خانه
17K

چند همسری ، ضرورت اجتماعی است

  • ۱۲:۱۲   ۱۳۹۳/۱۱/۹
    avatar
    سه ستاره ⋆⋆⋆|4418 |3052 پست


    خانمهای محترم اصلاً هول نکنین چون این مطلب نظر شخصی یکی از کاربران در شبکه های اجتماعی بوده که در تعدادی از سایتها بازنشر شده و لذا قضاوت در این مورد را به عهده خودتان میگذارم اگر تمایل داشتین که خوشحال میشم نظراتتون را به اشتراک بذارید          

                                                                                                              با تشکر -غریبه




    با سلام



    مسائل شرعی و احکام اسلامی کاملا مقبول عقل سلیم است. قوانین اسلام بر اساس نیازهاى واقعى بشر وضع شده نه تبلیغات ظاهرى، مسئله تعدد زوجات نیز از همین زاویه در اسلام مورد بررسى قرار گرفته است، و آن را در راستای ضرورت‏‌هاى زندگى انسانى قرار داده با وضع قیود و شرائط سنگین. نباید با مطالعات زودگذر و تحت احساسات حساب نشده به مخالفت با قانون اسلامى برخاست. 



    متاسفانه در جامعه ما در این مورد چندهمسری دانش اندکی وجود دارد. حتی مددکاران اجتماعی، روان‌شناسان، روان‌پزشکان و سایر افراد درگیر در حوزه سلامت روان از این مساله دانش اندکی دارند. چه مخالف باشیم و چه موافق، چندهمسری بخشی از فرهنگ این مرز و بوم است. برای داشتن جامعه‌ای با خانواده‌های سالم‌تر، شناخت همه شکل‌های خانواده اعم از تک‌همسری، چندهمسری و ازدواج موقت لازم است. بدون شناخت و با فرو کردن سر در برف، راه به جایی نخواهیم برد. 



    اشاره به این نکته ضروریست که اگر مردی با زنی به غیر از همسر خود رابطه (از نوع عقد موقت یا‌‌ همان صیغه) داشته باشد خیانت محسوب نمی‌شود. مجوز این موضوع در آیات قرآن و روایات اسلامی صادر گردیده. 



    طبق آمار موثق، تعداد دختران مجرد بالای ۳۰ سال، زنان مطلقه و بیوه خیلی بیشتر از پسران مجرد و مردان طلاق و زن مرده می‌باشد. تکلیف این خانم‌ها چیست؟ 



    پیشنهاد حقیر این است که طرح بحث ازدواج مجدد مردان عادی شود، تا یک عصبیت جاهلی نسبت به این موضوع در جامعه پدید نیاید که در پی آن شاهد مشکلات و جرایم غیر اخلاقی از جمله خیانت زنان و قتل همسر و... نباشیم. چه قدر آمار حوادث از این دست از نشریه خودتان در موارد مختلف گزارش گردید. 



    لطفا با توجه به تاریخ اسلام و سیره بزرگان، مطالبی را اشاره کنید. (با توجه به آمار زنان فوق الذکر و شرایط ارتباط آسان در دنیای واقعی و مجازی و... در دنیای امروز.) 



    اینکه حکمت و دلایل این جواز چیست از حوصله بحث خارج است. صرفا اشاره‌ای کوتاه به این موضوع خالی از لطف نیست: 



    اولا در حوادث گوناگون زندگى مردان بیش از زنان در خطر نابودى قرار دارند و در جنگ‌ها و حوادث دیگر قربانیان اصلى را آن‌ها تشکیل می‌دهند. مثلا در تصادفات منجر به فوت بخصوص با موتور از هر ۹ نفر دو نفر خانم. 



    ثانیا عمر زندگى جنسى مردان، از زنان طولانى‏‌تر است.



    ثالثا زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتى از دوران حمل، عملاً ممنوعیت جنسى دارند. 



    رابعا زنانى هستند که همسران خود را به علل گوناگونى از دست می‌دهند و به عنوان همسر اول، مورد توجه مردان قرار نمی‌گیرند. 



    خامسا میل جنسى در مردان به مراتب بیش از زنان است و از جمله مسئله «سرد مزاجى» است در حالى که در مردان، موضوع بر عکس است، و حتى در میان جانداران دیگر نیز همواره دیده می‌شود که تظاهرات جنسى، معمولا از جنس نر شروع می‌شود. 



    گوستاو لوبون مورخ فرانسوى، در مقایسه قانون تعدد زوجات اسلام با روابط آزاد و نامشروع مردان، با چند زن، در اروپا چنین مى‌‏نویسد: «در غرب هم با وجود اینکه آب و هوا و وضع طبیعت هیچ‌کدام ایجاب چنین رسمى (تعدد زوجات) نمى‏‌کند با این حال وحدت همسر چیزى است که ما آن را فقط در کتاب‏‌هاى قانون مى‏‌بینیم! و الا گمان نمی‌کنم که بشود انکار کرد که در معاشرت واقعى ما اثرى از این رسم نیست! راستى من متحیرم و نمی‌دانم که تعدد زوجات مشروع و محدود شرق، از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چیز کم دارد؟ بلکه من می‌گویم که اولى از هر حیث از دومى بهتر و شایسته‏‌تر است» 





    نظر آیت الله مکارم که در ج‏۳، ص: ۲۵۹ و ۲۶۰ تفسیر نمونه: 



    تعادل میان مرد و زن به عللى بهم مى‏خورد ناچاریم یکى از سه راه را انتخاب کنیم: 



    ۱- مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان اضافى تا پایان‏ عمر بدون همسر باقى بمانند و تمام نیازهاى فطرى و خواسته‏‌هاى درونى خود را سرکوب کنند. 



    ۲- مردان فقط داراى یک همسر قانونى باشند ولى روابط آزاد و نامشروع جنسى را با زنانى که بى‏‌شوهر مانده‌‏اند به شکل معشوقه برقرار سازند. 



    ۳- کسانى که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر «جسمى» و «مالى» و «اخلاقى» مشکلى براى آن‌ها ایجاد نمی‌شود و قدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران و فرزندان خود دارند به آن‌ها اجازه داده شود که بیش از یک همسر براى خود انتخاب کنند. 



    مسلما غیر از این سه راه، راه دیگرى وجود ندارد. 



    اگر بخواهیم راه اول را انتخاب کنیم باید با فطرت و غرائز و نیازهاى روحى و جسمى بشر به مبارزه برخیزیم و عواطف و احساسات این‌گونه زنان را نادیده بگیریم، این مبارزه‏‌اى است که پیروزى در آن نیست و به فرض که این طرح عملى شود جنبه‌‏هاى غیر انسانى آن بر هیچ کس مخفى نیست. 



    به تعبیر دیگر مسئله تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از دریچه چشم همسر اول، مورد بررسى قرار داد، بلکه از دریچه چشم همسر دوم نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد و آن‌ها که مشکلات همسر اول را در صورت تعدد زوجات عنوان می‌کنند کسانى هستند که یک مسئله سه زاویه‏‌اى را تنها از یک زاویه نگاه می‌کنند زیرا مسئله تعدد همسر، هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اول و هم از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود و با توجه به مصلحت مجموع، در این باره قضاوت کنیم. 



    اگر راه دوم را انتخاب کنیم باید فحشاء را به رسمیت بشناسیم و تازه زنانى که به عنوان معشوقه مورد بهره‏‌بردارى جنسى قرار می‌گیرند نه تامینى دارند و نه آینده‏‌اى، و شخصیت آن‌ها در حقیقت لگدمال شده است و این‌ها امورى نیست که هیچ انسان عاقلى آن را تجویز کند. 



    بنابر این تنها راه سوم باقى می‌ماند که هم به خواسته‌‏هاى فطرى و نیازهاى غریزى زنان پاسخ مثبت می‌دهد و هم از عواقب شوم فحشاء و نابسامانى زندگى این دسته از زنان بر کنار است و جامعه را از گرداب گناه بیرون می‌برد. 



    البته باید توجه داشت که جواز تعدد زوجات با اینکه در بعضى از موارد یک ضرورت اجتماعى است و از احکام مسلم اسلام محسوب مى‏‌شود اما تحصیل شرائط آن در امروز با گذشته تفاوت بسیار پیدا کرده است، زیرا زندگى در سابق یک شکل ساده و بسیط داشت و لذا رعایت کامل مساوات بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمى‏‌آمد ولى در عصر و زمان ما باید کسانى که می‌خواهند از این قانون استفاده کنند مراقب عدالت همه جانبه باشند و اگر قدرت بر این کار دارند چنین اقدامى بنمایند. اساسا اقدام به این کار نباید از روى هوى و هوس باشد. 



    تمایل پاره‏‌اى از مردان را به تعدد همسر نمی‌توان انکار کرد، این تمایل اگر جنبه هوس داشته باشد قابل ملاحظه نیست اما‌گاه می‌شود که بر اثر عقیم بودن زن، و علاقه شدید مرد به داشتن فرزند، این تمایل را منطقى می‌کند، و یا گاهى بر اثر تمایلات شدید جنسى و عدم توانایى همسر اول براى انجام این خواسته غریزى، مرد، خود را ناچار به ازدواج دوم مى‏‌بیند، حتى اگر از طریق مشروع انجام نشود از طرق نامشروع، اقدام مى‏‌کند در اینگونه موارد نیز نمی‌توان منطقى بودن خواسته مرد را انکار کرد.

    پس آنچه مردان عملی در راستای شرعی انجام دهند واژه خیانت برازنده آن نیست. 


  • leftPublish
  • ۰۵:۴۲   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    نرگس z
    یک ستاره ⋆|2816 |1653 پست
    بعضی ازآقایون فقط تواین موردچندهمسری دینومیکشن وسط واسه توجیح کردن خودشون ـ درواقع اگه جستجوکنی توزندگیش اصلادین ازکنارشون ردنشده
    ویرایش شده توسط نرگس z در تاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۳   ۰۵:۴۳
  • ۰۷:۵۱   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    مهندس غریب
    سه ستاره ⋆⋆⋆|4418 |3052 پست
    زیباکده
    یگانه68 : 

    سلام . من عضو جدیدم . واقعا نمیدونستم اولین تایپیکی ک بخوام بیام و نظر بدم اینجا باشه . ولی ب نظرم آدم با همون یه نفر میتونه به همه خواسته هاش برسه و نیاز به دلسوزی برای کسای دیگه نداره . من به عنوان یه دختر میگم اگه ازدواج کنم حتی فکر همچین چیزی عذابم میده . به نظرم خدا اونقدر قانوناش دقیق هست ک نخواد همسرا همدیگه رو عذاب بدن .نیمیدونم مردا کی میخوان زنا رو بفهمند . من البته نظر شخصیمه اینه ک وفاداری برام تو زندگی از همه چیز مهمتره .من پستتون رو تا آخر نخوندم چون این چیزا حالمو بد میکنه و دوست ندارم فکرمو منفی کنم .اینکه شما میگین اگر مردی با زنی به غیر از همسر خود رابطه (از نوع عقد موقت یا‌‌ همان صیغه) داشته باشد خیانت محسوب نمی‌شود. مجوز این موضوع در آیات قرآن و روایات اسلامی صادر گردیده کاش آیه رو هم مینوشتین تا آدم میرفت دنبال تحقیق .البته بازم میگم آیه رو بگین چون روایات احتمال تحریف شدنشون هست .مطمعن باشین اگه مرد عاشق باشه هیچ نیازی ب زن دیگه نداره .من نمیدونم چرا بعضی مردا اینقدر به نفع خودشون حرف میزنن و در اخر ربطش میدن به خدا و قران و احادیث .
    زیباکده
    سلام با تشکر از نظردهیتون

    نمیدونم چرا با وجودی که در اول مطلب توضیح دادم این نظر شخصی کس دیگه رو به من ربط دادین ، ولی جهت تنویر افکارتون میگم که این مطلب نظر شخصی من نیست چون من هم اعتقادی به چند همسری ندارم .

    لطفاً اگر درمورد مطلبی نظر میدین حداقل موضوعو بخونین ، شما گفتین آخر موضوعو نخوندین ولی فکر کنم اولشم نخوندین 
  • ۱۰:۴۶   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    reyhaneh
    کاربر جديد|49 |25 پست
    من همه نظرات رو خوندم و یه نکته جالبی که هیچکس بهش نپرداخت اونه که همه خانوم ها خودشون رو جای زن اول میبینن در حالی اونی ک زن دوم یا صیغه ای یه مرد میشه هم ،یه زنه و مطمئن.باشید. که خود اون زن تمایل داشته که زن دوم یا صیغه اون مرد بشه و خانم ها همیشه میگن چرا یک مرد میره و همسر دیگری رو اختیار میکنه ولی از خودتون نمیپرسین که چرا یک زن حاضر میشه همسر دوم باشه؟؟؟ ببینید عزیزان من چند همسری در اسلام فقط زمانی مجوز داره که زن هم کفو مرد خودش نباشه برای مثال هم حضرت محمد تا زمانی حضرت خدیجه زنده بودن همسری دیگری نداشتن و در مورد حضرت علی و حضرت فاطمه هم همینطور .
    در جواب اینکه چرا زن نمیتونه چند همسری داشته باشه چند دلیل داره چون هم توانایی برطرف کردن نیازشون رو مطمئنا نداره هم برای تعیین اینکه اگر فرزندی به وجود بیاد پدرش کدوم یک از اون مردها خواهد بود خلاصه مسئله خیلی پیچیده میشه امیدوارم کمکی کرده باشم
  • ۱۱:۰۷   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    مهندس غریب
    سه ستاره ⋆⋆⋆|4418 |3052 پست
    زیباکده
    reyhaneh : 

    من همه نظرات رو خوندم و یه نکته جالبی که ...
    زیباکده
    باسلام و تشکر بابت نظردهیتون

    ممنون ،  اظهار نظر منطقی تون باعث خوشحالی بود

    بازم تشکر
  • ۱۲:۰۱   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    saghi
    کاربر فعال|694 |499 پست
    زیباکده
    بابای شنگول : 

    من متاسفم که اینقدر سطحی در مورد یک دین با هزار و چند صد سال قدمت و میلیاردها پیرو اظهار نظر میشه..

    شما حتی مثال خودت نقض نتیجه ای که گرفتی هستش!

    من موندم شما با کدوم استدلال و تحقیق به این نتیجه رسیدین که دین کوچکترین دخلی در مسایل اجتماعی و انسانی نداره؟!!! اگر دین برای انسان و اجتماع نیست پس برای چیست؟

    موضوع مطرح شده در این تاپیک همیشه جنجالی و پر از بحث بوده ولی جای اون نیست که به این راحتی و با یک استدلال ضعیف کل دین نفی بشه.
    زیباکده
    من دین چند هزار ساله رو بدون هیچ تحلیلی زیر سئوال نبردم.. 

    هیچ علاقه ایم ندارم تو این تاپیک راجب به مسائل دینی به خصوص افکار خودم صحبت کنم 

    فقط در این حد میگم که شما کشور اسلامی رو با بقیه کشورای بی دین و کمونیسم مقایسه کن..بی دین ازدواج نمیکنه؟ قتل و جنایت نمیکنن؟ محبت نمیکنه؟ مشکل اقتصادی و مالی ندارن؟ نیازه ی انسانو ندارن؟؟ مثال من هی ارتباطی با دین نداشت! ربطتش دادم به دین که با زبان خود مردم حرف زده باشم..

    دین ساخته مغز بشره فقط و فقط برای راحتی خودش و استفاده ی یک سری سود جو (که اصلانمیخوام بیشتر بازش کنم)

    من با استدلال ضعیف هیچ حرفی رو تو جای عمومی مطرح نمیکنم ..مطئنن کاملا راجب حرف که میزنم اطلاعات دارم و به اثبات رسیدم..

    چند همسری واقعا چ ربطی با دین داره؟ ازدواج نکردن جامعه چ ربطی به دین داره؟؟ ی کم فکر کنید به این نتیجه میرسید که دولت و خود شخص مردم بزرگ ترین نقشو تو زندگی دارن.. 
  • leftPublish
  • ۱۳:۰۶   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    بابای شنگول
    دو ستاره ⋆⋆|2772 |2500 پست
    میشه بپرسم شما خودتون مسلمون هستید یا از ادیان دیگه؟
  • ۱۳:۰۹   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    بابای شنگول
    دو ستاره ⋆⋆|2772 |2500 پست
    بازم میگم کوچکترین استدلالی توی حرفای شما نمی بینم .فقط اتهامات بزرگی رو شاید از روی ناآگاهی مطرح می کنید که اگه یک مسلمان بگه یعتی از دین خارج شده.
  • ۱۳:۱۶   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    مریم الدوله
    چهار ستاره ⋆⋆⋆⋆|6484 |4222 پست
    اینجا بعضیا دارن از اب گل الود ماهی میگیرن ....به نظرم بهتره دهن مبارکشون رو ببندن وعقایدآگنوستیکانه خودشونو برا خودشون نگه دارن
  • ۱۴:۳۷   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    saghi
    کاربر فعال|694 |499 پست
    من نخواستم وارد این موضوعات بشم چون زمینه بحث و استدلال در این موضوعات زمینه مطالعات و اطلاعات بسیــــــــــار وسیعی میخواد..
    بابای شنگول اگه دنبال استدلالی پیام خصوصی حرف میزنیم.. من به چیزی اتهام نمیزنم :)
    ویرایش شده توسط saghi در تاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۳   ۱۴:۴۰
  • ۱۴:۳۸   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    saghi
    کاربر فعال|694 |499 پست
    زیباکده
    بابای شنگول : 

    میشه بپرسم شما خودتون مسلمون هستید یا از ادیان دیگه؟
    زیباکده
    من به هیچ دینی اعتقاد ندارم..
  • leftPublish
  • ۱۵:۳۶   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    reyhaneh
    کاربر جديد|49 |25 پست
    دین ساخته مغز بشره؟؟؟!!!! شما چی؟؟ وجود شما ساخته شده از چه چیزه؟؟!!!
    ادم فقط ده دقیقه تو زندگیش منطقی فکر کرده باشه اینطور صحبت نمیکنه!
  • ۱۷:۱۵   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    saghi
    کاربر فعال|694 |499 پست
    زیباکده
    reyhaneh : 

    دین ساخته مغز بشره؟؟؟!!!! شما چی؟؟ وجود شما ساخته شده از چه چیزه؟؟!!!

    ادم فقط ده دقیقه تو زندگیش منطقی فکر کرده باشه اینطور صحبت نمیکنه!
    زیباکده
    من گفتم که..حرف زدن راجب این چیزا زمینه مطالعه وسیـــــــع و بدون تعصب میخواد.. خیلی راحت میتونم حرفامو اثبات کنم و همتونو به چالش بکشم ولی چون ضرورتی نمیبینم ترجیح میدم سکوت کنم :) 
  • ۱۹:۲۲   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19755 |39377 پست
    برای تعیین اینکه اگر فرزندی به وجود بیاد پدرش کدوم یک از اون مردها خواهد بود
    ریخانه جان این حرف تو این دوره زمونه عجیبه با این همه پیشرفت علمی..ب نظرتون الان ازمایشهای تخصصی و دی ان ای نمیتونن پدر بچه رو مشخص کنن؟
    گفتن این حرف من اصلا ب این معنی نیست که با چندهمسری بودن زنها موافق باشمااااا... من میگم کثافتکاری کثافتکاریه ..چ زن چ مرد.
  • ۲۰:۴۹   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    reyhaneh
    کاربر جديد|49 |25 پست
    من سرم درد میکنه واسه چالش و اگه میدونی من دارم اشتباه میرم راه زندگیمو تو بهم راه درست رو نشون بده من دستتم میبوسم
    زیباکده
    saghi : 

    زیباکده

    reyhaneh : 



    دین ساخته مغز بشره؟؟؟!!!! شما چی؟؟ وجود شما ساخته شده از چه چیزه؟؟!!!



    ادم فقط ده دقیقه تو زندگیش منطقی فکر کرده باشه اینطور صحبت نمیکنه!
    زیباکده
    من گفتم که..حرف زدن راجب این چیزا زمینه مطالعه وسیـــــــع و بدون تعصب میخواد.. خیلی راحت میتونم حرفامو اثبات کنم و همتونو به چالش بکشم ولی چون ضرورتی نمیبینم ترجیح میدم سکوت کنم :) 
    زیباکده

  • ۲۱:۰۴   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    reyhaneh
    کاربر جديد|49 |25 پست
    اون ک بعله میشه تشخیص داد ولی منظور من این بود که اگر مردی چند همسر داشته باشه بچه ای ک بوجود میاد هم مادرش مشخصه و هم پدرش در صورتی که برعکس باشه در حالت عادی پدرش مشخص نیست تازه اسلام حکمش برای گذشته حال و آینده است در صورتی ک بیست سی سال پیش امکان تشخیص اصلااا نبود ببینید اسلام داره درباره یک زندگی سالم و در ادامه اون یک جامعه سالم صحبت میکنه و اصل رو در زندگی تک همسری میدونه و چند همسری در شرایط خاص جامعه یا فرد درست میدونه مثل دارو که برای فرد بیمار شفا دهنده و برای شخصی دیگر مثل سم خواهد بود امیدوارم منظورم رو درست بیان کرده باشم
    زیباکده
    E L H A M ❦ : 

    برای تعیین اینکه اگر فرزندی به وجود بیاد پدرش کدوم یک از اون مردها خواهد بود

    ریخانه جان این حرف تو این دوره زمونه عجیبه با این همه پیشرفت علمی..ب نظرتون الان ازمایشهای تخصصی و دی ان ای نمیتونن پدر بچه رو مشخص کنن؟

    گفتن این حرف من اصلا ب این معنی نیست که با چندهمسری بودن زنها موافق باشمااااا... من میگم کثافتکاری کثافتکاریه ..چ زن چ مرد.
    زیباکده

  • ۲۱:۱۵   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    saghi
    کاربر فعال|694 |499 پست
    زیباکده
    reyhaneh : 

    من سرم درد میکنه واسه چالش و اگه میدونی من دارم اشتباه میرم راه زندگیمو تو بهم راه درست رو نشون بده من دستتم میبوسم

    زیباکده

    saghi : 



    زیباکده



    reyhaneh : 







    دین ساخته مغز بشره؟؟؟!!!! شما چی؟؟ وجود شما ساخته شده از چه چیزه؟؟!!!







    ادم فقط ده دقیقه تو زندگیش منطقی فکر کرده باشه اینطور صحبت نمیکنه!
    زیباکده
    من گفتم که..حرف زدن راجب این چیزا زمینه مطالعه وسیـــــــع و بدون تعصب میخواد.. خیلی راحت میتونم حرفامو اثبات کنم و همتونو به چالش بکشم ولی چون ضرورتی نمیبینم ترجیح میدم سکوت کنم :) 
    زیباکده


    زیباکده
    ولی من سرم درد نمیکنه واسه هدایت کردن کسی..چون خودمم کسی هدایت نکرد خودم خواستم که هدایت شم..

    بعدشم اینجا تاپیک بحث و گفت و گو درباره دین و اینجور مسائل نیست..اگه میخواید تبادل نظر کنیم ی بحث بزنید..

    بعدشم شما ی بار قرانو با ترجمه فارسی کامل خوندی؟؟

    نخوندی...جز عربی نخوندی وگرنه به قدری درش چالش داره که بخوای راجبش تحقیق کنی :)
  • ۲۲:۴۷   ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    avatar
    reyhaneh
    کاربر جديد|49 |25 پست
    ادم اگه از راهش و هدفش مطمئن. باشه میتونه با همه و در همه حال حقیقتی ک بهش باور داره رو اثبات کنه بعدشم من به شخصه عاشق خوندن ترجمه فارسی قرانم و بوده جاهایی ک اولش نتونستم درک کنم و حتی مخالفش بودم ولی وقتی پرسیدمو و تحقیق کردم متوجه شدم منظور اصلی آیه چی بوده

    پس شما هم تا از چیزی مطمئن نشدین مخصوصا در مورد ادمها پیش گویی نکنید مرسی
    زیباکده
    saghi : 

    زیباکده

    reyhaneh : 



    من سرم درد میکنه واسه چالش و اگه میدونی من دارم اشتباه میرم راه زندگیمو تو بهم راه درست رو نشون بده من دستتم میبوسم



    زیباکده



    saghi : 







    زیباکده







    reyhaneh : 















    دین ساخته مغز بشره؟؟؟!!!! شما چی؟؟ وجود شما ساخته شده از چه چیزه؟؟!!!















    ادم فقط ده دقیقه تو زندگیش منطقی فکر کرده باشه اینطور صحبت نمیکنه!
    زیباکده
    من گفتم که..حرف زدن راجب این چیزا زمینه مطالعه وسیـــــــع و بدون تعصب میخواد.. خیلی راحت میتونم حرفامو اثبات کنم و همتونو به چالش بکشم ولی چون ضرورتی نمیبینم ترجیح میدم سکوت کنم :) 
    زیباکده


    زیباکده
    ولی من سرم درد نمیکنه واسه هدایت کردن کسی..چون خودمم کسی هدایت نکرد خودم خواستم که هدایت شم..



    بعدشم اینجا تاپیک بحث و گفت و گو درباره دین و اینجور مسائل نیست..اگه میخواید تبادل نظر کنیم ی بحث بزنید..



    بعدشم شما ی بار قرانو با ترجمه فارسی کامل خوندی؟؟



    نخوندی...جز عربی نخوندی وگرنه به قدری درش چالش داره که بخوای راجبش تحقیق کنی :)
    زیباکده

  • ۰۰:۴۹   ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    avatar
    بابای شنگول
    دو ستاره ⋆⋆|2772 |2500 پست
    خانم ساقی منم عرضم همین بود که وقتی اطلاعات وسیعی ندارید بحث به این بزرگی رو پیش نکشید و در گوشه ی ذهن خودتون نگهش دارید .
    ضمنا متاسفم که هیچ دینی ندارید چون از کلامتون هم نمیشه برداشت کرد که احتیاج به هدایت و راهنمایی نداشته باشید .
  • ۰۱:۰۰   ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    avatar
    بابای شنگول
    دو ستاره ⋆⋆|2772 |2500 پست
    ضمنا با خوندن چند خط فارسی قرآن ذوق زده نشید ، شاید کسی عربی قرآن رو بهتر از فارسیش بفهمه .
    بهر حال خود خداوند در قرآن گفته که قرآن بعضی رو هدایت می کنه و بعضی رو به خسرانشون اضافه می کنه ... دعا می کنم ما از گروه دوم نباشیم.
  • ۰۱:۰۸   ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    avatar
    بابای شنگول
    دو ستاره ⋆⋆|2772 |2500 پست
    از اینکه منو واداشتید به این موضوع فکرم مشغول بشه تشکر می کنم، واقعا به عنوان مسلمان تلاش کافی برای چه شناخت بیشتر و عمیقتر و چه عمل بهتر و دقیق تر به دبنمون نمی کنیم وگرنه اثبات حقانیت اسلام کار سخت و غیرممکنی نیست بخصوص در برابر کسانی که عنادی ندارند و فقط شبهه دارند.
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان