خانه

میزان آسیب رسانی صفحه نمایش ها برای رشد ذهنی کودکان

  • "انجمن طب اطفال امریکا" اخیراً تحقیقات جدیدی را در خصوص این که کودکان چقدر ازوقتشان را می توانند جلوی تلویزیون و کامپیوتر بگذرانند، شروع کرده است. طبق این تحقیقات، بدون درنظرگرفتن سن،نوع محتوای مشاهده شده و یانوع دستگاه استفاده شده، این زمان نباید بیشتر از دو ساعت باشد.

    • دستور العمل های "انجمن طب اطفال امریکا"

      این دستور العمل ها در شرایط منحصر بفرد و در گروه های سنی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است. مثلاً طبق توصیه این انجمن، کودکان زیر 18 ماه نباید به هیچ نوع صفحه نمایشی دسترسی داشته باشند، مگر در موارد محدود و استثناها مثل جلسات مشاوره یا آموزشی با والدین و کودکان.

      کودکان بین 18 تا 24 ماه بتدریج با رسانه های دیجیتال آشنا می شوند، اما محتوا و کیفیت برنامه نویسی آن ها باید بالا باشدو به همراه والدین خود تماشا کنند.

      کودکان بین 2 تا 5 سال نیز تنها یک ساعت می توانند در حضور والدین خود از آن استفاده کنند، البته کیفیت برنامه نویسی نیز مهم است.

      والدین باید محدودیت ها و قوانین ثابتی را برای استفاده کودکان 6 ساله و بالاتر در نظر بگیرند، مخصوصاً وقتی به منظور سرگرمی از آن استفاده می کنند. نباید به کودکان اجازه داد در کنار گوشی های هوشمند، تبلت یا دستگاه های دیگر بخوابند، یک ساعت قبل از خواب نباید از این دستگاه ها استفاده کنند.

      در طول غذا خوردن نیز نباید به کودکان اجازه استفاده از این دستگاه ها را داد. زمان و موقعیت استفاده از این دستگاه ها در محیط خانوادگی باید برای کودکان تعریف شده باشد. کودکان باید حتماً یک ساعت در روز ورزش کنند و شب ها نیز به اندازه کافی بخوابند.

    • پدر و مادر بودن در عصر دیجیتال راحت نیست

    این توصیه ها ظاهراً منطقی و راحت است، اماشاید در عمل به این راحتی نباشد. بیشتر والدین می دانند که به این راحتی نمی توانند زمان استفاده کودکان از این دستگاه ها را محدود کنند. حتی شاید خیلی از آن ها اعتراف کنند که گاهی رسانه های دیجیتال برای مدیریت و کنترل کودکان مفید و کاربردی است.

    بدیهی است همه پدر و مادرها دوست دارند کودکان سالمی پرورش دهند، کودکانی که دائم به صفحه نمایش این دستگاه ها نچسبیده باشند! اما گاهی این دستگا ها نعمت بزرگی برای والدین محسوب می شوند، مثلاً موقعی که یک مادر می خواهد غذا درست کند یا کارهای خانه یا خودش را انجام دهد.

    امروزه گوشی های هوشمند نقش بزرگی را در زندگی فرزندانمان ایفا می کنند، این تأثیر می تواند هم مثبت باشد، هم منفی. والدین در سنین خاصی دیگر نمی توانند فعالیت های فرزندان خود را کنترل کرده و بدون اجازه در حریم خصوصی آن ها تجاوز کنند.

    بهترین کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که قوانین دائم و استواری را برای زمان استفاده از این دستگاه ها برای فرزندان خود تنظیم کنند. باید به آن ها آموزشدهند که از این تکنولوژی درست استفاده کرده و به آن اعتیاد پیدا نکنند.

    بهترین روش این است که خودتان الگوی فرزندانتان باشید. خودِ شما چقدر درحضورفرزندانتان وقتتان را جلوی تلویزیون، کامپیوتر یا گوشی هوشمند می گذرانید؟

    متأسفانه بسیاری از بزرگسالان خودشان به اندازه کودکان و نوجوانان به رسانه های دیجیتال اعتیاد دارند. اگر شما از یک کودک انتظار دارید که طبق برنامه و زمانی که شما برای او در نظر می گیرید از این دستگاه ها استفاده کند، خودتان هم باید همین کار را انجام دهید.

    حتی می توانید سرگرمی دیگری را در نظر بگیرید و به همراه فرزند خود انجام دهید. مثلاً برای او کتاب بخوانید یا حتی او برای شما کتاب بخواند. راهکارهای مفید و کاربردی زیادی در این مورد وجود دارد.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی

    برچسب ها فرزندان ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان