خانه

زمان مراجعه به مشاور زوجین

  • وقتی عاشق کسی می شوید، مشکلات و سختی های آینده آخرین چیزی است که به آن فکر می کنید! اول هر رابطه عاشقانه ای پر از شادی، حرف های عاشقانه و کادوهای رنگارنگ است. طرف مقابل در ذهنتان بی عیب و نقص است. هیچ کدام از رفتارهایش اذیتتان نمی کند. همه چیز در رابطه، عاشقانه، کامل و بی عیب و نقص است.

    اما متأسفانه، به مرور زمان همه چیز تغییر می کند، از جمله نوع نگاه شما به دیگران. کسی که دوستش دارید هم از این قضیه مستثنی نیست. زمانی عاشق عادت و رفتارهای شریک زندگیتان بودید، اما الان شاید خیلی از آن رفتارها و عادت ها برای شما آزار دهنده باشد. شاید در گذشته سر خیلی از مسائل با هم توافق داشتید، اما الان به خاطر آن ها با هم جر و بحث می کنید، چون دیدگاه ها و نوع نگاه شما یا همسرتان تغییر کرده است. گاهی حس می کنید به مرور زمان پخته تر و با تجربه تر شدید، ولی همسرتان همان طوری که بوده باقی مانده و هیچ تغییری نکرده است. یا برعکس شریک زندگیتان انقدر تغییر کرده که دیگر او را نمی شناسید. تمام این مسائل باعث می شود که دیگر در رابطه خود احساس خوشحالی و رضایت نداشته باشید.
    خیلی راحت با صحبت کردن با هم می توانید این مشکلات را برطرف کنید. اما مشکل دقیقاً از همین جا شروع می شود.! شما یا همسرتان از این که قبول کنید مشکل دارید می ترسید. یا شاید نمی دانید از کجا باید صحبت را شروع کنید. شاید انقدر از شرایط خسته شده باشید که حتی توانایی مطرح کردن مشکلات را نداشته باشید. اما این شرایط در نهایت باعث سوء تفاهم و برداشت های غلط شده و در نهایت منجر به بحث و فشارهای مداوم در رابطه می شود.

    بعضی از افراد خود باعث ایجاد استرس و مشکلات بین همدیگر می شوند. تا جایی که انقدر از هم دور می شوند که هر دو به توافق می رسند جدایی بهترین راه است. گاهی به جای بحث در مورد مشکل اصلی، در مورد صدها موضوع کوچک بحث و مشاجره می کنید، که تمام این ها منجر به تصمیم دو طرفه برای پایان دادن به رابطه می شود.
    زمانی که مشکلات خیلی طولانی شود، شاید جدایی مناسب ترین گزینه به نظر برسد، اما در اعماق وجودتان هنوز هم همسرتان را دوست دارید و دلتان می خواهد مشکلات را حل کنید، فقط نمی دانید چطور باید این کار را بکنید. باید راهی پیدا کنید تا بتوانید عشق و زندگی خود را نجات دهید. روش هایی برای حل مشکلات وجود دارد، ولی باید قبول کنید که از یک نفر کمک بخواهید. البته نه هر کسی، فردی که تخصص و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. مشاور می تواند به شما کمک کند تا در یک محیط جدید در مورد مشکلاتتان صحبت کنید.
    این نوع مشاوره به نام "مشاوره زوجی" یا "مشاوره ازدواج" نیز شناخته شده و یکی از رایج ترین مشاوره هاست. البته به خاطر بعضی مشکلات اغلب مردم از مراجعه به این نوع مشاوره ها می ترسند.

    نگران نباشید، در این نوع مشاوره ها قرار نیست به شما بگویند چه کاری بکنید و چه کاری نکنید. شما در کنار شریک زندگیتان می نشینید و درباره گذشته و زمان حال فکر و صحبت می کنید، اما هدف و نگاهتان به سمت آینده است. مشاوره زوجی بهترین راه برای این است که زوج ها باهم روراست باشند و بی پرده سخن بگویند. پذیرش همدیگر را داشته باشند، مشاور به حرف های هر دو نفر آن ها به طور کامل گوش کرده و به آن ها کمک می کند تا خودشان بفهمند مشکلات واقعی اشان کجا پنهان شده است. مشاور آن جا حضور دارد تا شما را راهنمایی کند، برای بالا بردن آگاهی نسبت به مسائل و مشکلاتی که در درگیری های شدید و جر و بحث نادیده گرفته می شوند و این که بتوانند تمام حرف هایشان را در آرامش با هم بزنند. مشاوران به جای شما تصمیم نمی گیرند و از شما حمایت نمی کنند. آن ها به خاطر هر دو نفر شما آن جا حضور دارند، چون این رابطه شماست که اهمیت داشته و در اولویت قرار دارد نه خود شخص شما. بزرگ ترین ترس افراد از حرف زدن با شریک زندگی خود این است که باید در مورد عمیق ترین افکار و احساساتشان با هم رو راست باشند.
    شما هر روز با آن فرد زندگی می کنید و فکر می کنید همدیگر را خیلی خوب می شناسید. اما گاهی اوقات فردی که دوستش دارید به اندازه ای که شما فکر می کنید شما را نمی شناسد، به همین سادگی خیلی از حرف ها ناگفته می ماند و باعث ایجاد اختلاف و سوء تفاهم می شود. یک مشاور متخصص و متبحر با راهنمایی های سنجیده به شما کمک می کند تا حرف هایی را بزنید که همیشه از گفتن آن ها می ترسیدید. رها شدن از ترس و اضطراب بیش از حد در مقابل شریک زندگی تا حد زیادی باعث بهبود یک رابطه می شود. چون درک عمیق تری نسبت به همدیگر شکل می گیرد.

    حال بر می گردیم به سوال اول: چه زمانی باید به مشاور زوجین مراجعه کنید؟

    زمان مناسب برای درخواست کمک، دقیقاً همان موقعی است که احساس می کنید به کمک احتیاج دارید. اگر حس کردید به کمک احتیاج دارید، پس حتماً نیاز دارید! تصور نکنید مشکلتان خیلی کوچک است. یک مشکل اگر واقعاً کوچک و بی اهمیت باشد نباید جلوی خوشحالی و خوشبختی شما را بگیرد. فکر نکنید این فقط یک مشکل شخصی و بی اهمیت است، در واقع هر مشکلی که بین دو نفر در رابطه فاصله ایجاد کند یک مشکل دو طرفه است.

    فکر نکنید تنها با مراجعه به مشاور تمام مشکلات شما برطرف می شود و بعد از آن می توانید بدون هیچ مشکلی به زندگی در کنار هم ادامه دهید. عوامل زیادی تأثیرگذار هستند. ولی به هر حال مراجعه به مشاور مؤثر و مفید است. مراجعه به مشاور به هر دو نفر شما کمک می کند تا بفهمید اشتباهاتتان کجا بوده، حتی اگر در نهایت تصمیم به جدایی بگیرید، هیچ سؤال یا سوء تفاهم یا اما و اگری در ذهنتان باقی نمی ماند. پس نگذارید یک مشکل کوچک تبدیل به یک مشکل بزرگ و غیر قابل حل شود. رابطه شما ارزش آن را دارد که برایش وقت بگذارید و برای تداوم آن تمام تلاشتان را بکنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها ازدواج ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان