خانه
103K

ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)

  • ۰۹:۴۶   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

                                                                       

    دوستای خوبم 

    در این تاپیک راه و روش و فوت کوزه گری برای خوشمزه تر شدن غذاها رو قرار میدم

    همچنین روشهای رفع مشکلاتی که در زمان پخت غذا پیش میاد

    از دوستان هم تقاضا میکنم تجربیات خودشونو بگن  و با هم تبادل نظر داشته باشیم 

                               

  • leftPublish
  • ۱۸:۰۸   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

    رب انار + مرغ: 

    پس از اینکه تکه‌های مرغ را با آب و کمی نمک پختید، ۲ قاشق غذاخوری رب انار را با نصف لیوان پیاز سرخ‌شده و یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده کمی تفت بدهید و روی مرغ‌ها بریزید. سپس اجازه دهید تکه‌های مرغ طعم‌دار شده به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت بمانند تا آماده خوردن شوند.

  • ۱۸:۰۹   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

     کنجد + نودل: 

    نودل یکی از غذاهای مورد علاقه بسیاری از بچه‌های بدغذاست. شما می‌توانید به سادگی ارزش تغذیه‌ای آن را با افزودن کمی کنجد بوداده و پختن آن در آب مرغ یا آب گوشت بالا ببرید و با این کار طعم بهتری هم به آن بدهید.
    اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سس مایونز به مواد جوجه‌کباب می‌تواند هم طعم جوجه را دلپذیرتر کند و هم بافت آن را نرم‌تر، بنابراین اگر تصمیم به پخت این غذا دارید، کمی سس مایونز قبل از پخت تکه‌های گوشت به آن اضافه کنید .

  • ۱۸:۱۰   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

     گل محمدی + برنج: 

    برای طعم گرفتن برنج‌های بدون عطر می‌توانید هنگام خیس کردن آن‌ها چند گلبرگ گل محمدی را داخل آبشان بریزید تا عطر و طعم خوبی پیدا کنند. اگر برای ناهار می‌خواهید برنج سفید بپزید، برای یک‌بار هم که شده این توصیه را امتحان کنید.

  • ۱۸:۱۱   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

    روغن کنجد + سبزی‌های بخارپز:

    معمولاً بیشتر افراد طعم سبزی‌های بخارپز را دوست ندارند اما می‌توانید با افزودن کمی روغن کنجد و سرکه بالزامیک به سبزی‌های بخارپز، طعمی مطلوب به آن‌ها بدهید. البته کمی تفت دادن این سبزی‌ها طعم بهتری به آن‌ها می‌دهد.

  • ۱۸:۱۲   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

     آویشن + ذرت و نخودفرنگی:

     ذرت، نخودفرنگی، باقلا و لوبیا سبز را بلافاصله بعد از پخت از داخل ظرف خارج کنید تا پوست رویی آن‌ها جدا نشود و ظاهر زشتی پیدا نکنند. افزودن کمی کره، نمک و آویشن می‌تواند طعم این سبزی‌ها را بسیار مطلوب‌تر کند.

  • leftPublish
  • ۱۸:۳۷   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

    ترفند های خوشمزه شدن کباب

     
    درست کردن کباب کوبیده فوت و فن ساده ای دارد.  فوت و فن درست کردن یک کباب رستورانی ر

    ۱_ برای یک کباب کوبیده خوش طعم دو سوم گوشت دنده‌ی گوسفندی و یک سوم گوساله استفاده کنید.

    ۲_ به ازای یک کیلو گوشت سیصدگرم پیاز که حدودا سه تا پیاز متوسط می شود را ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید چون آب پیاز باعث شیرین شدن کباب می شود.

    ۳_ حسابی ورز بدهید و سه ساعت قبل از به سیخ کشیدن در یخچال بگذارید.

    ۴_ حتما حداقل سه بار گوشت باید چرخ شود.

    ۵_ اگر سیخ هایتان نو هستند یکبار خالی روی آتش بگذارید .

    ۶_ برای سیخ کشیدن کباب کنار دستتان کاسه‌ی آب بگذارید و سیخهایتان هم خیس و سرد باشد اینکار کمک می کند که کباب به سیخ بچسبد.

    ۷_ به گوشت فقط نمک و کمی فلفل که بوی زخم گوشت را بگیرد و کمی زعفران بزنید ، از ریختن پودر سوخاری ، آرد و زردچوبه جدأ خودداری کنید.

    ۸_ جوش شیرین هم نزنید چون باعث تلخی کباب می شود ، تخم مرغ هم نزنید چون باعث سوختن سریع روی کباب می شود.

    ۹_ به اندازه‌ی یک پرتقال گوشت بردارید و به سیخ بکشید ابتدا و انتهای سیخ را خوب بچسبانید.

  • ۱۲:۱۸   ۱۳۹۴/۹/۱۲
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست

    در اینجا پنج مهارتی که هر آشپز خانگی باید بداند را ذکر می‌کنیم. حتی اگر خیلی هم حرفه ای باشید ، باز هم بهتر است نگاهی به این مطلب بیاندازید.

    1. مهارت در کباب کردن

    کباب کردن باعث می‌شود هر چیزی لذیذتر شود. این تکنیک با کاراملی کردن شکر، چربی‌ها و پروتئین و تبخیر آب غذا، طعم غذا را بهبود می‌بخشد و غذا را به ماده‌ای کاملاً رضایت‌بخش تبدیل می‌کند. برای کباب کردن سبزیجات ابتدا 900 گرم از آن‌ها را با یک تا دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون مخلوط کرده، و نمک، فلفل و هر سبزی و ادویه‌ای که دلخواه شما است روی آن بپاشید.

    سبزیجات ترد مانند مارچوبه و لوبیا سبز 10 تا 20 دقیقه زمان برای کباب شدن می‌خواهند، ولی سبزیجاتی که ریشه‌های متراکم‌تری دارند 30 تا 40 دقیقه زمان می‌خواهند.
    برای کباب کردن گوشت نیاز به یک ترمومتر گوشت دارید. گذاشتن گوشت در دمای اتاق یک ساعت قبل از کباب کردن باعث می‌شود گوشت با یکنواختی بیشتری پخته و سریع‌تر برشته شود.

    کمی قبل از گذاشتن گوشت یا مرغ داخل فر به آن ادویه بزنید. زیرا نمک زدن زودهنگام سبب می‌شود آب‌گوشت به سطح آن آمده و مانع خوب برشته شدن گوشت می‌شود. برای تخمین و بررسی به‌موقع زمان پخت تنها از چارت‌های کباب کردن بر اساس وزن استفاده کنید. گوشت را 5 تا 10 درجه کمتر از دمای نهایی دلخواه خود خارج کنید.

    تکه‌های کبابی بزرگ حتی بیرون از فر نیز به پخت خود ادامه داده و در فاصله زمانی که قبل از برش بیرون فر می‌مانند دمای آن‌ها 5 تا 10 درجه بالاتر می‌رود.

    2. مهارت در روش برشته کردن مواد

    برشته کردن در ماهیتابه یک روش حرارتی خشک در آشپزی است که روی پروتئین پوسته‌ای می‌سازد که نه‌تنها طعم آن را لذیذتر می‌کند، بلکه بافت داخل آن را نیز حفظ می‌کند.

    در طی فرآیند برشته کردن، همه‌ی پروتئین‌های ماهیچه‌ای مانند مرغ، گوشت گاو یا گوشت‌های دریایی در یک ماهیتابه که از قبل کاملاً داغ شده است برشته می‌شوند. ابتدا با گرفتن رطوبت اضافی گوشت کار خود را آغاز کنید و یک‌لایه یکنواخت از روغن، نمک و سپس ادویه‌ی دلخواه خود را روی آن بمالید. ماهیتابه را زیاد شلوغ نکنید. یک ماهیتابه‌ی استیل ضدزنگ یا ماهیتابه‌ی چدنی مناسب انتخاب کنید که حداقل یک‌سوم بزرگ‌تر از اندازه‌ی موادی باشد که می‌خواهید داخل آن برشته‌کنید.

    برای 5 دقیقه ماهیتابه‌ی خود را از قبل گرم‌کنید و به آن روغن بیفزایید تا مانع سوختن غذای خود شوید. سپس کار برشته کردن را آغاز نمایید. گوشت شما پس از روغن وارد ماهیتابه می‌شود و باید آن را جابجا کنید تا مانع چسبیدنش شوید. برای گوشت‌های بزرگ‌تر مانند گوشت کبابی یا یک مرغ کامل، برشته کردن یک مرحله از فرآیندی دومرحله‌ای است.


    پخت با منتقل کردن ماده‌ی برشته‌شده به داخل فر ادامه می‌یابد. گوشت‌های کوچک‌تر مانند ماهی، صدف یا تکه‌های کوچک‌تر مرغ نرم‌تر و لطیف‌تر هستند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را مستقیم از ماهیتابه داخل بشقاب بگذارید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید. اجازه ندهید کار سخت شما هدر برود. بگذارید این محتویات حداقل پنج دقیقه قبل از قسمت کردن همان‌طور بمانند تا مانع خارج شدن آب خوش‌طعم آن‌ها تحت‌فشار حرارت زیاد شوید.

    3. تهیه یک املت عالی

    املت غذایی عالی برای هر وعده غذایی است، اما هرکسی که تلاش کرده است در پخت آن ماهر شود می‌داند گفتن آن راحت‌تر از انجام دادنش است. با ریختن کمی کره در یک ماهیتابه‌ی داغ نچسب کار خود را شروع کرده و سپس تخم‌مرغ‌های زده‌شده را به آن اضافه کنید. لبه‌های پخته‌شده املت را هرچند وقت یک‌بار از کناره ماهیتابه به داخل جمع کنید تا زمانی که دور تا دور املت شما سفت شود و املت به‌راحتی در ماهیتابه عقب و جلو برود.
    زمانی که زیر املت شما سفت شد اما روی آن هنوز کمی شل بود، مواد و ادویه‌هایی که می‌خواهید را اضافه کرده و به‌آرامی سمتی که نزدیک خودتان است را بلند کنید و آن را از وسط تا کنید، به‌گونه‌ای که شکل نیمه‌ی ماه شود. سپس دستگیره‌ی ماهیتابه را گرفته و آن را به سمت مخالف خودتان مایل کنید. به آن چند ضربه‌ی سخت بزنید تا بتوانید املت را برگردانید. سپس می‌توانید پخت املت را ادامه دهید تا داخل آن هم سفت شود، و یا اگر املت را کمی شل دوست دارید آن را از ماهیتابه خارج کرده و به بشقابتان منتقل کنید.

    4. تهیه یک سس ماهیتابه‌ای بدون عیب و نقص

    سس‌های ماهیتابه‌ای مانند سس گِرِیوی (سس تهیه‌شده از عصاره‌ی گوشت) هم در ماهیتابه درست‌شده و هم از باقی‌مانده‌ی مواد ماهیتابه تهیه می‌شوند. این‌ها گروه کاملی از سس‌ها هستند که از موادی ساخته می‌شوند که در فرهنگ فرانسوی به آن «فوند» (fond) یا «فونداسیون» (foundation) می‌گویند، یعنی تکه‌های برشته‌ای که پس از سرخ کردن یا پختن چیزی (معمولاً یک‌تکه مرغ یا استیک) در یک ماهیتابه‌ی استیل ضدزنگ و یا چدن باقی‌مانده‌اند. در اولین مرحله یک مایع خوش‌طعم را انتخاب کنید (مطمئن شوید که این مایع بر پایه‌ی آب است مانند آب‌گوشت، خامه، یا سرکه)، و آن را داخل ماهیتابه‌ای که هنوز از برشته کردن گوشت داغ است بریزید.

    با استفاده از یک قاشق چوبی درحالی‌که مایع گرم می‌شود ته ماهیتابه را تراشیده و تمیز کنید. تا زمانی که سس به غلظت دلخواه شما برسد به پخت آن ادامه دهید، ضمن اینکه به یاد داشته باشید هم‌زمان با سرد شدن، سس کمی غلیظ می‌شود.

    با اضافه کردن نمک، فلفل و آب‌اسیدی لیمو ( پس از برداشتن از روی حرارت) و یا دسته‌ای از سبزیجات خردشده، موسیر یا فلفل قرمز سس را لذیذتر کنید. با ریختن سس روی گوشت و یا همراه با برنج، سبزیجات یا هر چیزی که به نظر شما خوب است از آن لذت ببرید.



    5. مهارت در استفاده از چاقو

    کار با چاقو ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما همه‌ی کاری که باید انجام دهید به خاطر داشتن شکل‌هاست. همه‌ی سبزیجات را می‌توان با برش از یک‌شکل به شکل دیگر خرد کرد. خیار مثال خوبی است. با پوست کندن خیار کار را شروع کرده و سپس آن‌ را به‌صورت مورب تقریباً به‌اندازه طول چاقو ببرید. هر تکه را به شکل قطعاتی بزرگ و پهن از طول ببرید و سپس آن‌ها را به‌اندازه قطعاتی بلند و باریک ببرید.
    این قطعات‌ بلند و باریک را کنار هم گذاشته و بعد آن‌ها را 90 درجه بچرخانید تا در امتداد چپ و راست قرار بگیرند. سپس آن‌ها را به‌صورت مکعبی خردکنید. نوک چاقوی خود را روی تخته برش نگه‌دارید.

    در هنگام خرد کردن، تکه‌های خیار را با چاقو برخورد دهید و آن‌ها را به‌اندازه‌ای که می‌خواهید ببرید. این نوع خرد کردن، خرد کردن نگینی و یا در فرانسوی کلاسیک «برونواز» (brunoise) نامیده می‌شود. خیارها را برای تهیه سالاد خیار یا سالسا استفاده کرده و از آن‌ها لذت ببرید.

  • ۱۲:۳۸   ۱۳۹۴/۹/۱۲
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست

    سوپ و ۳ نکته مهم در پخت آن

    از غذاهای خوشمزه و لذیذ میتوان به سوپ اشاره نمود ولی گاهی اشتباهاتی در تهیه این غذای ساده رخ میدهد.برای اینکه سوپ خوبی تهیه نمایید نکات زیر را با دقت بخوانید …

    ۱ – جوشاندن تا پخت آرام

    هنگام پخت، هر ثانیه باید چند حباب در بالای سطح سوپ مشاهده کنید. در غیر این صورت، گوشت و سبزیجات خشک و نپخته می ماند.

    ۲ – استفاده نکردن از میزان کافی ادویه

    هیچ چیز به مانند اضافه کردن ادویه مهم نیست. پس در مراحل مختلف پخت، غذا را مزه کنید.

    ۳ – توجه نکردن به غلظت سوپ

    در صورتی که آب گوشت، مرغ یا سبزیجات در دسترس ندارید، از آب استفاده کنید. استفاده کردن از آب، از آب گوشت، مرغ یا سبزیجاتی که مرغوب نیست، خیلی بهتر است و طعم بهتری به سوپ می دهد. در صورت استفاده از آب، حتما به میزان کافی ادویه و نمک به آن اضافه کنید تا سوپ بی مزه نشود.

  • ۱۲:۳۹   ۱۳۹۴/۹/۱۲
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست

    ترفندي برای پختن بادمجان در روغن کم

    همانطور که می دانید بادمجان روغن زیادی مصرف می کند در این پست روشی برای پختن بادمجان در روغن کم را به شما کدبانوی عزیز بیان می کنیم .

    البته برای تهیه این غذای لذیذ، باید به نکته‌های ظریفی دقت کرد و ترفندهایی را برای هر چه خوشمزه‌تر شدن آن به کار برد و از افزودن موادی که طعم این غذا را خراب می‌کنند، دوری کرد. این نکته‌ها عبارتند از:

    ۱. در تهیه موساکا، چیدمان درست طبقات اهمیت زیادی دارد و روغن زیتون مرغوب و بادمجان تازه دو جزء اصلی این غذا محسوب می‌شوند. پس نباید جایگزین‌هایی را برای آنها در نظر گرفت.

    ۲. بادمجان ها را نباید سرخ کرد بلکه فقط باید آن را در روغن زیتون تفت داد زیرا مرحله پخت این غذا در فر کامل خواهد شد.

    ۳. دارچین یکی از ادویه‌های مهم در تهیه موساکاست بنابراین نباید آن را از قلم انداخت. به علاوه، برای هر چه خوشمزه‌تر شدن آن، رنده کردن کمی جوزهندی در مایه گوشت پیشنهاد می‌شود. به این ترتیب غذایتان طعم فوق‌العاده‌ای پیدا خواهد کرد.

    ۴. برای اینکه بادمجان ‌ها حداقل روغن را به خود بگیرند، قبل از مرحله تفت دادن، آنها را حلقه‌حلقه کنید و در آب یخی که کمی به آن نمک و سرکه زده‌اید، بیندازید و بعد از ۱۵ دقیقه آنها را خارج کنید.

    ۵. در دستور اصلی این غذا، پنیر پارمزان توصیه شده است که باید به خوبی در سس بشامل حل شود بنابراین افزودن پنیرپیتزا، غیرحرفه‌ای است.

    ۶. بادمجان ‌ها در این غذا حلقه‌حلقه و با پوست باید تفت داده شوند و استفاده از ورقه‌های پوست‌گرفته بادمجان سرخ‌شده در طبخ موساکا بسیار غیراصولی است.

    ۷. برخی افراد تصور می‌کنند افزودن فلفل‌دلمه‌ای به این غذا طعم بهتری به آن خواهد داد در حالی که بوی این سبزی، عطر ادویه‌های افزوده شده را می‌گیرد.

    ۸. بهتر است هنگامی که رب گوجه‌فرنگی می‌زنید، کمی هم گوجه‌فرنگی تازه در آن رنده کنید، این کار نیز در بهبود مزه غذا کمک‌کننده خواهد بود.

    ۹. در کنار این غذا، یک بشقاب سالاد کاهو با سرکه بالزامیک یا سالاد یونانی که همراه مناسبی با این غذا هستند، قرار دهید. به این ترتیب وعده‌ای مغذی و در عین حال خوشمزه را در کنار خانواده‌تان آماده خوردن خواهید داشت.

  • ۱۱:۵۸   ۱۳۹۴/۹/۱۴
    avatar
    ay.k
    کاربر جديد|27 |56 پست
    عالیه عزیزم. منون از مطالب پر کاربردت
  • leftPublish
  • ۱۱:۵۹   ۱۳۹۴/۹/۱۶
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست
    برای تهیه خورش‌ها به نکات ذیل توجه کامل داشته باشید:

    خورش باید با حرارت ملایم طبخ شود.
    خورش را نباید زیاد به‌هم زد زیرا بهم زدن خورش باعث له شدن مواد و از بین رفتن شکل آن می‌شود.

    انواع سبزی را باید بعد از پخته شدن گوشت داخل خورش ریخت.
    چاشنی خورش‌ها بستگی به ذائقه اشخاص دارد بدین جهت ممکن است برحسب ذائقه چاشنی آن را کم یا زیاد کرد.

    خورش باید کم آب و کلاً جا افتاده باشد.
    برای سرخ کردن پیاز باید دقت کامل کرد که پیاز زیاد سوخته نباشد یا سفید نماند بلکه رنگ آن کاملاً طلائی شود.

    نمک و ترشی و چاشنی خورش را باید در اواخر طبخ داخل خورش ریخت.
    گوشت کلیه خورش‌ها باید با حرارت ملایم در ظرف بسته پخته شود و بعد سبزیجات آن اضافه گردد.

    وقتی تمام مواد خورش پخته شد در آن را باز می‌گذاریم تا آب زیادی آن تبخیر شود.

    برای تهیه پیاز داغ :
    برای تهیه دو تا سه قاشق پیاز سرخ کرده که در تمام خورش‌ها مصرف می‌شود باید سه تا چهار عدد پیاز متوسط را خرد کرد و با سه تا چهار قاشق سوپخوری روغن در ظرفی ریخت و روی آتش گذاشت و گاهی آهسته به‌هم زد تا پیاز طلائی رنگ شود. و بلافاصله یک استکان آب ریخت که رنگ آن زیاد تیره نشود.
  • ۱۰:۵۹   ۱۳۹۴/۹/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست

    اگر می خواهید یک کدبانوی تمام عیار باشید لازم است این ترفندها را بدانید.

    _ برای این که قسمت های آخر شکلات صبحانه و کره بادام زمینی به هدر نرود، مقداری بستنی در این شیشه ها بریزید تا هم بستنی خوشمزه شود و هم از باقی مانده شکلات یا کره بادام زمینی کاملا استفاده شود.

    _ تخم مرغ را قبل از آب پز کردن محکم تکان دهید تا زرده و سفیده یک رنگ شود.

    _ برای جلوگیری از چسبیدن گوشت یا ماهی به ته ظرف، ابتدا ته ظرف یک لایه از برش های لیمو قرار دهید و سپس گوشت یا ماهی را روی آن بگذارید.

    _ پیازهای ریز را ابتدا در آب جوش قرار دهید تا به آسانی پوست شود.

    _ برای کند کردن روند فاسد شدن گوجه فرنگی، آن را از محل اتصال به ساقه به پایین قرار دهید؛ این امر مانع از ورود هوا می شود.

    _ برای از بین بردن طعم تلخ هر گیاهی، آن را به مدت یک ساعت در آب یخ قرار دهید.

    _ پاستا را هنگام گرم کردن مجدد به شکل دونات در بیاورید تا سریع تر گرم شود.

    _ ظرف بستنی را در پلاستیک فریزر بگذارید تا هنگام برداشتن بستنی نرم بماند.

    _ برای ثابت نگه داشتن تخته گوشت، زیر آن پارچه خیس قرار دهید.

  • ۱۴:۳۴   ۱۳۹۴/۹/۲۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست
    5 تکنیک‌ آشپزی که باید بدانید

    در اینجا پنج مهارتی که هر آشپز خانگی باید بداند را ذکر می‌کنیم. حتی اگر خیلی هم حرفه ای باشید ، باز هم بهتر است نگاهی به این مطلب بیاندازید.

    1. مهارت در کباب کردن

    کباب کردن باعث می‌شود هر چیزی لذیذتر شود. این تکنیک با کاراملی کردن شکر، چربی‌ها و پروتئین و تبخیر آب غذا، طعم غذا را بهبود می‌بخشد و غذا را به ماده‌ای کاملاً رضایت‌بخش تبدیل می‌کند. برای کباب کردن سبزیجات ابتدا 900 گرم از آن‌ها را با یک تا دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون مخلوط کرده، و نمک، فلفل و هر سبزی و ادویه‌ای که دلخواه شما است روی آن بپاشید.

    سبزیجات ترد مانند مارچوبه و لوبیا سبز 10 تا 20 دقیقه زمان برای کباب شدن می‌خواهند، ولی سبزیجاتی که ریشه‌های متراکم‌تری دارند 30 تا 40 دقیقه زمان می‌خواهند.
    برای کباب کردن گوشت نیاز به یک ترمومتر گوشت دارید. گذاشتن گوشت در دمای اتاق یک ساعت قبل از کباب کردن باعث می‌شود گوشت با یکنواختی بیشتری پخته و سریع‌تر برشته شود.

    کمی قبل از گذاشتن گوشت یا مرغ داخل فر به آن ادویه بزنید. زیرا نمک زدن زودهنگام سبب می‌شود آب‌گوشت به سطح آن آمده و مانع خوب برشته شدن گوشت می‌شود. برای تخمین و بررسی به‌موقع زمان پخت تنها از چارت‌های کباب کردن بر اساس وزن استفاده کنید. گوشت را 5 تا 10 درجه کمتر از دمای نهایی دلخواه خود خارج کنید.

    تکه‌های کبابی بزرگ حتی بیرون از فر نیز به پخت خود ادامه داده و در فاصله زمانی که قبل از برش بیرون فر می‌مانند دمای آن‌ها 5 تا 10 درجه بالاتر می‌رود.

    2. مهارت در روش برشته کردن مواد

    برشته کردن در ماهیتابه یک روش حرارتی خشک در آشپزی است که روی پروتئین پوسته‌ای می‌سازد که نه‌تنها طعم آن را لذیذتر می‌کند، بلکه بافت داخل آن را نیز حفظ می‌کند.

    در طی فرآیند برشته کردن، همه‌ی پروتئین‌های ماهیچه‌ای مانند مرغ، گوشت گاو یا گوشت‌های دریایی در یک ماهیتابه که از قبل کاملاً داغ شده است برشته می‌شوند. ابتدا با گرفتن رطوبت اضافی گوشت کار خود را آغاز کنید و یک‌لایه یکنواخت از روغن، نمک و سپس ادویه‌ی دلخواه خود را روی آن بمالید. ماهیتابه را زیاد شلوغ نکنید. یک ماهیتابه‌ی استیل ضدزنگ یا ماهیتابه‌ی چدنی مناسب انتخاب کنید که حداقل یک‌سوم بزرگ‌تر از اندازه‌ی موادی باشد که می‌خواهید داخل آن برشته‌کنید.

    برای 5 دقیقه ماهیتابه‌ی خود را از قبل گرم‌کنید و به آن روغن بیفزایید تا مانع سوختن غذای خود شوید. سپس کار برشته کردن را آغاز نمایید. گوشت شما پس از روغن وارد ماهیتابه می‌شود و باید آن را جابجا کنید تا مانع چسبیدنش شوید. برای گوشت‌های بزرگ‌تر مانند گوشت کبابی یا یک مرغ کامل، برشته کردن یک مرحله از فرآیندی دومرحله‌ای است.

    پخت با منتقل کردن ماده‌ی برشته‌شده به داخل فر ادامه می‌یابد. گوشت‌های کوچک‌تر مانند ماهی، صدف یا تکه‌های کوچک‌تر مرغ نرم‌تر و لطیف‌تر هستند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را مستقیم از ماهیتابه داخل بشقاب بگذارید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید. اجازه ندهید کار سخت شما هدر برود. بگذارید این محتویات حداقل پنج دقیقه قبل از قسمت کردن همان‌طور بمانند تا مانع خارج شدن آب خوش‌طعم آن‌ها تحت‌فشار حرارت زیاد شوید.

    3. تهیه یک املت عالی

    املت غذایی عالی برای هر وعده غذایی است، اما هرکسی که تلاش کرده است در پخت آن ماهر شود می‌داند گفتن آن راحت‌تر از انجام دادنش است. با ریختن کمی کره در یک ماهیتابه‌ی داغ نچسب کار خود را شروع کرده و سپس تخم‌مرغ‌های زده‌شده را به آن اضافه کنید. لبه‌های پخته‌شده املت را هرچند وقت یک‌بار از کناره ماهیتابه به داخل جمع کنید تا زمانی که دور تا دور املت شما سفت شود و املت به‌راحتی در ماهیتابه عقب و جلو برود.
    زمانی که زیر املت شما سفت شد اما روی آن هنوز کمی شل بود، مواد و ادویه‌هایی که می‌خواهید را اضافه کرده و به‌آرامی سمتی که نزدیک خودتان است را بلند کنید و آن را از وسط تا کنید، به‌گونه‌ای که شکل نیمه‌ی ماه شود. سپس دستگیره‌ی ماهیتابه را گرفته و آن را به سمت مخالف خودتان مایل کنید. به آن چند ضربه‌ی سخت بزنید تا بتوانید املت را برگردانید. سپس می‌توانید پخت املت را ادامه دهید تا داخل آن هم سفت شود، و یا اگر املت را کمی شل دوست دارید آن را از ماهیتابه خارج کرده و به بشقابتان منتقل کنید.

    4. تهیه یک سس ماهیتابه‌ای بدون عیب و نقص

    سس‌های ماهیتابه‌ای مانند سس گِرِیوی (سس تهیه‌شده از عصاره‌ی گوشت) هم در ماهیتابه درست‌شده و هم از باقی‌مانده‌ی مواد ماهیتابه تهیه می‌شوند. این‌ها گروه کاملی از سس‌ها هستند که از موادی ساخته می‌شوند که در فرهنگ فرانسوی به آن «فوند» (fond) یا «فونداسیون» (foundation) می‌گویند، یعنی تکه‌های برشته‌ای که پس از سرخ کردن یا پختن چیزی (معمولاً یک‌تکه مرغ یا استیک) در یک ماهیتابه‌ی استیل ضدزنگ و یا چدن باقی‌مانده‌اند. در اولین مرحله یک مایع خوش‌طعم را انتخاب کنید (مطمئن شوید که این مایع بر پایه‌ی آب است مانند آب‌گوشت، خامه، یا سرکه)، و آن را داخل ماهیتابه‌ای که هنوز از برشته کردن گوشت داغ است بریزید.

    با استفاده از یک قاشق چوبی درحالی‌که مایع گرم می‌شود ته ماهیتابه را تراشیده و تمیز کنید. تا زمانی که سس به غلظت دلخواه شما برسد به پخت آن ادامه دهید، ضمن اینکه به یاد داشته باشید هم‌زمان با سرد شدن، سس کمی غلیظ می‌شود.

    با اضافه کردن نمک، فلفل و آب‌اسیدی لیمو ( پس از برداشتن از روی حرارت) و یا دسته‌ای از سبزیجات خردشده، موسیر یا فلفل قرمز سس را لذیذتر کنید. با ریختن سس روی گوشت و یا همراه با برنج، سبزیجات یا هر چیزی که به نظر شما خوب است از آن لذت ببرید.



    5. مهارت در استفاده از چاقو

    کار با چاقو ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما همه‌ی کاری که باید انجام دهید به خاطر داشتن شکل‌هاست. همه‌ی سبزیجات را می‌توان با برش از یک‌شکل به شکل دیگر خرد کرد. خیار مثال خوبی است. با پوست کندن خیار کار را شروع کرده و سپس آن‌ را به‌صورت مورب تقریباً به‌اندازه طول چاقو ببرید. هر تکه را به شکل قطعاتی بزرگ و پهن از طول ببرید و سپس آن‌ها را به‌اندازه قطعاتی بلند و باریک ببرید.
    این قطعات‌ بلند و باریک را کنار هم گذاشته و بعد آن‌ها را 90 درجه بچرخانید تا در امتداد چپ و راست قرار بگیرند. سپس آن‌ها را به‌صورت مکعبی خردکنید. نوک چاقوی خود را روی تخته برش نگه‌دارید.

    در هنگام خرد کردن، تکه‌های خیار را با چاقو برخورد دهید و آن‌ها را به‌اندازه‌ای که می‌خواهید ببرید. این نوع خرد کردن، خرد کردن نگینی و یا در فرانسوی کلاسیک «برونواز» (brunoise) نامیده می‌شود. خیارها را برای تهیه سالاد خیار یا سالسا استفاده کرده و از آن‌ها لذت ببرید.
  • ۱۴:۳۸   ۱۳۹۴/۹/۲۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست

    نکات ریز برای تهیه پاپ کورن های طعم دار

    فکر کنم طرز تهیه پاپ کورن ساده رو همه بلدن… فقط کافیه مقداری روغن و نمک تو یه قابلمه در دار بریزید و وقتی داغ شد ذرت رو بهش اضافه کنید و هر از گاهی قابلمه رو تکون بدید تا شروع به پف کردن کنه… همین… ولی شاید خیلی از افراد طرز تهیه پاپ کورن های طعم دار رو بلد نباشن… در ادامه طرز تهیه پاپ کورن های طعم دار رو هم آموزش میدیم…

    پاپ کورن کره ای:

    برای تهیه این پاپ کورن باید به جای روغن توی تابه کره بریزید و وقتی پاپ کورن آماده شد اون رو داخل ظرف دردار قرار بدید.بعد مقداری کره رو روی پاپ کورن داغ رنده کنید و ترجیحا چند دقیقه داخل فر گرم قرار بدید.

    پاپ کورن لیمویی:

    بعد از آماده شدن پاپ کورن آن را از روی حرارت بردارید و مقداری آبلیمو را با مقداری کره و نمک با هم مخلوط کرده و روی پاپ کورن ها بریزید و چند دقیقه داخل فر گرم قرار بدید.

    پاپ کورن پنیری:

    برای تهیه این پاپ کورن شما باید مقداری پنیر پارمزان رو ریزه ریز رنده کنید و وقتی پاپ کورنتون آماده شد اون رو داخل یه ظرف در دار بریزید و پنیر رو به همراه مقداری پودر سیر و موسیر بهش اضافه کنید و چند دقیقه بذاریدش داخل فر داغ!همین!

    پاپ کورن سرکه ای:

    بعد از آماده شدن پاپ کورن آن را از روی حرارت بردارید و مقداری سرکه را با مقداری کره و نمک با هم مخلوط کرده و روی پاپ کورن ها بریزید و چند دقیقه داخل فر گرم قرار بدید.

    پاپ کورن گوجه ای:

    برای تهیه این پاپ کورن یا میتونید مقداری گوجه خشک شده از عطاری بخرید یا خودتون کمی گوجه رو داخل فر خشک کنید یا میتونید مقداری سس گوجه رو اونقدر داخل فر حرارت بدید تا خشک و پودری بشه(توی هوای آزاد هم با درپوش میشه خشکش کرد)بعد از آماده شدن پاپ کورن اون رو داخل کیسه کاغذی(همون که قنادی ها توش شکلات میریزن)بریزید و پودر رو بهش اضافه کنید و خوب هم بزنید.

    پاپ کورن شکلاتی:

    مقداری پودر کاکائو و شکر رو مخلوط کنید بعد از آماده شدن پاپ کورن اون رو داخل کیسه کاغذی بریزید و پودر رو بهش اضافه کنید و خوب هم بزنید.

    نکات مهم تهیه پاپ کورن:

    1- برای تهیه پاپ کورن حتما باید از ذرت مرغوب استفاده کنید وگرنه پف نمیکنه.

    2- ذرتتون نباید نمدار باشه ، بهتره ذرت رو در جای خشک نگهدارید.

    3- همینطور ذرت نباید خیلی کهنه باشه.

    4- اصلا ذرت های بسته بندی رو پیشنهاد نمیکنم و به نظرم بهتره از عطاریهای آشنا ذرت رو بخرید.

    5- حرارت نباید خیلی کم باشه چون باعث عرق کردن داخل قابلمه میشه و پاپ کورن ها خوب پف نمکنه و خیس میشه.

    6- میتونید در قابلمه رو نیم باز بذارید تا رطوبت داخل قابلمه بیاد بیرون ولی من این کار رو نمیکنم.

  • ۱۴:۴۷   ۱۳۹۴/۹/۲۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست

    جوجه کباب و نکاتی درباره آن

    از غذاهای بین المللی میتوان به جوجه کباب اشاره نمود که بعضی افراد خیال میکنند این غذا تنها ایرانی میباشد.در هر کشوری،مردم با گذاشتن مرغ در مایه ای مخصوص و کباب کردن تکه های آن بر روی آتش،جوجه کباب مخصوص خود را تهیه مینمایند …

    ولی نکته اینجاست که چه مایه‌ای. مثلاً هندی‌ها به تکه‌های مرغشان ادویه تندوری می‌زنند و آن‌ها را در تنور کباب می‌کنند به طوری که پس از پخت، جوجه‌کبابشان رنگی کاملاً قرمز پیدا می‌کند .

    مردم مدیترانه مایه جوجه‌کباب را با زیتون چرخ شده و فلفل دلمه‌ای کبابی و له شده تهیه می‌کنند.

    ژاپنی‌ها از سس تریاکی و آمریکایی‌ها از سس مخصوص باربیکیو استفاده و پس از گذاشتن چند ساعته تکه‌های مرغ در این مایه، آن‌ها را کباب می‌کنند.

    برای تهیه جوجه‌کباب ایرانی، تکه‌های مرغ حتماً در زعفران خوابانده می‌شوند. البته طرز تهیه این غذا بسیار سلیقه‌ای است.

    اما در مرحله آماده‌سازی و پخت بهتر است به چند نکته دقت داشته باشید:

    ۱٫ تجربه نشان داده است که افزودن مواد غذایی مانند روغن زیتون، خامه، ماست موسیر یا حتی سس مایونز (هر یک به تنهایی) در مایه جوجه‌کباب، طعمی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند.

    ۲٫ بسیاری از افراد برای طعم دادن به تکه‌های مرغ، پیاز و فلفل دلمه‌ای را خرد می‌کنند و تکه‌های گوشت را در آن‌ها می‌خوابانند در حالی که بهتر است آن‌ها را رنده کنید تا مزه واقعی‌شان به خورد گوشت رود.

    ۳٫ هرگز ادویه‌ای مثل زعفران را حذف نکنید زیرا زدن زعفران به جوجه‌کباب ایرانی یکی از موارد اصلی محسوب می‌شود.

    ۴٫ هرگز ادویه‌هایی مانند دارچین، کاری، سماق و حتی پودر لیمو به مایه جوجه‌کباب اضافه نکنید زیرا یا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد یا باعث تلخی غذا خواهد شد.

    ۵٫ یادتان باشد که بهترین کنار غذاهای جوجه‌کباب، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل سبز کباب شده است پس آن‌ها را از قلم نیندازید.

    هرگز ادویه‌هایی مانند دارچین، کاری، سماق و حتی پودر لیمو به مایه جوجه‌کباب اضافه نکنید زیرا یا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد یا باعث تلخی غذا خواهد شد.

    ۶٫ فراموش نکنید که جوجه‌کباب خوشمزه، جوجه‌کباب آبدار است نه خشک، بنابراین بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با روغن آن، گوشت زیر پوست بپزد و اگر سوخت، پوست که چندان خوردنش توصیه نمی‌شود، بسوزد. در مرحله خوردن نیز پوست را جدا و گوشت کباب شده را میل کنید.

    ۷٫ برای تهیه جوجه‌کباب، فقط از سینه مرغ استفاده نکنید بلکه مخلوط تمام قسمت‌ها می‌تواند طعم بهتری به این غذا بدهد. مخلوط ران و سینه انتخاب بهتری خواهد بود.

  • ۱۴:۴۷   ۱۳۹۴/۹/۲۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست

  • ۱۴:۴۸   ۱۳۹۴/۹/۲۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48338 |46689 پست
    چگونه کلم را برای درست کردن سالاد ، ترد کنیم ؟

    اگر می خواهید از کلم قرمز برای سالاد استفاده کنید و کلم ها سفت است، برای ترد شدن آن می توانید از روش های زیر استفاده کنید :

    1 مقداری آب داخل ظرف بریزید و روی اجاق بگذارید. دو قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. کلم ها را خرد کنید و داخل آب جوش و سرکه بریزید. بعد از چند جوش، آن ها را داخل آبکش بریزید و کنار بگذارید تا خنک شود.

    2 کلم ها را خرد کنید و در ظرف فلزی بریزید و آن را برای چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا ترد شود.
  • ۱۲:۱۳   ۱۳۹۴/۱۰/۵
    avatar
    مامان نگار و نازی
    کاربر فعال|598 |487 پست
  • ۱۲:۳۳   ۱۳۹۴/۱۰/۵
    avatar
    elham khajoi
    دو ستاره ⋆⋆|3355 |2818 پست
    زیباکده
    mona mona : 

    اگر می خواهید یک کدبانوی تمام عیار باشید لازم است این ترفندها را بدانید.

    _ برای این که قسمت های آخر شکلات صبحانه و کره بادام زمینی به هدر نرود، مقداری بستنی در این شیشه ها بریزید تا هم بستنی خوشمزه شود و هم از باقی مانده شکلات یا کره بادام زمینی کاملا استفاده شود.

    _ تخم مرغ را قبل از آب پز کردن محکم تکان دهید تا زرده و سفیده یک رنگ شود.

    _ برای جلوگیری از چسبیدن گوشت یا ماهی به ته ظرف، ابتدا ته ظرف یک لایه از برش های لیمو قرار دهید و سپس گوشت یا ماهی را روی آن بگذارید.

    _ پیازهای ریز را ابتدا در آب جوش قرار دهید تا به آسانی پوست شود.

    _ برای کند کردن روند فاسد شدن گوجه فرنگی، آن را از محل اتصال به ساقه به پایین قرار دهید؛ این امر مانع از ورود هوا می شود.

    _ برای از بین بردن طعم تلخ هر گیاهی، آن را به مدت یک ساعت در آب یخ قرار دهید.

    _ پاستا را هنگام گرم کردن مجدد به شکل دونات در بیاورید تا سریع تر گرم شود.

    _ ظرف بستنی را در پلاستیک فریزر بگذارید تا هنگام برداشتن بستنی نرم بماند.

    _ برای ثابت نگه داشتن تخته گوشت، زیر آن پارچه خیس قرار دهید.

    زیباکده

    خیلی خوب بود واقعا چندتا چیز مفید یاد گرفتم از جمله اون بستنیه 8

  • ۱۴:۵۳   ۱۳۹۴/۱۰/۷
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28102 |24368 پست

    نکته های عمومی در پخت بوقلمون:

    همیشه دل و جگر بوقلمون را قبل از چاشنی زدن و کباب کردن خارج کنید.

    بوقلمون را تازه از بازار بگیرید و بپزید اگر بوقلمون یخ زده از بازار تهیه کردید باید آنرا دو روز در یخچال بگذارید تا کاملا یخ آن باز شود هیچگاه بوقلمون یخ زده را در دمای اتاق قرار ندهید.

    بوقلمون را یک ساعت قبل از پخت از یخچال خارج نمایید.

    قبل از کبابی کردن بوقلمون با دست و دلبازی به آن کره بمالید تا هم خوشرنگ تر شود و هم طعم خوبی داشته باشد.

    فقط قبل از کبابی کردن آنرا چرب کنید. اگر بعدا به آن کره اضافه کنید آن حالت ترد را نخواهد داشت.

    در قابمله یا تابه ای که در آن بوقلمون را قرار می دهید آب مرغ بریزید. در صورتی که آب مرغ در اختیار ندارید می توانید آب لیمو یا آبغوره اضافه کنید البته مراقب باشید بوقلمون شما مزه ترشی نگیرد.

    در یک ساعت اول پخت سینه بوقلمون رو به پایین باشد.

    اگر از یک دماسنج مخصوص گوشت استفاده کنید بهتر است. در این صورت دمای تمام قسمت ها گوشت باید به 165 درجه فارنهایت معادل 75 درجه سانتیگراد باشد.

    آب گوشت را نگه دارید تا آنرا داخل شکم بوقلمون بریزید.

    اجازه دهید بوقلمون بعد از پخت 30 دقیقه ای استراحت کند. اینکار باعث می شود آب گوشت شما در تمام قسمت های بوقلمون کامل تقسیم شوند.

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان