمتی دیگر بازیگری بود که در اینستاگرام نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد: «همای عزیزم هم دلش برای دلی تنگ بود، روحش شاد، روح استاد عزیزم، حمید سمندریان هم شاد. همیشه هستین»

    پولاد کیمیایی نوشت :«واقعا نمی‌دونم شایعه است یا نه ولی امیدوارم که باشه شنیده‌ام بانو هما روستا از بین ما رفت، خدا رحمت کنه، تسلیت به همه خانواده تئا‌تر و سینما»

    لادن طباطبایی هم نوشت: «هما سعادت حمید بود، بالاخره رفت تا در مرگ هم همچون زندگی در کنارش باشد، استاد جاودانم، همایت آمد، برخیز و جوان شو، چون شروع آشنایی، او هم‌‌ همان خواهد بود که تو دیدی روز اول،‌‌ همان دختر جوان پرشور با چشمانی که چون چشمان تو آسمانی بودند و در پیوند دوباره شما، شاهدانی از دور خواهند بود، اسطوره‌هایی که فصل مشترک شما بودند و ماندند»

    رویا میرعلمی بازیگر تئا‌تر و سریال «شمعدونی» اما آسمانی شدن هما روستا را به او تبریک می‌گوید: «جان دلمان برای صدا و چشم‌هایت تنگ می‌شود سلام ما را به استاد برسان. آسمانی شدنت مبارک همای تئا‌تر ایران»

    سحر جعفری‌جوزانی هم خطاب به هما روستا نوشت: «بانو، بانوى هنرمندِ مهربان، هنرتان همیشه زنده‌باد»

     الناز حبیبی هم کوتاه نوشت: «حیف، تسلیت می‌گم به جامعه هنرى»

    آزاده نامداری نیز نوشت: «خداحافظ. نسل بی‌خاطرهٔ من، هرروز گذشته ش خالی ترمیشه. تسلیت می‌گم»

    صابر ابر نیز با انتشار فیلم کوتاهی از پرواز یک پرنده در آسمان نوشت: «دیشب وقت خواب، به سقف خیره بودم و با بهمن کوتاه حرف زدم، بهمن رفیق عجیبی بود! آرام و مهربان، با چشم‌هایی تکلیف روشن، از آدم‌هایی که خبر از جانشان داری خوشم می‌آید، بهمن از آن‌ها بود، معلوم بود! شاید این اواخر به خاطر شلوغی و زیاد بودن کار‌هایم کم دیدمشان اما حواسم کنارشان بود. خدا مینا را حفظ کند و به او و خانواده آرامش و صبر بدهد مینا جان. صبح بیدار می‌شوم و می‌فهمم بانو هم رفته، چه مهمانی بزرگی خدا دارد. هما جان هم تولدش را آنجا گرفت. بهمن هم آنجاست.»

     ابراهیم حاتمی‌کیا نیز طی یادداشتی با انتشار عکس هما روستا در فیلم از کرخه تا راین نوشت: پائیز چه سخت آغاز کردی. هنوز در حیرت و عزای مسافران کعبه بودیم که خبر آمد هما روستا پر کشید. بانوی کرخه تا راین از ساحل اقیانوس غربت راهی سفر ابدیت شد. هما روستا دیرآشنایی بود که همدیگر را در کنار رود راین یافتیم و این آشنایی سالیان سال به بهانه‌های مختلف تجدید شد. او در پیله خانواده ما همچون لیلای کرخه تا راین نفوذ کرد و این میسر نبود مگر بخاطر منش مهربانانه این بانوی هنرمند، که وجودش از هنرش پیشی داشت. هما روستا بانوی فرهیخته هنر نمایشی این سرزمین، نمونه متانت در رفتار و مناعت طبع در انتخاب نقش‌ها بود و در هر نقشی ظهور کرد، ماندگار شد. خدایش بیامرزد و او را قرین رحمت خویش سازد. الهی آمین.

    شبنم مقدمی نیز با انتشار شعری از سهراب سپهری نوشت :

    و او به شیوه باران، پر از طراوت تکرار بود

    و او به سبک درخت، میان عافیتِ نور منتشر می‌شد...

    و بارها دیدم که با چقدر سبد، برای چیدن یک خوشه بشارت رفت...

    ولی نشد... نشد که کنار وضوح کبوتران بنشیند، و رفت تا لب هیچ... و پشت حوصله نورها... دراز کشید...

    و هیچ فکر نکرد، که ما میان پریشانی تلفظ درها... برای خوردن یک سیب... چقدر تنها ماندیم

    خدانگهدارتان بانوی مهر و لبخند... آسوده باشید در آغوش امن پروردگار مهربانی‌ها... دل ما برای شما و استادِ جان، تا همیشه تنگ خواهد بود.

     

    واکنش هنرمندان به درگذشت هما روستا

    واکنش هنرمندان به درگذشت هما روستا

    واکنش هنرمندان به درگذشت هما روستا

    واکنش هنرمندان به درگذشت هما روستا

    واکنش هنرمندان به درگذشت هما روستا

    واکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستاواکنش هنرمندان به درگذشت هما روستا
    ویرایش شده توسط mona mona در تاریخ ۷/۷/۱۳۹۴   ۱۰:۵۳
  • ۱۰:۴۲   ۱۳۹۴/۷/۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    تسلیت بازیگران در اینستاگرام

    3612892_597.jpgحمید فرخ نژاد: هما خانم هم رفت

     

    3612893_348.jpg
    اشکان خطیبی: هما جان...هماى نازنین . روحت قرین آرامش

     

    3612894_806.jpg
    پرویز پرستویی:درگذشت بزرگ بانوی سینما تاتر وتلویزیون هما روستا همسر زنده یاد استاد سمندریان را به جامعه هنری وفرزند بزرگوارش تسلیت عرض میکنم.

     

    3612895_727.jpg
    حبیب رضایی: آخ كه آئینه گردان اسمان شدین خانم... چه چهرهای دل انگیزی همین دم بر این آئینه رخ می كشند...بهمن مظفری با آن نگاه زلال امده كه لكه نمانده باشد بر چهره اش از دیروز كه رسیده..پیشتر كه بگردانید علی طباطبایی خواهد امد كه با همدم حقگو كمك كنند تا سنگینی این همه چهره ناب در آن آئینه، دست خانم روستا را خسته نكند ،تازه كلی احرام پوش و لبیك گو نشسته و ایستاده و البته بی تشنگی و سیراب شده از اب زلال،در جای جای ان سرسرا به تماشا امده اند و ما این پایین چه بی تابیم با انكه می دانیم و می دیدیم دل دل كردنهای بانوهما را، برای دست گرفتن همدل سفر كرده...بله حتما در گوشه ای بر صندلی راحتی،استاد سمندریان با چشمهای لبالب از انتظار نشسته اند و حالا برمی خیزند و با این همه جوان برومند به استقبال می آیند...ای وای كه در آسمان چه خبر است؟؟...ای وای كه چه خاكی بر ما خاكیان می ریزد...دل كبود می شود ازاین ضربه های مدام ...و مانده ایم حیران كه چقدر رفتن ها،بی خداحافظی شده..قدر نفس عزیزانمان را در هر سن و سالی كه هستند بدانیم كه...ای وای اسمان چه خبر است؟....همین.

     


    پوران درخشنده:باورم نمیشه كه همای عاشق نباشه اون همه شور و شیدایی نباشه نمیتوانم اون همه شور وكلكل كردن با نقشش را فراموش كنم چقدر عاشقانه سر جلسات تمرین با عطیه حاضر میشد تا پاسی از شب میماند كه او را بیشتر كشف كند و بازافزینی كند تجربه كاركردن با او و همذات پنداریش با شخصیت شكیبه فیلم ًپرنده كوچك خوشبختی را هرگز فراموش نخواهیم كرد نازنین بانو...روحش شاد ویادش مانا در دل وجان.


    باران کوثری: هنرمند ماند و هنرمندانه زندگی کرد


    3612891_923.jpg

    بهناز جعفری: بانوى مهربان هنرمند...عزیزهمیشه نگران من...حالا وقت آرامش است وبس!

  • ۱۰:۴۵   ۱۳۹۴/۷/۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    دل نوشته بهاره رهنما برای زنده یاد هما روستا

    بهاره رهنما بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در نوشته‌ی کوتاهی دگذشت هما روستا بازیگر تئاتر و سینما را تسلیت گفت و از نقشی یاد کرد که این بازیگر فقید سال‌ها پیش روی صحنه‌ی تئاتر ایفاء کرده است.

    تسلیت بهاره رهنما

    هما روستا در سن 69 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در یکی از بیمارستان‌های شهر نیویورک زندگی را بدرود گفت.

    بهاره رهنما در صفحه‌ی اینستاگرامش نوشته:«اومدم بی دلیل و با دلیل بنویسم: سپیده که سر بزند/ اولین روز از روزهای بی‌تو آغازمی‌شود..گمانم شعری است از منوچهر آتشی که ناگهان خبرعجیب سفرابدی بانو هما روستا رو شنیدم.»


    عکس هما روستا

     عکس هما روستا

    او با اشاره به این مطلب که امشب کلا طعم گس خرمالوهای پاییز رو داشت، طعم رفتن و بی خود نبود بیتتوته این شعر در ذهنم، اضافه کرد: 

    «تسلیت می‌گم به جامعه هنری و مردم ایران اگرچه شک ندارم مرگ فقط آغاز یک سفره و این روزا گاهی خودمم دلتنگ این سفرم.»

    او از نقش آفرینی هما روستا در نمایش «باغ آلبالو» هم یاد کرده و نوشته: «من تو نمایش باغ آلبالو افتخار دارم نقشی رو بازی کنم که سال‌ها پیش خانم روستا بازی کردند، رانووسکایای شکوهمند باغ آلبالو بی شک بانو بود و بس...»

  • ۱۰:۴۷   ۱۳۹۴/۷/۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    «ما به تهران نمی‌رسیم...ما می‌میریم...» و هما روستا به تهران نرسید اما پیکر بی‌جانش در روزهای آینده از آمریکا به تهران منتقل خواهد شد تا در کنار حمید سمندریان در قطعه هنرمندان آرام بگیرد.

    خاطرات هما روستا قبل از مرگ

    امروز 5 مهر ماه بار دیگر جامعه هنری روز خود را با ناقوس مرگ آغاز کرد، ناقوسی که این بار برای درگذشت هما روستا به صدا درآمده بود. خبری که در اولین ساعات امروز در فضای مجازی منتشر شد، غیرمنتظره نبود اما از اندوه بودن خبر چیزی کم نمی‌کرد.

    هما روستا مدتها با بیماری سرطان مبارزه کرد، هرچند رسانه‌ها و خبرنگاران هنری به احترام او که دوست نداشت خبری درباره بیماری‌اش منتشر شود، در تمام این سال‌ها هیچ خبری مخابره نکردند اما هم هنرمندان و هم خبرنگاران هنری می‌دانستند که بانوی باوقار هنرمند، چگونه با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.

    اما روز 5 مهر دیگر نمی‌شد خبر را پنهان کرد. حالا همه می‌دانستند که بانوی بازیگر در سالروز تولدش با فرشته مرگ همراه شده است تا اولین و آخرین برگ از کتاب زندگی‌اش در چهارمین روز پاییز رقم بخورد.

    سه سال پیش همزمان با سالروز تولدش که همزمان با اولین سال درگذشت حمید سمندریان کارگردان و استاد تئاتر و همسر روستا بود، به خانه‌اش رفتیم. خانه زیبای خیابان ایتالیا. غروب غم انگیز پاییز بود و خانم بازیگر با آن صدای همیشه زیبایش با ما سخن گفت، در خانه‌ای که تولد و مرگ در آن به هم آمیخته بود.

    او  می‌گفت:« چهل سال هر روز صبح از خواب بیدار شدم و پرسیدم «حمید جان قهوه می‌خوری؟» ... اما حالا دیگر کسی نیست از او این سوال را بپرسم.»

    این دیدار به انگیزه تولد هما روستا بود اما او حوصله تولدش را نداشت، تنها فکر او این بود که همه چیز را مطابق دلخواه همسرش نگه دارد. همسری که بعد از چهل سال نیست تا تولدش را به او تبریک بگوید. در آن غروب پاییزی فکر هما روستا هنوز با مردی بود که جای خالی‌اش پر نمی‌شد.

    اما خانه‌ی آنها همانطور مانده بود که همیشه بود. هیچ چیزی تغییری نکرده بود، نه گلدان‌ها نه کتابخانه، نه تابلوهای نقاشی و نه عکس‌هایی که یادگار سال‌های دور بود. در جای جای این خانه اما جای خالی حمید سمندریان با عکس‌هایش پُر شده بود ...

    در آموزشگاه هم چیزی تغییر نکرده بود، استادها در رفت و آمد بودند. آزمون‌ها انجام می‌شد، بچه‌ها کلاس‌هایشان را برپا می‌کردند. نمایش‌های کوتاهشان را اجرا می‌کردند و گپ و گفت‌ها ادامه داشت. هما روستا نمی‌خواست بعد از رفتن همسرش چیزی عوض شود.

    او سرش خیلی شلوغ بود یک پایش در آموزشگاه بود و یک پایش در خانه. تئاتر می‌رفت، به دیدن هنرمندان بیمار مثل نصرت کریمی یا زنده‌یاد بهرام ریحانی می‌رفت اما بیشتر فعالیتش در آموزشگاه بود، آنچنان که خودش می‌گفت:«حس می‌کنم بچه‌ها به حضورم نیاز دارند. نمایش‌هایشان را نگاه می‌کنم. گپ می‌زنیم با یکدیگر. آزمون می‌گیریم. وقتی من آنجا هستم، بچه‌ها خوشحال‌تر هستند. چون حمید دوست داشت آموزشگاه همانطور باقی بماند. سرپا بماند و من هم در حد توانم کارهای او را ادامه می‌دهم. من اصلا نمی‌توانم جای حمید را پر کنم. اما بچه‌ها دوست دارند که چنین کاری انجام بدهم و همه تلاشم را می‌کنم.»

    با همان صدای آرام و زیبایش که غمی پنهان داشت، به سال‌های گذشته بر می‌گشت زمانی که تازه ازدواج کرده بودند و یادآور می‌شد: « می‌دیدم این مرد که در خانه این همه مهربان و نرم است، در کار بسیار سختگیر و دیکتاتور است. وحشت کردم فکر کردم نمی‌توانم با چنین مردی زندگی کنم اما او گفت "همایی! اگر زندگی را از کار جدا کنی، می‌توانیم با هم باشیم و همه چیز خوب باشد." او این را به من یاد داد، خیلی سخت بود اما توانستم.»

    آن روز پیچک‌ها‌، گلدان‌ها‌، ظرف‌های قشنگ همه از زنی حکایت می‌کردند که همانگونه که بازیگر خوبی بود، بانوی باسلیقه‌ای هم بود. ساختمان «سهیل» هنوز هم خانه حمید سمندریان بود و خوشحال بودیم که در دفترچه تلفن خبرنگاری‌مان کنار اسم حمید سمندریان ننوشتم «زنده‌یاد» چون در این خانه بانویی بود که با آن صدای همیشه قشنگش جواب تلفن‌ها را می‌داد، بانویی که صدایش‌ همان اندازه که صدای هما روستا بود، صدای حمید سمندریان هم بود.

    امروز اما این صدا خاموش شده است برای همیشه و مدام این دیالوگ فیلم«مسافران» بهرام بیضایی را به یاد می آوریم؛ دیالوگی که هما روستا می گفت «ما به تهران نمی‌رسیم... ما می‌میریم...»

    او به تهران می‌رسد اما پیکر بی‌جانش ...

    قرار است هما روستا یا به قول حمید سمندریان «همایی» در مزار همسرش که یک مزار دو طبقه است، برای همیشه آرام بگیرد.

    بازیگری که در کارنامه هنری‌اش بازی در نمایش هایی چون «مرغ دریائی»، «مرده‌های بی کفن و دفن»، «گنجینه طلا و سرباز لاف زن»،«دائی وانیا»،«ببر گراز دندان»،« باغ‌وحش شیشه‌ای»،«بازی استریندبرگ»،«بازپرس»،«ازدواج آقای می سی سی پی»،«باغ آلبالو» و فیلم هایی چون «تمام وسوسه های زمین»،«مسافران»،«از کرخه تا راین»،«پرنده کوچک خوشبختی» و ... و کارگردانی نمایش‌هایی چون «آنتیگون در نیویورک»،«سانتاکروز» و «زمستان» را داشت.

  • leftPublish
  • ۱۱:۲۶   ۱۳۹۴/۷/۷
    avatar
    مریم-ش
    دو ستاره ⋆⋆|2352 |2147 پست
    روحش شاد صداش تو دیالوگاه از کرخه تا راین، پرنده کوچک خوشبختی و آخرین ستاره شب قشنگگگ یادمه و فکر نمی کنم از اذهان پاک بشه روحش شاد برای تئاتر ایران خیلی زحمت کشید
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان