خانه

راه های مقابله با وابستگی فرزندان به فناوری ها

  •  
    در سال 2015 تحقیقاتی بر روی موضوع وابستگی نوجوانان به فناوری ها شد و نتیجه‌ی این تحقیقات نشان داد که 56% از نوجوانان بین 17-13 سال چند بار در روز ، 6% از آنها به صورت هفتگی و تنها 2% از آنها کمتر آنلاین میشدند.

    آنلاین بودن ، جست و جوی اطلاعات مختلف در اینترنت و یا بازی آنلاین فرزندان میتواند یک مزیت جهت رشد فکری آنها محسوب شود. اما مشکل عمده از آنجایی شروع میشود که نوجوانان  بیشتر وقت خود را صرف جست وجو در اینترنت میپردازند و به عبارتی وابستگی فراوانی نسبت به شبکه های اجتماعی پیدا میکنند که این عوامل، باعث پایین آمدن مهارت های اجتماعی آنها، به وجود آمدن مسائل سلامتی به دلیل فعالیت بدنی بسیار کم ، ضعیف شدن نمره های درسی میشوند. و به همین دلایل باید راه هایی جهت غلبه بر این وابستگی ها پیدا کرد.
    استفاده از تکنولوژی یکی از کارهایی است که انسان امروز به دلیل تعاملاتی که میخواهد داشته باشد نمیتواند آنها را از زندگی خود خارج کند. و برای اینکار روزانه تنها بر روی یکی از این دستگاه ها و به مدت یک ساعت زمان، بگذارید.

    زمان استفاده از این وسیله ها را با خانواده خود توافق کنید و باقی زمان خود را جهت وقت گذرانی با خانواده و صحبت در مورد  مشکلاتی که آنها میتوانند داشته باشند بگذارید .

    فقط در زمان هایی که در خانه هستند فقط اجازه پیام دادن و دیدن شبکه های اجتماعی را داشته باشند.
    همانطور که خودتان اجازه ندارید که از وسیله های ارتباطی همچون گوشی های هوشمند و یا کامپیوتر های دیگر استفاده کنید به فرزندان هم در فقط در حد چت کردن و مشاهد وقایع روزمره،  اجازه ی استفاده از این وسیله ها را بدهید. تا فقط 4 روز در هفته را زمانی که در خانه هستند به استفاده از وسیله هایی مانند گوشی های هوشمند و تبلت بپردازند.
    منع کردن کودکان از تکنولوژی های روز، کاری بس مشکل به نظر میرسد. به خصوص اینکه، این تکنولوژی ها فراگیر شده اند و چت نکردن توسط این وسیله ها کاری ناممکن به نظر میرسد از آنجایی که نصب برنامه هایی مانند واتس آپ ، تلگرام و ... در لپتاپ ها ممکن است. بنابراین فرزندانتان را وادار کنید تا از این ابزار ها فقط در لپتاب و یا کامپیوتر خود استفاده کنند.
    اولین چیزی که اتفاق میفتد این است که نمیتوانند لپتاپ و یا کامپیوتر خود را زمانی که غذا میخورند و یا در اطراف خانه گردش میکنند حمل کنند. بنابراین نبود گوشی های هوشمند در دست فرزندان میتواند برای والدین یک پیروزی محسوب شود.

    آنها را به کلاس های مورد علاقه شان ببرید.
    اگر فرزندان شما در سنین نوجوانی به سر میبرند. به طور حتم از کلاس هایی که مورد علاقه شان نیست متنفر خواهند شد و در این صورت شرایطی مهیا میشود تا با همکلاسی های خود مشاجره کنند. در این صورت چاره ای نخواهید داشت جز اینکه در این زمینه با فرزندانتان در انتخاب کلاس مورد نظرشان آنها را همراهی کنید.به عبارتی این همراهی باعث میشود که آنها بعدها رشته انتخابی خود را به دلیل اینکه انتخاب خودشان بوده است دنبال کنند.اگر به آواز خوانی ، نقاشی کردن ، بازیگری و ... علاقه دارند توصیه میکنیم که آنها را در کلاس هایی نام نویسی کنید که خلاقیتشان پرورش یابد.

    اگر به ورزش علاقه دارند با آنها در مورد رشته ورزشی مورد علاقه شان صحبت کنید.
    از آنها انتظار نداشته باشید که در آینده یک بازیکن حرفه ای ورزشی و یا یک بازیگری که برنده اسکار است شوند. فقط  تشویق کنید تا  رویاهای خود را دنبال کنند. با این روش به آنها کمک خواهید کرد تا بتوانند استفاده از وسیله های ارتباط جمعی چون تبلت ، گوشی های هوشمند و ... را به یک ساعت در طول روز کاهش بدهند.

    با خواندن هر کتاب، جایزه کوچکی در نظر بگیرید.
    بسیاری از کودکان از خواندن کتاب لذت نمیبرند. اما اگر اینطور است نگران آن نباشید که فرزندتان از فواید کتاب خوانی بهره مند نشده اند. چرا که در یک دوره ی سنی ، آنها هم مانند خودمان که به کتاب خواندن علاقمند شده ایم ، علاقمند میشوند.
    سعی کنید متوجه شوید که فرزندتان به چه نوع کتاب هایی علاقه دارند. میتوانید کتاب هایی را به آنها پیشنهاد دهید که اساس آنها بر پایه فیلم های مورد علاقه شان باشد با خواندن اولین کتاب مورد علاقه شان (به جز کتاب های مدرسه) خواهید دید که چگونه به کتابخوانی علاقمند خواهند شد.
    به عبارتی برای مطمئن شدن از اینکه این کتابخوانی ها در آینده ادامه خواهد داشت میتوانید به ازای خواندن هر یک کتاب وعده‌ی یک جایزه کوچک را به فرزندتان بدهید. برای مثال میتوانید پول تو جیبی او را کمی بیشتر کنید.تکنیک جایزه دادن از جمله روش هایی است که همواره بازخورد خوبی را در برداشته و یکی از منابع خوب برای ایجاد انگیزه در کودکان به شمار میرود.

    تمرینات ورزشی 30 دقیقه ای را به همراه اعضای خانواده ترتیب دهید.
    بسیاری از کودکان بیشتر وقت خود را به تماشای تلویزیون و تماشای آن، بازی های مختلف و یا  وبگردی به مدت طولانی  در شبکه های اینترنتی میپردازند. در چنین شرایطی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از اضافه وزن ، 30 دقیقه در روز را به انجام تمرینات ورزشی همراه با خانواده بپردازید در واقع با اینکار کودکان را به ورزش کردن تشویق کنید. بعد از مدتی ورزش کردن جزو عادات همیشگی آنها خواهد شد و اهمیت آن را به خوبی درک خواهند کرد.اما اگر بعد از مدتی از تمرینات ورزش یکنواخت خسته شدند میتوانید دفعات بعد برای ایجاد تنوع آنها را به ورزش هایی مانند شنا ، بسکتبال و یا تنیس ببرید.
    اگر اطلاعات چندانی از رشته های ورزشی ندارید میتوانید با کل اعضای خانواده به کلاس های  مورد نظرتان بروید و بدین طریق ، صورت جدیدی از فعالیت های خانوادگی را معرفی کنید و هم زمان خود را با کیفیت هر چه بیشتر در کنار اعضای خانواده  گذرانده باشید.

    برای پیاده روی آخر هفته تان برنامه ریزی کنید.
    امروزه تماشای طبیعت برای بسیاری از کودکان فقط در صفحه نمایش گوشی ها و یا پس زمینه رایانه هایشان میسر است . لذا آخر هفته ها ، برنامه ای جهت پیاده روی تنظیم کنید و تمرکزتان را بر روی مکان هایی بگذارید که دارای ارزش تاریخی هستند و یا جاذبه های طبیعی مانند آبشار ، غار و ... را در خود دارند.ممکن است در بین راه با شکایت های فرزندانتان مواجه شوید اما آنها با دیدن جاذبه های طبیعی حتما نظرشان تغییر خواهد کرد.

    این 6 روش از جمله موثرترین راه هایی هستند که میتوانید فرزندانتان را از اعتیاد به تکنولوژی های جدیدی مانند گوشی های هوشمند ، تبلت و ... نجات دهید و آنها را با فعالیت های جدیدتری آشنا سازید. در واقع نمیتوانید منکر تکنولوژی ها شوید و به طور کامل فرزندانتان را از آنها منع کنید. اما میتوانید مهارت های جدیدی را به آنها بیاموزید ، افراد جدیدی را برای معاشرت معرفی کنید و به سالم زندگی کردن آنها در کنار این تکنولوژی ها کمک کنید.  
     
    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
     
    برچسب ها فرزندان ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان