خانه
45.1K

روانشناسی فوق العاده کودک/مطالب کوتاه و مفید... از دست ندید

  • ۰۰:۴۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست

    روانشناسی کودک

    روانشناسی فوق العاده کودک/مطالب کوتاه و مفید... از دست ندید
  • leftPublish
  • ۰۱:۱۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست

    تربیت_نسل_مهدوی


    💠وظیفه مادران

    ✅تعمیق محبت به ولی خدا در دوران نوجوانی

    🔶در نظام تربیتی اسلام، دوران نوجوانی، دوران اطاعت است. در این دوره، باید آموزه‌های دینی، به صورت آمیزه‌ای از احساس و عقل به فرزندان ارائه شود؛ زیرا در این دوره، فرزندان، نه احساس و عواطف محض هستند و نه برخوردار از قدرت عقلانی کامل؛ از این رو متولیان تربیت باید هنرمندانه با آمیختن عقل و احساس و گره زدن اندیشه و عاطفه و محبت، در پی تعمیق محبت نوجوانان به امام زمان‌شان باشند.

    🔷اگر پدران و مادران توفیق یابند که در این دوره، عشق همراه با معرفت را در فرزندان خود ایجاد کنند، تا حدود زیادی توانسته اند به رسالت خود در تربیت نسل ولایی عمل نمایند. یکی از راهکارهای مؤثر برای ایجاد عشق و محبت به ولی خدا در نوجوانان، استفاده از صناعات ادبی، مانند مجاز، تشبیه و استعاره و آرایه‌های ادبی است؛ چرا که تأثیر کلام ادبی، موزون و فصیح در نوجوان، بسیار زیاد است. نوجوان در این دوره، به کلام بلیغ و آراسته به زیورهای ادبی، بسیار علاقه مند است.

    🔶طبق نامه۳۱ نهج البلاغه که منشور تربیتی دین است، آن گاه که مولای متقیان قصد دارد فرزند خود، امام حسن مجتبی علیه السلام را ـ که در سنین نوجوانی بود.مورد خطاب قرار داده و سفارشات خویش را به فرزندش برساند، به زیبایی از صناعات ادبی اعم از مجاز، تشبیه، استعاره و کنایه استفاده می‌کند، تا با بهره‌گیری از فصاحت و بلاغت، حکمت‌های ژرف و معارف ناب را در قالب‌های بیانی خیال انگیز، به فرزندش القاء نماید.

    🔷به هر حال، از بهترین وسیله‌ها برای بیدارسازی عواطف نوجوان و تحریک عشق و علاقه او به ولی خدا و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف استفاده از فنون فصاحت و بلاغت و صناعات ادبی است؛ ادبیاتی که در این دوره بسیار مورد توجه نوجوان است و ضمیر و باطن او را تحت تأثیر قرار می‌دهد گفتارهای تربیتی آراسته به آرایه‌های ادبی و زیور فصاحت و بلاغت، غوغایی در درون نوجوان برپا می‌کند که هیچ ابزاری به این اندازه، برای بیدارسازی فطرت پاک نوجوان مؤثر نمی‌باشد.
    🔶 در آموزه‌های دینی، ضمن این که محبت اهل بیت علیهم السلام را اساس دین دانسته‌اند، به محبان آن خاندان نویدهای بسیاری داده‌اند؛ نویدهایی چون: هرکس با محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است؛ آمرزیده می‌میرد؛ با ایمان کامل می‌میرد؛ فرشته مرگ او را به بهشت مژده می‌دهد؛ در قبرش دو در به روی بهشت گشوده می‌شودو قبر او زیارتگاه فرشتگان رحمت الهی می‌شود.

    هم‌چنین آثار دیگری در روایات مطرح شده است؛از جمله: ـ کمال دین است؛ ـ نور در قیامت است، ایمنی در قیامت است؛ـ موجب ثبات در صراط است؛ ـ انسان را بهشتی می‌سازد؛ موجب محشور شدن با اهل بیت علیه السلام است؛ و در نهایت، سبب خیر دنیا و آخرت و نجات از عذاب قبر است.
    🔶 بیان این آثار و برکات، با بهره گیری از فنون فصاحت و بلاغت و صناعات ادبی برای تقویت گرایش به ولی زمان در نوجوانان بسیار تأثیر گذار است.
    🔷نکته آخر این که حب اهل بیت علیه السلام زمانی عمق می‌یابد که همراه معرفت باشد. امام صادق علیه السلام فرمود:«محبت، فرع معرفت است».

  • ۱۱:۰۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست


    برخی از پدران و مادران فرزند را مانع پیشرفت خود در زندگی میدانند. به همین دلیل هم نمیتوانند از صمیم دل به او محبت کنند.
    در پاسخ به این افراد باید گفت : به ما بگویید برای چه زندگی میکنید؟ واقعا چیزی که شما دلخوشی زندگی میدانید شایسته دل بستن هست؟ انسان برای چه کاری قدم به این دنیا گذاشته است؟ .
    .
    .
    📚من دیگر ما ج ۲ ص ۱۰۰
  • ۱۸:۲۲   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #تربیت_فرزند2 (قسمت دوم)

    ☘استاد شجاعی☘


    💠تربیت فرزند در هفت سال دوم زندگی


    ✔️لازمه‌ی اطاعت کودک، تفهیم دوستانه‌ی موضوع مورد اطاعت به اوست

    🔻برای اینکه کودک شما به راحتی به اوامر و نواحی شما تن داده و آن‌ها را اجرا نماید، ابتدا باید مفهوم دقیقی از علت خواسته‌هایتان را برایش جا بیندازید.

    🔻تنها در این صورت است که او به مفهوم نفع یا ضرر چیزی آگاه شده و تصوری ذهنی از پیامدهای عملش پیدا می‌کند.

    🔻 در مرحله‌ی بعد ارتباط عاطفی شما با کودکتان، کمک می‌کند که بتوانید دوستانه و بدون تحمیل، میان خود و او چنان تفاهمی‌ را برقرار نمائید که او قلباً و داوطلبانه سخنانتان را بپذیرد و تمام الگوها و هنجارهای شما را در درونش تثبیت نماید. چرا که چیزی که با قلب پذیرفته شود، هرگز در وجود انسان نابود نمی‌گردد.

  • ۱۸:۲۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #تربیت_فرزند2 (قسمت سوم)

    ☘استاد شجاعی☘


    💠تربیت فرزند در هفت سال دوم زندگی

    🔻در قرآن کریم نیز، خداوند علت عدم تحمل حضرت موسی را در مقابل اعمال حضرت خضر، عدم آگاهی او معرفی نموده است. چون موسی از باطن کارهای خضر آگاه نبود، زبان به اعتراض گشوده و صبر نمی‌نمود.

    ✔️پس با اندک تأملی می‌توان دریافت که هر پذیرشی از سوی فرزند شما مستلزم شناخت کاملی است که شما در اختیار او قرار می‌دهید. آ

    🔻گاهی‌های لازم که در فضای توأم با رفاقت و تفاهم به او عرضه می‌شوند، کودکتان را به سمت پذیرش با قلب و در نهایت اجرای آن سوق خواهد داد.

    ⚜امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند:

    من لم یعرف مضرّت الشّیء، لم یقدر علی الامتناع

    کسی که زیان‌کاری را نشناسد، نمی‌تواند از آن پرهیز کند.

  • ۱۸:۲۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #تربیت_فرزند2 (قسمت چهارم)

    ☘استاد شجاعی☘


    💠تربیت فرزند در هفت سال دوم زندگی


    ✳️مراحل کلی ارتباط با کودکان بالای هفت سال

    ⚜مرحله‌ی اول: شناخت کودک و مقتضیات سنی او

    ⚜مرحله‌ی دوم: جلب اعتماد کودک

    ⚜مرحله‌ی سوم: برقراری پیوندهای عاطفی و قلبی با کودک

    ⚜مرحله‌ی چهارم: اثبات رازداری و صدق گفتارتان به او

    ⚜مرحله‌ی پنجم: احترام گذاشتن به شخصیت کودک بخصوص در جمع و پرهیز از هرگونه حرمت‌شکنی حتی در مواقع خطا

    ⚜مرحله‌ی ششم: پرهیز از تذکرهای دائم و داشتن روحیه‌ی تجاهل

    ⚜مرحله‌ی هفتم: پرهیز از سخت‌گیری‌های شدید و مدارا کردن با او در بسیاری از مواردی که احتمال می‌رود با گذشت زمان، به تنهایی می‌تواند بر آنها غلبه کند.

  • leftPublish
  • ۱۸:۲۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #مشکلات_فرزنداول_باورود_فرزند_دوم (قسمت سیزدهم)


    🍂دکتر خوشابی🍂

    ⁉️لجبازي‌ها و رفتارهاي پرخاشگرانه فرزند اول زیر 5 سال طبيعي است و والدين بايد آن را تحمل کنند؟

    🔻فرزند اول خانواده در این سن در دوره لجبازي و بدترين سن قرار دارد.

    🔻حتي اگر آرام باشد، با تولد فرزند دوم مشکلات رفتاري و نافرماني‌هاي او شروع يا تشديد خواهد شد و اين مساله طبيعي است.

    🔻در اين ميان به‌خصوص توجه پدر به فرزند اول مي‌تواند موثر باشد.

    🔻وقتي پدر وارد منزل مي‌شود، نبايد توجهي به فرزند دوم نشان دهد و بايد ابتدا زماني را به توجه، محبت و بازي با فرزند اول اختصاص دهد و در زمان‌هاي بعدي به فرزند دوم توجه کند.

    🔻درواقع نوعي جداسازي نسبي در زماني که پدر حضور دارد، بايد وجود داشته باشد و پدر به نيازهاي فرزند اول و مادر به نيازهاي فرزند دوم رسيدگي کند. وقتي پدر براي دقايقي رسيدگي به فرزند دوم را انجام مي‌دهد، مادر بايد وقت خود را به بازي، توجه و محبت به فرزند اول اختصاص دهد و برعکس. به اين ترتيب تا حدي مشکلات رفتاري کودک کاهش مي‌يابد.

    🔻توصيه مي‌کنيم رفتار والدين حتي‌المقدور طبيعي باشد. فرزند اول به مرور به حضور فرزند دوم عادت مي‌کند و بعد از مدتي با آن کنار مي‌آيد و سازگار مي‌شود.
  • ۱۸:۲۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #مشکلات_فرزنداول_باورود_فرزند_دوم (قسمت چهاردهم)


    🍂دکتر خوشابی🍂


    ‼️برخي والدين به فرزند اول مي‌گويند ما برادر يا خواهر کوچکت را دوست نداريم يا فقط مادر و پدر تو هستيم يا اين فرزند را آورده‌ايم تا تو تنها نباشي و با او بازي کني...


    🔻اينکه به کودک بگوييم ما فقط تو را دوست داريم يا فقط پدر و مادر تو هستيم، درست نيست و به نوعي گول‌‌زدن کودک است و باعث مي‌شود کودک نتواند خود را با حضور فرزند جديد خانواده سازگار کند.

    🔻با اين کار اين تفکر در ذهن فرزند اول شکل مي‌گيرد که فرزند دوم موجودي زائد و بدون فايده است و دوست‌داشتني نيست. به اين ترتيب در آينده هرگونه رفتار محبت‌آميز والدين به فرزند دوم از سوي او مورد سرزنش قرار مي‌گيرد.

    🔻گفتن اين حرف که فرزند دوم براي بازي با تو آمده نيز صحيح نيست زيرا با بالاتر رفتن سن کودک، او متوجه مي‌شود که براي بازي به خواهر يا برادرش نيازي ندارد و با اسباب‌بازي‌ها هم مي‌توانسته بازي کند. اينجاست که چراها شروع مي‌شوند.

    🔻 رفتار والدين بايد طبيعي باشد و بايد اجازه دهند فرزند اول با واقعيت کنار بيايد و وجود رقيب را بپذيرد.

  • ۱۸:۲۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #مشکلات_فرزنداول_باورود_فرزند_دوم (قسمت پانزدهم)


    🍂دکتر خوشابی🍂


    🔻گاهي مشکلات رفتاري به صورت آزاررساني به فرزند دوم ديده مي‌شود.

    🔻در اين مواقع والدين بايد از واکنش مستقيم بپرهيزند و فرزند دوم را غيرمستقيم و با بهانه‌هاي مختلف از نزديک فرزند اول دور کنند

    🔻در مورد آزار فرزند دوم با فرزند اول صحبت نکنند زيرا ممکن است واکنش‌ها شديدتر شود.

  • ۱۸:۲۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #مشکلات_فرزنداول_باورود_فرزنددوم (قسمت شانزدهم)



    🔷🔹راهکارهایی برای حل حسادت، فرزنداول

    🔻ورود نوزاد دوم به خانواده برای کودک اول، بحران بزرگی را به وجود می‌آورد. او که تا آن زمان مورد توجه والدین بوده‌است با آمدن نوزادی دیگر موقعیتش را در خطر می‌بیند و احساس ناخوشایندی پیدا می‌کند .

    🔻او را با مسئولیت نگهداری نوزاد درگیر کنید. از او بخواهید پوشک نوزاد را برایتان بیاورد. وقتی شما در اتاق نیستید او را سرگرم کند.

    🔻هنگامی که نوزاد گریه می‌کند آرام به پشت نوزاد بزند و او را ساکت کند، اگر اصرار دارد نوزاد را در آغوش بگیرد با رعایت نکات ایمنی این اجازه را به او بدهید.

    🔻احساس او را درک کنید. او مجبور است شرایط جدیدی را تحمل کند. از این پس در هر آنچه داشته، باید با دیگری شریک شود.
  • ۱۸:۲۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    مشکلات_فرزنداول_باورود_فرزنددوم (قسمت هفدهم)



    🔷🔹راهکارهایی برای حل حسادت، فرزنداول

    🔻اوقاتی را به او اختصاص دهید. حتی زمانی خیلی کوتاه او را در آغوش بگیرید.

    🔻 اگر عادت داشته روی زانوی شما بنشیند باز هم این امکان را در اختیارش قرار دهید.

    🔻توصیه‌ای که به والدین می‌شود، این است که قبل از تولد فرزند دوم تمام مسائل را برای بچه‌ اول توضیح دهند و اثرات مثبت برادر و خواهر داشتن و اثرات منفی تنهایی را برایش بیان کنند.

    🔻 بعد از تولد فرزند دوم این مساله را رعایت کنند که تمام حواس‌ها و ذهن‌ها عطف به بچه دوم نشود و در تمام کارها از بچه اول کمک گرفته و آن را در بزرگ کردن بچه دخیل کنند.

    🔻او را در فعالیت‌های مربوط به شیرخوار شرکت دهید تا احساس طرد شدن نکند.

    🔻رفتارهای مناسب کودک را تشویق کنید؛ مثلا بگویید از این که در عوض کردن لباس کوچولو به من کمک کردی متشکرم. تو خیلی خوب کمک می‌کنی.

  • leftPublish
  • ۱۸:۲۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    مشکلات_فرزنداول_باورود_فرزند_دوم (قسمت هجدهم)



    🔷🔹راهکارهایی برای حل حسادت، فرزنداول

    🔻به او یاد بدهید چگونه نوزاد را بغل کند و در طول روز به او اجازه بدهید نوزاد را در آغوش بگیرد.

    🔻واکنش‌های نوزاد را برایش توصیف کنید، مثلا بگویید: او دوست دارد تو به آرامی با او رفتار کنی.این توضیحات موجب بهتر شدن روابط بین آنان و لذت بردن از وجود یکدیگر خواهد شد.

    🔻به علاوه زمانی که خانواده و بستگان شما فرزند جدید را ملاقات می‌کنند به آنها یادآوری کنید که به کودک بزرگتر نیز توجه کنند.

    🔻زمانی را در طول روز به کودک اختصاص دهید و حتی سعی کنید چند دقیقه با او تنها باشید. احساس خود را به کودک نشان دهید و به او بگویید که دوستش دارید تا او نیز احساسات خود را برای شما بیان کند.

    🔻کودک بایستی بفهمد که آسیب رساندن به نوزاد پذیرفتنی نیست و با انضباط خاصی با او برخورد خواهد شد. در صورتی که با رعایت نکات گفته شده، همچنان با کودک خود درباره فرزند جدید مشکل دارید، بهتر است از مشاوران روان‌پزشک و یا روان‌شناس کودک بهره بگیرد

  • ۱۸:۳۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    اعتمادبه نفس (قسمت1)


    🔻اگرچه تصوّرات کودکان با بزرگسالان متفاوت است، در هر سنی که باشند، برای خود شخصیت و احترام قائلند و دوست دارند در کانون توجه و احترام قرار گیرند.

    🔻نباید چنین تصور شود که کودکان نمی‌فهمند و یا درک ندارند؛ بلکه، آنان ویژه، رفتار اطرافیان خود را با دقت و حسّاسیتی زیر نظر دارند؛ عکس برداری می‌کنند و در ذهن بایگانی می‌کنند.


    🔻اعتماد به نفس و شخصیت به این معنا است که کودک احساس کند، توانایی و قابلیت انجام کارهای متناسب با سن خود را دارد؛ برای خود ارزش قائل باشد و باور داشته باشد که می‌تواند توانایی‌های خود را ابراز کند.

  • ۱۸:۳۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #اعتمادبه_نفس (قسمت2)



    🔻گفتار و رفتار پیشوایان معصوم (علیهم السلام) به روشنی به ما راه نشان می‌دهند تا بتوانیم کودکانی با اعتماد به نفس تربیت کنیم و آنان را از بی‌شخصیتی و تزلزل شخصیت رهایی بخشیم

    ⚜ام فضل، همسر عباس بن عبدالمطلب، دایه امام حسین (علیه السلام) می‌گوید: روزی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، آن گاه که حضرت حسین (علیه السلام) شیرخوار بود، او را از من گرفت و در آغوش خود قرار داد؛ در این هنگام کودک لباس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را تَر کرد؛ من چنان طفل را به شدت از رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) جدا کردم که گریان شد؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به من فرمود:
    لباس مرا آب پاک می‌کند؛ ولی، چه چیز می‌تواند غبار کدورت و رنجش را از قلب فرزندم حسین برطرف نماید.
  • ۱۸:۳۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    اعتمادبه نفس (قسمت3)



    🔷🔹شیر دادن کودک در حال نماز

    🔻 توجه به کودک و نوزاد آن قدر دارای اهمیت است که مادر، حتی در حال مهم‌ترین عبادت یعنی: نماز می‌تواند فرزند خود را در آغوش بگیرد و او را شیر دهد.

    ⚜امام صادق (علیه السلام) فرمود:
    اشکالی ندارد که زن کودک را در حال نماز با خود بردارد و در حال تشهد به او شیر دهد.

    ⚜علی بن جعفر برادر امام کاظم (علیه السلام) می‌گوید: از ایشان پرسیدم که زنی مشغول نماز واجب است و فرزندش در کنار او گریه می‌کند؛ آیا جایز است، در حال نشسته کودک خود را بغل بگیرد و در دامن خود بنشاند و او را آرام کند و شیر دهد؟ امام (علیه السلام) پاسخ فرمود: اشکالی ندارد.

  • ۱۸:۳۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    اعتمادبه_نفس (قسمت4)




    🔷🔹زمینه‌های ایجاد اعتماد به نفس

    🔻در هنگام نوزادی، مراقبت از کودک، شیردادن با محبت، در آغوش مهربانی گرفتن، ناز و نوازش کردن، لبخند زدن، حرف زدن با محبت، نگاه‌های محبت آمیز، جای مناسب از نظر گرمایش و سرمایش، رفع نیازهای مادی نوزاد، سبب می‌شود تا در آینده کودکی با اعتماد به نفس داشته باشید.


    🔻در مقابل اگر در این مرحله، به خواسته‌ها و نیازهای نوزاد توجه نشود، گریه‌های زیاد برای درخواست شیر و غذا، جای نامناسب، رعایت نکردن مسائل بهداشتی کودک، توجه نکردن به او و برآورده نساختن نیازهای عاطفی او، شنیدن صداهای عصبانی و جر و بحث والدین، کتک خوردن، فریاد کشیدن بر سر کودک و ... سبب خواهد شد که کودک خود را بی‌ارزش و بی‌هویت بیابد و اعتماد به نفس لازم را پیدا نکند.

    🔻هر بی‌اعتنایی و فریاد کشیدن و یا تنبیه کودک، همانند خط سیاهی است که بر لوح پر از ستاره ذهن کودک نقش می‌بندد و ستاره‌های شخصیت و اعتماد به نفس او را خاموش می‌کند. بیش‌تر ناهنجاری‌های مراحل بعدی از رفتارهای نادرست مرحله‌ی قبل سرچشمه می‌گیرد.

  • ۱۸:۳۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #احترام_به_جسم (قسمت هشتم)


    ‼️به جاي زبان نيشدار و كلمات مبهم از بيان فاخر استفاده كنيد .

    🔻 روي فرهنگ هاي لغات كار كنيد و از كلمات زيبا و فاخر و خوش آهنگ استفاده كنيد .

    🔻اجازه ندهيد كه دوستان و آشنايان و بستگان با بچه هاي ما هر طور كه مي خواهند صحبت كنند .

    🔻مواظب باشيد به بچه ها هيچ كس حق ندارد لقب بدهد ، بايد فوري دخالت كنيد البته با آرامش و ادب .

    🔻اگر آنها هم بدانند كه لقبي كه به كودك مي دهند چه آسيبي به او مي زند ، متوجه اشتباهشان خواهند شد .

  • ۱۸:۳۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    اعتمادبه_نفس (قسمت5)
    🍂حسین دهنوی🍂



    ⁉️پسر 10 ساله ام از این که با همسالان درگیر شود، به شدت هراس دارد و این مسأله باعث شده تا نتواند از حق خود دفاع کند. لطفاً راهنمایی ام کنید.

    🔻این که فرزند شما با همسالان درگیر نشود، مطلوب است؛ ولی اگر از درگیری های احتمالی می هراسد یا توسری خور شده، خوب نیست.

    📝علل این روحیه از این قرار است:

    ✔️ واکنش شدید والدین به درگیری کودک:
    🔻 احتمال این که از همان دوران خردسالی به درگیری های او با همسالان واکنش شدید نشان می داده اید، وجود دارد؛ به گونه ای که این رفتار برای او خلاف و گناهی بزرگ جلوه کرده است. از این پس به درگیری های او کمتر واکنش نشان دهید.

    ✔️ نصیحت فراوان برای ترک درگیری:

    🔻نصیحت ها و تذکرهای فراوان شما برای عدم درگیری با دیگران، این ترس را در او ایجاد کرده است. اگر او را در این زمینه نصیحت می کنید، تا مدتی این کار را متوقف سازید.

    🔻نصیحت، آن هم با رعایت شرایط
    🔻برای زمانی لازم است که او آغاز کننده درگیری ها باشد.

    ✔️ مراقبت شدید:

    🔻 اگر تک فرزند است و از او به شدت مراقبت می کنید، از مراقبت ها بکاهید. مراقبت شدید والدین، بر ترس عمومی او می افزاید و بر این رفتار نیز اثر می گذارد.

    ✔️ضعف اعتماد به نفس:

    🔻با اعطای مسؤولیت، مهربانی و عطوفت، مشورت با او، آزادی بیشتر و استقلال در امور شخصی، اعتماد به نفس او را افزایش دهید.

    ‼️چند نوصیه

    🔶 از تمسخر و سرزنش او برای این ترس بپرهیزید.
    🔷شجاعت دیگران، به ویژه کودکان سنین پایین تر را به رخ او نکشید.
    🔶 هنگام درگیری او با دیگران از دخالت بپرهیزید، مگر این که احتمال صدمه جدی( به کلمه جدی توجه کنید) وجود داشته باشد که در این صورت، به شکل فیزیکی و بدون کلام و به آرامی( بدون وحشت و هیجان) آن ها را از هم جدا کنید.
    🔷هنگام درگیری او با همسالان، پشتیبانش نباشید و اجازه دهید خود برای مشکلش راه حلی بیابد.
    🔶 با استفاده از تلقین به نفس، شجاعت را به او تلقین کنید.
    و. از طریق هدیه کتاب های مناسب، به طور غیرمستقیم، شجاعت را در او تقویت کنید.
    ز. در صورت مشاهده نمونه هایی از شهامت در او، از تشویق و تحسین غافل نشوید.
    📚نسیم مهر - حسین دهنوی
  • ۱۸:۳۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #احترام_به_جسم (قسمت نهم)

    🎀استاد سلطانی🎀


    🔻 انسان قد كوتاه و قد بلند نداريم . بلكه انسان هايي داريم با طول قدهاي متفاوت . اما به قد كوتاه مي كوييم كوتوله و به قد بلند مي گوييم ديلاق ؛ كه هر دو مخرب است .

    🔻 در مورد نوجوانان ، در يك مقطع سني يك مرتبه قد مي كشند در حاليكه هنوز مغزشان رشد نكرده ، بنابراين نوجوان حدود 20 سانتي متر از بدنش را كنترل ندارد ، مرتب به در و ديوار مي خورند ؛ به آنها نگوييد مثل شتر راه نرو . حتي دستش را ببوسيد چون او در حال رشد است .

  • ۰۳:۴۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #اضطراب (قسمت 1)

    🌸استاد دهنوی🌸


    ⁉️نشانه‏های اضطراب کودکان و نوجوانان چیست؟

    🔻 اضطراب با توجه به شدت و ضعف عوامل آن، نشانه‏های متفاوتی دارد.

    ✔️در مرحله‏ی ابتدایی؛

    🔻 تکان دادن دست و پا، بالا کشیدن شلوار، گزیدن و لیسیدن لب، و بازی با اشیایی چون خودکار، موی سر، دکمه‏ی پیراهن و.... این نشانه‏ها، گویای اضطراب عمومی است که در همگان وجود دارد و چندان نگران کننده نیست. کودک یا نوجوان، مشغول انجام تکالیف است و چون برنامه‏ی مورد علاقه‏اش در تلویزیون آغاز شده، اضطراب دارد و دائم دست یا پایش را تکان می‏دهد.

    ✔️در مرحله‏ی شدیدتر؛

    🔻اختلالات رفتاری یا عادات عصبی (مانند ناخن جویدن، کندن پوست لب یا مو، کشیدن پوست یا مو، کندن زخم بدن، فشار دادن دندان‏ها)، فرو ریختن دل، پرخاشگری، و تیک ، یعنی پرش عصبی (مانند چشمک زدن، بالا انداختن ابرو، غنچه کردن دهان) دست و پای سرد، بی‏خوابی، کابوس، تکرر ادرار و....
    این نشانه‏ها گویای عامل جدی‏تر اضطراب هستند و باید بدان‏ها توجه شود.

    ادامه دارد ......
  • ۰۳:۴۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    #اضطراب (قسمت 2)

    استاد دهنوی



    ⁉️چه لزومی دارد اضطراب شدید کودکان از بین برود؟

    🔻اگر اضطراب شدید کودکان از بین برود و به حد مطلوب برسد، میزان خودباوری آنان بیشتر خواهد شد و کودکانی که خودباوری و اعتماد به نفس افزون‏تری دارند، استعدادهایشان شکوفا خواهد شد و اگر استعدادها شکوفا شود، به طور قطع بیشتر رشد می‏کنند و برای جامعه مفیدتر خواهند بود

    ادامه دارد ......
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان