خانه
102K

ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)

  • ۰۹:۴۶   ۱۳۹۴/۹/۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

                                                                       

    دوستای خوبم 

    در این تاپیک راه و روش و فوت کوزه گری برای خوشمزه تر شدن غذاها رو قرار میدم

    همچنین روشهای رفع مشکلاتی که در زمان پخت غذا پیش میاد

    از دوستان هم تقاضا میکنم تجربیات خودشونو بگن  و با هم تبادل نظر داشته باشیم 

                               

  • leftPublish
  • ۲۲:۳۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    ۱۴ راه برای خوش طعم کردن خوراک ها



    خوش طعم کردن غذا, نحوه پخت غذاهای خوشمزه
    چگونه غذاهای‌مان را خوش‌طعم‌تر کنیم؟
    آشپزی از آن هنرهایی است که اگر کمی خلاقیت هم چاشنی آن شود، لقب «کدبانو» را برای خانم خانه همراه می‌آورد و دست‌پخت خوبش را خوب‌تر می‌کند. به همین دلیل در این بخش به برخی از طعم‌دهنده‌های مواد غذایی مختلف اشاره می‌کنیم تا طعم غذایتان بهتر و لذیذتر شود…


    ۱) پنیر خامه‌ای + تخم‌مرغ: ۲ تخم‌مرغ خام را خوب هم بزنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری کره را با یک‌چهارم فنجان پنیر خامه‌ای و کمی نمک مخلوط کنید و این مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید. وقتی پنیر و کره کاملاً آب شدند، تخم‌مرغ‌ها را به ظرفتان اضافه کنید و پس از هم زدن تمام مواد با یکدیگر، درِ ظرف را تا پف کردن و پختن کامل تخم‌مرغ‌ها ببندید. بعد از حدود ۵ دقیقه یک املت فوق‌العاده خوش عطر و طعم خواهید داشت. افزودن کمی پودر آویشن به این املت، خوشمزه‌ترین صبحانه عمرتان را برای شما فراهم خواهد کرد.

    ۲) قهوه + استیک: اگر قصد درست کردن استیک یا حتی گوشت تنوری دارید، می‌توانید از پودر قهوه نیم‌کوب برای طعم دادن به گوشت استفاده کنید. ترکیب پودر قهوه اسپرسو، نمک، فلفل قرمز، پودر فلفل دلمه‌ای، زیره سبز و چند دانه فلفل سیاه بهترین ترکیب برای طعم‌دار کردن گوشت‌های استیک و کبابی است.

    ۳) مایونز + جوجه کباب: اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سس مایونز به مواد جوجه‌کباب می‌تواند هم طعم جوجه را دلپذیرتر کند و هم بافت آن را نرم‌تر، بنابراین اگر تصمیم به پخت این غذا دارید، کمی سس مایونز قبل از پخت تکه‌های گوشت به آن اضافه کنید.

    ۴) آب‌لیمو + ماکارونی: خیلی‌ها به آب در حال جوش ماکارونی، کمی نمک اضافه می‌کنند. این بار به جای این کار یک قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه را به آب ماکارونی اضافه کنید و هنگام سرو ماکارونی هم کمی آویشن یا پودر ریحان خشک روی آن بریزید. به این ترتیب هم حجم سدیم دریافتی را کاهش می‌دهید و هم طعم جدیدی را در ماکارونی تجربه خواهید کرد.
    معمولاً بیشتر افراد طعم سبزی‌های بخارپز را دوست ندارند اما می‌توانید با افزودن کمی روغن کنجد و سرکه بالزامیک به سبزی‌های بخارپز، طعمی مطلوب به آن‌ها بدهید

    ۵) آب سیب + کتلت: اگر می‌خواهید طعم کتلت شما با تمام کتلت‌های تمام دنیا متفاوت باشد، به جای پیاز رنده شده، از آب سیب غلیظ در تهیه مواد اولیه آن کمک بگیرید. افزودن کمی نان خشک خردشده به مواد اولیه کتلت می‌تواند شلی حاصل از افزودن آب سیب را نیز برطرف کند.

    ۶) برنج + شامی: اگر مقداری از برنج مهمانی شب گذشته‌تان باقی مانده است، اصلاً نگران نباشید. شما می‌توانید یک لیوان برنج پخته را خوب بکوبید و با کمی گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده شده آن را مخلوط کنید و پس از افزودن ادویه و سبزی‌های معطر، یک شامی بسیار خوشمزه سر میز غذایتان بگذارید.

    ۷) پنیر پیتزا + فیله سوخاری: معمولاً بچه‌ها علاقه فراوانی به خوردن فیله سوخاری و مرغ کبابی دارند. شما می‌توانید برای بالا بردن کالری و بهبود طعم گوشت‌های سوخاری از کمی پنیر پیتزای رنده شده و آب‌لیموی تازه استفاده کنید.


    سوپ سفید
    ۸) خامه + سوپ سفید: اگر اضافه وزن ندارید، چربی خونتان بالا نیست یا می‌خواهید مهمانی برگزار کنید، حتماً به سوپ‌های سفید خود کمی خامه هم بزنید. افزودن خامه و جعفری تازه به سوپ‌های سفید عطری دل‌پذیر و طعمی به یاد ماندنی به آن می‌دهد.

    ۹) پنیر صبحانه + ماکارونی: وقتی ماکارونی را پختید و در ظرف مخصوص سرو آن ریختید، کمی پنیر صبحانه روی آن رنده کنید. مطمئن باشید با این کار یک رشته ماکارونی هم ته ظرفتان باقی نخواهد ماند.

    ۱۰) رب انار + مرغ: پس از اینکه تکه‌های مرغ را با آب و کمی نمک پختید، ۲ قاشق غذاخوری رب انار را با نصف لیوان پیاز سرخ‌شده و یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده کمی تفت بدهید و روی مرغ‌ها بریزید. سپس اجازه دهید تکه‌های مرغ طعم‌دار شده به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت بمانند تا آماده خوردن شوند.

    ۱۱) کنجد + نودل: نودل یکی از غذاهای مورد علاقه بسیاری از بچه‌های بدغذاست. شما می‌توانید به سادگی ارزش تغذیه‌ای آن را با افزودن کمی کنجد بوداده و پختن آن در آب مرغ یا آب گوشت بالا ببرید و با این کار طعم بهتری هم به آن بدهید.
    اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سس مایونز به مواد جوجه‌کباب می‌تواند هم طعم جوجه را دلپذیرتر کند و هم بافت آن را نرم‌تر، بنابراین اگر تصمیم به پخت این غذا دارید، کمی سس مایونز قبل از پخت تکه‌های گوشت به آن اضافه کنید .

    ۱۲) گل محمدی + برنج: برای طعم گرفتن برنج‌های بدون عطر می‌توانید هنگام خیس کردن آن‌ها چند گلبرگ گل محمدی را داخل آبشان بریزید تا عطر و طعم خوبی پیدا کنند. اگر برای ناهار می‌خواهید برنج سفید بپزید، برای یک‌بار هم که شده این توصیه را امتحان کنید.

    ۱۳) روغن کنجد + سبزی‌های بخارپز: معمولاً بیشتر افراد طعم سبزی‌های بخارپز را دوست ندارند اما می‌توانید با افزودن کمی روغن کنجد و سرکه بالزامیک به سبزی‌های بخارپز، طعمی مطلوب به آن‌ها بدهید. البته کمی تفت دادن این سبزی‌ها طعم بهتری به آن‌ها می‌دهد.

    ۱۴) آویشن + ذرت و نخودفرنگی: ذرت، نخودفرنگی، باقلا و لوبیا سبز را بلافاصله بعد از پخت از داخل ظرف خارج کنید تا پوست رویی آن‌ها جدا نشود و ظاهر زشتی پیدا نکنند. افزودن کمی کره، نمک و آویشن می‌تواند طعم این سبزی‌ها را بسیار مطلوب‌تر کند.

  • ۲۲:۴۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    ترفندهای خوشمزه تر کردن خورشها

    برای تهیه خورش‌ها به نکات ذیل توجه کامل داشته باشید: 
    خورش باید با حرارت ملایم طبخ شود.
    خورش را نباید زیاد به‌هم زد زیرا بهم زدن خورش باعث له شدن مواد و از بین رفتن شکل آن می‌شود.
    انواع سبزی را باید بعد از پخته شدن گوشت داخل خورش ریخت.
    چاشنی خورش‌ها بستگی به ذائقه اشخاص دارد بدین جهت ممکن است برحسب ذائقه چاشنی آن را کم یا زیاد کرد.
    خورش باید کم آب و کلاً جا افتاده باشد.
    برای سرخ کردن پیاز باید دقت کامل کرد که پیاز زیاد سوخته نباشد یا سفید نماند بلکه رنگ آن کاملا طلائی شود.
    نمک و ترشی و چاشنی خورش را باید در اواخر طبخ داخل خورش ریخت.
    گوشت کلیه خورش‌ها باید با حرارت ملایم در ظرف بسته پخته شود و بعد سبزیجات آن اضافه گردد.
    وقتی تمام مواد خورش پخته شد در آن را باز می‌گذاریم تا آب زیادی آن تبخیر شود.
    برای تهیه پیاز داغ: 
    برای تهیه دو تا سه قاشق پیاز سرخ کرده که در تمام خورش‌ها مصرف می‌شود باید سه تا چهار عدد پیاز متوسط را خرد کرد و با سه تا چهار قاشق سوپخوری روغن آبکرده در ظرفی ریخت و رویی آتش گذارد و گاهی آهسته به‌هم زد تا پیاز طلائی رنگ شود. و بلافاصله یک استکان آب ریخت که رنگ آن زیاد تیره نشود.

    ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)
  • ۱۴:۵۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    فوت وفن پیتزا

  • ۱۴:۵۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    فوت و فن

  • ۱۴:۵۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    فوت و فن

  • leftPublish
  • ۱۴:۵۹   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    يه ترفند براي دم كشيدن سريع برنج

  • ۱۵:۰۷   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    چرا مربا کپک می زند ؟ 

    یکی از دلایل کپک زدن مربا آنست که کاملاً پخته نشده است .

    اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید .

    و بقیه مربارا دوباره بپزید . هنگام تهیه مربا ، از قاشق چوبی استفاده کنید 

  • ۱۵:۱۱   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    برای صورتی ماندن  میگو هنگام سرخ شدن

    ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)
  • ۱۵:۱۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    راه پف دار شدن ذرت  برای پفیلا

    ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)
  • ۱۵:۱۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    راه و روش خشک و سفت نشدن سمبوسه 

    ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)
  • leftPublish
  • ۱۵:۴۷   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    4 ترفند کاربردی برای پخت کیک 

     پختن كیك ساده: اسفنجی را همه بلد هستید اما وقتی پای درست كردن یك كیك تزئین شده كامل برای مراسم خاصی وسط می‌آید، تقریبا همه ترجیح می‌دهند از قنادی كیك بگیرند. اگر می‌خواهید از رفتن به قنادی برای خرید كیك بی‌نیاز شوید، چاره‌ای ندارید جز این‌كه خودتان در خانه كیك بپزید و به یاد داشته باشید تزئین كیك از پختن آن سخت‌تر نیست. با كمك این راهنما می‌توانید به راحتی كیك‌های زیبا درست كنید.

    1- پایه كیك را بپزید

    اول از همه باید فكر كنید می‌خواهید پایه كیك‌تان چه رنگی و چه طعمی باشد. شما كیك اسفنجی را به چند مدل مختلف و از روی دستورات گوناگون می‌توانید درست كنید. از هر دستوری كه راحت‌تر هستید استفاده كنید. معمول‌ترین طعم‌ها برای كیك اسفنجی، وانیلی و شكلاتی است اما قبل از آغاز كار باید تكنیك‌هایی كه از خراب كردن كیك شما جلوگیری می‌كند را بشناسید. برای مثال:

    از تخم‌مرغ گرم استفاده كنید: مطمئنا می‌دانید كه قبل از پختن كیك، كره را بیرون بگذارید تا به دمای اتاق برسد ولی خیلی‌ها با تخم‌مرغ این كار را نمی‌كنند. در صورتی كه اگر تخم‌مرغ سرد را در مایه كیك استفاده كنید، موادتان به خوبی با هم مخلوط نخواهند شد. اگر وقت كافی برای گرم كردن مواد ندارید، كره را به تكه‌های كوچك تقسیم كنید و برای 5 ثانیه در مایكروفر بگذارید. برای گرم كردن تخم‌مرغ‌ها هم می‌توانید آن‌ها را برای چند دقیقه در یك ظرف آب گرم غوطه‌ور كنید.

    اندازه آرد را بدانید: آرد را با قاشق اندازه‌گیری كرده و روی آن را حتما با چاقو صاف كنید. هیچ‌وقت آرد را با پیمانه اندازه‌گیری نكنید چون آرد فشرده می‌شود و بیشتر از چیزی كه برای درست كردن كیك از روی دستورتان نیاز دارید برمی‌دارید.

    تنبلی را كنار بگذارید: اگر كره را در قالب بیندازید و درست همه جای آن را چرب نكنید، كیك در بعضی‌ جاها به قالب می‌چسبد و در بعضی دیگر، چرب می‌شود. كره باید كاملا در ته قالب پخش شود. برای این كار باید آن را با برس همه جای قالب بكشید تا چرب شود. اگر برس ندارید می‌توانید از یك تكه پنبه برای چرب كردن قالب استفاده كنید.

    قالب را در جای درست قرار دهید: فر باید از قبل گرم شده باشد. پنجره وسط بهترین جا برای قرار دادن قالب است. سعی كنید قالب در مركز گرمای فر قرار بگیرد. علاوه بر این، سعی كنید قالب به هیچ وجه به دیواره‌های فر نچسبد چون حرارت در بخشی از قالب بالا‌تر می‌رود. اگر می‌خواهید چند قالب را با هم در فر بگذارید، آن‌ها را تا جایی كه می‌توانید در فر پخش كنید.

    قالب را به حال خود رها نكنید: باید قالب را در فر بچرخانید. این كار پخت یكنواخت كیك را تضمین می‌كند. باید صبر كنید تا حدود دو سوم از زمان پخت كیك بگذرد تا كیك كاملا خودش را بگیرد، بعد قالب را بچرخانید و اگر لازم است آن را در فر جابه‌جا كنید و اجازه دهید یك سوم زمان باقیمانده، كیك با زاویه دیگری بپزد.

    2- لایه پوشاننده را انتخاب كنید

    اگر كیك یك لایه است می‌توانید روی آن را با پوشاننده‌های مختلف بپوشانید. اگر چند لایه است، باید اول، مرحله سوم را اجرا كنید و بعد روی آن را بپوشانید. وقتی كیك پخته و خنك شد، آن را برگردانید و روی میز بگذارید. پشت كیك معمولا صاف‌تر است و راحت‌تر می‌توانید روی آن خامه بمالید. اگر روی كیك شما به اندازه كافی صاف نیست، می‌توانید كمی از آن را با چاقو ببرید تا صاف شود. حالا وقت انتخاب طعمی است كه می‌خواهید خامه پوشاننده داشته باشد. این طعم باید متناسب با پایه كیك باشد. برای مثال اگر كیك شما پرتقالی است، استفاده از خامه با طعم نسكافه برای آن متناسب به‌نظر نمی‌رسد اما لازم نیست این 2 بخش دقیقا از یك طعم باشند. می‌توانید برای روكش كردن كیك وانیلی از انواع مختلف طعم‌ها استفاده كنید یا مثلا برای پوشاندن كیك شكلاتی، می‌توانید از پوششی با طعم گردو یا نسكافه استفاده كنید. دستور درست كردن 2 پوشش مختلف در این موارد آمده است. شما می‌توانید برای درست كردن بقیه پوشش‌ها از همین دستورها ایده بگیرید:

    رویه كاراملی: برای درست كردن این رویه باید 100 گرم كره نرم شده را به‌مدت 3 تا 5 دقیقه در میكسر بزنید تا صاف شود و رنگ آن روشن شود. سرعت میكسر را كم كنید و به تدریج یك و نیم لیوان شكر را به آن اضافه كنید و با سرعت پایین بزنید تا كاملا در كره حل شود. حالا چند قطره وانیل اضافه كنید و باز هم بزنید تا صاف و یكدست شود.

    رویه شكلاتی: 300 گرم شكلات تكه‌ای را آب كنید تا صاف و یكدست شود. در این فاصله 150 گرم كره را 3 تا 5 دقیقه در میكسر بزنید تا یكدست و روشن شود. سرعت میكسر را كم كنید و 2 فنجان شكر و یك فنجان خامه را به كره اضافه كنید و هم بزنید. حالا می‌توانید شكلات را اضافه كنید و وقتی كاملا با مواد مخلوط شد، پوشش شما آماده است. باید تا قبل از سرد شدن آن را روی كیك بمالید. این پوشش بعد از سرد شدن سفت می‌شود.

    3 - كیك را پر كنید

    اگر می‌خواهید كیك چند لایه درست كنید، باید بین لایه‌های مختلف كیك را با مواد خوشمزه پر كنید. این مواد را هم باید با توجه به طعم كیك و روكشی كه كیك‌تان دارد انتخاب كنید. برای كیك شكلاتی پركننده‌هایی مثل توت‌فرنگی، آناناس یا گردو مناسب به‌نظر می‌رسند. برای كیك وانیلی از هر میوه‌ای می‌توانید استفاده كنید. برای این‌كه كیك خوشمزه‌تر شود و مواد بهتر به آن بچسبند، باید از خامه یا كرم استفاده كنید. خامه یا كرم را روی یكی از لایه‌ها بمالید، پركننده را روی آن به‌طور همگن پخش كنید و بعد لایه دوم كیك را روی آن قرار دهید و فشار دهید تا بچسبد. این كار را تكرار كنید تا لایه‌های مختلف كیك تمام شود. می‌توانید روی پركننده‌ها كارهایی انجام دهید تا خوشمزه‌تر شوند. حتی می‌توانید از تركیب چند پركننده استفاده كنید. برای مثال:

    گردو: برای یك كیك كوچك شما به 200 گرم گردو نیاز دارید. برای این‌كه هم مزه گردو خوب در كیك پخش شود و هم تكه‌های آن لای كیك به چشم بیایند، می‌توانید بعد از این‌كه روی لایه كیك خامه مالیدید، نصف گردوها را رنده كنید و روی كیك بپاشید و 100 گرم دیگر را درشت خرد كنید و روی كیك پخش كنید.

    توت‌فرنگی: توت فرنگی‌ها را خرد كنید و با كمی شكر مخلوط كنید. یك ساعت آن‌ها را در یخچال بگذارید تا توت‌فرنگی‌ها آب بیندازند. حالا می‌توانید توت‌فرنگی‌های را بدون خامه لای 2 تكه كیك قرار دهید. آب توت فرنگی‌ها چسبناك است و كار خامه را انجام می‌دهد.

    4- تزئین كنید

    وقتی كیك كامل پر شد و روی آن را پوشاندید، لایه رویی را كاملا با پشت چاقو صاف كرده و حالا می‌توانید كیك را با توجه به طعم آن تزئین كنید. شما كیك را می‌توانید با انواع میوه، آب‌نبات، چیپس شكلات یا چیزهای دیگر تزئین كنید. در همین صفحات قبلا درباره تزئین كیك چیزهایی خوانده‌اید. برای مثال این چند نمونه را داشته باشید:

    می‌توانید فقط دور كیك را تزئین كنید، مثلا كمی شكلات تخته‌ای را رنده كنید و وقتی هنوز خامه یا شكلات خیس است، رنده‌های شكلات را روی آن با دست از پایین به بالا روی لبه‌های كیك بمالید. برای این كار باید روی كیك را درست و همگن خامه مالیده باشید تا توی ذوق نزند.

    توت‌فرنگی را حلقه‌حلقه كنید و از كناره بیرونی كیك شروع به چیدن حلقه‌ها كنید. هر حلقه كه تمام شد، چیدن یك حلقه دیگر را شروع كنید. تا به مركز برسید.

    اگر برای نامزدی، جشن تولد یا مناسبت خاص دیگری كیك درست می‌كنید می‌توانید آن را با گل‌های طبیعی هم تزئین كنید. می‌توانید روی گوشه‌ای از كیك، چند گل طبیعی درشت یا دور تا دور آن گل‌های طبیعی كوچك بگذارید.

  • ۱۸:۲۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    فوت_و_فن_درست_كردن_ژله٢

    🔮نگهداری ژله ی آماده شده : 

    ✳️میتوانید ژله ی آماده شده را چه قبل از برگرداندن چه بعد از برگرداندن در یخچال تا مدتها نگه داری کنید. بیشتر از یک هفته امتحان نشده است اما بهتر است که با سلفون یا درپوشِ ظرف روی آن را بپوشانید چون به دلیل عملکرد یخچال ممکن است رطوبت آن طی زمان زیاد گرفته شود و ژله ی پاستیلی تری داشته باشید ، بیشتر از یکی دو روز این اتفاق خواهد افتاد ؛ بنابراین میتوانید ژله های مهمانی خود را از روز قبل آماده کرده و در یخچال نگه داری کنید.

    🔮نکته ی ترکیب کردن چند رنگ ژله ( مثلا برای رنگین کمان ) : 

    ✳️ژله ی لایه قبلی باید بسته شده باشد اما تا حدی که وقتی انگشت رویش بزنیم کمی حالت چسبندگی داشته باشد ( اما بسته شده باشد و مایع و رقیق و سفیده ی تخم مرغی و ... نباشد ) در غیر اینصورت در موقع سرو و پس از برش لایه ها از هم جدا میشوند.

    ✳️محلول ژله لایه دوم کاملا خنک شده باشد بعد آن را روی لایه ی اول که بسته شده است (طبق شرایط بالا) بریزیم.

    🔮طرز تهیه ی ژله های ترکیبی

    ✳️برای درست کردن ترکیب ژله های آماده با مایعاتی غیر از آب یا مات نمودن آن کافیست لیوان دوم یعنی آب سرد را حذف نموده و به جای آن از بستنی ، شیر ، خامه و ... دیگر مناسب با طعم همان پودر ژله استفاده کنیم.

    ✳️نکته 1: برای ترکیب ژله با بستني یا شیر یا خامه یا ماست باید این نکته را رعایت کنیم که محلول ژله و آب جوش کاملا خنک شده باشد بعد آنها را اضافه کنیم و گرنه ژله دورنگ میشود یا بریده بریده و حتما خوب هم بزنيد.

    ✳️نکته 2: برای ترکیب با بستنی ، بستنی را چند دقیقه قبل از فریزر به دمای محیط انتقال داده باشید یا به عبارتی بستنی شل شده به محلول خنک شده اضافه کنید و اینکه مطمئنا ژله ی شیرین تری خواهیم داشت ( بهتر است با همزن بزنید ).

    ✳️نکته3: برای ترکیب با خامه یا ماست ؛ خامه را ابتدا در ظرف کمی بزنیم تا روان شود بعد به محلول خنک شده اضافه کنیم تا تکه تکه و مخلوط نشده نشود .

    🔮برای ترکیب کردن ژله با انواع میوه : 

    ✳️ژله را آماده کرده و در یخچال میگذاریم تا نیم بند شود در اینصورت وقتی میوه ها را به آن اضافه کنیم بالا نیامده و در هر جایی که آنها را جاسازی! کنیم قرار میگیرند ، نیم بند شدن ژله هم یعنی اینکه ژله به غلظت سفیده ی تخم مرغ برسد.

    ✳️برای نیم بند شدن ژله هم یا باید ژله را در یخچال گذاشته ومراقب باشیم تا غلظتش به اندازه سفیده تخم مرغ برسد یا به جای آب سرد یخ ریخته و هم بزنیم تا به غلظت مورد نظر برسد و سپس میوه ها را به آن اضافه کنیم.

    ✳️اگر به ژله یخ اضافه میکنیم باید مراقب باشیم که پس از رسیدن به غلظت دلخواه سریع یخ های باقیمانده را درآوریم چون ژله خیلی زود از حالت نیم بند به حالت غلیظ تر در میآید و ممکن است در این حالت بتوانیم میوه ها را باز جاسازی کنیم اما ژله ی شفافی نخواهیم داشت!

    ✳️راه دیگر هم اینست که یک لایه ژله در ظرف مورد نظرمان ریخته و بگذاریم در یخچال بطور کامل ببند سپس میوه ی مورد نظر را روی آن ریخته و باز یک لایه ی نازک! از ژله به عنوان چسب میوه روی آن ریخته و بگذاریم تا ببندد سپس بقیه ی ژله را ریخته و بگذاریم در یخچال تا زمان سرو ، در این حالت اگر بخواهیم چند لایه از میوه داشته باشیم باید برای هر لایه این عمل را تکرار کنیم که من از اين روش استفاده ميكنم.

    ✳️حجم لایه ی اولیه از ژله ( قبل از اضافه کردن میوه ) بسته به جای دلخواه شما برای گذاشتن میوه دارد.

    ✳️در مورد میوه هایی مثل کیوی ، انبه ، نارنگی و آناناس خام که آنزیم دارهستن ( همان آنزیمی در کیوی که باعث پوک شدن گوشت جهت آماده سازی کباب میشود! ) باید میوه را قبلا یا بخار پز کرد یا در آب کمی جوشاند ، اگر از کمپوت آناناس یا هرکدام از این میوه ها استفاده کنیم این مشکل رفع خواهد شد ، در مورد آبمیوه ی این میوه ها نیز باید آبمیوه را همراه با کمی شکر کمی جوشاند تا آنزیم آن از بین برود.

  • ۱۸:۲۸   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    فوت_و_فن_درست_كردن_ژله١

    🔮نحوه خارج کردن ژله از قالب:

    ✳️ابتدا مطمئن شوید که ژله کاملا بسته است. قبل از خارج کردن چند لحظه در آب ولرم قراردهید و با نوک انگشت خیس و یا یک کارد ژله را از دیواره ژله جدا کنید. قالب را کمی تکان می دهیم تا کف ژله هم از قالب جدا شود. این کار را چند بار تکرار می کنیم. 

    ✳️ظرف مورد نظر را کمی مرطوب کنید تا اگر ژله موقع برگشتن در جایی که می خواهیم قرار بگیرد قرار نگرفت بتوانیم راحت جابجایش کنیم. 

    ✳️توصیه میکنم یک ساعت قبل از زمان پذیرایی ژله را از قالب خارج کنید، زیرا ممکن است در اثر حرارت ظرف آب گرم سطح روی ژله کمی شل شده و لازم باشد مدتی دیگر در قرار بماند تا فرم اولیه خود را به دست آورد. 

    ✳️روش استفاده از آب گرم برای زمانی که از ظروف پیرکس به عنوان قالب ژله استفاده میکنید مناسب نیست(چون در اثر تغییر ناگهانی دما ظرف پیرکس خواهد شکست).وقتی میخواهید در ظرف پیرکس ژله درست کنید،قبل از اینکه مواد ژله را در ظرف بریزید مقداری آب به دیواره های ظرف بپاشید.وقتی هم که خواستید ژله را از قالب در بیاروید، اجازه دهید تا چند دقیقه بیرون از یخچال بماند و بعد ظرف سرو را روی دهنه قالب پیرکس خود گذاشته و قالب را در حال تکان تکان دادن برگردانید… 

    ✳️برای قالبی در آوردن ژله میزان آب را کمتر بریزید بهترین قالب برای ژله ، قالب های پلاستیکی و سخت ترین نوع قالب سیلیکونی هست قالبهای فلزی زودتر گرما رو جذب خودشون میکنن و ژله زودتر از دیواره های قالب جدا میشه و قالب پلاستیکی و سیلیکونی دیرتر 

    ✳️برای برش ژله همیشه یه لیوان آب دم دستتان باشد تا کاردی که با آن ژله هایتان را برش میزنید را مرتبا خیس کنید. کف ظرف سرو ژله را قبل از منتقل کردن ژله به آن کمی خیس کنید تا ژله ها به راحتی از کف ظرف جدا شوند.

    🔮سایز قالب ژله : 

    ✳️براي اينكه بفهميم براي يه قالب خاص چقدر ژله لازم داريم کافیه قبل از آماده سازی ژله قالبتون رو با لیوان یا پیمانه ای که ژله رو باهاش درست میکنید از آب پر کنید و ببینید چه مقدار آب توش جا میگیره بر طبق اون میتونید متوجه بشید که آیا ژله تون به اون قالب اندازه میشه یا نه و یا چه حجمی از قالب قرار میگیره.

    برای هر بسته ژله ی 1.5 تا 2 لیوان آب احتیاجه ، از روی این میتونید تعیین کنید که تو قالب مورد نظرتون چند بسته ژله ی آماده جا میگیره.

    🔮قالب زدن ژله : 

    ✳️وقتی می خوایم ژله رو قالب بزنیم باید یه کم سفت تر درستش کنیم يعني فقط با يه ليوان آب داغ و وقتي خوب سفت شد قالب رو درون ژله فرو ميبريم ، نباید قالب رو بلند کنید یک کمی بکشين بعد برش دارين تا ژله با قالب بالا بیاد.

  • ۱۰:۰۲   ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    تاريخ_مصرف_موادغذايي

    تـﺎﺭﯾـﺦ ﻣـﺼﺮﻑ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﺎﺩﻩ ﯼ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻓﺎﺳﺪ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﻣﺸــﺮﻭﻁ ﺑـﺮ ﺍﯾـﻨـﮑﻪ ﺷﺮﺍﯾـﻂ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﺎﺩﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﮐﺎﻣﻼ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮔﺮﺩﺩ. ﺍﯾـﻦ ﻣـﺪﺕ ﺑـﻪ ﻋــﻮﺍﻣــﻠـﯽ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ، ﻧﻮﻉ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺁﻧﻬـﺎﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ.

    ﺣﺎﻝ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ.

    🔹1- ﺳﺲ ﮐﭽﺎﭖ ﻭ ﺧﺮﺩﻝ: 4 ﺗﺎ 6 ﻣﺎﻩ ﺩﺍﺧﻞ ﯾﺨﭽﺎﻝ

    🔹2- ﺗﺮﺷﯽ : 1 ﺳﺎﻝ

    🔹3- ﻧﺎﻥ : 3ﺗﺎ 5 ﺭﻭﺯ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﯾﺨﭽﺎﻝ، 1ﻫﻔﺘﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﯾﺨﭽﺎﻝ، 3ﻣﺎﻩ ﺩﺍﺧﻞ ﻓﺮﯾﺰﺭ

    🔹4- ﺁﺟﯿﻞ  : 8 ﻣﺎﻩ

    🔹5- ﻣﺎﮐﺎﺭﻭﻧﯽ : 2 ﺳﺎﻝ (ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ)

    🔹6- ﺁﺏ ﻣﯿﻮﻩ(ﺩﺭ ﻗﻮﻃﯽ) : 6 ﻣﺎﻩ

    🔹7- ﺳﺮﮐﻪ : ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ (ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻇﺮﻭﻑ ﺷﯿﺸﻪ ﺍﯼ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺷﻮﺩ)

    🔹8- ﺍﺩﻭﯾﻪ ﺟﺎﺕ : 24 ﻣﺎﻩ (ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺩﺭﺑﺴﺘﻪ)

    🔹9- ﭼﺎﯼ : 18 ﻣﺎﻩ (ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ)

    🔹10- ﺷﮑﺮ : 24 ﻣﺎﻩ (ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ)

    🔹11- ﺑﺮﻧﺞ: 24 ﻣﺎﻩ (ﺩﺭ ﻣﮑﺎﻥ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺩﺭﺑﺴﺘﻪ)

    🔹12- ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ: 24 ﻣﺎﻩ

    🔹13- ﺑﯿﮑﯿﻨﮓ ﭘﻮﺩﺭ: 18 ﻣﺎﻩ (ﻣﮑﺎﻥ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ)

    🔹14- ﺟﻮﺵ ﺷﯿﺮﯾﻦ: 24 ﻣﺎﻩ (ﻣﮑﺎﻥ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ)

    🔹15- ﻏﻼﺕ: 6 ﺗﺎ 12 ﻣﺎﻩ (ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ)، 2 ﺗﺎ 3 ﻣﺎﻩ

    🔹16- ﺷﮑﻼﺕ: 12 ﻣﺎﻩ (ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺧﻨﮏ)

    🔹17- ﺁﺭﺩ: 6 ﺗﺎ 8 ﻣﺎﻩ (ﻇﺮﻑ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ)

    🔹18- ﮊﻟﻪ: 7 ﻣﺎﻩ

    🔹19- ﻋﺴﻞ : 12 ﻣﺎﻩ

    🔹20- ﺳﺲ ﻣﺎﯾﻮﻧﺰ: 2 ﺗﺎ 3 ﻣﺎﻩ (ﺩﺭ ﻓﺮﯾﺰ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻧﮕﺮﺩﺩ)

    🔹21- ﻧﻤﮏ : ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ

  • ۱۰:۳۲   ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    مزه دار کردن ماهی

    ماهی را طعم دار کنیدبوي نامطبوع نشانه كهنگي ماهي است، ماهي تازه بو نمي‌دهد. اگر فيله ماهي را از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تهيه مي‌كنيد، تكه‌هاي فيله در بسته‌هاي يك‌بار مصرف بوده و روي آن سلفون كشيده شده است. براي تشخيص تازگي ماهي از روي سلفون با انگشت روي آن فشار دهيد، گوشت ماهي بايد سفت باشد و گودي روي گوشت باقي نماند.

    بهترین روش برای زدودن بوی زخم ماهی مزه دار کردن آن است. یکی از رایجترین راهها آغشته کردن ماهی به مخلوطی پودری شامل زعفران زرچوبه پودر سیر نمک و فلفل سیاه به تنهایی یا به همراه آرد سفید است.

    #مزه_دار_کردن_ماهی_با_روغن_ سرخ_شده

    شما میتوانید به جای طعم دار کردن ماهی روغن آن را مزه دار کنید. به این صورت که پس از داغ شدن روغن درون ماهیتابه ورقه هایی از زنجبیل تازه و یا نصف قاشق چای خوری از پودر آن را درون روغن ریخته و سپس ماهی را درون آن سرخ کنید. اگر از زنجبیل تازه استفاده می کنید سه چهار دقیقه صبر کنید تا ورقه ها درون روغن سرخ شوند.

    مزه دار کردن و سرخ کردن ماهي بطريقه ساده پس از آنکه ماهي بقطعات دلخواه براي سرخ کردن بريده و تميز شد براي آنکه زياد خيس نباشد آب آن را بوسيله دستمال و يا پارچه خشک نموده بعد نمک بپاشيد، چند قطره آب ليمو هم در صورتيکه مايل باشيد روي قطعات ماهي بپاشيد، بعد تکه هاي ماهي را در آرد بزنيد بقسمي که قشر نازکي از آرد روي سطح ماهي را بپوشاند، سپس در ماهيتابه انداخته پشت و روي آنرا با حرارت متوسط سرخ نمائيد.

    طريقه ديگر براي مزه دار کردن و سرخ کردن ماهي قطعات ماهي را پس از نمک زدن در آرد غلطانيده و در مايه تخم مرغ فرو بريد، مايه تخم مرغ از تخم مرغ زده شده و کمي نمک تهيه مي شود، پس از آنکه سطح ماهي با مايه تخم مرغ آغشته شد پشت و روي آن را در آرد سوخاري زده و در ماهيتابه سرخ نمائيد، در صورتيکه مايل باشيد مي توانيد در مايه تخم مرغ کمي زعفران اضافه نمائید.

    آب_کردن_یخ_ماهی

    برای ذوب کردن یخ گوشت ماهی یخ زده مقداری شیر را در ظرفی ریخته و ماهی را در آن قرار دهید. به این ترتیب به تدریج یخ ماهی آب شده و شیر نه تنها بوی ضخم ماهی را از بین می برد بلکه به آن مزه خوشایندی نیز می دهد

  • ۱۰:۳۷   ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28091 |24368 پست

    ترفندهای آشپزی،دانستنیها دم کردن چای

    آموزش دم کردن چای

     ☕️» بهتر است چند نوع چای را باهم مخلوط کنید تا چای بهتری از نظر طعم و رنگ داشته باشید.

    ☕️» پیش از دم کردن چای 1 بار آن را بشویید ( چای را داخل قوری بریزید ، داخل قوری آب بریزید و خالی کنید )

    ☕️» اگر قوری و چای را پیش از ریختن آب جوش با آب سرد آبکشی کنید رنگ بهتری خواهد داد ( شستن چای )

    ☕️» برای هر قوری بسته به نوع چای 1 – 2 قاشق چایخوری کافیست ، بهتر است 2/3 قوری را با آب جوش پر کنید

    ☕️» اگر میخواهید چای زووتر دم بکشد پارچه ای روی قوری قرار دهید و پس از دم کشیدن پارچه را بردارید

    ☕️» برای معطر شدن چای از چوب دارچین ، هل ، گل سرخ ، گلاب یا برگ عطر چای ( گیاهی معطر ) استفاده کنید.

    ☕️» برای نگهداری چای دم کرده به مدت طولانی تفاله را از چای جدا کنید و چای بدون تفاله را داخل قوری برگردانید.

    ☕️» اگر چای زیاد دم کشید یا به مرز جوشیدن رسید میتوانید با انداختن 2 حبه قند از طعم زمخت آن جلوگیری کنید.

    ☕️»  پیش از ریختن چای دکمی آب جوش داخل فنجان بچرخانید تا با گرم شدن فنجان چای نیز پس از ریختن داغ بماند.

    ☕️»  بهتر است برای افزایش خواص چای آن را بهمراه خرما ، توت خشک یا نبات میل کنید.

    ☕️»  زیاده روی در مصرف چای هم خوب نیست و مصرف روزانه 4 – 2 لیوان چای پیشنهاد میشود.

    ☕️» چای برای ایجاد آرامش ، رفع میگرن و سنگینی سر ، خستگی ، رفع سرماخوردگی ، بهبود وضعیت لثه ها و استحکام دندان ها ، رفع بوی بد دهان ، شل کننده عضلات و ریلکس شدن ، ضد سرطان ، کاهش کلسترول ، جلوگیری از افزایش قند خون ، تنظیم ضربان و کارایی قلب ، کم کردن التهابات بدن ، هضم غذا ، افزایش سوخت و ساز بدن و … موثر است.

    ترفندهای آشپزی (رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها)

  • ۱۲:۱۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    چند ترفند

  • ۰۹:۴۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    فوت و فن هایی برای تهیه یک نیمروی لذیذ و متفاوت!

    مواد اولیه :

    روغن به مقدار لازم 
    تخم مرغ1 عدد 
    نمک به میزان لازم

    فوت و فن هایی برای تهیه یک نیمروی لذیذ و متفاوت! +عکس

    طرز تهیه نیمروی خوشمزه :
    اول از همه توجه کنید که اندازه ماهیتابه طوری باشه که اگر هر تعداد تخم مرغ که مد نظرتون هست را در اون شکستید باز هم حدود 2 سانتی فاصلی خالی تا کناره ماهیتابه برای جمع شدن روغن باقی بمونه . 

    ابتدا روغن به میزان لازم در ماهیتابه می ریزیم و صبر می کنیم که حسابی روغن داغ بشه . 
    اما نباید روغن بیش از حد داغ بشه تا به حد دود کردن و یا بد بود شدن برسه . 
    مرحله بعدی اینه که تخم مرغ را خیلی خیلی، منظم بشکنیم، تا یه وقت بر اثر تند شکستن تخم مرغ زره در سفیده مخلوط نشه. 
    در موقع پرت کردن تخم مرغ حواستون باشه از ارتفاع نه کم و نه زیاد باید تخم مرغ ها را به درون ماهیتابه انتقال داد . 
    اگر فاصله پرتاب خیلی زیاد باشد، مطمئنن زرده تخم مرغ هم میشکنه و دیگه نیمرو ی خوشگل و خوشمزه ای که انتظارش را داریم، نخواهیم خورد . 
    اگر هم فاصله خیلی کم باشه و چون روغن داغ هست یقیناً سفیده به صورت کامل پهن نمیشود و مثل یک لاستیک حالت میگیره و اصلا به دل نمی شینه .

    این از نکته پرت کردن تخم مرغ؛ اما نکات دیگه ای هم هستند : 
    برای اینکه نیمرو ی شما خوشمزه بشه اینا باید بدونید که اگر زرده تخم مرغ در روغن بسیار زیاد برخورد کنه زرده سفت میشه و یک بوی بدی از خودش متساعد میکنه پس تا میشه زرده میان سفیده باشد و روغن را سعی کنید بعد از پهن کردن سفیده تخم مرغ، از کناره های ماهیتابه با قاشق به روی زرده بپاشید تا زرده به میزان کافی پخته بشه و حال عسلی هم داشته باشه . 

    یک نکته مهم دیگه : 
    سفیده تخم مرغ هر چقدر که بیشتر روغن بش بخوره خوشمزه تر میشه .. 
    پس یادتون باشه زرده تخم مرغ نشکنه و میون سفیده باشه و سفیده در روغن پهن بشه و حتی میتونید روغن داغ را با قاشق راهشو به درون سفیده تخم مرغ بکشونید، به شرط اینکه به زرده زیادی روغن نزدیک نشه . 
    از نظر "روانشانسی رنگ ها" هم باید بدونید که رنگ نارنجی، انرژی بخش هست و هرچی زرده تخم مرغ، نارنجی تر باشه اشتها را بیشتر باز می کنه . 
    امید وارم خوشمزه ترین نیمرو ها را بپزید .

  • ۱۲:۰۲   ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    سبزي قورمه سبزي

  • ۱۲:۰۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48300 |46689 پست

    سبزي آش

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان