خانه

آسیب مغز با دردهای مزمن

  • آسیب مغز با دردهای مزمن

    درد مزمن موجب صدمه و تغییر مغز می شود. اگر شما مبتلا به درد مزمن هستید آیا می دانید این درد اثرات ویرانگر و گسترده ای دارد ؟ و میتواند بر خلق و خو ، حافظه و روانتان تاثیر گذار باشد.
    پژوهش بروی انسان و موش، نشان داده است که درد مزمن میتواند اثرات قابل اندازه گیری بر روی مغز داشته باشد.، واین تغییرات حتی می تواند آخرین بار درد را متوقف کند. درد مزمن علاوه بر اینکه افراد زیادی را در روز درگیر خود میکند.میتواند تا حد زیادی خطر اضطراب، افسردگی و اختلال شناختی را در کسانی که از آن رنج می برند افزایش دهد.

    درد چگونه میتواند بر مغز تاثیر بگذارد ؟
    پژوهشگران در دانشگاه نورث وسترن با مورد بررسی قرار دادن عملکرد مغز در انسان و موش که مبتلا به درد مزمن می باشند دریافتند که :
    عملکرد ذهنی در اشخاص مبتلا به درد مزمن نسبت به سایر اشخاص متفاوت است.
    برای مثال ، محققان با استفاده از اسکن های مغزی  کشف کرده اند کسانی که به دردهای طولانی ، مانند درد پشت مبتلا هستند (بیشتر  از 6 ماه) دچار انقباض هیپوکامپ میشوند . هیپوکامپ ماده ای خاکستری در مغز است  که مسئول حافظه و یادگیری است.

     درد، مغز را پیر میکند : 
    طبق گزارشی که محققان گزارش دادند درد مزمن مانند سیاتیک از یک ماده خاکستری ایجاد میشود که این ماده در کسانی که دردهای مزمن دارند نسبت به کسانی که ندارند هر سال 11%کوچکتر میشود ولی در افراد معمولی این مقدار 0.5% است ،درد مزمن روند پیری را تا حد بسیار زیادی نسبت به حد معمول افزایش می دهد . 
    این عامل در روند یادگیری  بسیار تاثیر گذار می باشد همچنین در بخش های روانی نظیر بخش یادگیری،  کنترل اضطراب ،و بخش تنظیم نمودن احساسات تاثیر گذار می باشد .

    درد مزمن سبب اختلالات عاطفی بالایی می گردد ، چرا که همراه با هیپوکامپ بخش دیگری از مغز که  آمیگدال نام دارد تحت تاثیر قرار می گیرد ، آمیگدال جهت کنترل ترس میباشد ، بنابراین برای  افرادی که از بیماری اضطراب رنج می بردند کاهش حجم آمیگدال بسیار مهم می باشد . 
    پژوهشگران با تحقیقاتی که بر روی حیوانات در مقایسه با موش انجام دادند به این نتیجه رسیده اند که حیوانات مبتلا به درد مزمن با مشکلات حافظه و حسی روبرو هستند ، علاوه بر این میزان اضطراب هم در انها به مراتب بیشتر است.
    هم انسان و هم جوندگان برای برقراری ارتباط جدید از بخش هیپوکامپ استفاده می کنند ، برای یادگیری دانش و مهارت جدید نیز نیاز است که این بخش از مغز فعال باشد ، زمانی که هیپوکامپ به درد مزمن مبتلا  می گردد شخص درمهارت های بیان شده  دچار اختلال می شود .

    اگر درد مزمن ادامه یابد ، آسیب ها بیشتر می شوند .
    چرا درد مزمن باعث انقباض ماده ی خاکستری موجود در مغز میشود ؟
    زمانی که درد مزمن ادامه می یابد سلولهای عصبی مغز به میزان غیر منتظره ای تحت تاثیر قرار می گیرند ،در نتیجه سلول های عصبی موجود در مغز تحت تاثیر بار غیر منتظره ای قرار گرفته که این عامل سبب شده مغز کمتر قادر به ایجاد ارتباط جدید با سلول های دیگر باشد . 

    راه های طبیعی برای مقابله با درد مزمن
    با توجه به اینکه درد مزمن می تواند باعث آسیب به مغز شود، مهم است که در اسرع وقت آن را کنترل و درمان نمود ،همراه با علم پزشکی می توان به شکل طبیعی میزان درد را کاهش داد ، از جمله روش های طبیعی که می توان میزان درد مزمن را کاهش داد عبارتنداز : طب سوزنی، ماساژ، هیپنوتیزم، رفتار درمانی شناختی، یوگا، و داروهای گیاهی .
    همیشه به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. 

    مترجم اختصاصی زیباکده :  فرزانه کریمی 

    برچسب ها سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان