خانه

افزایش توانایی ذهنی در افراد مسن با چرت زدن

  • طبق آزمایشات و مطالعات، یک ساعت خواب بعدازظهر، باعث بهبود حافظه و مهارت های تفکر در افراد مسن می شود. عملکرد شناختی را نیز در این افراد بیشتر و بهتر می کند.
    با افزایش سن، عملکرد شناختی ما نیز کاهش پیدا می کند و باعث بروز مشکلاتی مثل به خاطر نیاوردن اسم ها، فراموش کردن این که کلیدهایمان را کجا گذاشتیم و یا مشکلاتی در یادگیری مطالب جدید می شود.
    برای افراد مسن تر، کاهش در عملکرد شناختی شدیدتر است و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر یا شکل های دیگری از بیماری زوال عقل می شود.
    طبق این مطالعات فعال بودن، هم ذهنی و هم فیزیکی، به هوشیاری ذهن در سنین بالاتر کمک می کند. اما چرت بعدازظهر چه تأثیری دارد؟

    بر اساس مطالعات گذشته، چرت زدن باعث بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن می شود. اما طبق پژوهش های اخیر، چرت زدن در طول روز حافظه را نیز پنج برابر بهتر می کند.
    حدود 20 تا 30 دقیقه چرت بعدازظهر، بهترین راه برای افزایش هوشیاری و عملکرد ذهنی است، بدون این که در خواب شبانه اختلال ایجاد کند.
    طبق این طالعات حدود یک ساعت چرت بعدازظهر، برای بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن مناسب است.
    در یک آزمایش روی تعدادی شرکت کننده، توجه، حافظه اپیزودیک و توانایی های دیداری- فضایی شامل تست های ریاضی، آزمون یادآوری دنیا و رسم شکل، مورد ارزیابی قرار گرفت.

    چندین سؤال نیز از این افراد پرسیده شد، مثلاً در طول ماه گذشته هر روز بعد از ناهار چقدر چرت می زدند؟ بعد بر اساس جواب ها آن ها را به 4 گروه دسته بندی کردند. این دسته بندی ها به این صورت بود: کسانی که اصلاً چرت نمی زدند، کسانی که مدت کوتاهی چرت می زدند (کمتر از 30 دقیقه)، کسانی که به اندازه معمولی چرت می زدند (بین 30 الی 90 دقیقه)، و کسانی که بیش از حد چرت می زدند (بیشتر از 90 دقیقه).
    نتیجه آزمایش این بود: کسانی که به اندازه معمولی چرت زده بودند توانایی های ذهنی بهتری داشتند

    طبق گزارش این تیم تحقیقاتی، این افراد در مقایسه با کسانی که اصلاً چرت نمی زدند، در تست های شناختی عملکرد بهتری داشتند.
    این افراد نسبت به افرادی که خیلی کم چرت می زدند یا بیش از حد چرت می زدند نیز عملکرد شناختی بهتری داشتند. کاهش توانایی های ذهنی در افرادی که اصلاً چرت نمی زدند یا کم چرت می زدند و یا بیش از حد چرت می زدند، 4 تا 6 برابر بیشتر از کسانی بود که به اندازه کافی چرت می زدند.
    این تیم تحقیقاتی تأکید کرد که این آزمایشات و مطالعات مبنی بر مشاهدات است. بنابراین نمی توانند مستقیماً اثبات کنند که چرت بعدازظهر، برای عملکرد شناختی افراد مسن مزیت هایی دارد یا نه.

    نتیجه گیری کلی برای این فرضیه به این صورت بود که چرت متوسط در طول ساعات بعد از ناهار، ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد شناختی دارد. افراد مسنی که اصلاً چرت نمی زدند یا بیشتر از 90 دقیقه چرت می زدند، نسبت به افرادی که به میزان کافی، بین 30 ال 90 دقیقه بعد از ناهار چرت می زدند، نمرات شناخت کلی پایین تری داشتند.

    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی
    برچسب ها سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان