خانه
9.64K

......روستایی مرموزی در ایران که هیچ کس زنانشان را ندیده

  • ۱۲:۱۹   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

    روستایی مرموز در ایران که هیچ کس زنانشان را ندیده


    روستایی مرموز در ایران که هیچ کس زنانشان را ندیده




    ه گزارش مهر‏، سکوت حکمفرماست و کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای تکه آهنهایی که در شهر "خودرو" نامیده می شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می کشند.


    نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان معنا و مفهومی ندارد.


    مهمان نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می گذرانند.


    شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی کنند.


    جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند


    اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی که هیچگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و … زندگی می کنند.


    گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده اند.


    میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور هایش تاکید می کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می داد.


    اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می کنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی (عج) هستند.


    فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی کنند.


    اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند


    اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و… استفاده نمی کنند.


    کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانه ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار می شوند.


    ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه های آنان به کار نرفته است.

    آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می گیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه می دهند.


    از هر نوع مظاهر مدرنیته و تکنولوژی دوری می کنند و با این عزلت گزینی و انتخاب زندگی رهبانی، هاله ای از شایعات و سخنان عجیب را در اطراف خود پراکنده اند.


    اهالی بومی طالقان که به درستی نمی دانند اینان از کجا آمده اند و چه مرام و مسلکی دارند، گاه آنان را اسماعیلی مذهب و زمانی دراویش ترک دنیا گفته قلمداد می کنند که در انتظار ظهور امام مهدی (آخرین پیشوای شیعیان) هستند.




  • leftPublish
  • ۱۲:۲۹   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    طلوع
    کاربر فعال|593 |235 پست
    چه جالب کاش یه عکسم میزاشتی
  • ۱۲:۵۳   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    shimajoon
    سه ستاره ⋆⋆⋆|2574 |2957 پست
    واقعا همچين روستايي وجود داره ؟؟؟
  • ۱۳:۱۵   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    *باران مهــــر*
    کاربر فعال|491 |434 پست
    اره شيما جان، وجود داره و حسين عسگري هم در موردش چند تا كتاب نوشته...
    عكساي روستا رو گوگل كنيد و ببينيد، من نميتونم بذارم. خوشگلِ ولي اينكه امكانات اوليه رو هم واسه خودشون محدود كردن جاي تعجب داره و علتشو نميدونم.
    دوستان فهميديد بذاريد ما هم استفاده كنيم
  • ۱۳:۴۷   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست
    جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند. روستای ایستا طالقان
  • ۱۴:۱۸   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست




    انقلاب کبیر فرانسه را نقطه ی عطفی در بی دینی مردم می دانند، به رویای صادقانه معتقدند،آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی‌ (عج) هستند و بر این عقیده هستند که اکنون آخر‌الزمان است. معتقدند اگر صالح باشیم، امامان، سلام از راه دورمان را پاسخ می دهند و اگر نباشیم، سلام در کنار مرقدشان را هم جواب نخواهند داد، پس اصل، صالح و با ایمان بودن است. این عده با استفاده از بعضی روایات ، با انقلاب اسلامی مخالفت می‌ورزند و معتقدند که باید منتظر ظهور قائم آل محمد شد تا عدالت در جهان گسترش یابد. بنابراین، حکومت غیر معصوم را نمی‌پذیرند. برق را ام الفساد دستاوردهای مدرنیته مي دانند.


    به گزارش شبكه خبري البرز ( البرز نيوز ) روستاي منتظران در طالقان، روستايي است كه اين روزها بسيار مورد توجه عده اي قرار گرفته و هر از چند گاهي از اين روستا به عناوين مختلف نام اين روستا در فهرست بسياري از پايگاههاي خبري قرار مي گيرد.

    روستاي ايستا توسط يكي از پژوهشگران نه چندان مطرح تاريخ كه كتابي را هم به همين نام منتشر كرده است بر اين روستا نهاده شده تا بر راز آميز بودن اين روستا تاكيد گردد.  روستايي كوچك كه در جوار شهر طالقان قرار گرفته و تنها بيست و اندي سال از احداث آن نمي گذرد اما راز آلود جلوه دادن اين روستا آن را همطراز بسياري از روستاهاي مطرح جهان قرار داده است.

    روستايي كه به نظر مي رسد مي بايست رفتارهاي ساكنان آنرا رفتارهايي مبتني بر رفتارهاي فرقه گونه دانست با اين توصيف كه اين عده به دنبال تبليغ علني خود نبوده، بلكه با راز آلود جلوه دادن اين روستا ، آنرا مطرح نموده اند.

     بروز و ظهور فرقه هاي انحرافي نوظهور مبتني بر بافته هاي ذهني افراد از زمان محمد حنفيه با رويكرد اخباري گري كه معتقد به عدم امكان تفسير قرآن توسط عوام كه معصوم نيستند مي باشند و احكام را فقط از روايات و اخبار استنباط مي نمايند نظير شيخ احمد احسايي و در ادامه فرقه هاي همسو نظير شيخيه، بابيه ازليه و بهائيه و حجتيه كه با دست آويز قرار دادن موضوع مورد علاقه شيعيان كه همانا مهدويت مي باشد سمت و سوي حمله خود را به انحراف اين اعتقاد قلبي شيعيان سامان داده اند.


    خواستگاه عقيدتي و فكري 

    در بالادست شهرک (مرکز شهرستان طالقان) جماعتی از دنیا بریده زندگي مي كنند كه به انتظار آقا نشسته اند و آنگونه که در برخی روایات از همراهانش آمده، آنان نیز ملتزم رکابش شوند. جماعتی که اسب و شمشیرشان همواره آماده است. اينان مقلد آیت الله میرزا صادق تبریزی هستند كه از مجتهدین دوره مشروطیت مي باشند و در این تقلید بنا را بر توقف گذاشته اند. چون ایشان حكومت مشروطه را شرعی نمی دانست و آنچه را كه با دولت در ارتباط بود مورد شبهه می دانست. از اينرو مقلدان او نيز از همان اصول پیروی می كنند زیرا معتقدند حكومتی كه از طرف مردم انتخاب شود به هر شكلی كه باشد مشروعیت ندارد. علت توقف اهالي روستاي منتظران اين است كه تا زمان حيات آقای سیدحسین نجفی طباطبایی كه جانشين مجتهد تبريزي بود دویست خانوار از مقلدین آیت الله میرزا صادق از ایشان دستور می گرفتند. بعد از فوت ایشان عده ای از مقلدین از پسرشان آقا سیدجواد كه از بهره علمی كافی برخوردار نبود تقلید كردند ولی حدود 13 تا 14 خانوار ایشان را نپذیرفتند. چون ممكن بود اختلافی پیش آید در سال 1366 شمسی آن 13 خانوار از تبریز به تنكابن رفتند و چون در آنجا دچار مشكلاتی شدند در سال 1369 به طالقان آمده و در اینجا سكونت اختیار كردند و طالقان را به این دلیل انتخاب كردند كه در اخبار معصومین، احادیثی راجع به طالقان وجود دارد به این مضمون كه برخی از یاران امام زمان در اینجا به امام می پیوندند. 

    پس از وفات میرزا صادق مجتهد تبريزي، مقلدانش به یکی از شاگردان او به نام سیدحسین نجفی طباطبایی (مدفون در قبرستان مارالان تبریز) رجوع کردند. پس از مرگ او، فرزندش سید جواد زعامت دینی اهل توقف را عهده دار شد. حدود سیزده خانوار پرجمعیت که همان هسته اولیه اهل توقف طالقان هستند با طرح شبهه در میزان دانش فقهی سیدجواد، ناچار در سال 1366 خورشیدی با هدف جلوگیری از ایجاد تنش به منطقه ای در شهرستان تنکابن مهاجرت کردند. سه سال بعد به جهت عدم تحمل دشواری های پیش آمده محیطی در روند تولید گندم، تنکابن را به مقصد طالقان ترک کردند. آنها وجود احادیث منزلت طالقان در آخر الزمان، گرایش مذهبی اهالی، آرامش و محیط زیست سالم و طبیعی و عدم انجام پدیده اصلاحات ارضی در آبادی های طالقان را عمده ترین دلایل انتخاب این منطقه برای سکونت قوم برمی شمارد. آقا حسین قلی (سرپرست مردم روستاي منتظران) در سن بیست و اندی سالگی در جستجوی مردان طالقانی بود که در روایات است که از یاران امام زمان هستند، به طالقان می آید اما وقتی کسی را نمی یابد، زمینهائی مرغوبي را در نزديكترين منطقه به شهرك می خرد و خود و آن تعداد از كساني را كه زعامت سيد جواد را نمي پذيرند در اين منطقه ساكن مي شوند.

    مساحت منطقه منتظران مهدی در طالقان حدود ۱۵ هکتار است. اين مجموعه مسکونی عجیب در شرق شهر طالقان شکل گرفته که مربوط است به پیروان تجددگریز میرزا صادق مجتهد تبریزی که از امکانات مدرن و جدید استفاده نمی‌کنند. آنها همچنان بر تقلید از میرزا صادق تبریزی باقی مانده‌اند و به سبک زندگی یک قرن پیش ایرانیان زندگی می‌کنند. این محل به «ترک آباد» و «فانوس آباد» هم مشهور است.


    مرجع تقليد ايستاييان

    ساکنان روستای ایستا خود را مقلد و پیرو میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای ۱۳۱۱ خورشیدی) می دانند فقیه نام آشنایی که شهرت آن بیشتر به خاطر مخالفت محض با مشروطه و مشروطه مشروعه بود ولی با این همه جزء علمای اصولی شیعه به حساب می آید که این با دیدگاه پیروانش در روستای ایستا مغایر است زیرا رفتار آنها به شییعیان اخباری شباهت دارد. میرزا صادق مجتهد تبریزی متوفای ۱۳۱۱ خورشیدی است وی در نجف به اجتهاد رسید، مدتی در تبریز بود و در وصف بزرگی ایشان باید بگوئیم که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی اجازه نقل حدیث را از ایشان کسب کردند و مرحوم حائری شیرازی (منظور آيت الله حائري يزدي است) از ایشان خواسته بود تا در قم تدریس داشته باشند،. بعد از میرزا صادق مجتهد تبریزی شاگرد وی، یعنی آقا سیدحسین نجفی‌طباطبایی، رهبری دینی این گروه را بر عهده گرفت. اینکه چگونه است که مقلدان تبریزی هجرت کرده به طالقان، خود را پیرو ایشان می دانند، ولی همانند شیعیان اخباری عمل می کنند بسیار سوال برانگیز است، چرا که مرحوم مجتهد تبریزی جزء علماء اصولی و عقل گرای شیعه بشمار می رود.


    رازهايي از اهالي راز آلود ايستا

    این عده، که تقریباً ده خانوار پنجاه، شصت نفره بودند، در سال 1367 به دلیل روایات مربوط به طالقان در عصر مهدويت و انجام شدن کار تقسیم اراضی در دهات آن شهر و به جهت شدت مخالفت با تجدد و دنیای مدرنیته و پرهیز از دستاورد جدید، از تبریز به طالقان مهاجرت کردند. آنها از هر نوع مظاهر تمدن جديد و تکنولوژي دوري مي کنند و با اين عزلت گزيني و انتخاب زندگي رهباني، هاله اي از شايعات و سخنان عجيب را در اطراف خود پراکنده اند. اهالي بومي طالقان که به درستي نمي دانند اينان از کجا آمده اند و چه مرام و مسلکي دارند، گاه آنان را اسماعيلي مذهب و زماني دراويش ترک دنيا گفته قلمداد مي کنند که در انتظار ظهور امام مهدي (آخرين پيشواي شيعيان ) مي باشند. اينان که خود را منتظران ظهور می دانند ،از مظاهر تکنولوژی خلق شده پس از دوران مشروطه گریزانند زیرا اعتقاد دارند با همراهی مظاهر مدرنیسم در تغییر در نظام آفرینش شریک شده اند و تشبه به کفار پیدا کرده اند.

    طالقان دراحادیث امامان معصوم علیه السلام دارای جایگاه مهمی است وطبق برخی احادیث نقشی تاثیر گذار در مهدویت خواهند داشت، علت انتخاب این نقطه برای اسکان توسط اهل توقف تبریز همین نزدیکی و مشابهت منطقه با نقطه مورد اشاره در احادیث است. 

    مشخصه منحصر به فرد اهالی توقف در این است که این افراد همانند اجدادشان در دویست سال گذشته زندگی می کنند، یعنی شناسنامه ندارند جزء آمار نفوس و مسکن به شمار نرفته اند خدمت سربازی نمی روند و در نهایت به آنها یارانه تعلق نگرفته است. 

    بر این باورند که اکنون آخرالزمان است و این نقطه از زمان مشروطه آغاز شده است و دیگر راهی تا ظهور نمانده در نتیجه باید مهیا برای ظهور بود. 

    اهل توقف مدرنیسم را نماد شیطان می دانند و اعتقاد دارند که لازم است از آن دوری شود تا زمانی که امام معصوم علیه السلام ظهور کند. 

    از آنجایی که هیچ گونه آماری از جمعیت اهل توقف از سوی مرکز آمار کشور ارايه نشده است و ورود به روستا و محاسبه افراد آن مشکل است هنوز آماری دقیق از این افراد وجود ندارد ولی احتمال تقریبی حدود ۲۵۰ نفر است، که ریش سفیدشان فردی به نام حسین قلی ضیایی است. 

    خانه اين افراد همگي به هم مرتبط است. 

    اقلام مورد نيازشان را تنها از روستاهايي كه اصلاحات اراضي در آنجا صورت نپذيرفته است مانند روستاي زيدشت (اولين روستاي طالقان) تهيه مي كنند، زيرا معتقدند بقيه روستاها اموالشان شبهه ناك است. 

    افراد تحصيل كرده مانند مهندس و دكتر هم در آنجا وجود دارند (اين افراد كساني هستند كه بعداً به اين گروه ملحق شده اند). 

     اعتقاد به اين دارند كه مرجعيت شيعه از حدود 200 سال پيش به بعد دچار انحراف شده است لذا هيچ اعتقادي به تشكيل حكومت در زمان غيبت معصوم ندارند. 

     محیط زندگیشان، بسیار ساده و پاکیزه و گیرا مي باشد. درست مانند نقاشی هائی که در کتابهای کودکان از روستاها می کشند! هیچ زباله ای در کوچه ها نيست. کوچه ها بسیار خلوت و بی سر و صدا است. 

     اهالی روستای ایستا تاکید می‌کنند که سبب اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به علت تشبه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آنهاست به عنوان مثال تزریق خون به کسی که برای ادامه ی زندگی اش به آن نیازمند است را به سبب بدعت بودن آن، روا نمی دانند و برکتی هم در ادامه ی زندگی به وسیله ی این کار نمی بینند.

     اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند. 

    به رویای صادقانه معتقدند،آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی‌ (عج) هستند و بر این عقیده هستند که اکنون آخر‌الزمان است. –

    فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز باز گردند، 

    هیچ‌گونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند. - در مواقعي كه نياز است از روستا بيرون بيايند پارچه اي سياه دور تا دور ميني بوس مي كشند تا كسي آنها را نبينند. 

     هيچ غريبه اي حق ورود به اين روستا را ندارد و هيچ كسي نمي تواند از روستا خارج شود مگر بصورت دسته جمعي كه بيان شد. 

    کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواد دار می‌شوند. 

    ساعت مچی و دیواری در محل زندگی «اهل توقف» وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است. 

    و جالب این که، انقلاب کبیر فرانسه را نقطه ی عطفی در بی دینی مردم می دانند. 

     نه شعر می خوانند و نه اوقاتشان را با شب نشینی و ... سپری می کنند 

    به زیارت امامان (ع) نمی‌روند زیرا استفاده از وسائل نقلیه ی امروزی را جائز نمی دانند و می گویند: « اگر صالح باشیم، امامان، سلام از راه دورمان را پاسخ می دهند و اگر نباشیم، سلام در کنار مرقدشان را هم جواب نخواهند داد، پس اصل، صالح و با ایمان بودن است.» [و به همان دلیل به حج هم نمی روند و به حج رفتن به آن شکل که می خواهند، چون برایشان موانعی دارد، (مانند موانع گذر از مرز) پس خود را مستطیع نمی دانند و حج هم نمی روند. 

     این گروه از تجدد ستیزان سنّتی با اجتهاد موافق‌اند، ولی با گستردگی اصول فقه مخالفت می‌ورزند. 

     این عده با استفاده از بعضی روایات (مانند کل رایه ترفع قبل قیام القائم فصاحبها الطاغوت) و قیام نکردن علما در 1300 سال گذشته، با انقلاب اسلامی مخالفت می‌ورزند و معتقدند که باید منتظر ظهور قائم آل محمد شد تا عدالت در جهان گسترش یابد. بنابراین، حکومت غیر معصوم را نمی‌پذیرند، مجلس شورا و تدوین قوانین اسلام را مخالف شرع می‌دانند و بر این اساس با آیت‌الله خویی، که انقلاب اسلامی را پذیرفت، و آیت‌الله سیستانی، که تدوین قانون را حق مردم دانست، مخالفت می‌ورزند. 

    این گروه به فقه حداکثری معتقد نیستند و می‌گویند: در مواردی که حکمی از قرآن ناطق، یعنی اهل بیت که مهم‌تر از قرآن صامت است، نرسیده باشد باید به توقف و احتیاط عمل کرد؛ زیرا الاحتیاط فی الشبهه خیر من الاجتهاد و الملکه. 

    این طایف تجددستیز، انقلاب مشروطه و زمان حاضر را دوران آخرالزمان می‌دانند و مطابق روایات می‌گویند باید انسان‌های این دوران به وظایف آخرالزمان عمل کنند؛ یعنی، باید مردم خانه‌نشین شوند و حتی در مساجد هم حاضر نشود. 

    اینها به امر حضرت، ازدواج نمی‌کنند، هر چند علمای آنها در گذشته به ازدواج امر می‌کردند. نماز جماعت نمی‌خوانند و به کشاورزی مشغول‌اند و از طب سنّتی بهره می‌برند. 

    آیات امر به معروف و نهی از منکر را نیز مختص وظایف اهل بیت، نه توده مردم می‌دانند، به عقیده این گروه، تکنولوژی و هر ره آورد فرنگی دیگر با اسلام نمی‌سازد و برای بشر زیان‌آور است؛ به ویژه، برق که ام الفساد دستاوردهای مدرنیته تلقی می‌گردد.


    اشتباهات اهالي ايستا در تفسير تقليد 

    1 - بعضي ها معتقدند طالقان كه در احاديث ظهور ذكر شده است موقعيت جغرافيائي است كه فعلا" در افغانستان قرار دارد، چون نام و خصوصياتش در كتب قديمه جغرافياي اسلامي تشريح شده است و با تالقان ايران متفاوت است.

     2- برداشت هاى سطحي و بعضا" نادرست از احاديث سبب شده كه به اشتباهاتي مبتلا شوند. به عنوان مثال " چون در فلان حديث هست كه نزديك ظهور برخي مردم بعضي مستحبات را بيشتر از برخي واجبات اهتمام دهند، و مذمت اين رفتار شده است، لذا برداشت كرده اند كه مستحبات را بايد ترك بلكه مخالفت كرد، از اين رو نماز جماعت بركزار نمي كنند و با اينكه مردها بيشتر روز را در ساختماني به اسم مردخانه با هم هستند براى نماز متفرق مي شوند و افرادي نماز مي خوانند و بجاي اقامه نماز در اول آن را نزديك آخروقت مي خوانند.

     4- چند سال است كه سردسته شان آقا حسین قلی (که تقریبا هفتاد ساله است) حكم كرده مردها از زن ها جدا باشند و آميزش نداشته باشند، مردها به خانواده شان سر مي زنند ولي نزد آنها نمي خوابند، لذا رشد جمعيت ندارند.

     5- حاكم بودن توهم بر فكر ساكنين روستا بطوريكه مي گويند: «برخی از ما خوابهای خوبی در تائید کار و وضعمان از سوی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه دیده ايم.

     6- عليرغم همه اينها ولي آموخته هاى ديني شان خوب است و افراد معمولي شان با طلبه هاى سطح عالي حوزه توانايي جدل و بحث را دارند.


    نتيجه 

    با توجه به مطالب ذكر شده و بررسي اعتقادات مذهبي مردم ايران كه بويژه در مذهب شيعه و ائمه اطهار از حساسيت و اعتقاد خاصي برخوردارند به نظر مي رسد ادامه تهاجم به اين اعتقادات با ايجاد افكار انحرافي و اعتقادي ادامه داشته باشد. (چنانچه تا كنون اين تهاجم وجود داشته است) لذا تقويت اعتقادات ديني و پرهيز از خرافه گرايي با رويكرد عرفان هاي نوظهور و پيروي از ولايت وفقيه زمانه بعنوان تنها مرجعيت ديني مي تواند بزرگترين پشتوانه سلامت فكري و اعتقادي در عصر حاضر باشد.



    بخشي از مزارع اين روستا كه به سبك انگليسي ها طراحي شده است

     

     


    استفاده از وسايل مستهلك كه نماد تكنولوژي هستند در روستا، در عكس اطاقك يك گريدر و بخشي از گريدر مستهلك شده به چشم مي خورد

     

     


    اينجا ابتداي كوچه اي است كه به روستا ختم مي شود بر روي آن نوشته شده ملك شخصي ورود ممنوع

     

     


    اهالي اين روستا براي جدا كردن اراضي خود از ديگران از فنس هاي آهني انهم از نوع 2011 استفاده كرده اند؟!

     

     


    دودكش هاي آهني بر سقف خانه هاي روستا ( اينها به هيچ عنوان از نمادهاي تكنولوژي استفاده نمي كنند؟!)

     


    استفاده از نايلون و مخزن هاي آب آهني آنهم از نوع مرغوبش در عكس ديده مي شود

     


    يكي از جوانان روستا در حال چوپاني

     


    بخشي از خانه هاي روستا

     

    دو تن از ميان سالان روستا در حال مراقبت براي جلوگيري از ورود يك نفر به روستا
  • leftPublish
  • ۱۴:۲۷   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست
    مرسي مونا جوون که زحمتشو کشيدي
  • ۱۴:۳۲   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست

    رضا مهاجر/ فکر کنید که به تعطیلات میروید و میخواهید چند روزى را در طبیعت بگذرانید. به همین دلیل  به مناطق خوش و آب و هوا سفر میکنید. در همین  گردش ، بناگاه  با یک منظره برخورد میکنید . به یک روستا وارد میشوید که کاملاً با محیطى که تا به حال در آن زندگى کرده ‏اید، زمین تا آسمان متفاوت است . انگار با یک ماشینِ زمان، به گذشته‏ ها بازگشته‏ اید.نه خبرى از تلفن و اینترنت و پرداختِ قبوض به شکلِ الکترونیک است و نه خبرى از تیرِ چراغ برق و لوله کشى گاز. نه خبرى از خانه‏  هایى سیمانى و تیرآهن است و نه حتى دوچرخه و موتور و ماشینى در آنجا وجود دارد . لباس هاىِ روستاییان همچون گذشته‏  هاى دور است. براى کشاورزى و دامدارى هم نه از تراکتور استفاده میکنند و نه هیچ وسیله دیگرى. بلکه همچون گذشته‏ ها از لوازمِ سنتى، استفاده میکنند.


     جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند. «روستای ایستا طالقان»


      


     ما در یک فیلمِ سینمایى نیستیم. ما در یکى از روستاهاى ایران به نام «ایستا» در حوالى شهرستان طــالقان هستیم . روستایى که همچون سالیان  دور، رسوم و سنت هاى خودش را حفظ کرده است. ماجرا به زمانِ مشروطه ومجتهدى به نام میرزا صادق مجتهد تبریزى بر مى‏گردد و نحوه زندگىِ مقلدانش که هنوز هم به همان طریق زندگى مى‏کنند.


     


     اما بیایید به هزاران کیلومتر دورتر برویم. به غرب و به ایالات متحده و به یکى از ایالتهاىِ آنجا، پنسیلوانیا. شما براى پیک نیک به بیرون مى‏روید که ناگهان با منظره‏اى روبرو مى‏شوید که در هیچ کجاى دنیا، نمى‏توانید آن را بیابید . انگار با یک ماشین زمان، به گذشته‏ ها بازگشته‏ اید. آدمیانى که همچون چهارصد سالِ گذشته لباس پوشیده‏اند. محاسنِ بلندى دارند و سیبل هایشان را تراشیده‏اند. با درشکه و اسب حرکت میکنند . در روستایشان، نه نشانى از تلفن و برق است و نه دیسکو و بار. هیچ اثرى از تکنولوژى و لوازمِ جدید در آنجا دیده نمى‏شود. مطمئن باشید که شما به میانِ آمیش‏ها رفته‏اید. فرقه‏اى مسیحى که امروزه تعدادِ بسیار کمى از آنان در دنیا وجود دارند . پیروان کیشیشى سوئیسى به نامِ ژاکوب آمان که در میانِ سال هاى ۱۶۴۴ تا ۱۷۲۰ میلادى مى‏زیست و عقایدى خاص خود داشت که امروزه در میانِ آمیش‏ها رواج دارد. پیروانِ این مکتب، اکثرا در قرنِ ۱۸ به آمریکا رفتند و در بعضى از ایالت هاى آنجا، ساکن شدند . تعدادِ آمیش‏ها در پنسیلوانیا، اوهایو و ایندیانا، از سایرِ ایالت ها بیشتر است. آمیش‏ها سبکِ زندگى مختلفی  دارند. نه از تکنولوژى استفاده مى‏کنند و نه اعتقادى به درگیرى و جنگ و گریز دارند. اگر کسى به آنان حمله کند، از خودشان دفاع نمى‏کننند و کاملاً عیسى وار، طرفِ دیگرِ صورتشان را پیش رو  مى‏ اورند .


    روستای فراری از تمدن در قلب ایران


     


      این فرقه مسیحى، به کلیسا اعتقادى ندارد و مراسمِ مذهبى‏شان را در خانه‏ هاى خود انجام مى‏دهند. البته بعضى از گرایش‏هاى آمیش‏ها، فقط در صورتى از تکنولوژى استفاده مى‏کنند. اول اینکه مثلاً برقى که استفاده میکنند، نباید از دولت گرفته باشد  ولی اگر با استفاده از ژنراتور باشد، اشکالى ندارد. دوم اینکه مثلاً تلفن اگر خارج و دور از خانه باشد، میتوان مورد استفاده قرار داد. هر چند که گرایش‏هاى متعصب آمیش، حتى به همین مسئله هم راضى نمیشوند.


    نکته‏ اى که در این مقایسه به دست مى‏آید، این است که در دو منطقه از دنیا که دو نژاد، دو دین و دو سبکِ زندگىِ کاملاً متفاوت موجود است ، گاهى اوقات شباهتهاى بسیار زیادى وجود دارد  که نشان میدهد فرهنگِ انسانى و دینى، گاهى اوقات بسیار به هم شبیه مى‏شود. یکى در نزدیکىِ طالقان و دیگرى در لنکستر کانتى ایالت پنسیلوانیا.


      میرزا صادق مجتهد تبریزی کیست ؟


      سال ۱۲۷۴ ه.ق میرزا صادق مجتهد تبریزی در شهر تبریز بدنیا امد  او که از فقیهان مشهور دوره مشروطیت بود دارای آرای عجیب تجدد ستیزانه‌ای بود.میرزا صادق از آن فقیهانی بود که در دو حیطه نظر و عمل برطرد مطلق اندیشه تجود و دستاوردهای آن تأکید بسیار می‌کرد و تا اخر عمر در سال ۱۳۵۱ قمری بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.از نظر میرزا صادق حکومت که قانونگذار و مجری قانون است مخصوص  خداوند است و پس رسول او آنگاه به دروازده امام منصوص و منصوب منتقل شده است.در عصر غیبت کبری (از سال ۲۳۹ تا کنون به ویژه دوره مشروطیت حکومت‌های عرفی غاصب به حساب می ایند  چرا که مقام معصوم و حاکم الهی را غصب کرده‌‌اند. ایستا روستای توقفگاه در زمان


    از  سوی دیگر او بر این باور بود که نظام قانونگذاری جدید و عرفی را در قالب نظام مشروطیت غیرممکن می‌دانست بر همین اصل میرزا صادق از مخالفان سر سخت مشروطیت و پیامدهای آن بود به صورتی که در سال ۱۲۹۲ شمسی با ارسال تلگراف به همراه برخی از علماء به محمد علی شاه خواستار لغو مشروطیت شد. و برخلاف علمای همچون شیخ فضل‌الله مشروطه مشروعه را نیز قبول نداشت.


    فرقه اصل توقف یا انتظاریون و یا آخر الزمانی‌ها طایفه‌ای ترک زبان و تارک دنیا هستند که در زمینهای  منطقه شرق طالقان در اطراف شهرستان ساوجبلاغ غرب استان تهران سکنی دارند. این مجموعه مسکونی که در کنار رودخانه شاهرود بوجود امده  در بین اهالی طالقان به «ترک آباد»، «فانوس آباد»، «کوی منتظران» و «روستای ایستا» شهرت دارد. گذراندن شب در نور فانوس و عدم استفاده از برق، ترک زبان بودن، تأکید فراون بر مقوله انتظار و توقف بر زندگی دویست سال پیش دلایل این نامگذاری‌های محلی است. آنها از هر گونه مظاهر تکنولوژی و تمدن جدید دوری می‌کنند که همین رفتار غیر معمول  هاله‌ای از ابهام را در میان آنان بوجود اورده است .در واقع این افراد با الهام از آرای تجرد ستیز میرزا صادق مجتهد تبریزی زندگی عجیبی را در زمانه تسلط مدرنیته بوجود اورده اند .


      بعضی از اعتقادات این فرقه


    اهالی روستای ایستا تأکید می‌کنند که علت اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به جهت تشابه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آنها است. به عنوان مثال تزریق خون را به کسی که برای ادامه زندگی به آن نیاز  دارد به دلیل بدعت روا نمی‌دانند برخلاف نهی اکثر فقهای معاصر و دلیل خود را بر این امر بی‌برکت بودن زندگی با این روش را عنوان می‌کنند.به زیارت امامان شیعه نمی‌روند زیرا استفاده از وسایل نقلیه امروزی را جایز نمی‌دانند. آنها خود را مستطیع نمی‌دانند و به حج نمی‌روند زیرا عزیمت به حج به آن شکلی که می‌خواهند برایشان موانعی همانند گذر از مرز را بدنبال دارد .


     


    اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود بدست می اورند  و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رؤیت خویش مشخص  می‌کنند. به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب‌های معنوی استناد می‌کنند اهل توقف شدیدا منتظر واقعه ظهور مهدی (عج) هستند و بر این نظر هستند که اکنون آخرالزمان است و آخرالزمان از دوره مشروطیت آغاز شده است ایمان در نگاه آنان از جنس تعهد است از همین منظر عقل را وظیفه‌ساز نمی‌دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می دانند . در اعیاد و سوگواریی‌ها نیز مراسم خاصی برگزار نمی‌کنند.هیچ کس تاکنون زنان و دختران آنان را مشاهده نکرده است.


    «روستای ایستا »واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد،


    روستایی در خاک استان البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.


     فرزندانشان پس از رسیدن به سن تکلیف صاحب اختیار هستند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز برگردند.اهل توقف در هیچ فعالیت سیاسی و اجتماعی شرکت نمی‌کنند و باورهای خود را نیز تبلیغ نمی‌کنند. کم عیب‌ترین حکومت دوران غیبت کبری را قاجاریه می دانند  بنابراین بعضی از آنها تلاش می‌کنند نسب خود را به قاجاریه برسانند.یکی دیگر از معتقدات آنها در خصوص نقطه عطف رواج بی‌دینی می‌باشد.این فرقه،سقیفه بنی‌ساعده، جنبش مشروطه خواهی ایرانیان، انقلاب کبیر فرانسه را نقطه عطف رواج بی‌دینی و انحراف عقیدتی می‌ دانند .


    برای خرید مایحتاج خود همانند، پارچه، میخ و مقدار بسیار کمی آهن و شیشه و مانند اینها به شهر طالقان می‌روند و خودشان آهنگری و نجاری دارند.


    چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود حس نمیکنند و بر سر اموال با کسی نزاع نمی‌کنند و اگر کسی در دارایی آنها تصرف کند با او درگیر نمی‌شوند و از مال خود چشم‌پوشی می‌کنند و همه چیز را از ان خداوند میدانند .


    در دهکده آنها کسانی را می‌توان سراغ گرفت که تنها ۲ یا ۳ بار به بیرون از محل سکونتشان رفته‌اند. امرار معاش آنها از فروش املاک موروثی در شهر تبریز و فروش گاو و گوسفند میگذرد.اهل توقف افراد غیر از خود را «اهل بیرون» می‌نامند در بخشی از اراضی آن روستا کشاورزی و دامپروری کاملاً سنتی انجام می شود .پرورش گاو، گوسفند، طیور (مرغ و خروس) اسب و قاطر از دیگر فعالیت‌های آنان می باشد .


    برای تردد از اسب و قاطر استفاده می‌کنند دیده شده که چندین بار در تردد و انجام امور کشاورزی از اتومبیل یا بولدوزر، لودر و تراکتور استفاده کرده‌اند.در توجیه این رفتار می‌گویند که به ناچار و به جبر از صنعت و ابزار جدید استفاده می‌کنند.غذایشان محلی و طبیعی بوده و خوراکی که اصل و چگونگی تولیدش معلوم نباشد مصرف نمی‌کنند و از تناول گندم و میوه‌هایی که با کود شیمیایی و سموم دفاع آفات نباتی به عمل آمده باشد شدیدا جلوگیری می‌کنند.گوشت کم می‌خورند فراوان از لبنیات تولیدی خود استفاده می‌کنند از میهمانان خود با چای پذیرایی می‌کنند اما خود نمی نوشند.


    مردان در آنجا علاوه بر شلوار نخی یا پشمی دستباف پیراهن بلندی می پوشند که تا زانو را می‌پوشاند و اغلب کلاهی پشمینه به سر دارند.


    اهالی« روستای ایستا» شناسنامه ندارند


     اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزء آمار جمعیتی ایران به حساب نمی‌ایند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله‌کشی، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و رایانه استفاده نمی‌کنند.


    کودکان روستا


     


    برای علم آموزی به مدارس طالقان نمی‌روند بلکه به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروس همانند و اجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد می‌شوند و درس میخوانند .در مجموع ۱۸ تا ۲۰ جلد کتاب در روستای ایستا موجود است که رساله علمیه میرزاصادق مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله است.جاهای دیدنی های تفریحی شهر استان روستای کجاست


    ساعت به هیچ شکل در محل زندگی اهل توقف استفاده نمیشود. در معماری خانه‌های آنها سیمان و آهن به کار نرفته و درها همه چوبی میباشند وبه دو زبان ترکی و فارسی سخن می‌گویند به مرزهای جغرافیایی بین کشورها و شهرها معتقد نیستند و جهان در ذهن آنها بدون مرز می باشد.


    هیچ زنی را به محدوده روستای خود راه نمی‌دهند و از گفت‌وگو با زن‌ها ی غریبه به شدت پرهیز می‌کنند.بیماران خود را به روش سنتی درمان می‌کنند و به نزد پزشک نمیروند  مگر در حال اضطرار.


     


    هیچ گونه نزاع و جرمی از آنان تاکنون گزارش نشده است.


    از دلایل  فقهی آنها می‌توان به


    :۱- حرمت تغییر در آفرینش خداوند


    ۲- حرمت تشبه به بیگانگان و کفاررا ذکر نمود توجه به آبادانی دنیا را تا آنجا مجاز می‌دانند که در خدمت بندگی و تعالی انسان باشد به اعتقاد آنان حضرت مهدی (عج) در هنگام ظهور از ساز و کارهای تمدن جدید استفاده نخواهد کرد و با ظهور آن حضرت و استقرار حاکمیت صالحان نشانی از این نوع تمدن نخواهد بود.


     مرموزترین روستای ایران


    اعتقادات فرقه انتظاریون


     


    1-    از نظر اعتقادی شیعه ۱۲ امامی میباشند


    ۲-    نماز و روزه را انجام می‌دهند


    ۳-    با حج ابراهیمی مخالف میباشند و به مکه نیز نمی‌روند


    ۴-    از هرگونه فعالیت اجتماعی پرهیز و دوری میکنند


    ۵-    منتظر ماندن در کنار رودخانه یکی از فریضه های آنهاست


    ۶-    در مسائل سیاسی دخالت نمی‌کنند


    ۷-    فاقد هرگونه مدرک شناسایی میباشند


    ۸-    هر حکومتی را به غیر از حکومت امام زمان (عج) را قبول ندارند


    ۹-    با تلفن صحبت نمیکنند


    ۱۰-از وسایل ارتباط جمعی تلویزیون، رادیو وکتاب استفاده نکرده و خودداری میکنند


    ۱۱-مایحتاج خود را از دامداری و کشاورزی تهیه می‌نمایند


    ۱۲- به زندگی ابتدایی معتقدند  و از زندگی در جامعه ماشینی و مدرن بیزارند و سعی می‌کنند مثل


    انسان‌های اولیه زندگی کنند


    ۱۳- استفاده از آب لوله کشی را حرام می‌دانند و از آب چاهی که توسط خودشان کنده شده مصرف می کنند


    ۱۴- اعتقاد دارند ظهور آن امام زمان (عج) در کنار کوه‌ها و رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد


    ۱۵- از تعلیم وتربیت فرزندان در مدارس دولتی پرهیز می‌کنند


    ۱۶- وسایل گرمایشی آنها هیزم استایستا طالقان


    ۱۷- از رفتن روی آسفالت خودداری می‌کنند مگر به اجبار و ضرورت


    ۱۸- برق را حرام میدانند و از فانوس استفاده می‌کنند.


    در خاتمه معرفی یک کتاب کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» تألیف حسین عسگری از پژوهشگران شهرستان ساوجبلاغ در ۱۴۴ صفحه و شمارگان ۲۱۰۰ نسخه به وسیله نشر شهید محبی منتشر شد.این کتاب نخستین پژوهش درباره طایفه تجددگریز ساکن در منطقه طالقان است که بر تقلید از میرزا صادق مجتهد تبریزی (از عالمان دوره مشروطیت) باقی مانده اند و با الهام از آرای فقهی او روستایی سنتی و ایستا در طالقان بنا کرده اند.منبع:ویژه نامه ادیان و فرق ضاله ندای انقلاب




     "ایستا" مرموزترین روستای ایران!


    ایستا طالقان


    رضا مهاجر/ فکر کنید که به تعطیلات میروید و میخواهید چند روزى را در طبیعت بگذرانید. به همین دلیل  به مناطق خوش و آب و هوا سفر میکنید. در همین  گردش ، بناگاه  با یک منظره برخورد میکنید . به یک روستا وارد میشوید که کاملاً با محیطى که تا به حال در آن زندگى کرده ‏اید، زمین تا آسمان متفاوت است . انگار با یک ماشینِ زمان، به گذشته‏ ها بازگشته‏ اید.نه خبرى از تلفن و اینترنت و پرداختِ قبوض به شکلِ الکترونیک است و نه خبرى از تیرِ چراغ برق و لوله کشى گاز. نه خبرى از خانه‏  هایى سیمانى و تیرآهن است و نه حتى دوچرخه و موتور و ماشینى در آنجا وجود دارد . لباس هاىِ روستاییان همچون گذشته‏  هاى دور است. براى کشاورزى و دامدارى هم نه از تراکتور استفاده میکنند و نه هیچ وسیله دیگرى. بلکه همچون گذشته‏ ها از لوازمِ سنتى، استفاده میکنند.


     


    جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند. «روستای ایستا طالقان»


     


     


     ما در یک فیلمِ سینمایى نیستیم. ما در یکى از روستاهاى ایران به نام «ایستا» در حوالى شهرستان طــالقان هستیم . روستایى که همچون سالیان  دور، رسوم و سنت هاى خودش را حفظ کرده است. ماجرا به زمانِ مشروطه ومجتهدى به نام میرزا صادق مجتهد تبریزى بر مى‏گردد و نحوه زندگىِ مقلدانش که هنوز هم به همان طریق زندگى مى‏کنند.


     


     اما بیایید به هزاران کیلومتر دورتر برویم. به غرب و به ایالات متحده و به یکى از ایالتهاىِ آنجا، پنسیلوانیا. شما براى پیک نیک به بیرون مى‏روید که ناگهان با منظره‏اى روبرو مى‏شوید که در هیچ کجاى دنیا، نمى‏توانید آن را بیابید . انگار با یک ماشین زمان، به گذشته‏ ها بازگشته‏ اید. آدمیانى که همچون چهارصد سالِ گذشته لباس پوشیده‏اند. محاسنِ بلندى دارند و سیبل هایشان را تراشیده‏اند. با درشکه و اسب حرکت میکنند . در روستایشان، نه نشانى از تلفن و برق است و نه دیسکو و بار. هیچ اثرى از تکنولوژى و لوازمِ جدید در آنجا دیده نمى‏شود. مطمئن باشید که شما به میانِ آمیش‏ها رفته‏اید. فرقه‏اى مسیحى که امروزه تعدادِ بسیار کمى از آنان در دنیا وجود دارند . پیروان کیشیشى سوئیسى به نامِ ژاکوب آمان که در میانِ سال هاى ۱۶۴۴ تا ۱۷۲۰ میلادى مى‏زیست و عقایدى خاص خود داشت که امروزه در میانِ آمیش‏ها رواج دارد. پیروانِ این مکتب، اکثرا در قرنِ ۱۸ به آمریکا رفتند و در بعضى از ایالت هاى آنجا، ساکن شدند . تعدادِ آمیش‏ها در پنسیلوانیا، اوهایو و ایندیانا، از سایرِ ایالت ها بیشتر است. آمیش‏ها سبکِ زندگى مختلفی  دارند. نه از تکنولوژى استفاده مى‏کنند و نه اعتقادى به درگیرى و جنگ و گریز دارند. اگر کسى به آنان حمله کند، از خودشان دفاع نمى‏کننند و کاملاً عیسى وار، طرفِ دیگرِ صورتشان را پیش رو  مى‏ اورند .


    روستای فراری از تمدن در قلب ایران


     


      این فرقه مسیحى، به کلیسا اعتقادى ندارد و مراسمِ مذهبى‏شان را در خانه‏ هاى خود انجام مى‏دهند. البته بعضى از گرایش‏هاى آمیش‏ها، فقط در صورتى از تکنولوژى استفاده مى‏کنند. اول اینکه مثلاً برقى که استفاده میکنند، نباید از دولت گرفته باشد  ولی اگر با استفاده از ژنراتور باشد، اشکالى ندارد. دوم اینکه مثلاً تلفن اگر خارج و دور از خانه باشد، میتوان مورد استفاده قرار داد. هر چند که گرایش‏هاى متعصب آمیش، حتى به همین مسئله هم راضى نمیشوند.


    نکته‏ اى که در این مقایسه به دست مى‏آید، این است که در دو منطقه از دنیا که دو نژاد، دو دین و دو سبکِ زندگىِ کاملاً متفاوت موجود است ، گاهى اوقات شباهتهاى بسیار زیادى وجود دارد  که نشان میدهد فرهنگِ انسانى و دینى، گاهى اوقات بسیار به هم شبیه مى‏شود. یکى در نزدیکىِ طالقان و دیگرى در لنکستر کانتى ایالت پنسیلوانیا.


     


     میرزا صادق مجتهد تبریزی کیست ؟


     


     سال ۱۲۷۴ ه.ق میرزا صادق مجتهد تبریزی در شهر تبریز بدنیا امد  او که از فقیهان مشهور دوره مشروطیت بود دارای آرای عجیب تجدد ستیزانه‌ای بود.میرزا صادق از آن فقیهانی بود که در دو حیطه نظر و عمل برطرد مطلق اندیشه تجود و دستاوردهای آن تأکید بسیار می‌کرد و تا اخر عمر در سال ۱۳۵۱ قمری بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.از نظر میرزا صادق حکومت که قانونگذار و مجری قانون است مخصوص  خداوند است و پس رسول او آنگاه به دروازده امام منصوص و منصوب منتقل شده است.در عصر غیبت کبری (از سال ۲۳۹ تا کنون به ویژه دوره مشروطیت حکومت‌های عرفی غاصب به حساب می ایند  چرا که مقام معصوم و حاکم الهی را غصب کرده‌‌اند. ایستا روستای توقفگاه در زمان


    از  سوی دیگر او بر این باور بود که نظام قانونگذاری جدید و عرفی را در قالب نظام مشروطیت غیرممکن می‌دانست بر همین اصل میرزا صادق از مخالفان سر سخت مشروطیت و پیامدهای آن بود به صورتی که در سال ۱۲۹۲ شمسی با ارسال تلگراف به همراه برخی از علماء به محمد علی شاه خواستار لغو مشروطیت شد. و برخلاف علمای همچون شیخ فضل‌الله مشروطه مشروعه را نیز قبول نداشت.


    فرقه اصل توقف یا انتظاریون و یا آخر الزمانی‌ها طایفه‌ای ترک زبان و تارک دنیا هستند که در زمینهای  منطقه شرق طالقان در اطراف شهرستان ساوجبلاغ غرب استان تهران سکنی دارند. این مجموعه مسکونی که در کنار رودخانه شاهرود بوجود امده  در بین اهالی طالقان به «ترک آباد»، «فانوس آباد»، «کوی منتظران» و «روستای ایستا» شهرت دارد. گذراندن شب در نور فانوس و عدم استفاده از برق، ترک زبان بودن، تأکید فراون بر مقوله انتظار و توقف بر زندگی دویست سال پیش دلایل این نامگذاری‌های محلی است. آنها از هر گونه مظاهر تکنولوژی و تمدن جدید دوری می‌کنند که همین رفتار غیر معمول  هاله‌ای از ابهام را در میان آنان بوجود اورده است .در واقع این افراد با الهام از آرای تجرد ستیز میرزا صادق مجتهد تبریزی زندگی عجیبی را در زمانه تسلط مدرنیته بوجود اورده اند .


      بعضی از اعتقادات این فرقه


    اهالی روستای ایستا تأکید می‌کنند که علت اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به جهت تشابه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آنها است. به عنوان مثال تزریق خون را به کسی که برای ادامه زندگی به آن نیاز  دارد به دلیل بدعت روا نمی‌دانند برخلاف نهی اکثر فقهای معاصر و دلیل خود را بر این امر بی‌برکت بودن زندگی با این روش را عنوان می‌کنند.به زیارت امامان شیعه نمی‌روند زیرا استفاده از وسایل نقلیه امروزی را جایز نمی‌دانند. آنها خود را مستطیع نمی‌دانند و به حج نمی‌روند زیرا عزیمت به حج به آن شکلی که می‌خواهند برایشان موانعی همانند گذر از مرز را بدنبال دارد .


     


    اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود بدست می اورند  و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رؤیت خویش مشخص  می‌کنند. به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب‌های معنوی استناد می‌کنند اهل توقف شدیدا منتظر واقعه ظهور مهدی (عج) هستند و بر این نظر هستند که اکنون آخرالزمان است و آخرالزمان از دوره مشروطیت آغاز شده است ایمان در نگاه آنان از جنس تعهد است از همین منظر عقل را وظیفه‌ساز نمی‌دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می دانند . در اعیاد و سوگواریی‌ها نیز مراسم خاصی برگزار نمی‌کنند.هیچ کس تاکنون زنان و دختران آنان را مشاهده نکرده است.


    «روستای ایستا »واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد،


    روستایی در خاک استان البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.


     فرزندانشان پس از رسیدن به سن تکلیف صاحب اختیار هستند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز برگردند.اهل توقف در هیچ فعالیت سیاسی و اجتماعی شرکت نمی‌کنند و باورهای خود را نیز تبلیغ نمی‌کنند. کم عیب‌ترین حکومت دوران غیبت کبری را قاجاریه می دانند  بنابراین بعضی از آنها تلاش می‌کنند نسب خود را به قاجاریه برسانند.یکی دیگر از معتقدات آنها در خصوص نقطه عطف رواج بی‌دینی می‌باشد.این فرقه،سقیفه بنی‌ساعده، جنبش مشروطه خواهی ایرانیان، انقلاب کبیر فرانسه را نقطه عطف رواج بی‌دینی و انحراف عقیدتی می‌ دانند .


    برای خرید مایحتاج خود همانند، پارچه، میخ و مقدار بسیار کمی آهن و شیشه و مانند اینها به شهر طالقان می‌روند و خودشان آهنگری و نجاری دارند.


    چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود حس نمیکنند و بر سر اموال با کسی نزاع نمی‌کنند و اگر کسی در دارایی آنها تصرف کند با او درگیر نمی‌شوند و از مال خود چشم‌پوشی می‌کنند و همه چیز را از ان خداوند میدانند .


    در دهکده آنها کسانی را می‌توان سراغ گرفت که تنها ۲ یا ۳ بار به بیرون از محل سکونتشان رفته‌اند. امرار معاش آنها از فروش املاک موروثی در شهر تبریز و فروش گاو و گوسفند میگذرد.اهل توقف افراد غیر از خود را «اهل بیرون» می‌نامند در بخشی از اراضی آن روستا کشاورزی و دامپروری کاملاً سنتی انجام می شود .پرورش گاو، گوسفند، طیور (مرغ و خروس) اسب و قاطر از دیگر فعالیت‌های آنان می باشد .


    برای تردد از اسب و قاطر استفاده می‌کنند دیده شده که چندین بار در تردد و انجام امور کشاورزی از اتومبیل یا بولدوزر، لودر و تراکتور استفاده کرده‌اند.در توجیه این رفتار می‌گویند که به ناچار و به جبر از صنعت و ابزار جدید استفاده می‌کنند.غذایشان محلی و طبیعی بوده و خوراکی که اصل و چگونگی تولیدش معلوم نباشد مصرف نمی‌کنند و از تناول گندم و میوه‌هایی که با کود شیمیایی و سموم دفاع آفات نباتی به عمل آمده باشد شدیدا جلوگیری می‌کنند.گوشت کم می‌خورند فراوان از لبنیات تولیدی خود استفاده می‌کنند از میهمانان خود با چای پذیرایی می‌کنند اما خود نمی نوشند.


    مردان در آنجا علاوه بر شلوار نخی یا پشمی دستباف پیراهن بلندی می پوشند که تا زانو را می‌پوشاند و اغلب کلاهی پشمینه به سر دارند.


    اهالی« روستای ایستا» شناسنامه ندارند


     اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزء آمار جمعیتی ایران به حساب نمی‌ایند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله‌کشی، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و رایانه استفاده نمی‌کنند.


    کودکان روستا


     


    برای علم آموزی به مدارس طالقان نمی‌روند بلکه به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروس همانند و اجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد می‌شوند و درس میخوانند .در مجموع ۱۸ تا ۲۰ جلد کتاب در روستای ایستا موجود است که رساله علمیه میرزاصادق مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله است.جاهای دیدنی های تفریحی شهر استان روستای کجاست


    ساعت به هیچ شکل در محل زندگی اهل توقف استفاده نمیشود. در معماری خانه‌های آنها سیمان و آهن به کار نرفته و درها همه چوبی میباشند وبه دو زبان ترکی و فارسی سخن می‌گویند به مرزهای جغرافیایی بین کشورها و شهرها معتقد نیستند و جهان در ذهن آنها بدون مرز می باشد.


    هیچ زنی را به محدوده روستای خود راه نمی‌دهند و از گفت‌وگو با زن‌ها ی غریبه به شدت پرهیز می‌کنند.بیماران خود را به روش سنتی درمان می‌کنند و به نزد پزشک نمیروند  مگر در حال اضطرار.


     


    هیچ گونه نزاع و جرمی از آنان تاکنون گزارش نشده است.


    از دلایل  فقهی آنها می‌توان به


    :۱- حرمت تغییر در آفرینش خداوند


    ۲- حرمت تشبه به بیگانگان و کفاررا ذکر نمود توجه به آبادانی دنیا را تا آنجا مجاز می‌دانند که در خدمت بندگی و تعالی انسان باشد به اعتقاد آنان حضرت مهدی (عج) در هنگام ظهور از ساز و کارهای تمدن جدید استفاده نخواهد کرد و با ظهور آن حضرت و استقرار حاکمیت صالحان نشانی از این نوع تمدن نخواهد بود.


     مرموزترین روستای ایران


    اعتقادات فرقه انتظاریون


     


    1-    از نظر اعتقادی شیعه ۱۲ امامی میباشند


    ۲-    نماز و روزه را انجام می‌دهند


    ۳-    با حج ابراهیمی مخالف میباشند و به مکه نیز نمی‌روند


    ۴-    از هرگونه فعالیت اجتماعی پرهیز و دوری میکنند


    ۵-    منتظر ماندن در کنار رودخانه یکی از فریضه های آنهاست


    ۶-    در مسائل سیاسی دخالت نمی‌کنند


    ۷-    فاقد هرگونه مدرک شناسایی میباشند


    ۸-    هر حکومتی را به غیر از حکومت امام زمان (عج) را قبول ندارند


    ۹-    با تلفن صحبت نمیکنند


    ۱۰-از وسایل ارتباط جمعی تلویزیون، رادیو وکتاب استفاده نکرده و خودداری میکنند


    ۱۱-مایحتاج خود را از دامداری و کشاورزی تهیه می‌نمایند


    ۱۲- به زندگی ابتدایی معتقدند  و از زندگی در جامعه ماشینی و مدرن بیزارند و سعی می‌کنند مثل


    انسان‌های اولیه زندگی کنند


    ۱۳- استفاده از آب لوله کشی را حرام می‌دانند و از آب چاهی که توسط خودشان کنده شده مصرف می کنند


    ۱۴- اعتقاد دارند ظهور آن امام زمان (عج) در کنار کوه‌ها و رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد


    ۱۵- از تعلیم وتربیت فرزندان در مدارس دولتی پرهیز می‌کنند


    ۱۶- وسایل گرمایشی آنها هیزم استایستا طالقان


    ۱۷- از رفتن روی آسفالت خودداری می‌کنند مگر به اجبار و ضرورت


    ۱۸- برق را حرام میدانند و از فانوس استفاده می‌کنند.


    در خاتمه معرفی یک کتاب کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» تألیف حسین عسگری از پژوهشگران شهرستان ساوجبلاغ در ۱۴۴ صفحه و شمارگان ۲۱۰۰ نسخه به وسیله نشر شهید محبی منتشر شد.این کتاب نخستین پژوهش درباره طایفه تجددگریز ساکن در منطقه طالقان است که بر تقلید از میرزا صادق مجتهد تبریزی (از عالمان دوره مشروطیت) باقی مانده اند و با الهام از آرای فقهی او روستایی سنتی و ایستا در طالقان بنا کرده اند.منبع:ویژه نامه ادیان و فرق ضاله ندای انقلاب

     
  • ۱۴:۳۴   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست
    خواهش ميكنم گلم
    ممنون از مطلب خوبت
  • ۱۵:۰۲   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    *باران مهــــر*
    کاربر فعال|491 |434 پست
    عالي بود مونا جان:) و ممنونم مهان جان از معرفي اين روستا:)

    ٢٥٠ نفر يار امام زمان ك مشخص شد.. تا ٣١٣ تا چيزي نمونده؛))

    من تو خيالاتم ي همچين روستايي رو تصور ميكردم واسه ارامش روحم. البته فقط فيزيكِ روستا رو تجسم ميكردم و چقدر دلم ميخواست برم. الان ك ديدم واقعيت وجود داره، تو برنامه م گذاشتم حتما برم اما اينكه راهم نميدن رو چ كنم؟!!:/
    ولي بدور از هياهوي شهر بري ي روستايي ك فقط طبيعت هست و ارامش، چقدر لذت بخشِ.. فكرشم ادمو اروم ميكنه..

  • ۱۵:۰۵   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    *باران مهــــر*
    کاربر فعال|491 |434 پست
    اولين مطلبي ك گذاشتي رو خوندم، ب نظرم دومي هم تلفيقي از مطلب اول باشه..
    خيلي جامع بود
  • leftPublish
  • ۱۵:۰۷   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    *باران مهــــر*
    کاربر فعال|491 |434 پست
    چطور حتي مامور امار هم نميتونه اونجا بره؟؟!

    نكتهء جالب اينِ ك مشمول يارانه هم نشدن؛))
  • ۱۵:۱۱   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    صبا جون
    کاربر فعال|273 |198 پست
    شبیه یکی از فیلم های آمریکایی بود ک دیدم طرف استاد دانشگاه بود یه عده ای رو دور هم جمع کرده بود مثل قرون وسطا زندگی میکردن بدون هیچ امکاناتی
  • ۱۵:۲۶   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    سارا صار
    دو ستاره ⋆⋆|4522 |2209 پست
    خدای من با چه اعتقاداتی دارن زندگی میکنن .خیلی به خودشون سخت گرفتن همه چیو ! من تا حالا اینو نشنیده بود م .این که استفاده از اب و برق و....حرام میدونن منو به یاد داعشیها میندازن!!!!!!!!!
  • ۱۳:۳۶   ۱۳۹۳/۸/۳۰
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست
    باران مهر جوون منظورتو از گفتن ٢۵٠نفر يار امام زمان مشخص شد نفهميدم. مگه ميشه تا قبل ظهور بشناسيمشون
  • ۱۷:۳۰   ۱۳۹۳/۸/۳۰
    avatar
    مریم الدوله
    چهار ستاره ⋆⋆⋆⋆|6484 |4222 پست
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان