خانه
9.65K

......روستایی مرموزی در ایران که هیچ کس زنانشان را ندیده

  • ۱۴:۱۸   ۱۳۹۳/۸/۲۹
    avatar
    کاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست




    انقلاب کبیر فرانسه را نقطه ی عطفی در بی دینی مردم می دانند، به رویای صادقانه معتقدند،آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی‌ (عج) هستند و بر این عقیده هستند که اکنون آخر‌الزمان است. معتقدند اگر صالح باشیم، امامان، سلام از راه دورمان را پاسخ می دهند و اگر نباشیم، سلام در کنار مرقدشان را هم جواب نخواهند داد، پس اصل، صالح و با ایمان بودن است. این عده با استفاده از بعضی روایات ، با انقلاب اسلامی مخالفت می‌ورزند و معتقدند که باید منتظر ظهور قائم آل محمد شد تا عدالت در جهان گسترش یابد. بنابراین، حکومت غیر معصوم را نمی‌پذیرند. برق را ام الفساد دستاوردهای مدرنیته مي دانند.


    به گزارش شبكه خبري البرز ( البرز نيوز ) روستاي منتظران در طالقان، روستايي است كه اين روزها بسيار مورد توجه عده اي قرار گرفته و هر از چند گاهي از اين روستا به عناوين مختلف نام اين روستا در فهرست بسياري از پايگاههاي خبري قرار مي گيرد.

    روستاي ايستا توسط يكي از پژوهشگران نه چندان مطرح تاريخ كه كتابي را هم به همين نام منتشر كرده است بر اين روستا نهاده شده تا بر راز آميز بودن اين روستا تاكيد گردد.  روستايي كوچك كه در جوار شهر طالقان قرار گرفته و تنها بيست و اندي سال از احداث آن نمي گذرد اما راز آلود جلوه دادن اين روستا آن را همطراز بسياري از روستاهاي مطرح جهان قرار داده است.

    روستايي كه به نظر مي رسد مي بايست رفتارهاي ساكنان آنرا رفتارهايي مبتني بر رفتارهاي فرقه گونه دانست با اين توصيف كه اين عده به دنبال تبليغ علني خود نبوده، بلكه با راز آلود جلوه دادن اين روستا ، آنرا مطرح نموده اند.

     بروز و ظهور فرقه هاي انحرافي نوظهور مبتني بر بافته هاي ذهني افراد از زمان محمد حنفيه با رويكرد اخباري گري كه معتقد به عدم امكان تفسير قرآن توسط عوام كه معصوم نيستند مي باشند و احكام را فقط از روايات و اخبار استنباط مي نمايند نظير شيخ احمد احسايي و در ادامه فرقه هاي همسو نظير شيخيه، بابيه ازليه و بهائيه و حجتيه كه با دست آويز قرار دادن موضوع مورد علاقه شيعيان كه همانا مهدويت مي باشد سمت و سوي حمله خود را به انحراف اين اعتقاد قلبي شيعيان سامان داده اند.


    خواستگاه عقيدتي و فكري 

    در بالادست شهرک (مرکز شهرستان طالقان) جماعتی از دنیا بریده زندگي مي كنند كه به انتظار آقا نشسته اند و آنگونه که در برخی روایات از همراهانش آمده، آنان نیز ملتزم رکابش شوند. جماعتی که اسب و شمشیرشان همواره آماده است. اينان مقلد آیت الله میرزا صادق تبریزی هستند كه از مجتهدین دوره مشروطیت مي باشند و در این تقلید بنا را بر توقف گذاشته اند. چون ایشان حكومت مشروطه را شرعی نمی دانست و آنچه را كه با دولت در ارتباط بود مورد شبهه می دانست. از اينرو مقلدان او نيز از همان اصول پیروی می كنند زیرا معتقدند حكومتی كه از طرف مردم انتخاب شود به هر شكلی كه باشد مشروعیت ندارد. علت توقف اهالي روستاي منتظران اين است كه تا زمان حيات آقای سیدحسین نجفی طباطبایی كه جانشين مجتهد تبريزي بود دویست خانوار از مقلدین آیت الله میرزا صادق از ایشان دستور می گرفتند. بعد از فوت ایشان عده ای از مقلدین از پسرشان آقا سیدجواد كه از بهره علمی كافی برخوردار نبود تقلید كردند ولی حدود 13 تا 14 خانوار ایشان را نپذیرفتند. چون ممكن بود اختلافی پیش آید در سال 1366 شمسی آن 13 خانوار از تبریز به تنكابن رفتند و چون در آنجا دچار مشكلاتی شدند در سال 1369 به طالقان آمده و در اینجا سكونت اختیار كردند و طالقان را به این دلیل انتخاب كردند كه در اخبار معصومین، احادیثی راجع به طالقان وجود دارد به این مضمون كه برخی از یاران امام زمان در اینجا به امام می پیوندند. 

    پس از وفات میرزا صادق مجتهد تبريزي، مقلدانش به یکی از شاگردان او به نام سیدحسین نجفی طباطبایی (مدفون در قبرستان مارالان تبریز) رجوع کردند. پس از مرگ او، فرزندش سید جواد زعامت دینی اهل توقف را عهده دار شد. حدود سیزده خانوار پرجمعیت که همان هسته اولیه اهل توقف طالقان هستند با طرح شبهه در میزان دانش فقهی سیدجواد، ناچار در سال 1366 خورشیدی با هدف جلوگیری از ایجاد تنش به منطقه ای در شهرستان تنکابن مهاجرت کردند. سه سال بعد به جهت عدم تحمل دشواری های پیش آمده محیطی در روند تولید گندم، تنکابن را به مقصد طالقان ترک کردند. آنها وجود احادیث منزلت طالقان در آخر الزمان، گرایش مذهبی اهالی، آرامش و محیط زیست سالم و طبیعی و عدم انجام پدیده اصلاحات ارضی در آبادی های طالقان را عمده ترین دلایل انتخاب این منطقه برای سکونت قوم برمی شمارد. آقا حسین قلی (سرپرست مردم روستاي منتظران) در سن بیست و اندی سالگی در جستجوی مردان طالقانی بود که در روایات است که از یاران امام زمان هستند، به طالقان می آید اما وقتی کسی را نمی یابد، زمینهائی مرغوبي را در نزديكترين منطقه به شهرك می خرد و خود و آن تعداد از كساني را كه زعامت سيد جواد را نمي پذيرند در اين منطقه ساكن مي شوند.

    مساحت منطقه منتظران مهدی در طالقان حدود ۱۵ هکتار است. اين مجموعه مسکونی عجیب در شرق شهر طالقان شکل گرفته که مربوط است به پیروان تجددگریز میرزا صادق مجتهد تبریزی که از امکانات مدرن و جدید استفاده نمی‌کنند. آنها همچنان بر تقلید از میرزا صادق تبریزی باقی مانده‌اند و به سبک زندگی یک قرن پیش ایرانیان زندگی می‌کنند. این محل به «ترک آباد» و «فانوس آباد» هم مشهور است.


    مرجع تقليد ايستاييان

    ساکنان روستای ایستا خود را مقلد و پیرو میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای ۱۳۱۱ خورشیدی) می دانند فقیه نام آشنایی که شهرت آن بیشتر به خاطر مخالفت محض با مشروطه و مشروطه مشروعه بود ولی با این همه جزء علمای اصولی شیعه به حساب می آید که این با دیدگاه پیروانش در روستای ایستا مغایر است زیرا رفتار آنها به شییعیان اخباری شباهت دارد. میرزا صادق مجتهد تبریزی متوفای ۱۳۱۱ خورشیدی است وی در نجف به اجتهاد رسید، مدتی در تبریز بود و در وصف بزرگی ایشان باید بگوئیم که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی اجازه نقل حدیث را از ایشان کسب کردند و مرحوم حائری شیرازی (منظور آيت الله حائري يزدي است) از ایشان خواسته بود تا در قم تدریس داشته باشند،. بعد از میرزا صادق مجتهد تبریزی شاگرد وی، یعنی آقا سیدحسین نجفی‌طباطبایی، رهبری دینی این گروه را بر عهده گرفت. اینکه چگونه است که مقلدان تبریزی هجرت کرده به طالقان، خود را پیرو ایشان می دانند، ولی همانند شیعیان اخباری عمل می کنند بسیار سوال برانگیز است، چرا که مرحوم مجتهد تبریزی جزء علماء اصولی و عقل گرای شیعه بشمار می رود.


    رازهايي از اهالي راز آلود ايستا

    این عده، که تقریباً ده خانوار پنجاه، شصت نفره بودند، در سال 1367 به دلیل روایات مربوط به طالقان در عصر مهدويت و انجام شدن کار تقسیم اراضی در دهات آن شهر و به جهت شدت مخالفت با تجدد و دنیای مدرنیته و پرهیز از دستاورد جدید، از تبریز به طالقان مهاجرت کردند. آنها از هر نوع مظاهر تمدن جديد و تکنولوژي دوري مي کنند و با اين عزلت گزيني و انتخاب زندگي رهباني، هاله اي از شايعات و سخنان عجيب را در اطراف خود پراکنده اند. اهالي بومي طالقان که به درستي نمي دانند اينان از کجا آمده اند و چه مرام و مسلکي دارند، گاه آنان را اسماعيلي مذهب و زماني دراويش ترک دنيا گفته قلمداد مي کنند که در انتظار ظهور امام مهدي (آخرين پيشواي شيعيان ) مي باشند. اينان که خود را منتظران ظهور می دانند ،از مظاهر تکنولوژی خلق شده پس از دوران مشروطه گریزانند زیرا اعتقاد دارند با همراهی مظاهر مدرنیسم در تغییر در نظام آفرینش شریک شده اند و تشبه به کفار پیدا کرده اند.

    طالقان دراحادیث امامان معصوم علیه السلام دارای جایگاه مهمی است وطبق برخی احادیث نقشی تاثیر گذار در مهدویت خواهند داشت، علت انتخاب این نقطه برای اسکان توسط اهل توقف تبریز همین نزدیکی و مشابهت منطقه با نقطه مورد اشاره در احادیث است. 

    مشخصه منحصر به فرد اهالی توقف در این است که این افراد همانند اجدادشان در دویست سال گذشته زندگی می کنند، یعنی شناسنامه ندارند جزء آمار نفوس و مسکن به شمار نرفته اند خدمت سربازی نمی روند و در نهایت به آنها یارانه تعلق نگرفته است. 

    بر این باورند که اکنون آخرالزمان است و این نقطه از زمان مشروطه آغاز شده است و دیگر راهی تا ظهور نمانده در نتیجه باید مهیا برای ظهور بود. 

    اهل توقف مدرنیسم را نماد شیطان می دانند و اعتقاد دارند که لازم است از آن دوری شود تا زمانی که امام معصوم علیه السلام ظهور کند. 

    از آنجایی که هیچ گونه آماری از جمعیت اهل توقف از سوی مرکز آمار کشور ارايه نشده است و ورود به روستا و محاسبه افراد آن مشکل است هنوز آماری دقیق از این افراد وجود ندارد ولی احتمال تقریبی حدود ۲۵۰ نفر است، که ریش سفیدشان فردی به نام حسین قلی ضیایی است. 

    خانه اين افراد همگي به هم مرتبط است. 

    اقلام مورد نيازشان را تنها از روستاهايي كه اصلاحات اراضي در آنجا صورت نپذيرفته است مانند روستاي زيدشت (اولين روستاي طالقان) تهيه مي كنند، زيرا معتقدند بقيه روستاها اموالشان شبهه ناك است. 

    افراد تحصيل كرده مانند مهندس و دكتر هم در آنجا وجود دارند (اين افراد كساني هستند كه بعداً به اين گروه ملحق شده اند). 

     اعتقاد به اين دارند كه مرجعيت شيعه از حدود 200 سال پيش به بعد دچار انحراف شده است لذا هيچ اعتقادي به تشكيل حكومت در زمان غيبت معصوم ندارند. 

     محیط زندگیشان، بسیار ساده و پاکیزه و گیرا مي باشد. درست مانند نقاشی هائی که در کتابهای کودکان از روستاها می کشند! هیچ زباله ای در کوچه ها نيست. کوچه ها بسیار خلوت و بی سر و صدا است. 

     اهالی روستای ایستا تاکید می‌کنند که سبب اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به علت تشبه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آنهاست به عنوان مثال تزریق خون به کسی که برای ادامه ی زندگی اش به آن نیازمند است را به سبب بدعت بودن آن، روا نمی دانند و برکتی هم در ادامه ی زندگی به وسیله ی این کار نمی بینند.

     اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند. 

    به رویای صادقانه معتقدند،آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی‌ (عج) هستند و بر این عقیده هستند که اکنون آخر‌الزمان است. –

    فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز باز گردند، 

    هیچ‌گونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند. - در مواقعي كه نياز است از روستا بيرون بيايند پارچه اي سياه دور تا دور ميني بوس مي كشند تا كسي آنها را نبينند. 

     هيچ غريبه اي حق ورود به اين روستا را ندارد و هيچ كسي نمي تواند از روستا خارج شود مگر بصورت دسته جمعي كه بيان شد. 

    کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواد دار می‌شوند. 

    ساعت مچی و دیواری در محل زندگی «اهل توقف» وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است. 

    و جالب این که، انقلاب کبیر فرانسه را نقطه ی عطفی در بی دینی مردم می دانند. 

     نه شعر می خوانند و نه اوقاتشان را با شب نشینی و ... سپری می کنند 

    به زیارت امامان (ع) نمی‌روند زیرا استفاده از وسائل نقلیه ی امروزی را جائز نمی دانند و می گویند: « اگر صالح باشیم، امامان، سلام از راه دورمان را پاسخ می دهند و اگر نباشیم، سلام در کنار مرقدشان را هم جواب نخواهند داد، پس اصل، صالح و با ایمان بودن است.» [و به همان دلیل به حج هم نمی روند و به حج رفتن به آن شکل که می خواهند، چون برایشان موانعی دارد، (مانند موانع گذر از مرز) پس خود را مستطیع نمی دانند و حج هم نمی روند. 

     این گروه از تجدد ستیزان سنّتی با اجتهاد موافق‌اند، ولی با گستردگی اصول فقه مخالفت می‌ورزند. 

     این عده با استفاده از بعضی روایات (مانند کل رایه ترفع قبل قیام القائم فصاحبها الطاغوت) و قیام نکردن علما در 1300 سال گذشته، با انقلاب اسلامی مخالفت می‌ورزند و معتقدند که باید منتظر ظهور قائم آل محمد شد تا عدالت در جهان گسترش یابد. بنابراین، حکومت غیر معصوم را نمی‌پذیرند، مجلس شورا و تدوین قوانین اسلام را مخالف شرع می‌دانند و بر این اساس با آیت‌الله خویی، که انقلاب اسلامی را پذیرفت، و آیت‌الله سیستانی، که تدوین قانون را حق مردم دانست، مخالفت می‌ورزند. 

    این گروه به فقه حداکثری معتقد نیستند و می‌گویند: در مواردی که حکمی از قرآن ناطق، یعنی اهل بیت که مهم‌تر از قرآن صامت است، نرسیده باشد باید به توقف و احتیاط عمل کرد؛ زیرا الاحتیاط فی الشبهه خیر من الاجتهاد و الملکه. 

    این طایف تجددستیز، انقلاب مشروطه و زمان حاضر را دوران آخرالزمان می‌دانند و مطابق روایات می‌گویند باید انسان‌های این دوران به وظایف آخرالزمان عمل کنند؛ یعنی، باید مردم خانه‌نشین شوند و حتی در مساجد هم حاضر نشود. 

    اینها به امر حضرت، ازدواج نمی‌کنند، هر چند علمای آنها در گذشته به ازدواج امر می‌کردند. نماز جماعت نمی‌خوانند و به کشاورزی مشغول‌اند و از طب سنّتی بهره می‌برند. 

    آیات امر به معروف و نهی از منکر را نیز مختص وظایف اهل بیت، نه توده مردم می‌دانند، به عقیده این گروه، تکنولوژی و هر ره آورد فرنگی دیگر با اسلام نمی‌سازد و برای بشر زیان‌آور است؛ به ویژه، برق که ام الفساد دستاوردهای مدرنیته تلقی می‌گردد.


    اشتباهات اهالي ايستا در تفسير تقليد 

    1 - بعضي ها معتقدند طالقان كه در احاديث ظهور ذكر شده است موقعيت جغرافيائي است كه فعلا" در افغانستان قرار دارد، چون نام و خصوصياتش در كتب قديمه جغرافياي اسلامي تشريح شده است و با تالقان ايران متفاوت است.

     2- برداشت هاى سطحي و بعضا" نادرست از احاديث سبب شده كه به اشتباهاتي مبتلا شوند. به عنوان مثال " چون در فلان حديث هست كه نزديك ظهور برخي مردم بعضي مستحبات را بيشتر از برخي واجبات اهتمام دهند، و مذمت اين رفتار شده است، لذا برداشت كرده اند كه مستحبات را بايد ترك بلكه مخالفت كرد، از اين رو نماز جماعت بركزار نمي كنند و با اينكه مردها بيشتر روز را در ساختماني به اسم مردخانه با هم هستند براى نماز متفرق مي شوند و افرادي نماز مي خوانند و بجاي اقامه نماز در اول آن را نزديك آخروقت مي خوانند.

     4- چند سال است كه سردسته شان آقا حسین قلی (که تقریبا هفتاد ساله است) حكم كرده مردها از زن ها جدا باشند و آميزش نداشته باشند، مردها به خانواده شان سر مي زنند ولي نزد آنها نمي خوابند، لذا رشد جمعيت ندارند.

     5- حاكم بودن توهم بر فكر ساكنين روستا بطوريكه مي گويند: «برخی از ما خوابهای خوبی در تائید کار و وضعمان از سوی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه دیده ايم.

     6- عليرغم همه اينها ولي آموخته هاى ديني شان خوب است و افراد معمولي شان با طلبه هاى سطح عالي حوزه توانايي جدل و بحث را دارند.


    نتيجه 

    با توجه به مطالب ذكر شده و بررسي اعتقادات مذهبي مردم ايران كه بويژه در مذهب شيعه و ائمه اطهار از حساسيت و اعتقاد خاصي برخوردارند به نظر مي رسد ادامه تهاجم به اين اعتقادات با ايجاد افكار انحرافي و اعتقادي ادامه داشته باشد. (چنانچه تا كنون اين تهاجم وجود داشته است) لذا تقويت اعتقادات ديني و پرهيز از خرافه گرايي با رويكرد عرفان هاي نوظهور و پيروي از ولايت وفقيه زمانه بعنوان تنها مرجعيت ديني مي تواند بزرگترين پشتوانه سلامت فكري و اعتقادي در عصر حاضر باشد.



    بخشي از مزارع اين روستا كه به سبك انگليسي ها طراحي شده است

     

     


    استفاده از وسايل مستهلك كه نماد تكنولوژي هستند در روستا، در عكس اطاقك يك گريدر و بخشي از گريدر مستهلك شده به چشم مي خورد

     

     


    اينجا ابتداي كوچه اي است كه به روستا ختم مي شود بر روي آن نوشته شده ملك شخصي ورود ممنوع

     

     


    اهالي اين روستا براي جدا كردن اراضي خود از ديگران از فنس هاي آهني انهم از نوع 2011 استفاده كرده اند؟!

     

     


    دودكش هاي آهني بر سقف خانه هاي روستا ( اينها به هيچ عنوان از نمادهاي تكنولوژي استفاده نمي كنند؟!)

     


    استفاده از نايلون و مخزن هاي آب آهني آنهم از نوع مرغوبش در عكس ديده مي شود

     


    يكي از جوانان روستا در حال چوپاني

     


    بخشي از خانه هاي روستا

     

    دو تن از ميان سالان روستا در حال مراقبت براي جلوگيري از ورود يك نفر به روستا
  • leftPublish
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان