خانه

تغذیه در تسکین میگرن


  • میگرن به مرور زمان باعث بروز تغییراتی در مغز می شود. کسانی که میگرن دارند می دانند که چه دردِ بد و غیر قابل تحملی است. میگرن اغلب با حالت هایی مثل سردردهای کوبشی، حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا همراه است. وقتی میگرن عود می کند، بیمار هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد و به کلی از انجام امور روزانه خود عاجز می شود. بدتر از همه این که طبق مطالعات جدید، میگرن مخصوصاً میگرن های همراه با اورا، در طولانی مدت ساختار مغز را تغییر می دهد. (میگرن همراه با اورا migraine with aura نوعی میگرن است که یا قبل و یا همراه میگرن، انواع شناسه‌ها یا نشانه‌های اخطار دهنده وجود دارد مانند شرارهای نورانی، لکه‌های کور یا حس قلقلک و گزگز شدن در دست یا صورت).
    محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک به تازگی کشف کردند احتمال ابتلا به ضایعات مغزی ماده سفید (white matter) در افرادی که مبتلا به میگرن همراه با اورا هستند، در مقایسه با افرادی که میگرن ندارند، 68 درصد بیشتر است.

    •تنها تکیه بر داروهای میگرن ممکن است نتایج معکوس داشته باشد
    روش معمول برای مقابله با میگرن، مصرف دارو یا انواع مسکن است. البته بسیاری از داروهای موجود در بازار عوارض جانبی هم دارند که گاهی شرایط بیمار را بدتر می کنند. طبق گزارش یکی از مطالعات اخیر، دو سوم افراد مورد نظر بعد از مصرف داروهای تجویز شده، علائمی مثل خواب آلودگی، خستگی، افزایش ضربان قلب داشتند. روش های مؤثر تر نیز برای کاهش میگرن وجود دارد.
    راه حل طبیعی برای جلوگیری از بیشتر میگرن ها داشتن رژیم غذایی مناسب است. باید به رژیم غذایی خود و این که در طول روز چه چیزهایی می خورید، بیشتر توجه کنید. با چند تغییر ساده، سبک زندگی خود را عوض کنید.

    موقع خرید گوشت خیلی مراقب باشید، مخصوصاً گوشت گاو و فرآورده های لبنی که حاوی هورمون هستند. سعی کنید گوشت تازه و ارگانیک بخرید و از فسفو پروتئین ها phosphoproteins پرهیز کنید. گروهی از فسفو پروتئین ها در شیر وجود دارد که "کازئین" نامیده می شود و 80 درصد از کل پروتئینِ موجود در شیر را تشکیل می دهد. این نوع پروتئین یکی از مهم ترین دلایل بروز میگرن و بسیاری از سردردهاست. پزشکان اغلب سعی می کنند تمام کازئین موجود در رژیم غذایی بیماران مبتلا به میگرن را حذف کنند. این پروتئین در بسیاری از برچسب های مواد غذایی به اسم: "کازئینات سدیم"، "کازئینات کلسیم" یا "پروتئین شیر" نوشته شده است.

    2.از غذاهایی که حاوی کربوهیدرات های ساده و قند فرآوری شده هستند پرهیز کنید
    طبق مطالعات انجام شده یکی از بزرگ ترین دلایل میگرن، بالا رفتن قند خون واکنشی یا افزایش گلوکز در جریان خون، بعد از خوردن غذاست. مقدار بیش از حدِ کربوهیدرات های ساده مثل شکر سفید و پاستا باعث میگرن می شود. وقتی غذایی می خورید که حاوی کربوهیدرات های ساده است، میزان قند خونتان خیلی بالا می رود و بدنتان برای تجزیه قندها انسولین اضافی تولید می کند. در نتیجه سطح قند خونتان یک دفعه افت پیدا می کند. این کاهش ناگهانی قند خون منجر به سردرد می شود.

    3.بدنتان باید به اندازه کافی آبرسانی شود ولی از خوردن نوشیدنی های محرک بپرهیزید
    کم شدن آب بدن باعث سردرد می شود، سردردهای میگرنی را نیز تا حد زیادی تشدید می کند. پزشکان توصیه می کنند در طول روز نوشیدنی زیاد بخورید مخصوصاً آب و از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید. از نوشیدن بیش از حد چای، قهوه، نوشابه و دیگر نوشیدنی هایی که حاوی مقدار زیادی قند و کافئین که محرک سردرد هستند، نیز پرهیز کنید.

    4.غذا و نوشیدنی های سرد را آرام بخورید
    معمولاً وقتی غذا یا نوشیدنی های سرد را یک دفعه می خورید حس می کنید مغزتان یخ می زند، این وضعیت از نظر پزشکی "سردرد با محرک سرما" نامیده می شوند. که با درد در وسط پیشانی یا پشت چشم ها و بینی همراه است و تا 5 دقیقه بعد از خوردن سریعِ غذا یا نوشیدنی سرد طول می کشد. عجیب تر این که برخی محققان معتقدند این عارضه ممکن است باعث شروع سردردهای میگرنی شود. بنابراین سعی کنید غذا یا نوشیدنی های سرد را به آرامی بخورید و ترجیحاً در نوشیدنی های خود یخ نیندازید.
    در نتیجه طبق این تحقیقات قطعی و علمی، ایجاد تغییر در ساختار مغز در افراد مبتلا به میگرن بیشتر است. ولی با چند تغییر ساده در رژیم غذایی خود و توجه بیشتر به عادت های غذایی اتان، می توانید تا حد زیادی سردردهای میگرنی را کاهش دهید و احتمال تغییر در ساختار مغز را به حداقل برسانید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان