خانه
52.9K

...........چند ریزه کاری مهم در اشپزی

  • ۲۰:۳۹   ۱۳۹۳/۵/۳۰
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست



    آشپزی خوب و موفق ریزه کاری های زیادی دارد. در این مطلب به بعضی از نکات مهم آشپزی اشاره می شود:








    . اگر مرغ، گوشت و ماهی را که در حال سرخ شدن است قبل از پایان زمان سرخ شدن برگردانید، این امر باعث از هم پاشیدن گوشت می شود و آن قسمت گوشت ترد نخواهد شد.


    2. برای این که سبزیجات یا گوشت به خوبی سرخ شود، از قابلمه یا ماهیتابه با اندازه مناسب استفاده کنید.


    3. اگر ماده غذایی مانند گوشت که باید روی شعله آرام پخته شود با حرارت بالا بپزد، سفت و خشک خواهد شد.


    4. برای حفظ تردی سالاد و سبزیجات مانند کاهو آن را کاملا خشک کنید، سپس روغن یا سس را به آن اضافه کنید.


    5. آشپزهای ماهر، در زمینه نحوه افزودن نمک به مواد غذایی دقت زیادی می کنند. به عنوان مثال، خواباندن گوشت مرغ در نمک و آب مرکبات باعث می شود گوشت مقدار کمی از مواد را به خود جذب کند و با دور ریختن آب، تمامی نمک و ادویه نیز دور ریخته می شود و مرغ بی مزه می شود. بنابراین کمی نمک به مواد اضافه کنید و بقیه را پس از درآوردن آن از داخل مواد اضافه کنید. اگر هم از خرده نان استفاده می کنید، ابتدا روی مرغ نمک بریزید، سپس در خرده نان بغلتانید.


    6. برای این که سفیده تخم مرغ خوب پف کند، آن را کاملا از زرده جدا کنید، بگذارید برای مدتی در دمای اتاق بماند. سپس با همزن بزنید.


    7. برای افزودن کشمش، گیلاس، آلبالو و … به کیک، آن را در کمی آرد که برای تهیه کیک اندازه گیری کرده اید، بغلتانید، سپس به مواد اضافه کنید تا ته نشین نشود.


    8. برای کاهش میزان اسیدیته در سس های حاوی گوجه فرنگی کمی شکر به آن اضافه کنید تا طعم آن خنثی شود.

     



  • leftPublish
  • ۱۲:۴۹   ۱۳۹۳/۶/۹
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48380 |46689 پست

  • ۲۰:۴۵   ۱۳۹۳/۶/۱۱
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست



    برای جلوگیری از سیاه شدن و تیره شدن رنگ قارچ هنگام سرخ کردن، بهتر است چند قطره لیمو ترش به قارچ خود اضافه کنید. با این کار قارچ ها سفید باقی می مانند.

    برای نگهداری و فریز کردن نخود فرنگی بهترین روش این است که نخود فرنگی را به مدت یک دقیقه درون ظرفی پر از آب جوش بریزید و پس از یک دقیقه آن را خارج کرده و پس از خنک کردن، بسته بندی کنید.




    بعد از خرد کردن یا چرخ کردن گوشت قرمز یا پاک کردن مرغ یا ماهی بهترین کار برای از بین بردن بوی دست ها استفاده از یک برش لیموترش است. لیمو ترش را برش دهید و آن را کف دست ها بمالید.




    برای تازه نگه داشتن کیک خامه ای که نیمی از آن مصرف شده بهترین کار این است که کیک خامه ای را درون جعبه قرار داده و جعبه را درون یک کیسه پلاستیکی بزرگ درون یخچال قرار دهید.




    بسیاری از ما برای گرم کردن آب، بخور یا پختن تخم مرغ از کاسه رویی استفاده می کنیم. این کاسه های پر از آب وقتی روی حرارت قرار می گیرند سطح درونی شان تیره و بد شکل می شود برای پیشگیری از این تیرگی کافی است نیمی از یک لیمو ترش را درون آب آن بریزید.




    اگر برای تان مهم است که سیب زمینی شما هنگام آب پز شدن ترک برندارد بهتر است پیش از انداختن آن درون آب کمی کره یا روغن روی پوست آن بزنید.




    اگر برای جوش آمدن آبی که برای طبخ غذا نیاز دارید عجله دارید می توانید کمی نمک به آن اضافه کنید. فقط دقت داشته باشید که هنگام افزودن نمک به غذا آن را شور نکنید.




    اگر رب گوجه فرنگی را خودتان در خانه تهیه می کنید پس از تهیه و ریختن آن درون ظروف شیشه ای روی رب را با روغن بپوشانید تا کپک نزند.


     



     

    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۱/۶/۱۳۹۳   ۲۰:۵۲
  • ۲۰:۴۷   ۱۳۹۳/۶/۱۱
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

     

    فوت و فن پخت آش و آش رشته خوشمزه و جا افتاده


    فوت و فن پخت آش و آش رشته خوشمزه و جا افتاده


     





    درست‌کردن یک آش خوشمزه، کاری هنرمندانه است. همه خانم‌ها آش درست می‌کنند، ولی بعضی از این آش‌ها حسابی جاافتاده و خوش عطر و بوست که نشان‌دهنده هنر خانم خانه‌دار است.




    بع از این‌که حبوبات را خیس کردید، چند دفعه آب آنها را عوض کنید. یادتان باشد حبوبات باید با آب سرد خیس ​شود.


    برای این‌که نفخ آش اذیت‌تان نکند، می‌توانید حبوبات را دو بار بجوشانید و هر دفعه هم آب آن را عوض کنید و دوباره آب‌جوش بریزید. (زیرا ریختن آب سرد باعث دیرپز شدن حبوبات می‌شود)​ بعد از این‌که حبوبات مدتی جوشید، آب آن را دور بریزید تا نفخ حبوبات گرفته شود.


    هرگز به آش بخصوص آش رشته نمک نزنید زیرا هم رشته و هم کشک نمک دارد و با این کار ممکن است آش شور شود. در مرحله آخر پخت، آش را بچشید و اگر نمک آن کم بود مقداری نمک به آن اضافه کنید.



    کشک را در آخرین مراحل پخت داخل آش بریزید و مقداری از آن را هم برای تزئین روی آش نگهدارید.


    اگر آش را با آب گوشت یا آب مرغ تهیه کنید، بسیار خوشمزه‌تر می‌شود.



    یک آش خوشمزه باید خوب جابیفتد؛ پس آش را روی شعله ملایم بپزید و دائم آن را هم بزنید.


     



     


    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۹۳   ۱۹:۰۰
  • ۲۰:۴۹   ۱۳۹۳/۶/۱۱
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست


    بهترین وقت برای افزودن ماست به آش و غذا



     



    بهترین وقت برای افزودن ماست به آش و غذا


     





    گرچه در تاریخ هند و ایران باستان، به ماست در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اشاره شده است اما اولین ماست‌ احتمالا به‏طور تصادفی تهیه شد؛ یعنی زمانی که شیر را برای حمل و نقل داخل کیسه‌هایی از پوست بز می‌ریختند. باکتری موجود در پوست بز، شیر را تخمیر می‌کرد و ماست به دست می‌آمد...


     


    یک زیست‏شناس روسی که عقیده داشت «لاکتوباسیلوس» برای سلامت بدن بسیار مفید است، سعی کرد مصرف ماست را در سرتاسر اروپا رواج دهد. اولین کارخانه صنعتی تولید ماست در شهر بارسلونای اسپانیا افتتاح شد و مصرف ماست روزبه‏روز افزایش یافت. امروزه علاوه بر اینکه انواع مختلفی از ماست در بازار موجود است، در تهیه برخی از غذاهای سنتی ایرانی مانند آش ماست و ته‌چین نیز از آن استفاده می‏شود.


     


    ماست منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین، اسیدپانتوتنیک و روی است. نکته‏ای که باید هنگام طبخ غذاهایی که در آنها از ماست استفاده می‌شود، به آن توجه داشت مدت زمان پخت غذا و افزودن ماست در آخرین مرحله طبخ است. البته گاهی در تهیه برخی از غذاها از همان ابتدا ماست را اضافه می‏کنند در این صورت اگر حرارت شدید و مدت زمان طبخ طولانی باشد، ارزش غذایی این ماده غذایی به خصوص ویتامین B۲ کاهش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت؛ علاوه بر تخریب ویتامین ها لاکتوباسیل هایی که در ترکیب ماست وجود دارد و به عنوان پربیوتیک در عملکرد بهتر دستگاه گوارش موثر است در اثر حرارت زیاد از بین خواهد رفت.


     


    مقدار رطوبت (آب موجود در غذا) و مدت زمان حرارت دیدن، رابطه مستقیمی با تخریب موادمغذی دارند. برخی خانم‌ها غذا را روی حرارت کم اما به مدت طولانی (به‌اصطلاح برای جاافتادن) می‌گذارند، ولی این کار برخلاف آنچه تصور می‌شود، درست نیست چون اگر غذایی برای مدت طولانی با حرارت ملایم طبخ شود، موادمغذی آن بیشتر از بین خواهد رفت.


     


    اما در تهیه غذاهایی مانند آش ماست که مقدار زیادی آب دارد، حرارت یکنواخت در میان محتویات آش پراکنده می‏شود و در نتیجه حرارت خشکی وجود نخواهد داشت که باعث تغییر شدیدی در بافت موادغذایی شود. در واقع، حرارت خشک، به مقدار بیشتری باعث تخریب ارزش غذایی خوراکی‌ها می‏شود.


     


    پس اگر تمایل دارید از ماست در تهیه غذا استفاده کنید و گوشت یا حبوبات هم جزو مواد اولیه غذایتان هستند، با توجه به اینکه به مدت زمان بیشتری برای طبخ نیاز دارند، بهتر است ابتدا آنها را بپزید و سپس ماست را در آخرین مرحله اضافه کنید تا ارزش غذایی آن حفظ شود. اگر هم از افرادی هستید که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارید، از ماست‌ ترش در تهیه آش استفاده کنید.




    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۱/۶/۱۳۹۳   ۲۰:۵۳
  • ۱۸:۵۵   ۱۳۹۳/۶/۱۲
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست


    نکات اساسی طرز تهیه کیک



     



    نکات اساسی طرز تهیه کیک


     





    کیک پختن از آن کارهایی است که به قول معروف لم دارد؛ باید بارها آن را درست کرده باشید تا بتوانید یک کیک بی عیب درست کنید. معمولا لم یاد دادنی نیست و با تجربه به دست می آید اما این ۶ تکنیک به عقیده بسیاری از آشپزهای حرفه ای، لم اصلی کیک پختن است؛ اگر آن ها را بدانید هیچ وقت کیک تان خراب نخواهد شد.


    ۱- از مصرف تخم مرغ سرد اجتناب کنید

    معلوم است که می دانید باید قبل از پختن کیک کره را بیرون بگذارید تا به دمای اتاق برسد اما خیلی ها با تخم مرغ این کار را نمی کنند. درصورتی که اگر تخم مرغ سرد را در مایه کیک استفاده کنید، موادتان به خوبی با هم مخلوط نخواهند شد. اگر وقت کافی برای گرم کردن مواد ندارید، کره را به تکه های کوچک تقسیم کنید و برای ۵ ثانیه، فراموش نکنید، فقط ۵ ثانیه در مایکروویو بگذارید. برای گرم کردن تخم مرغ ها هم می توانید آنها را در یک ظرف پر از آب گرم برای چند دقیقه غوطه ور کنید.


    ۲- آرد را به درستی اندازه کنید

    آرد را با قاشق در پیمانه اندازه گیری کنید و روی آن را حتما با چاقو صاف کنید. هیچ وقت آرد را با پیمانه از بسته آن برندارید چون آرد فشرده شده و بیشتر از چیزی که برای درست کردن کیک از روی دستورتان نیاز دارید آرد در پیمانه جمع می شود.


     

    ۳- برای چرب کردن کف قالب از برس مخصوص استفاده کنید

    اگر کره را در قالب بیندازید و درست همه جای آن را چرب نکنید، کیک در بعضی جاها به قالب می چسبد. کره باید کاملا همگن در ته قالب پخش شود. کره کاملا نرم شده را با قاشق بردارید، برس را روی آن بکشید و با دقت با برس همه جای قالب را چرب کنید. اگر برس در دسترس ندارید، می توانید از یک تکه پنبه برای چرب کردن قالب استفاده کنید.


     




    ۴- تا جایی که می توانید قالب را نزدیک به مرکز گرما در فر قرار دهید

    می دانید که باید حتما فر را از قبل گرم کرده باشید اما قالب را در فر گذاشتن تکنیک های دیگری هم دارد. پنجره وسط همیشه بهترین مکان است. سعی کنید، قالب در مرکز گرمای فر قرار بگیرد. علاوه بر این دقت داشته باشید قالب به هیچ وجه به دیواره های فر نچسبد چون حرارت در بخشی از قالب بالا تر می رود. اگر می خواهید چند قالب را با هم در فر بگذارید، آن ها را تا جایی که می توانید در فر پخش کنید.


    ۵- قالب را هنگام پخت بچرخانید

    چرخاندن قالب در فر پخت یکنواخت کیک را تضمین می کند. باید صبر کنید حدود دو سوم از زمان پخت کیک بگذرد تا کیک کاملا خودش را بگیرد، بعد قالب را بچرخانید و اگر لازم است آن را در فر جابه جا کنید و اجازه دهید یک سوم زمان باقیمانده با زاویه دیگری بپزد.


    ۶- برای مالیدن خامه کیک را وارونه کنید

    پشت کیک معمولا صاف تر است. می توانید برای درست کردن کیک های لایه ای کیک را برگردانید و پشت آن را خامه بمالید. اگر روی کیک شما به اندازه کافی صاف نیست، می توانید کمی از آن را با چاقو ببرید تا صاف شود.


     
     

    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۹۳   ۱۹:۰۰
  • leftPublish
  • ۱۸:۵۸   ۱۳۹۳/۶/۱۲
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست


    نکاتی درباره نگهداری ترشیها



     



    نکاتی درباره نگهداری ترشیها


     





    ظرفی را که در آن ترشی می اندازید باید از شیشه ضخیم باشد و در ظرف هم محکم بسته شود.شیشه ها را لب به لب پر نکنید، سر ظرف حدود دو سانتیمتر خالی باشد. قبل از بستن در ظرف اطراف لبه آن را به دقت تمیز کنید. شیشه باید به دقت شسته و خشک شود.

    بعد از اتمام کار در ظرف را محکم ببندید و بعد شیشه ها را در جای خنک، خشک و تاریک «ترجیحاً یخچال» نگهداری کنید.سیر به ترشی عطر و طعم خاصی می دهد ولی کسانی که سیر دوست ندارند یا از بوی آن وحشت دارند می توانند ترشی ها را با پودر سیر درست کنند یا اینکه اصلاً سیر به کار نبرن


    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۹۳   ۱۹:۰۰
  • ۱۹:۱۵   ۱۳۹۳/۶/۱۳
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

  • ۰۰:۰۰   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    سادات
    کاربر فعال|815 |393 پست
    مرسی مهان جون
  • ۰۱:۱۷   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    Arusha
    دو ستاره ⋆⋆|6112 |2848 پست
    موندم مهان این همه هنرنمایی میکنی چرا هنرای دست خودتو رو نمیکنی
    نتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرس چشم نمیخوری
  • ۱۰:۱۳   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    مریم الدوله
    چهار ستاره ⋆⋆⋆⋆|6484 |4222 پست
    عااااااااااااااااااااااااالیه من که همشو برا خودم یادداشت کردم
  • leftPublish
  • ۲۰:۲۸   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست


    اگر ماکارونی عالی می خواهید



    اگر واقعاً ماکارونی عالی می خواهید ، باید آنها را در یک قابلمه آب بپزید. قابلمه باید برای آب کافی جا داشته باشد اینقدر که رشته های ماکارونی موقع پختن آزادانه در آن بچرخند. این طوری دیگر به هم نمی چسبند"

    ماکارونی یا پاستا غذایی است که از تخم مرغ و آرد درست می شود. ماکارونی نپخته حاوی گرانولها یا ذره های ریز و سفت نشاسته است. وقتی ماکارونی را در آب جوش می ریزیم ، این گرانولها شروع به جذب آب و بادکردن می کنند. بعضی از این ذرات نشاسته از ماکارونی بیرون آمده و وارد آب می شوند و بعد شروع به باد کردن می کنند و باعث غلیظ شدن آب می شوند. این ذرات خیلی ریزند اما حتماً همه ظرف قل قل زدن ماکارونی را که کم کم آب آن زرد می شود را دیده اید. این زردی ها خودشانند! اگر آب کافی در قابلمه نباشد، مایع توی ظرف غلیظ و غلیظ تر می شود و کم کم ماکارونی ها را به هم می چسباند.

    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۴/۶/۱۳۹۳   ۲۱:۴۳
  • ۲۱:۵۰   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست
    ا

    نکاتی درباره نگهداری ترشیها


    نکاتی درباره نگهداری ترشیها


     





    ظرفی را که در آن ترشی می اندازید باید از شیشه ضخیم باشد و در ظرف هم محکم بسته شود.شیشه ها را لب به لب پر نکنید، سر ظرف حدود دو سانتیمتر خالی باشد. قبل از بستن در ظرف اطراف لبه آن را به دقت تمیز کنید. شیشه باید به دقت شسته و خشک شود.

    بعد از اتمام کار در ظرف را محکم ببندید و بعد شیشه ها را در جای خنک، خشک و تاریک «ترجیحاً یخچال» نگهداری کنید.سیر به ترشی عطر و طعم خاصی می دهد ولی کسانی که سیر دوست ندارند یا از بوی آن وحشت دارند می توانند ترشی ها را با پودر سیر درست کنند یا اینکه اصلاً سیر به کار نبرن


    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۴/۶/۱۳۹۳   ۲۱:۵۳
  • ۲۱:۵۷   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست


    ۲۰ فوت کوزه گری آشپزهای حرفه ای





    ۲۰ فوت کوزه گری آشپزهای حرفه ای








    برای آنکه آشپز خوبی باشید، نیازی نیست سال ها در آشپزخانه بهترین رستوران ها کار کنید یا زیرنظر یک سرآشپز حرفه ای تعلیم دیده باشید. آشپزی خوب اسراری دارد که مهم ترین آن دانستن اصول صحیح آشپزی است...




    سرآشپزهای معروف این نکته ها را رعایت می کنند و به همین دلیل آشپزی آنها همیشه مثال زدنی است.



    ۱- اگر کاهو تلخ است، می توانید آن را چند دقیقه ای (حدودا ۱۵ دقیقه) داخل محلول آب سرد و نمک قرار دهید.




    ۲- میوه های قرمزرنگ را قبل از شستن حتما چند ساعت در یخچال قرار دهید تا زمان بیشتری سالم بمانند و لهیده نشوند.




    ۳- همیشه سیب را داخل نایلون پلاستیکی درباز در یخچال قرار دهید. سیب گازی از خود متصاعد می کند که به بهتر رسیدن سایر میوه ها و سبزی ها کمک خواهدکرد، بنابراین اگر میوه نرسیده ای دارید، از سیب برای رسیدن سریع تر آن استفاده کنید.





    ۴- هنگام سرخ کردن موادغذایی، حرارت را از ۱۸۰ درجه سانتی گراد بالاتر نبرید. بعد از هر بار سرخ کردن، روغن درون ظرف را خالی و با دستمال آن را پاک کنید و دوباره روغن بریزید و موادغذایی را سرخ کنید اما بعد از ۸ بار حتما ظرف را بشویید. موادغذایی سرخ شده را در اتمام کار روی حوله کاغذی بگذارید تا روغنشان خوب گرفته شود.




    ۵- برای خوش طعم شدن ماهی سرخ شده، چند دقیقه ای آن را در شیر نمک زده یا خامه تازه یا سیب زمینی رنده شده بخوابانید. برای گرفتن بوی ماهی نیز می توانید به روغن، قبل از قرار دادن آن روی حرارت، آبلیمو اضافه کنید.




    ۶- هنگام پختن حبوبات، داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو بریزید تا هم ظرف سفید بماند و هم طعم حبوبات بهتر شود.




    ۷- برای جلوگیری از وا رفتن کوفته گوشت و برنج، در آب قدری آرد بریزید و حرارت را بالا ببرید.




    ۸- اگر به غذا بیش از حد فلفل زده اید و خیلی تند شده است، چند دقیقه قبل از برداشتن از روی حرارت، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید.




    ۹- برای گرفتن بوی پیاز قبل از خرد کردن آن در غذا، اجازه دهید ۵ دقیقه در آبجوش قل بزند. حتی می توانید پیاز را برش بزنید و چند ساعتی در آب، روغن یا آبلیمو قرار دهید.




    ۱۰- برای گرفتن بوی کلم در غذا می توانید از تکه ای نان خشک یا یک قاشق سوپخوری آرد استفاده کنید.




    ۱۱- برای نگهداری سبزی ها بعد از شستشو، آنها را در حوله کاغذی بگذارید و بعد از گذاشتن در یک کیسه پلاستیکی، در یخچال قرار دهید.




    ۱۲- اگر می خواهید رنگ و بوی ادویه های قرمزرنگ حفظ شود، آنها را در یخچال نگهداری کنید.




    ۱۳- اگر گوجه فرنگی ای خریده اید که هنوز کاملا قرمز و رسیده نیست، چند روزی آن را در آفتاب یا محیط گرم بگذارید و بعد به یخچال منتقل کنید.




    ۱۴- برای شستن قارچ هرگز آن را در آب خیس نکنید بلکه با کمک یک برس نرم قارچ را تمیز و با دستمالی مرطوب پاک کنید و بعد با آب (در حد یک آبکشی ساده) بشویید.




    ۱۵- برای اینکه برنج سفید شود، می توانید چند قاشق غذاخوری ماست داخل ظرف برنج در حال جوش بریزید.




    ۱۶- اگر برنج بیش از حد جوش خورد، ۳ ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا وا نرود.




    ۱۷- اگر می خواهید سیب زمینی هنگام پختن ترک نخورد، قبل از پختن کمی کره یا روغن روی آن بمالید.




    ۱۸- برای ترد شدن کلم قرمز، مقداری آب داخل ظرف بریزید و روی اجاق بگذارید و ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. کلم ها را خرد کنید و داخل آب جوش و سرکه بریزید. بعد از مدت کمی آنها را آبکش کنید. اگر کلم خردشده را در ظرف فلزی بریزید و چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید هم بسیار ترد خواهد شد.







    ۱۹- برای سرخ شدن سریع تر پیازها، نصف قاشق چایخوری نمک به روغن درون تابه اضافه کنید. با این کار پیازها سریع تر سرخ می شوند و طعم بهتری پیدا خواهندکرد.



    ۲۰- به جای شکستن تخم مرغ با لبه ظرف، از سطحی صاف استفاده کنید. به این ترتیب هرگز پوسته تخم مرغ وارد غذا نمی شود.


    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۴/۶/۱۳۹۳   ۲۲:۰۱
  • ۲۲:۴۹   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست








    باقلاپلو از غذاهای قدیمی ‌ایرانی و مختص کشور ماست و در هیچ کجای دنیا غذایی با این مشخصات نمی‌توان یافت؛ غذایی که از مخلوط برنج و باقلا تشکیل شده باشد. برای تهیه این غذا که یکی از گزینه‌های مناسب برای سرو در میهمانی‌های ایرانی محسوب می‌شود، باید نکته‌هایی را رعایت کرد:




    ۱ - حتما از باقلا‌هایی استفاده کنید که پوست سبز رنگی دارند و البته به مدت طولانی هم فریز نشده‌اند زیرا ماندن طولانی‌مدت باقلا در فریزر باعث تغییر رنگ و طعم این ماده غذایی می‌شود.




    ۲ - بهتر است نصف مقدار برنج، باقلا اضافه کنید. یعنی در ۴ پیمانه برنج، ۲ پیمانه باقلا بریزید.




    ۳ - بهترین گوشت‌ها برای صرف با باقلاپلو، گوشت‌های گردن و ماهیچه هستند البته این غذا با گوشت مرغ نیز خورده می‌شود. جالب است بدانید که جنوبی‌ها این برنج مخلوط را با ماهی هم می‌خورند.




    ۴ - قبل از افزودن باقلا به برنج آبکش‌شده، بهتر است آن را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در آب جوش قرار دهید و با دم کشیدن کامل برنج، باقلاها نیز مغزپخت خواهندشد. یادتان باشد که این مرحله نباید خیلی طولانی شود زیرا در صورت زیاد جوشیدن باقلاها در آب،‌ بعد از دم کشیدن همراه برنج، له خواهند شد. در ضمن، هنگام جوشیدن باقلا‌ها در آب، کفی روی آنها را می‌گیرد که باید آن را بردارید زیرا در غیر این صورت باقلاپلو رنگ کدر و تیره‌ای پیدا می‌کند که چندان خوشایند نیست.




    ۵ - گاهی باقلاها به‌خوبی پخته نمی‌شوند. این نوع ناپز هستند و هر قدر روی حرارت بمانند، باز هم پخته نخواهند شد بنابراین بهتر است از حرارت دادن آنها خودداری و از خوردنشان صرف‌نظر کنید.




    ۶ - سبزی مناسب این غذا شوید است که توصیه می‌شود از نوع تازه آن استفاده کنید. در ضمن می‌توانید هنگام دم کشیدن برنج، یک شاخه سیر تازه در میان آن قرار دهید تا عطر منحصر بفردی بگیرد.




    ۷ - اگر باقلاپلوی‌تان با گوشت گردن بود، برای طعم دادن بیشتر به این غذا می‌توانید روی برنج در حال دم کشیدن، دارچین بیفزایید و روی گوشت نیز کمی‌ دارچین بریزید. به این ترتیب غذا طعم متفاوت‌تری پیدا خواهد کرد.




    ۸ - ته دیگ این غذا می‌تواند مخلوط برنج با باقلا یا نان، به‌خصوص نان تافتون، باشد. به این ترتیب دیگر با هیچ بهانه‌ای از خیر ته دیگ تهیه شده نخواهید گذشت.




    ۹ - بهترین همراه غذایی که به شما پیشنهاد می‌کنم، سالاد شیرازی و ترشی است البته بسته به ذائقه‌تان می‌توانید هر همراه غذای دیگری نیز انتخاب کنید.




    ۱۰ - از نظر طعم، نوشیدنی مناسب می‌تواند یک لیوان شربت عرق نعناع یا گلاب باشد. البته شربت بهارنارنج نیز با این غذا طعم مناسبی ایجاد خواهد کرد.


     


     


    اگر فشارخون دارید


    بهتر است به برنج کمی ‌سیر تازه بیفزایید و افزودن نمک را بسیار محدود کنید. می‌توانید در کنار مرغ از سیب‌زمینی استفاده کنید زیرا این ماده غذایی سرشار از پتاسیم است و به کنترل فشارخون‌تان کمک خواهد کرد. البته در صورت خوردن سیب‌زمینی با این غذا، مقدار برنج مصرفی‌ را به حداقل برسانید زیرا در غیر این صورت دچار اضافه وزن خواهید شد.


     


     


    اگر چربی خون دارید


    بهتر است با این غذا گوشت سفید مانند گوشت بوقلمون یا مرغ میل کنید آن هم قسمت سینه زیرا چربی کمتری دارد، غذا را با روغن کمتری تهیه و آن را با یک بشقاب سبزی خوردن میل کنید. این فیبر دریافتی به تنظیم چربی خونتان کمک خواهد کرد.


     


     


    اگر لاغر هستید


    بهتر است وقتی غذا را در بشقاب کشیدید، به آن کره بیفزایید و آن را با یک بشقاب سالاد سبزی‌های رنگارنگ و تازه میل کنید. این سبزی‌ها بهتر است شامل گوجه‌فرنگی، کاهو، کلم‌قرمز و جوانه گندم باشد. پیشنهاد می‌کنیم باقلاپلو با مرغ را با یک لیوان آبمیوه تازه خانگی میل کنید تا مقدار کالری‌ای که در واحد حجم در یک وعده غذایی دریافت می‌کنید، افزایش یابد.


     



  • ۲۲:۵۰   ۱۳۹۳/۶/۱۴
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

     


    پنکیک چیست؟



     



    پنکیک چیست؟


     





    کیک تابه‌ای یا پنکیک (به انگلیسی: Pancake) نوعی کیک نازک، تخت و گرد است که با ریختن خمیر آشپزی در ماهی‌تابه پخته می‌شود. بیشتر پنکیک‌ها نوعی نان آماده محسوب می‌شوند. در هنگام پخت کیک تابه‌ای باید آن را در ماهی‌تابه پشت و رو کرد تا طرف دیگر آن نیز پخته شود. بسته به منطقه جغرافیایی پنکیک‌ها را همراه با مربا، شکلات، میوه، شربت و گوشت مصرف می‌کنند.


     


    کیک‌های تابه‌ای پهن و شیرین هستند و نوع پخت و ساختار آن در سراسر جهان متفاوت است. انواع متعددی از آن در سراسر اروپا وجود دارد. برای مثال در آلمان کیک‌های تابه‌ای با سیب‌زمینی درست می‌شوند.در منطقه مازندران این نوع نان به کماج که نوعی نان سنتی است معروف است.


    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۴/۶/۱۳۹۳   ۲۲:۵۴
  • ۰۱:۰۷   ۱۳۹۳/۶/۱۵
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

  • ۱۰:۱۲   ۱۳۹۳/۶/۱۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48380 |46689 پست
    'garfield-040.gif
  • ۱۶:۱۳   ۱۳۹۳/۶/۱۵
    avatar
    مامان نگار و نازی
    کاربر فعال|598 |487 پست
    تاپیک خیلی خوبی داری.ممنون.جالبه.
  • ۱۲:۱۸   ۱۳۹۳/۶/۱۶
    avatar
    pari san
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|7775 |5225 پست
    این پست خوراک منه هاااا
  • ۱۹:۱۰   ۱۳۹۳/۶/۱۶
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست
    پاستا را باید اینگونه بپزید






    پختن پاستا در نگاه اول کار خیلی راحتی به‌نظر می‌رسد، اما اگر به پخت درست آن وارد نباشید در نهایت یا یک مشت رشته له شده نصیب‌تان می‌شود یا یک ظرف ماکارونی که زیر دندان‌های‌تان قرچ‌قرچ می‌کند و بعد از خوردن آن دل‌درد می‌گیرید. خوشمزه درست کردن پاستا هم مثل خیلی از غذاهای دیگر برای خودش اصولی دارد. پس برای اینکه پخت این غذا تبدیل به تجربه‌ای موفق در آشپزی شما باشد و شما تنها کسی باشید که همه برای خوردن پاستاهایش سر و دست می‌شکنند، این چند نکته را به خاطر بسپارید:


     


    پخت اصولی


    به اندازه آب بریزید




    برای جوشاندن ماکارونی از قابلمه‌ای استفاده کنید که حداقل ۷ لیتر جا داشته باشد و دهانه‌ آن برای ریختن پاستاها به اندازه‌ کافی باز باشد. برای هر ۴۰۰ گرم پاستا باید ۳ لیتر آب و یک قاشق غذاخوری نمک در قابلمه بریزید. بلافاصله بعد از جوش آمدن پاستا نمک و ادویه را اضافه کنید تا این طعم‌ها کاملا به خورد پاستا بروند. برعکس چیزی که می‌گویند نباید در آبی که پاستا را در آن می‌پزید، روغن بریزید، روغن باعث می‌شود پاستا طعم ادویه‌ها و سسی که بعدا به آن اضافه می‌کنید را خوب به خود نگیرد.


     


     


    در جوشاندن وقفه نیندازید




    بعد از جوش آمدن آب و ریختن ماکارونی، حرارت را زیاد کنید تا پاستا دوباره سریع به جوش بیاید. به هیچ‌عنوان نباید آب از جوش بیفتد چون پاستاها به هم می‌چسبند. پاستا را در یک جهت در آب بریزید. یک دقیقه بعد با چنگال شروع کنید به هم زدن پاستا تا تمام رشته‌ها نرم شوند. بعد از اینکه پاستا کاملا در آب جوش نرم شد، هر چند وقت یک‌بار آن را هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند.

     









    هوشمندانه سرو کنید




    از یک دقیقه مانده به زمانی که روی بسته‌بندی نوشته، شروع به تست کنید. یک تکه یا یک رشته از ماکارونی را از آب بیرون بیاورید و زیر دندان تست کنید. اگر ماکارونی را دم می‌کنید باید وقتی پاستا را آبکش کنید که میانه آن هنوز کمی سفت است. اما اگر پاستا را بعد از آبکش کردن سرو می‌کنید باید کاملا پخته باشد و وقتی تست می‌کنید تکه‌های آن زیر دندان گیر نکند. یک فنجان از مایعی که از پختن پاستا باقی مانده را برای طعم دادن به سس یا تزئین پاستا نگه‌ دارید. پاستا را بعد از آبکشی نشویید. نشاسته‌ای که روی آن باقی می‌ماند مزه فوق‌العاده‌ای دارد و شستن آن این طعم را از بین می‌برد.


     


    برای هر نفر چقدر پاستا بپزیم




    برای اینکه پاستا نماند باید آن را به اندازه بپزید. این اندازه‌ها برای کسانی است که نه خیلی پرغذا هستند نه کم‌غذا




    برای ۴ نفر:۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم




    برای ۲ نفر: ۱۷۰تا ۲۰۰ گرم




    برای یک نفر: ۸۰ تا ۱۰۰ گرم


     





  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان