خانه

هر روز حمام نکنید!

  • هر روز حمام نکنید !

    ممکن است با شنیدن جمله ی " هر روز حمام نکنید" دچار تعجب و حیرت شوید و با خود بگویید چطور ممکن است حمام کردن روزانه بد باشد ؟! در این مقاله به دلایلی اشاره میشود که حمام کردن روزانه را نقض میکند...
    آیا بدن ما به حمام روزانه احتیاج دارد ؟
    دکتر کیسی کارلوس استادیار پزشکی در بخش پوست و مو دانشگاه کالیفرنیا می گوید : حمام کردن فراوان نه تنها مفید نیست بلکه مضر است و می گوید حمام نکردن هر روزه برای کسانی که عادت کرده اند به طور متناوب از مواد شوینده استفاده کنند کاری بس سخت است.
    مراقبت از پوست یکی از کارهای ساده ای است که هر فردی میتواند با رعایت کردن بعضی از نکات آن را انجام دهد. صابون ها از جمله مواد شوینده ای هستند که، استفاده مکرر از آنها باعث از بین رفتن چربی های طبیعی پوست شده و به مرور پوست را زبر و خشن میکنند.بنابراین پیشنهاد افراد متخصص پوست از جمله دکتر کارلوس این است که از صابون ها تنها برای بعضی از قسمت های بدن همانند کشاله ران، زیر بغل و پا استفاده شود چرا که پوست دیگر قسمت ها همانند قفسه سینه ،پشت ، پاها و بازوها این قابلیت را دارند که خود را تمیز کنند.
    با توجه به این که بسیاری از عادات و سبک زندگی انسان های امروزی بر طبق دستاوردهای علمی نیست، در این مقاله فقط به موضوع حمام کردن هر روزه و دلایل عدم سالم بودن آن میپردازیم :
    در ساختمان دو لایه ای پوست ،لایه ی بالایی، پوست مرده است که شامل چربی ها و لیپیدهاست که وظیفه ی رطوبت رسانی و محافظت از لایه زیرین پوست را دارند.
    بنابراین زمانی که حمام میکنید و یا پوستتان را اسکراب میکنید این لایه به مرور از بین رفته و با حمام کردن های مکرر کاملا از بین می رود و هچنین به دلیل فاصله ی زمانی کمی که بین دفعات حمام کردن وجود دارد پوست زمان کمتری را برای ترمیم چربی های طبیعی خواهد داشت.
    حمام کردن های مکرر از رشد باکتری های مفید که مانع از عفونت های پوستی است جلوگیری میکند علاوه بر عوارض پوستی ، سلامت مو را هم تهدید میکند، به این صورت که باعث ایجاد شوره سر، خشکی و نازک شدن آن میشود البته در بعضی از موارد هم بر اثر شست وشوی فراوان، مو شروع به تولید چربی میکند تا مانع از خشکی مو جلوگیری کند و در نتیجه تبدیل به موی چرب میشود.
    از فواید ، کمتر حمام کردن :
    1/ در وقت صرفه جویی میشود.
    2/ مقدار مصرفی آب پایین می آید.
    3/هزینه کمتری بابت مواد شوینده صرف میشود.
    4/ با وجود اینکه هر روزه حمام نمیکنید، باز هم ظاهرتان آراسته است.
     افرادی که عادت به حمام کردن های روزانه دارند ممکن است ترک این عادت را قرین با ژولیدگی و ناآراستگی بدانند. در اینجا به چند مورد از نکاتی اشاره میکنیم که برای ظاهر آراسته شما کارساز است:
    1/ قبل خوابیدن آرایش صورتتان را پاک کنید تا منافذ بسته پوست، باز شوند.این عمل باعث میشود که بعد از بیدار شدن احساس شادابی و سرزندگی داشته باشید.
    2/هر صبح ، لباس های زیرتان را تعویض کنید.
    3/ با یک لیف حمام قسمت هایی از بدن مانند کشاله ران ، زیربغل و ...  را تمیز کنید.
    4/ از کرم های روشن کننده جهت بازسازی پوست استفاده کنید.
    5/ از دئودورانت هایی استفاده کنید که باعث ایجاد لکه بر روی لباس نشوند و همچنین سراغ محصولی بروید که اسانس زیادی نداشته باشد.
    6/ از لباس هایی استفاده کنید که جنس پارچه آنها از از الیاف طبیعی باشد به ویزه در فصل تابستان . لباس هایی که در آن از الیاف پلی استر استفاده شده است ، نه تنها باعث جذب عرق موجود در بدن نمیشوند، حتی در صورت گرفتن دوش روزانه باز هم در صورت برخورد این الیاف با عرق بدن خوشایند نخواهد بود.
    7/ به طور منظم زیربغل خود را اصلاح کنید.
    8/ از شامپوی خشک و در صورت نداشتن از پودر بچه استفاده کنید. ریختن پودر بچه در لابلای موها باعث میشود که موها تمیز، خوشبو و یکدست شوند.
    9/ به موهایتان حالت دهید.
    10/ از استفاده بیش از حد نرم کننده های مو جهت حالت دادن به موها ، پرهیز کنید.
    11/ جهت گندزدایی و تمیز کردن زیر بغل میتوانید از سرکه سیب استفاده کنید.
    نتیجه :
    حمام کردن روزانه روزانه، رطوبت پوست را از بین میبرد ، پوست را زبر کرده  و شانس ابتلا به بیماری های التهابی و قرمزی را بیشتر میکند . حمام کردن روزانه در واقع مانند لایه برداری از پوست است و همه ی عوارض لایه برداری را در بر میگیرد.اما نکته ای که در این مقاله وجود دارد و بهتر است بدانیم این است که پوست به طور طبیعی قابلیت تمیز کردن خودش را دارد و بسیاری از نتایج حمام کردن را در بر میگیرد.  

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
     
     


     


    برچسب ها پوست , مو ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان