خانه

چرا بعضی از زنان پریودهای سخت تری نسبت به بقیه دارند؟

  • دردِ پریود زنان با هم فرق دارد. چرخه قاعدگی آن ها (از نظر مدت و شدت)، متفاوت است. چرخه معمولی بین 21 تا 35 روز و پریود معمولی بین دو تا هفت روز است. بعضی از زنان به خاطر نوعی بیماری به نام آندومتریوز پریودهای وحشتناکی دارند. این بیماری زمانی رخ می دهد که بافت داخل رحم در جایی خارج از مکان اصلی خود رشد کرده باشد. حدود 176 میلیون نفر در دنیا به این بیماری دچار هستند. ولی ممکن است هر زن سالمی نیز گاهی پریودهای شدیدتر از حد نرمال داشته باشد. 6 دلیلِ مهم این اتفاق را در متن زیر بخوانید.

    1. برنامه غذایی
    برنامه غذایی نامناسب فقط روی اندام شما تأثیر نمی گذارد، وقتی چند ماه برنامه غذایی بد و نا مناسبی داشته باشید، جریان قاعدگی تغییر می کند. این افراد نسبت به بقیه علائم پیش از قاعدگی شدیدتری نیز دارند. مطالعات نشان داده مواد مغذی مثل امگا 3 و کلسیم درد زمان پریود را کاهش می دهد.

    2.سن
    اولین سال های بعد از شروع عادت ماهانه، تخمک گذاری انجام نمی شود. با افزایش سن، تا دهه 40 و 50 سالگی، پریودها معمولاً کوتاه تر و منظم تر می شوند. بعضی از زنان در دوران قبل از یائسگی خود پریودهای نا منظم و دردناکی دارند، این مرحله درست قبل از یائسگی اتفاق می افتد که شامل درد و خونریزی شدیدتری است.

    3. ورزش نکردن یا بیش از حد ورزش کردن
    زنانی که اصلاً ورزش نمی کنند، نسبت به آن هایی که ورزش می کنند، پریودهای سخت تری دارند. حتی حرکات کوچک ورزشی نیز مفید است. زنانی که شکم درد بدی دارند وقتی ورزش می کنند، درد شکم آن ها کمتر می شود. ورزش های کاردیو (ورزش های قلبی- عروقی)، پریوذ را راحت تر می کند. فقط بیش از حد ورزش نکنید. ورزش شدید ممکن است منجر به پریودهای کم یا پریود نشدن شود، به خاطر اثر آن روی هیپوتالاموس که مانع از پریود شدن می شود.

    4.چاقی
    به طور کلی زنانی که اضافه وزن دارند، پریودهای نا منظم و بدتری دارند. تحقیقات نشان داده که این اتفاق به خاطر عوامل هورمونی مانند مقدار انسولین و استروژن است. زنانی که اختلالات غذایی دارند یا کسانی که ورزشکار هستند ولی BMI آن ها زیر 18 یا 19 است، نیز ممکن است پریود نشوند. برخی از کارشناسان معتقدند این اتفاق روش طبیعت برای جلوگیری از بارداری در طول دوران استرس است. عدم تخمک گذاری در بلند مدت، باعث کاهش استروژن شده که اثر منفی روی استخوان ها دارد و شما در معرض خطر پوکی استخوان قرار می گیرید.

    5.قرص نخوردن
    دکترها فقط به خاطر جلوگیری از بارداری، قرص تجویز نمی کنند. خوردن قرص های جلوگیری از بارداری، پریودها را نیز کنترل پذیرتر و راحت تر می کند. بعضی از افراد بعد از گذاشتن IUD، دل درد می گیرند، ولی مطالعات نشان داده که این دستگاه ها دل درد را افزایش نمی دهند و حتی گزارشات بسیاری وجود دارد که باعث کاهش معده درد نیز شده است.

    6.مشکلات جدی تر
    گاهی پریودها تحت تأثیر عوامل پاتولوژیک اساسی (آسیب شناختی) در رحم هستند. فیبروئیدها (رشد غیر عادی داخل یا روی رحم) و پولیپ ها (زائده های خوش خیم از پوشش داخلی رحم)، هر دو می توانند پریود را دردناک تر و سخت تر از حد معمول کنند. سندرم متابولیک مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز می تواند باعث پریودهای نامنظم و طولانی مدت و خونریزی شدید شود. اگر زودتر از سه هفته یا دیرتر از 5 هفته پریود می شوید، یا بین دو پریود خونریزی دارید، یا در یک ساعت بیشتر از یک نوار بهداشتی استفاده می کنید، باید نزد متخصص زنان و زایمان بروید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها زنان ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان