خانه

راز افراد سرزنده و خوش گذران

  • 5 راز افراد خوشگذران و سرزنده

    موقعی که در پارک قدم می زنید، حتماٌ دیدید گروهی از بچه ها بعد از مدرسه به آن جا می آیند و در آن اطراف می دوند، بازی می کنند، می خندند، در کنار هم خوشحال هستند و از هر بازی لذت می برند.
    ولی متأسفانه وقتی این بچه های پر سر و صدا بزرگ تر می شوند، بازی کردن برای اکثر آن ها تبدیل به یک خاطره از دوران کودکی می شود.

    واقعاً چه کسی گفته و کجا نوشته شده که بزرگسالان نمی توانند بازی کنند؟ بر اساس بسیاری از تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، بزرگسالان نیز باید زمانی را در زندگی روزمره خود به بازی کردن اختصاص دهند.  
    مزایای این کار بسیار است: کاهش استرس، افزایش خلاقیت و مهارت های حل مسأله، توسعه ارتباطات عمیق تر با دیگران و بهبود فعالیت مغز. باید کودک درونتان را همیشه زنده نگه دارید، حتی شده با کتاب های رنگارنگ بزرگسالان. 5 پیشنهاد زیر را در این مورد بخوانید.

    1. برای زمان بازی برنامه ریزی کنید

    همه ما در زندگی فوق العاده سرمان شلوغ است. صبح ها با عجله بچه ها را آماده می کنیم، با عجله سر کار می رویم و در پایان روز کاری با عجله به خانه می آییم تا شام را آماده کنیم! در حقیقت وقت زیادی را در زندگی با "عجله کردن" می گذرانیم. اغلب یادمان می رود سرعتمان را در زندگی کم تر کنیم و از لحظه هایمان لذت ببریم.
    پیشنهاد: برای زمان بازی برنامه ریزی کنید. طوری که انگار می خواهید برای انجام تمرینات یوگا یا رفتن به باشگاه برنامه ریزی کنید. یک روز و ساعت را در تقویم مشخص کنید، اجازه ندهید که برنامه اتان به هم بخورد. حتی اگر کار دارید یا خسته هستید. هر بازی را می توانید انجام دهید، هر چیزی که می خواهید یا دوست دارید، مثلاً توپتان را بردارید و با سگتان بازی کنید یا با لگوها یک ماشین بسازید. مهم نیست چه بازی می کنید، مهم این است که از آن لذت برده و انرژی می گیرید.

    2. شب ها با خانواده خود بازی کنید

    یادتان می آید وقتی کودک بودید دور یک میز با خانواده اتان می نشستید و با هم بازی می کردید؟ بازی هایی مثل منچ، شطرنج، تخته نرد و ... چرا دوباره شب ها در خانه دور یک میز جمع نمی شوید و با خانواده اتان بازی نمی کنید؟ بازی روابط را قوی تر می کند و فرصتی است تا به بچه ها آموزش دهید که چگونه بازنده های "خوبی" باشند. بعلاوه هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که دور یک میز بنشینید و صدای تمام اعضای خانواده اتان را بشنوید که با هم حرف می زنند و می خندند.

    3. چند وسیله بازی داشته باشید

    گاهی اوقات محل کار کسل کننده شده و مغز کرخت و بی حس و حال می شود. برای همین چند وسیله بازی از خانه با خودتان به محل کارتان ببرید یا اگر ندارید بخرید. وقتی سر کار به مشکلی برخوردید و نمی دانستید چطور آن را حل کنید یا یک تماس تلفنی پر استرس داشتید، به خودتان 5 تا 10 دقیقه زمان بدهید و بازی کنید. این کار باعث می شود که ریلکس کرده و کاملاً روی لذتِ بازی تمرکز کنید. بعد از آن می توانید با طرز نگرش و دیدگاه جدیدی به کاری که در حال انجامش بودید برگردید. این کار نه تنها استرس های شما را کم می کند بلکه باعث تقویت حافظه و خلاقیت شما نیز می شود.

    4.طوری برقصید و شاد باشید که انگار هیچ کس به شما نگاه نمی کند

    دفعه بعد که در ماشین نشستید، یک آهنگ شاد و ریتمیک بگذارید، صدای ضبط را زیاد کنید و سر جایتان ادای رقصیدن در بیاورید و شاد باشید! نترسید کسی به شما نگاه نمی کند. حتی اگر هم نگاه کند، نهایتش این است که به شما می خندد! حتی می توانید موقع استراحت در محل کار، یا در خانه بعد از یک روز کاری طولانی هم این کار را انجام دهید.

    5. با دوستانتان قرار بگذارید

    با یک یا چند تا از دوستانتان تماس بگیرید و با هم قرار بگذارید. حتی برای این که حالت ماجراجویانه داشته باشد، از قبل هدف خاصی را تعیین نکنید. می توانید دو برنامه در نظر بگیرید، بعد شیر یا خط بیندازید، ببینید کدام یکی را باید انجام دهید. (مثلاً برای خوردن قهوه به کافه بروید یا پیاده روی کنید.) از لحظه هایتان لذت ببرید، مهم نیست چه کاری انجام می دهید یا کجا می روید.
    نکته کلیدی این است که بازی کردن حتماً نباید تجملاتی یا گران باشد، ولی اگر می خواهید یک زندگی سالم، خلاقانه و لذت بخش داشته باشید، جای دادن آن در زندگی روزانه ضروری است. به خاطر بچه ها یا نگهداری از حیوان خانگی یا انجام کارهای خانه، بازی کردن را فراموش نکنید. کودک درونتان را بپذیرید و به زندگی لبخند بزنید.

    مترجم اختصاصی سمانه صادقی
    برچسب ها روان شناسی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان