خانه

جلوگیری از افسردگی نوجوانان با تنظیم خواب

  • افزایش افسردگی تأثیرات منفی روی کیفیت خواب دارد و به همان نسبت بی خوابی باعث ایجاد افسردگی می شود. اگر دارای فرزند هستید بهتر است بدانید که تنظیم خواب به موقع برای فرزندان خطرات ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.

    • تحقیقات
    طبق مطالعاتی که دانشمندان موضوع خواب و افسردگی را بین نوجوانان بین 7 تا 12 ساله مورد مطالعه قرار دادند، به این نتیجه رسیدند که تنظیم خواب به موقع فرزندان توسط والدینشان، باعث می شود که از خطر افسردگی در امان بمانند. اکثر افراد فکر می کنند نوجوانان به خواب کمتری نیاز دارند، اما نتایج حاصل از این تحقیقات نشان داد که این طور نیست و آن ها هم باید متناسب با سنشان، به اندازه کافی بخوابند. خواب کافی و مناسب در طول دوران کودکی و نوجوانی، باعث کاهش افکار خودکشی در آن ها می شود.
    طبق این تحقیقات، نوجوانانی که تنظیم خواب بدی دارند یا دیر می خوابند، (نیمه شب یا دیرتر)، احتمال افسردگی در آن ها 25 درصد بیشتر از بقیه است. همین طور، احتمال داشتن افکار خودکشی در شرکت کنندگانی که کم خوابی داشتند،  20 درصد بیشتر از آن هایی بود که 10 شب یا زودتر می خوابیدند.
    نوجوانانی که افسردگی دارند، دیر می خوابند و در کل تنظیم خواب نامنظمی دارند. اما اگر زمان خواب توسط والدین اجباری باشد، فرزندانشان نیز مجبور می شوند زودتر بخوابند و در نتیجه ساعت خوابشان تنظیم و ثابت می شود. والدین باید کاری کنند که فرزندانشان زودتر بخوابند، مخصوصاً اگر نوجوان هستند. اگر فرزند نوجوانی دارید، باید بیشتر به زمان خواب فرزندتان اهمیت دهید و مطالب در این مورد را دنبال کنید، مقاله هایی به ویژه در مورد عواقب ناشی از کمبود خواب، تغییر در الگوهای خواب و ... حتی اگر بتوانید این مطالب را با فرزند نوجوانتان بخوانید، شاید راحت تر بتوانید متقاعدش کنید که عادات خوابیدن خود را تغییر دهد.
    اکثر نوجوانان باید شب ها بین 8 تا 10 ساعت بخوابند و کودکان کم سن تر بین 9 تا 11 ساعت. اگر کمتر از این مقدار بخوابند و دچار کمبود خواب شوند، استعداد آن ها برای یادگیری کمتر می شود. نه تنها عملکرد آن ها به عنوان یک دانش آموز تحت تأثیر قرار می گیرد، بلکه روی وضعیت جسمی آن ها هم تأثیرگذار خواهد بود. نوجوانانی که کمبود خواب دارند، بیشتر به خوردن غذاهای ناسالم و مضر تمایل دارند که باعث افزایش وزن آن ها می شود. این نوجوانان نسبت به هم سن و سالان خود بیشتر رفتارهای تهاجمی از خود نشان داده و کم تحمل می شوند. این مشکلات نه تنها روی توانایی آن ها تأثیر می گذارد، بلکه روی روابطشان با خانواده، دوستان و .... هم تأثیر می گذارد.

    •تنظیم زمان خواب
    نوجوانان هم درست به اندازه بزرگسالان، دچار عواقب کمبود خواب می شوند. بنابراین توصیه هایی که برای تغییر عادات یا تنظیم خواب می شود برای هر دو گروه یکسان است. نوجوانان باید قبل از خواب کمتر از نوشیدنی های کافئین دار و وسایل الکترونیکی استفاده کنند. والدین باید کاری کنند که زمان خواب آن ها تنظیم شده و ثابت باشد. زمانی را تنظیم کنید که هم شما و هم فرزندانتان با آن موافق باشند.

    •مراقب علائم افسردگی باشید
    باید مراقب نوجوان خود باشید و اگر علائمی مثل نگرانی بیش از حد، عصبانیت و ناامیدی در مورد آینده، در او دیدید، خیلی زود اقدام کنید. هر چند افراد بزرگسال فکر می کنند نوجوان ها مسئله ای برای نگرانی ندارند، ولی طبق نظر سنجی و گزارش ها بیشتر از نیمی از نوجوان ها نگرانی و استرس بیش از حد دارند. طبق تحقیقات، 75 درصد از افرادی که افسردگی داشتند، به اندازه کافی نمی خوابیدند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها فرزندان ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان