خانه

تعریفی متفاوت از "پدر"

  • همان طور که فرهنگ ما روز به روز تکامل پیدا می کند، نقش های ما به عنوان پدر و مادر، معلم، همسر و عضوی از جامعه هم تکامل و تغییر پیدا می کند. در میان این تکامل تدریجی، نقش پدر نیز از لحاظ مفهومی در حال تغییر است. پدران دوره معاصر، قالبی جدید و همیشه در حال تغییر دارند که در برابر انتظارات اجتماعی متناسب و سازگار می شود. آن ها بیشتر از گذشته درگیر پرورش و تربیت فرزندان و کمک به پیدا کردن راه حل برای مراقبت از کودکان در خانواده، شده و از آن لذت می برند.

    تغییر در سنت ها
    از نظر تاریخی، پدران همیشه نان آور و حلال مشکلات خانواده بودند. می توانند اسباب بازی های شکسته را تعمیر کنند، لامپ های برق را عوض کنند، حتی با گردن کلفت های محله مقابله کنند! به خوبی از نوزادان و فرزندانشان محافظت و حمایت می کنند و خودشان را از لحاظ مالی آماده می کنند.
    پدران امروزی نسبت به پدران و اجداد خود، در محیط فرهنگی بسیار متفاوتی قرار دارند. آن ها خیلی دیرتر بچه دار می شوند. هنجارهای جنسیتی سنتی، نسبت به زمانی که خودشان کوچک بودند کمتر شده و اغلب هم پدر و هم مادر باید بیرون از خانه کار کنند. بنابراین هر دو در مسئولیت های خانه سهیم می شوند و پدران بیشتر درگیر حضانت و تربیت فرزندان می شوند، هم به خاطر این که خودشان دوست دارند هم به خاطر ضرورت های جامعه امروزی.
    بیشتر پدران امروزی می توانند پوشک عوض کنند، لکه های کثیف را تمیز کنند، قبل از خواب برای فرزندشان داستان بخوانند و بچه هایشان را به زمین بازی یا پارک ببرند. در واقع در قرن 21، پدران نیز درست به اندازه مادران، در تربیت و پرورش کودکان نقش اساسی دارند.

    تغییر در آگاهی مراقبت از کودکان
    همان طور که می بینیم در دنیای امروزی، زنان از لحاظ کاری به سرعت در حال سبقت گرفتن از مردان هستند. بسیاری از والدین، به دلیل این که هر دو بیرون از خانه کار می کنند، برای تربیت و پرورش فرزندانشان نیاز به کمک دارند  و نمی توانند تمام وقت خود را صرف آن ها کنند. در گذشته وظیفه پیدا کردن یک پرستار کودک قابل اعتماد و سایر امور مربوط به آن، روی دوش مادر بود، اما حالا بسیاری از پدران خودشان ترجیح می دهند که  بیشتر درگیر این امور باشند.
    به علاوه پیدا کردن پرستار کودک مناسب، تصمیم بزرگی برای پدر و مادر محسوب می شود، (باید شخص مناسبی را انتخاب کنید، چون در واقع در بزرگ کردن فرزندتان سهم بزرگی را ایفا می کند). 
    پدران قرن 21، با درگیر شدن بیشتر در مراقبت از فرزندان در خانه و تمام مسائل مربوط به آن ها، درست شبیه مادران شده اند. با درک تغییر نقش پدری در جامعه ما، می فهمیم که بیشتر پدران ترجیح می دهند در تمام چرخه ی مراقبت از کودکان خود حضور داشته باشند.

    ایجاد یک مشارکت واقعی
    مجموعه انتظارات در مورد پدران در حال تغییر است، و توقع از پدران این است که بیشتر در تربیت و رشد فرزندانشان نقش داشته باشند. برای این که تعریف از "پدر" در عملکرد مراقبت از کودک، به عنوان یک شریک برابر باشد، باید از ابتدا شریکان و همراهان فعالی برای همسران خود باشند. این پیوند اولیه، یک رابطه مثبت را در سال های بعد تضمین کرده و کمک می کند تا خانواده یک بنیان قوی و برابر برای حضانت و تربیت فرزندان بسازد.
    شاید هنوز بسیاری از برداشت های منسوخ و قدیمی درباره عدم نقش پدران در تربیت فرزندان و مراقبت از آن ها وجود داشته باشد. اما برداشت های فرهنگی در حال تغییر هستند.
    پدران با تمایل قوی، انگیزه و حمایت، می توانند بیشتر در امور فرزندان خود درگیر باشند، از خریدن شیرخشک گرفته تا پیدا کردن یک پرستار کودک مناسب. موانع یک بخش طبیعی از هر تغییر مهمی در برداشت جامعه هستند، اما پدران نباید اجازه دهند که انتظارات منسوخ و قدیمی یا دیدگاه ها روی این که چقدر آن ها به خانواده خود اهمیت می دهند و مراقب آن ها هستند، تأثیر بگذارد. چون نقش یک پدر قرن 21، به عنوان یک شریک همسان در مراقبت از خانواه اش، برتر از نقش نان آور است.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی


    برچسب ها
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان