خانه
52.4K

...........چند ریزه کاری مهم در اشپزی

  • ۲۰:۳۹   ۱۳۹۳/۵/۳۰
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست



    آشپزی خوب و موفق ریزه کاری های زیادی دارد. در این مطلب به بعضی از نکات مهم آشپزی اشاره می شود:








    . اگر مرغ، گوشت و ماهی را که در حال سرخ شدن است قبل از پایان زمان سرخ شدن برگردانید، این امر باعث از هم پاشیدن گوشت می شود و آن قسمت گوشت ترد نخواهد شد.


    2. برای این که سبزیجات یا گوشت به خوبی سرخ شود، از قابلمه یا ماهیتابه با اندازه مناسب استفاده کنید.


    3. اگر ماده غذایی مانند گوشت که باید روی شعله آرام پخته شود با حرارت بالا بپزد، سفت و خشک خواهد شد.


    4. برای حفظ تردی سالاد و سبزیجات مانند کاهو آن را کاملا خشک کنید، سپس روغن یا سس را به آن اضافه کنید.


    5. آشپزهای ماهر، در زمینه نحوه افزودن نمک به مواد غذایی دقت زیادی می کنند. به عنوان مثال، خواباندن گوشت مرغ در نمک و آب مرکبات باعث می شود گوشت مقدار کمی از مواد را به خود جذب کند و با دور ریختن آب، تمامی نمک و ادویه نیز دور ریخته می شود و مرغ بی مزه می شود. بنابراین کمی نمک به مواد اضافه کنید و بقیه را پس از درآوردن آن از داخل مواد اضافه کنید. اگر هم از خرده نان استفاده می کنید، ابتدا روی مرغ نمک بریزید، سپس در خرده نان بغلتانید.


    6. برای این که سفیده تخم مرغ خوب پف کند، آن را کاملا از زرده جدا کنید، بگذارید برای مدتی در دمای اتاق بماند. سپس با همزن بزنید.


    7. برای افزودن کشمش، گیلاس، آلبالو و … به کیک، آن را در کمی آرد که برای تهیه کیک اندازه گیری کرده اید، بغلتانید، سپس به مواد اضافه کنید تا ته نشین نشود.


    8. برای کاهش میزان اسیدیته در سس های حاوی گوجه فرنگی کمی شکر به آن اضافه کنید تا طعم آن خنثی شود.

     



  • leftPublish
  • ۲۲:۵۶   ۱۳۹۳/۶/۱۶
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

  • ۲۰:۲۸   ۱۳۹۳/۶/۱۷
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست









    راهنمای کباب کردن گوشت و سبزیجات



     



    راهنمای کباب کردن گوشت و سبزیجات





    اگر برای کباب کردن انواع گوشت مانند گوشت قرمز،گوشت مرغ،گوشت ماهی و انواع سبزیجات دچار مشکل هستید و یا نمی توانید کبابی سالم و مغذی بپزید این مطلب را از دست ندهید … .


    تحقیقات نشان داده امروزه مرگ بر اثر چاقی سه‌برابر مرگ ناشی از گرسنگی است. گسترش روز به روز چاقی و تبعاتی که روی سلامت انسان دارد، خیلی از خانواده‌ها را به فکر مصرف غذاهای سالم‌تر و کم‌کالری‌تر انداخته. برای تغییر در مقدار کالری غذاهایی که می‌پزید ناچار هستید روش پخت را تغییر دهید و روش‌های سالم‌تر را انتخاب کنید. مثلا به جای سرخ کردن مواد غذایی در روغن، آنها را بپزید یا کباب کنید. این راهنما به شما کمک می‌کند، بتوانید گروه‌های مختلف مواد غذایی را به بهترین روش کباب کنید و با این روش غذاهای سالم‌تر و خوشمزه‌تری داشته باشید. به یاد داشته باشید که این دستورات برای وقتی است که از کباب‌پز استفاده می‌کنید.


    محصولات گوشتی

    خیلی وقت‌ها شما ترجیح می‌دهید مواد غذایی از پیش آماده مثل همبرگر، سوسیس یا کباب کوبیده را کباب کنید. همبرگر را لازم است روی توری سیمی بگذارید تا در اثر حرارت وا نرود. اگر برگر شما قطری کمتر یک سانتی متر دارد برای کباب کردن هر طرف آن لازم است ۵ دقیقه وقت صرف کنید. اگر این وقت را به دو ۲٫۵ دقیقه تقسیم کنید پخت بهتر و یکنواخت‌تری خواهید داشت. کباب کوبیده هم ۵ دقیقه برای هر طرف زمان لازم دارد تا کاملا پخته شود. سوسیس را می‌توانید خیلی به آرامی به سیخ بکشید یا روی کباب‌پز قرار دهید. برای کباب کردن سوسیس کوکتل لازم است هر طرف آن را حدود ۳ تا ۴ دقیقه روی آتش بگذارید. برای سوسیس هات‌داگ این زمان به ۲ تا ۳ دقیقه می‌رسد.


     


    راهنمای کباب کردن انواع سبزیجات, بهترین روش کباب کردن گوشت, بهترین روش کباب کردن سبزیجات


    گوشت قرمز

    حرارتی که برای کباب کردن گوشت لازم است، علاوه‌بر جنس گوشت و مقداری که دوست دارید کبابتان برشته یا خام باشد، به اندازه برش‌های کباب هم بستگی دارد. وقتی ضخامت گوشت یک تا ۲ سانتی‌متر است برای هر طرف آن باید ۳ تا ۵ دقیقه آن را روی حرارت متوسط بگذارید. برای گوشت با ضخامت ۲ تا ۴ سانتی‌متر لازم است برای هر طرف ۴ تا ۶ دقیقه زمان صرف کنید. برای ضخامت‌های از این بیشتر باید گوشت را بعد از اینکه ۴ تا ۶ دقیقه روی حرارت متوسط گذاشتید، آن را گوشه شعله قرار دهید تا با حرارت کم مغزپخت شود. اگر از گوشت تازه بره استفاده می‌کنید یا از قبل گوشت را در آبلیمو یا ماست خوابانده‌اید، زمان پخت کمتر می‌شود اما اگر از گوشت گوساله استفاده می‌کنید باید کمی به زمان پخت‌تان اضافه کنید.


    مرغ

    تکه‌های سینه مرغ یا جوجه‌کباب بدون استخوان را اگر به شکل معمولی برش زده باشید، لازم است ۵ تا ۶ دقیقه از هر طرف روی حرارت متوسط قرار دهید. اگر تکه‌های جوجه با استخوان را کباب می‌کنید لازم است حرارت را کمتر a و زمان پخت را به ۶ تا ۸ دقیقه افزایش a تا گوشت تا استخوان پخته شود. برای کباب‌کردن تکه‌های بال باید آنها را حدود ۵ دقیقه از هر طرف روی حرارت متوسط و چند دقیقه a آتش قرار دهید تا مغزپخت شود. اما اگر می‌خواهید یک مرغ کامل را کباب کنید، بهتر است آن را در ورقه آلومینیومی بپیچید و بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید.


    غذاهای دریایی


    اگر تکه‌های ماهی بزرگ باشند، می‌توانید آنها را به سیخ بکشید اما برای کباب کردن ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا بهتر است از توری استفاده کنید. مهم‌ترین مشکل در کباب‌کردن غذاهای دریایی بوی زهم آنهاست. ماهی را باید a قبل از پخت نمک و فلفل سیاه بزنید و طرفین آن را کمی به آبلیمو آغشته کنید. ماهی به زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد. هر طرف قزل‌آلا را می‌توانید به مدت ۳ تا ۴ دقیقه روی زغال با آتش و حرارت متوسط کباب کنید. اگر تکه‌های ماهی ضخامتی حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر دارند، باید برای کباب کردن هر طرف آن حدود ۵ دقیقه وقت صرف کنید. برای کباب کردن یک ماهی کامل که حدود ۲ کیلوگرم وزن داشته باشد، لازم است آن را در ورقه آلومینیومی بپیچید و بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید.


     سبزیجات


    هر نوع سبزی به زمان خاصی برای پخت نیاز دارد. برای مثال اگر می‌خواهید فلفل کباب کنید، لازم است آن را سیخ بزنید و هر طرف آن را ۴ تا ۵ دقیقه روی حرارت کباب کنید. برای کباب کردن بادمجان می‌توانید آن را با پوست روی حرارت بگذارید و برای هر طرف حدود ۴ تا ۵ دقیقه زمان پخت درنظر بگیرید. کباب کردن قارچ‌های متوسط به ۳ تا ۴ دقیقه زمان برای هر طرف نیاز دارد اما برای گوجه‌فرنگی‌های متوسط فقط به ۲ تا ۳ دقیقه وقت نیاز دارید. برای کباب کردن سیب‌زمینی‌های متوسط می‌توانید آنها را با پوست به مدت ۱۵ دقیقه درون آتش قرار دهید تا کاملا مغز پخت شود. می‌توانید آنها را در ورقه آلومینیومی هم بپیچید.



  • ۲۰:۳۰   ۱۳۹۳/۶/۱۷
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

    اصول افزودن ادویه به غذا



     



    اصول افزودن ادویه به غذا


     





    خوراکی های نیمه‌آماده شامل انواع برنج‌های ترکیبی، سوپ، آش، انواع چاشنی‌ها و... خوش‌طعم و خوشمزه و فاقد هرگونه مواد شیمیایی و مطابق با استانداردهای جهانی هستند...


    این محصولات با به‌کار بردن مرغوب‌ترین مواداولیه و بهره‌گیری از دانش روز، قابلیت پخت انواع غذاهای سنتی و غیرسنتی را در حداقل زمان ممکن برای شما به ارمغان می‌آورند؛ تبلیغاتی از این دست در حال حاضر به دلیل مشغله زیاد بسیار به گوش می‌رسد. وقت کم، مشغله زیاد و بیشتر از همه مدیریت نکردن زمان که تنبلی هم چاشنی آن می‌شود دلایلی شده‌اند که استقبال مردم از خرید و مصرف محصولات غذایی و چاشنی‌های آماده و نیمه‌آماده بیشتر شود؛ غافل از اینکه چنین محصولاتی که چاشنی آنها از قبل آماده شده، از نظر ارزش غذایی درمقایسه با موادغذایی‌ای که مواداولیه آن به‌صورت تازه و طبیعی‌ استفاده می‌شود، پایین‌تر است.


     


    براساس علم تغذیه، اگر در روند تولید هر خوراکی‌ای، فرایند بیشتری روی یک ماده‌غذایی انجام شود، موادمغذی آن مانند ویتامین و املاح کاهش و دانسیته کالری آن افزایش پیدا می‌کند. از این رو مصرف چنین فراورده‌هایی به‌خصوص در گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات آنها دریافت کالری زیاد و کاهش دریافت موادمغذی است، ایده مناسبی نیست.


     


    هرچند تولید چنین فراوردهایی در صنایع غذایی به دلیل کوتاه‌شدن زمان است تا فرد بتواند خوراک موردعلاقه خود را در زمانی کوتاه‌ طبخ کند اما این مساله دلیلی بر ارجحیت مصرف این چاشنی‌ها نیست زیرا از نظر علم تغذیه و سلامت فاصله زیادی بین آنها و خوراکی‌های طبیعی است بنابراین بهتر است در تهیه غذا برای خوش‌طعم کردن آن، انواع چاشنی‌ها را به‌صورت تازه استفاده کنید.


     


    البته نکته‌‌ای که باید هنگام استفاده از چاشنی‌ها به آن توجه داشته باشید، زمان استفاده از آنهاست. یکی از چاشنی‌ها و ادویه‌های پرمصرف در تهیه غذاها، زردچوبه است که حاوی مقادیر بالایی کورکومین (نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی) است که در برابر نور، حرارت و اکسیداسیون بسیار حساس است و به همین دلیل اگر در ابتدای پخت به غذا اضافه شود و مدت زمان حرارت هم بالا باشد، مسلما احتمال از بین‌رفتن این ترکیب بیش از زمانی خواهد بود که در مرحله آخر طبخ افزوده شود. خلاصه اینکه بهتر است تمام ادویه‌ها را در مراحل پایانی به ماده غذایی اضافه کنید.




    دکتر محمدرضا وفا


    دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران


     





    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۱۷/۶/۱۳۹۳   ۲۰:۳۸
  • ۲۰:۳۱   ۱۳۹۳/۶/۱۷
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست












    دلایل تغییر رنگ و شکرک زدن در مربا چیست؟



     



    دلایل تغییر رنگ و شکرک زدن در مربا چیست؟


     





    مربا یک محصول فرآوری شده و حاصل ترکیب انواع میوه‌ها با شکر یا آب و شکر است. اگر در طول فرآیند پخت و آماده کردن مربا، میزان pH یا قندهای اینورت (قندهای تغییر شکل‌ یافته) تنظیم نباشد، محصول پس از مدتی شکرک می‌زند.


    در واقع، کم بودن میزان قندهای تغییر شکل ‌یافته موجود در مرباها، مهم‌ترین عامل شکرک زدن محسوب می‌شود. البته شکرک زدن، نشانه فساد یا پایین بودن کیفیت مربا نیست و می‌توانیم بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای نسبت به سلامت چنین محصولاتی، آن‌ها را با خیال راحت مصرف کنیم.


     




    بهتر است بدانید اگر میزان قند اینورت و اسیدیته مرباها تنظیم باشد، جلوی شکرک زدن آن‌ها گرفته می‌شود پس اگر قصد تهیه مربای خانگی داشته باشید و بخواهید جلوی شکرک زدن آن را هم بگیرید، باید 2 نکته را مد نظر قرار دهید؛ اول اینکه قند اینورت در اثر اضافه کردن مقداری شکر به میوه‌های ترش برای تهیه مربا از آن‌ها خودبه‌خود تشکیل می‌شود و جلوی شکرک زدن مربا را می‌گیرد. نکته دوم هم درباره تهیه مربا از میوه‌های شیرین است؛ در روند تهیه این نوع مرباها، باید حدود یک قاشق غذاخوری سرکه یا آب‌لیمو در طول زمان پخت اضافه کرد تا قندهای اینورت برای پیشگیری از شکرک زدن مربای میوه‌های شیرین تشکیل شود.


     


     


    تغییر رنگ مربا نشانه فسادش نیست

    نکته دیگری که در مورد انواع مرباها وجود دارد، تیره شدن رنگ میوه‌ها بعد از تبدیل آن‌ها به مربا یا حتی بعد از نگهداری از این محصولات برای چند ماه است. این تغییر رنگ و تیرگی هم طبیعی است. زمانی که میوه‌ها برش می‌خورند، رنگدانه‌های موجود در آن‌ها هم پاره می‌شوند و در معرض نور و اکسیژن قرار می‌گیرند. اکسیژن موجود در هوا می‌تواند باعث تغییر رنگ آنتوسیانین‌ها، کاروتنوئیدها و رنگدانه‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها شود و به نوعی، اکسیده شدن آن‌ها را در پی داشته باشد.



    حالا هر چقدر که میوه‌های برش خورده بیشتر در معرض هوا، نور و حرارت قرار بگیرند، امکان تغییر رنگ آن‌ها هم بیشتر خواهد بود و نمی‌توانیم از این تغییر رنگ جلوگیری کنیم. این تغییر رنگ نشانه فساد نیست و مشکلی را برای مصرف‌کننده ایجاد نخواهد کرد اما به هر حال از ارزش غذایی میوه کاسته خواهد شد.


     


    از آنجا که مربا نیز از میوه تهیه شده، پس در معرض اکسیژن هوا و اکسیداسیون تغییر رنگ می‌دهد و این افت مواد مغذی موجود، در مربا نیز بروز می‌کند؛ بنابراین، برای آنکه مربا تازه بماند، بهتر است آن را در ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و در دمای معمولی نگه‌دارید. از این رو، دمای 25 درجه به دور از نور آفتاب، مکان مناسبی برای نگهداری شیشه مرباست.


     


    گذاشتن مربا در یخچال هم باعث می‌شود رنگ آن بیش از حد تیره نشود. ضمن اینکه هرچه ظرف نگهداری از مربا تیره‌تر باشد، احتمال نفوذ نور به ترکیب‌های تیره شدن رنگ آن در اثر ماندگاری طولانی‌مدت هم کاهش پیدا می‌کند. البته در کارخانه‌ها برای پیشگیری از تغییر رنگ مرباها، به آن‌ها کمی مواد آنتی‌اکسیدان اضافه می‌کنند که این کار در منزل ممکن نیست.


     


    کپک در مربا

    گاهی مربا کپک می‌زند و دلیل آن نگهداری مربا در خارج از یخچال و در قفسه‌های آشپزخانه نیست بلکه علت اصلی به وجود آب اضافی و شل بودن مربا برمی‌گردد.


    در این موارد، اگر کپک مربا سطحی باشد، می‌توان آن را به دقت جدا کرد اما اگر کپک‌زدگی زیاد باشد، بهتر است مربا را دور ریخت.


    البته توصیه می‌شود بعد از برداشتن کپک سطحی، بقیه آن را بجوشانید تا هم مربا ضدعفونی شده و هم غلظت آن افزایش پیدا کند. در ضمن هیچ وقت مربا را درون ظرف خیس نریزید.


     




  • ۲۰:۳۲   ۱۳۹۳/۶/۱۷
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست




    15 نکته برای پخت لازانیای خوش طعم,خوشمزه و لذیذ



     





    15 نکته برای پخت لازانیای خوش طعم,خوشمزه و لذیذ


     





    برای داشتن یک لازانیای خوب، چند نکته را پیشنهاد میکنم که مطمئناً با رعایت نکات زیر، یک لازانیای درجه یک خواهید داشت.


    1 - میزان مایه لازانیا کم باشد. ( منظورم از مایه گوشت، مرغ یا سبزیجات است )


     


     


    2 - مایه لازانیا کم چرب باشد. حتی اگر از گوشت چرخکرده گوسفندی استفاده میکنید، بدون چربی باشد، چون اگر گوشتتان چرب باشد، لازانیای شما به دلیل ترکیب با مواد دیگر بوی چربی دنبه خواهد گرفت.


     


     


    3 - پیاز استفاده شده در لازانیا ( برای گرفتن بوی زُهم گوشت ) خیلی ریز خرد شده یا رنده شود و یا از پودر پیاز استفاده کنید.


     


     


    4 - اگر از رب در مایه لازانیا استفاده میکنید، میزان آن بسیار کم باشد و ترجیحاً لازانیایی که با سس سفید ( بشامل سس ) تهیه میشود، مطلوب تر است که رب در آن استفاده نشود و برای رنگ گرفتن گوشت از کمی زردچوبه استفاده کنید.


     


     


    5 - حتما اولین لایه ای که در ظرف میریزید سس سفید باشد. ( کف ظرف )


     




    6 - روی سس سفید ورقه های لازانیا را بچینید.


     


     


    7 - بعد از هر لایه ورق لازانیا، یک لایه خیلی خیلی خیلی نازک مایه گوشتی یا سبزیجات بریزید.


     


     


    8 - روی هر لایه مایه گوشتی، مقدارخیلی کمی پنیر پیتزا (موزارلا) رنده شده و پودر پنیر پارمزان بریزید. ( پنیر پارمزان خیلی ضروری نیست )


     


     


    9 - پس از ریختن پنیر روی هر لایه، سس سفید فراوان بریزید.


     


     


    10 - وقتی لایه ها تمام شد روی آخرین لایه، بعد از گذاشتن ورق لازانیا، مایه گوشتی یا سبزیجات نریزید، فقط سس سفید بریزید.


     


     


    11 - در آخرین لایه روی سس سفید را با پنیر پیتزای فراوان پوشش دهید.


     




    12 - قبل از قرار دادن در فر، مقداری آب را با آب پاش روی لازانیا اسپری کنید.


     


     


    13 - حتما در انتهای پخت گریل را روشن کنید و حدود 10 دقیقه از بالا حرارت دهید تا پنیر روی لازانیا طلایی شود. در این مدت چند بار به فر سر بزنید و مراقب باشید پنیر نسوزد.


     


     


    14 - وقتی لازانیا را از فر در آوردید، بلافاصله سرو نکنید و صبر کنید تا دمای پنیر کمی پایین بیاید.


     


     


    15 - در صورت امکان به صورت تک نفره سرو کنید، ولی اگه با ظرف پخت سرو میکنید، خودتان از قبل لازانیا را برش زده و به روی میز ببرید.




     






  • leftPublish
  • ۲۱:۰۰   ۱۳۹۳/۶/۱۷
    avatar
    **شادی**
    دو ستاره ⋆⋆|5100 |2321 پست
    ممنون مهان جون عالــــــــــی
  • ۱۷:۵۳   ۱۳۹۳/۶/۱۸
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48319 |46689 پست
  • ۱۸:۳۹   ۱۳۹۳/۶/۱۸
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

  • ۱۹:۰۰   ۱۳۹۳/۶/۱۸
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48319 |46689 پست

  • ۱۹:۲۶   ۱۳۹۳/۶/۱۸
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست
    پوست كندن پیاز و باقالا















    پوست برخی از پیازها، از جمله پیاز سفید به سختی كنده می شود، اگر پیاز تازه و سفید را به مدت دو دقیقه در آب جوش فرو برید، به آسانی پوست آن كنده خواهد شد.

    _ بعضی از خانم های خانه دار از پوست كندن باقالا گله دارند، برای آسان شدن كار و برای جدا كردن باقالا از پوست دوم آن، قدری نمك روی آنها بپاشید و پس از پنج دقیقه پوست شان را جدا كنید. روش دیگر هم آن است كه دانه باقالا را قبل از پوست كندن، از وسط با كارد به دو نیم كنید، با فشار مختصری، مغز باقالا بیرون خواهد پرید!




    _ برای آنكه از تندی پیاز بكاهید و به اصطلاح آن را شیرین كنید، پیاز را به صورت حلقه حلقه از هم جدا كنید. سپس به مدت یك ساعت در آب سرد بگذارید. پیاز شیرین برای سالاد بسیار مناسب است.




    _ برای آن كه قارچ، هنگام سرخ شدن در روغن، سفت و سفید بماند، در ازای هر ۲۵۰ گرم كره یا روغن، یك قاشق مرباخوری، آب لیمو به آن اضافه كنید.


     



     


  • leftPublish
  • ۱۹:۴۷   ۱۳۹۳/۶/۲۳
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست




    روش آشپزی سالم با "شوید"



     





    روش آشپزی سالم با "شوید"


     





    تابستان، زمانی که ما به دنبال سبک کردن غذاهایمان هستیم ، یکی از بهترین مواد غذایی یعنی شوید را به یاد ما می آورد . طعم آن خنکی و تازگی را القا کرده و می تواند غذاها را خوش طعم کند بی آنکه کالری اضافه ای به آنها بدهد. من شوید را مخصوصاً به همراه غذاهای دریایی سبک مثل ماهی آزاد ، قزل آلا یا گوش ماهی ، خیلی دوست دارم.


     




    هزاران سال است که شوید هم برای پخت و پز و هم برای خواص داروییش مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت ، در قدیم شوید را بعد از غذا برای تسکین معده استفاده می کرده اند. همچنین شوید به عنوان کنترل کننده باکتریهای بدن و خنثی کننده انواع مختلف سرطان ، شناخته شده است . این یکی دیگر از نمونه های فواید استفاده از گیاهان خوراکی برای سلامت بدن است. یکی از بهترین راه های تسلی دادن معده استفاده مقداری شوید خرد شده ، مخلوط با ماست خالص کم چرب می باشد.


     




    من وقتی می خواهم در غذایم از شوید استفاده کنم ، سعی می کنم تا جایی که ممکن است از نوع تازه تر این سبزی استفاده کنم. بلافاصله قبل از مصرف آن را خرد کرده و در آخر پخت به غذا اضافه می کنم تا طعم دلپذیر آن را حفظ کنم . بهترین حالت این است که از پختن شوید خودداری کرده و آن را به سس یا پاستای آماده ای که از روی حرارت برداشته شده است ، اضافه کنید . اضافه کردن آن به سس سرد هم می تواند جالب باشد .




     
  • ۱۹:۵۰   ۱۳۹۳/۶/۲۳
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست



    تزئین برنج بشکلهای مختلف



     



    تزئین برنج بشکلهای مختلف


     





    آیا علاوه بر زعفران می توان با آب سبزیجات نیز رنگ برنج را تغییر کرد؟




    مقداری از برنج را داخل دیس می ریزیم، مقداری از برنج را با زعفران مخلوط می کنیم، زرشکها را از قبل سرخ می کنیم و زعفران به آن اضافه می کنیم خلال بادام و پسته را با زعفران و کشمش تفت می دهیم. هسته های خرما را بیرون آورده ، کمی تفت می دهیم و کنار برنج بصورت هلال می چینیم مقداری برنج زعفرانی شده را در گوشه ای بصورت جناغی می ریزیم و به آن پسته اضافه می کنیم.


    گوشه ها را با زرشک سرخ شده ، تزئین می کنیم.

    لیوانی داخل دیس پیرکس قرار می دهیم تا برنج حالت کوه به خود بگیرد، برنج را داخل دیس می ریزیم تا جائیکه لیوان پر از برنج شود. کلم را بصورت برگ در می آوریم. مقداری زعفران ، زرشک و کشمش داخل آنها می ریزیم و در لیوان برنج می گذاریم. خرما را از قبل تفت می دهیم و به آنها اضافه می کنیم.مقداری خلال بادام ، خلال پسته و زرشک روی آنها می ریزیم و اطراف برنج را نیز با این مواد تزئین می کنیم.


     



     

    ویرایش شده توسط MHANjOon در تاریخ ۲۳/۶/۱۳۹۳   ۱۹:۵۳
  • ۱۹:۵۷   ۱۳۹۳/۶/۲۳
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست




    روشهای مختلف دم کردن قهوه



     





    روشهای مختلف دم کردن قهوه


     





    قهوه نوعی نوشیدنی گرم است که از دانه برشته شده قهوه که از گیاه قهوه به دست می آید، تهیه می شود. این نوع نوشیدنی همچون چای، جایگاه خاصی در انواع نوشیدنی های گرم دارد. با اضافه نمودن مواد مختلف به نوشیدنی قهوه و همچنین با روش های مختلف دم کردن آن، انواع متفاوتی از این نوع نوشیدنی را تهیه می کنند.

    ● دم کردن قهوه

    برای تهیه نوشیدنی قهوه، قهوه را می توان به صورت های مختلف دم کرد. تمام این روش ها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی نموده اند که تفاوت این روش ها تنها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می کنند.

    ۱)جوشاندن: یکی از روش های قدیمی دم کردن قهوه که هنوز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ترکیه و یونان به کار می رود، این است که قهوه را به همراه آب، داخل قوری می ریزند و اجازه می دهند که آرام به جوش آید. این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می کنند. برای این کار چند حبه قند داخل قوری می ریزند و می گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می کنند. قهوه ترک به این روش تهیه می شود. قهوه به دست آمده، نوشیدنی غلیظی است که رویش کف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است.




    ۲) تحت فشار قرار دادن: قهوه اسپرسو، با تحت فشار قرار دادن آب داغ تهیه می شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه به کار می رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می شود. در این روش از نوعی قوری که سه بخش دارد استفاده می کنند. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آن که آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی می شود که پودر قهوه در آن قسمت قرار دارد. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می شود. معمولا قوری را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد.




    ۳) کمک گرفتن از نیروی جاذبه: روشی دیگر برای تهیه نوشیدنی قهوه، قراردادن پودر قهوه داخل یک صافی است که آب جوش قطره قطره روی قهوه می چکد. طعم این قهوه به میزان آب و قهوه بسیار بستگی دارد. اما کلا طعم قهوه اسپرسو از این قهوه بهتر است. در این روش با استفاده از نیروی جاذبه، آب از میان پودر قهوه عبور می کند و قهوه خوش طعمی را ایجاد می نماید.




    ۴) خیس کردن: در این روش از استوانه ای شیشه ای که دارای پیستون صافی داری است استفاده می کنند. قهوه و آب جوش در استوانه با هم مخلوط می شوند (معمولا به مدت چند دقیقه) قبل از آن که پیستون که به شکل فویل است، پایین بیاید. در این هنگام نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی آماده ریختن است. قهوه های کیسه ای نسبت به چای کیسه ای کمیاب ترند. این امر به دلیل آن است که در تهیه قهوه کیسه ای باید مقدار زیادی قهوه آسیاب شده (نسبت به چای به کار رفته در چای کیسه ای) به کار برد که از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان این محصولات، با صرفه نمی باشد. در تمام این روش ها از مخلوط آب جوش با قهوه آسیاب شده (دانه قهوه ای که برشته و آسیاب شده است) استفاده می شود. پودر قهوه یا پشت صافی باقی می ماند یا همراه نوشیدنی داخل فنجان ریخته می شود. میزان ریز بودن دانه قهوه بستگی به نوع نوشیدنی دارد که قرار است با آن تهیه شود. دستگاه های برقی تهیه قهوه، آب را جوش می آورند و سپس مواد لازم را بدون این که لازم باشد انسان کمک زیادی کند، با هم مخلوط می کنند. این دستگاه ها بر اساس برنامه زمان بندی خاصی عمل می کنند. افرادی که در تهیه نوشیدنی قهوه مهارت دارند، دانه های سبز قهوه خام و دم کردن آنها به روش سنتی را ترجیح می دهند.




     





  • ۲۰:۰۱   ۱۳۹۳/۶/۲۳
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست


    بهمن-۲۵




    چرا برای آشپزی نباید سبزیجات را بیش از حد خرد کنید؟



     





    چرا برای آشپزی نباید سبزیجات را بیش از حد خرد کنید؟


     





    خرد کردن بیش از حد سبزی ها موجب از بین رفتن ویتامین C آنها می شود و اگر ویتامین C در معرض هوا قرار بگیرد، از بین می رود.

    فلفل دلمه ای حاوی اسیدفولیک است و این ویتامین از گرفتگی رگ ها و بروز بیماری های قلبی به خصوص در بیماران دیابتی جلوگیری می کند.




    اسید فولیک موجود در فلفل دلمه ای موجب کاهش ماده ای به نام هموسیستئین در خون می شود و باید یادآوری شود که افزایش بیش از حد هموسیستئین می تواند موجب تخریب رگ های خونی و افزایش احتمال سکته قلبی شود.

    فلفل دلمه ای بلافاصله بعد از خرد کردن باید مصرف شود، به دلیل اینکه ویتامین C وقتی در معرض هوا قرار بگیرد (با خرد کردن)، از بین می رود و خرد کردن بیش از حد سبزی ها موجب از بین رفتن ویتامین C آنها می شود.




    فلفل دلمه ای قرمز رنگ شامل مقدار فراوانی بتاکاروتین (بتاکاروتین می تواند در بدن تبدیل به ویتامین A شود) و بیوفلاونید است و از آنتی اکسیدان ها محسوب می شود، می تواند از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری کند که از سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری می کند.




     







    گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی پرشین پرشیا




    www.persianpersia.com/lifestyle



     



    کیهان
    :منبع
     
  • ۲۰:۲۵   ۱۳۹۳/۶/۲۳
    avatar
    **شادی**
    دو ستاره ⋆⋆|5100 |2321 پست
  • ۱۹:۲۲   ۱۳۹۳/۶/۲۴
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست

  • ۱۲:۱۲   ۱۳۹۳/۷/۱۷
    avatar
    MHANjOon
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|17092 |8177 پست






     



    تغذیه ی مناسب تغذیه ای است که در آماده کردن آن تمام جوانب رعایت شده باشد ، مواد غذایی مورد نیاز در تغذیه مقوله ی جدا است و اینکه این مواد را چگونه آماده کنیم مقوله ای دیگر. در این مطلب به مقایسه ی ۱۰ جنس مورد استفاده در پخت و پز می پردازیم.


    تا به حال به جنس ظرفی که در آن غذا می پزید توجه کرده اید؟ کارشناسان می گویند جنس ظرف و روکش آن در پخش گرما و سرعت پخت غذا تاثیر دارد. برخی از ظروف باعث پخت سریع تر غذا می شوند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند …


    برای انتخاب درست بهتر است ادامه همین مطلب را مطالعه کنید.


     


    1 - ظروف تفلونی

    ظرف هایی با روکش نچسب، از پرطرفدارترین ظرف های پخت وپز هستند زیرا می توان با آنها بدون روغن یا با کمترین میزان روغن و روی حرارت کم یا متوسط آشپزی کرد. مشکل ظروف تفلونی این است که روکش آنها به سرعت از بین می رود. این روکش نسبت به ضربه هم بسیار حساس است و ضربه های قاشق یا چاقو می تواند به آن آسیب برساند. اگر تفلون آسیب ببیند، مواد سمی و ذرات مسموم کننده آزاد می کند و غذایی که در آن پخت می شود، مضر خواهد بود. از سوی دیگر، لایه زیرین تفلون آلومینیوم است که خود ماده ای سمی است بنابراین با پخت غذا در ظرفی که تفلون آن آسیب دیده و آلومینیوم زیرین نمایان است، مواد سمی وارد غذا می شوند. بهترین کار این است تفلون های ساخته شده در کارخانه های معتبر را تهیه و درصورتی که آسیب دید، از پخت غذا در آن صرف نظر کنید.


     


     


    2 - ظروف لعابی

    روکش های لعابی معمولا روی ظروفی از جنس سرامیک یا چدن کشیده می شوند. نگهداری این ظروف راحت است و می توان برای پخت غذاهایی که به حرارت بالا نیاز دارند، از آنها استفاده کرد. متاسفانه لعاب هم همانند تفلون اگر در شرایط استاندارد تهیه نشود، می تواند حاوی ترکیب های سمی از جمله سرب، کادمیوم ، آرسنیک و پیگمنت های رنگی شیمیایی باشد. طول عمر روکش لعابی محدود است و در اثر ضربه و تغییر حرارت ناگهانی از بین می رود. هنگام شستشوی این ظرف ها نباید از سیم استفاده کرد و اگر ترک بردارند، باید کنارشان گذاشت حتی برای نگهداری غذا هم از آنها استفاده نکرد.


     


     


    3 - ظروف سرامیکی

    سرامیک در واقع نوعی ورنی است. به ظروف سرامیکی ظروف اکولوژیک یا سبز گفته می شود. این روکش نچسب، دقیقا مثل تفلون است با این تفاوت که حاوی ترکیب مضر موجود در تفلون نیست. روکش های سرامیکی در مقابل فرسایش و خوردگی، خراشیدگی و ساییدگی تا حدی مقاوم هستند اما وقتی آسیب دیدند، چون جنس زیرین آنها آلومینیوم است، احتمال آلوده و مسموم شدن موادغذایی پخته شده درون آنها بالاست و باید کنار گذاشته شوند. قیمت ظروف سرامیکی بالاتر از سایر ظروف پخت است به همین دلیل باید در نگهداری آنها دقت فراوان داشت تا آسیب نبینند. البته طول عمر روکش سرامیکی به نحوه استفاده از ظرف، میزان استفاده و نحوه شستشوی آن هم بستگی دارد.


     


     


    4 - ظروف چدنی

    چدن ها (که ترکیبی از آهن و کربن هستند)، عمر بالایی دارند. این ظروف مناسب پخت طولانی با دمای متوسط هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، برای پخت وپز مناسب محسوب می شوند، پس قبل از خرید حتما به برچسب و ترکیب های مندرج در آن دقت کنید. لازم است حین استفاده از ظروف چدنی، نکته هایی را رعایت کنید تا چدن دیرتر از بین برود. اول اینکه قبل از استفاده باید چند دقیقه ای آنها را روی حرارت بگذارید تا گرم شوند. برای آنکه از گرم شدن کافی ظرف مطمئن شوید، می توانید قطره ای آب داخل آن بریزید و اگر به سرعت تبخیر شد، یعنی ظرف گرم شده است. درصورتی که ظروف چدنی اول گرم شوند، موادغذایی به آنها نخواهد چسبید. دوم اینکه در ظرف چدنی ای که هنوز استفاده نشده، نباید آب به مدت طولانی بماند زیرا باعث می شود زنگ بزند. سوم، برای شستشوی چدن از ابر استفاده کنید زیرا سیم ظرفشویی باعث خراشیدگی و آسیب آن می شود و چهارم اینکه بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود. در ضمن در ظروف چدنی فاقد روکش نباید مواد اسیدی مثل آبلیمو یا سس گوجه فرنگی ریخت.


     


     


    5 - ظروف آلومینیومی

    این ظروف با قیمت پایین در بازار عرضه می شوند. آلومینیوم کاربردهای وسیعی در پخت وپز دارد. از ورق ها و ظروف یکبار مصرف پخت آلومینیومی گرفته تا قابلمه و کتری و… دلیل پرطرفدار بودن آلومینیوم، سبک بودن آن و پخش کردن سریع و یکنواخت حرارت است. متاسفانه طی روند پخت، احتمال آنکه ترکیب های سمی آلومینیوم وارد غذا یا آب شود، بسیار بالاست پس اگر برای سلامت خود ارزش قائل هستید، ظروف آلومینیومی یا چدن های حاوی آلومینیوم تهیه نکنید. آلومینیوم می تواند عوارض وحشتناکی برای مغز و ماهیچه ها داشته باشد. در ضمن این ظروف در برابر ضربه حساس اند و به سرعت تغییر شکل می دهند.


     


     


    6 - ظروف اینوکس یا فولاد ضدزنگ

    اینوکس از آهن، کروم و نیکل تهیه شده است. قابلمه های اینوکس کف ضخیمی دارند و این موضوع باعث پخش یکنواخت حرارت می شود و در نتیجه غذا در آنها به سرعت می پزد و در مصرف انرژی صرفه جویی خواهدشد. ظروف اینوکس نچسب هم هستند اما باید مراقب بود ترکیب های کلردار یا اسیدی داخل آنها نریزد. برخی از ظروف اینوکس به ۱۰/۱۸ معروفند، به این معنی که از ۷۲ درصد آهن، ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل تهیه شده اند. این ظروف از جمله بهترین ظروف پخت محسوب می شوند و طول عمر بالایی دارند و می توان به سلامت غذایی که داخل آنها پخته می شود، اطمینان داشت.


     


     


    7 - ظروف شیشه ای یا پیرکس

    ظروف پخت شیشه ای یا اصطلاحا پیرکس، حرارت بالا را تحمل می کنند و در صورتی که این ظروف رنگ نشده باشند، می توان گفت سالم ترین نوع ظروف برای پخت غذا هستند. اگر به این ظروف ضربه های محکم وارد نشود و دچار شوک دمایی نشوند، مقاوم هستند و از همه مهم تر بازیافت می شوند! تنها نکته این است که باید مراقب باشید غذا داخل آنها ته نگیرد و نچسبد.


     


     


    8 - ظروف سفالی

    هزاران سال است که از این ظروف برای پخت کمک می گیرند. این ظروف روکش لعاب یا ورنی ندارند و درنتیجه بسیار سالم و طبیعی هستند. متاسفانه امروزه از این نوع ظروف بسیار کم استفاده می شود.


     


     


    9 - ظروف مسی

    مس هادی خوب حرارت است و اگر روی گاز آشپزی می کنید، می تواند ظرف پخت مناسبی باشد. معمولا از ظروف مسی برای تهیه مربا استفاده می کنند. مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می شود و به سبز خاکستری می گراید. مسی که به این رنگ درآمده، برای سلامت مضر است. مس زیاد برای سلامت مضر است به همین دلیل معمولا داخل مس را با فلزی دیگر می پوشانند. مشکل ظروف مسی این است که روکش داخلی آنها به مرور زمان به دنبال استفاده یا ریختن مواد اسیدی از بین می رود. به تازگی ظروف مسی با اینوکس روکش می شوند که نگهداری اش ساده تر و استفاده آن سالم تر است. برخی از ظروف نیز ترکیب مس و زینک هستند اما تعداد آنها بسیار کم است و به سختی پیدا می شوند.


     


     


  • ۱۲:۱۹   ۱۳۹۳/۷/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48319 |46689 پست
  • ۱۳:۱۳   ۱۳۹۳/۷/۱۷
    avatar
    safa
    دو ستاره ⋆⋆|3889 |2043 پست
    چه میکنه این مهان بانو
  • ۱۳:۵۵   ۱۳۹۳/۷/۱۷
    avatar
    ASEMAN
    سه ستاره ⋆⋆⋆|5562 |3448 پست
    عالی بود خیلی کمک میکنه مخصوصا لازانیا و قهوه.... ممنون
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان