خانه
52.2K

انواع پلوها

  • ۱۰:۵۶   ۱۳۹۴/۵/۱۵
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    هویج پلو با مرغ

    مواد لازم:

    یك كیلو

    برنج

    یك عدد

    مرغ

    یك قاشق چایخوری

    زعفران سائیده

    یك عدد متوسط

    پیاز

    یك دوم استكان

    آبلیمو

    150 گرم

    روغن

    یك دوم فنجان برای تزئین

    خلال بادام در صورت تمایل

    به قدر لازم

    نمك

    نیم کیلو هویج

    طرز تهیه:

    برنج را قبلاً شسته و با نمك بگذارید خیس بخورد. مرغ را به چند قطعه تقسیم كرده و با آبلیمو و یك لیوان آب و یك دوم زعفران ( آب كرده ) و كمی نمك و پیاز خرد شده بپزید. به اندازه یك فنجان آب مرغ در قابلمه نگه دارید. هویج را شسته، پوست آنها را گرفته و به صورت خلال های باریك 2 سانتی متری خرد كنید( نكته قابل ذكر این است كه هیچوقت هویج را نتراشید، چون سطح هویج سیاه می شود و نیز همیشه هویج را طوری خلال كنید كه در موقع سرخ كردن خرد و تكه تكه نشود). روغن را در ماهیتابه ریخته و هویج های خلال شده را طوری سرخ كنید كه رنگ آنها تغییر نكند. سپس برنج را پخته و آبكش كنید. در قابلمه كمی روغن بریزید و برنج و هویج های سرخ شده را در قابلمه ریخته و بقیه زعفران آب كرده را روی برنج بدهید و بگذارید برنج با شعله ملایم دم بكشد. در صورتی كه می خواهید از خلال بادام استفاده كنید خلال ها را شسته، آنها را یك طرف برنج بریزید تا خلال ها نرم شوند. پس از دم كشیدن برنج آن را در دیس كشیده و روی برنج را با گوشت های تكه تكه شده مرغ و خلال بادام تزئین كنید. آب مرغ را هم روی برنج بریزید.

    روش دیگر این است كه می توانید برنج را جداگانه دم كنید و پس از دم كشیدن آن، با هویج های سرخ شده روی برنج را تزئین كنید.

    نكات تغذیه ای :

    هویج یكی از سبزیجاتی است كه دارای مواد آنتی اكسیدانی است. آنتی اكسیدان ها در پیشگیری از بیماری ها از جمله انواع سرطان مؤثرند. هویج پخته شده ، آنتی اكسیدان های بیشتری از هویج خام دارد. با پختن هویج به همراه مقدار كمی روغن میزان آنتی اكسیدان های موجود در آن بنامهای بتاكاروتن و اسید فنولیك افزایش می یابد . در حین فرآیند پخت دیواره سلولهای گیاهی بافت هویج شكسته شده در نتیجه جذب آنتی اكسید موجود و سایر مواد شیمیایی مفید آن افزایش می یابد.

    در طبیعت موادی به نام پیش سازهای ویتامینA وجود دارد كه بتا كاروتن از آن جمله است. بتا كاروتن تركیبی است كه در بدن شكسته شده و به ویتامینA تبدیل می شود . این تركیب نارنجی رنگ به وفور در هویج موجود است به همین دلیل است كه خوردن هویج را برای بهبود دید چشم توصیه می كنند .

  • leftPublish
  • ۰۲:۵۱   ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    انوع ته دیگitalian chef emoticon


    فکر نکنم کسی باشه که ته دیگ دوست نداشته باشه 


    Image result for ‫ته دیگ‬‎


    Image result for ‫ته دیگ‬‎


    برای تهیه ته دیگ مهمترین نکته این است که


    قابلمه ای که استفاده میکنید نچسب باشد تا ته دیگ خوب و یکدستی داشته باشید ، پس از آماده شدن پلو کمی صبر کنید تا انتهای قابلمه خنک شود و ته دیگ به راحتی جدا شود ( در صورتی که قابلمه شما نجسب نیست پس از تهیه پلو باید صبر کنید تا قابلمه کامل خنک شود 






    ته دیگ تخمه و کنجد : در تهیه این ته دیگ از مخلوط کنجد  و مغز تخمه افتابگردان استفاده شده است ، ته قابلمه مقداری روغن و زردچوبه بریزید سپس مغز تخمه آفتابگردان و کنجد را روی آن بپاشید و برنج را روی این مواد بریزید ، دقت کنید که این ته دیگ زود آماده شده و حرارت بالا موجب سوختن آن میشود.



    Image result for ‫انواع تهدیگ‬‎



    ١. ته قابلمه روغن بریزید و کمی آب و کمی زردچوبه (زردچوبه کمک میکنه ته دیگ برشته بشه) و کمی زعفران و نون لواش ته قابلمه بذارید.


    ۲. نان باگت رو حلقه های نازک کنید و ته قابلمه بچینید. 


    ۳. دو قاشق غذاخوری آرد + ۱/۲ لیوان آب + زعفران + نمک + کمی کنجد (این مایه باید به غلظت ماست باشه) را باهم مخلوط کنید و ته قابلمه پهن کنید. 


    ۴. دو عدد گوجه متوسط رو رنده کنید + نمک + زردچوبه + کمی آب را باهم مخلوط کنید. نان لواش رو ته دیگ بذارید و گوجه رنده شده رو روی نان بریزید. 


    ۵. گوجه را حلقه حلقه کنید و نمک و زردچوبه بزنید و ته قابلمه بچینید. 


    ۶. یک قاشق مرباخوری رب گوجه + نمک + زردچوبه + کمی آب را باهم مخلوط کنید و ته قابلمه بریزید یا روی نان بریزید و ته قابلمه بذارید. 


    ۷. کدو را به صورت حلقه های خیلی نازک ببرید به صورت ورقه مانند یا قالب های دلخواه بزنید و زعفران بدهید و ته دیگ بچینید. 


    ۸. یک عدد تخم مرغ + ۳ قاشق ماست + زعفران + نمک را مخلوط کنید و ته دیگ بریزید. 


    ۹. بادنجان را حلقه حلقه کنید و نمک و زعفران بزنید و ته دیگ بچینید میتوانید بادمجان و گوجه را یک در میان ته دیگ بچینید. 


    ۱۰. گوشت چرخ کرده + پیاز رنده شده + نمک + زعفران + زردچوبه + فلفل را مخلوط میکنیم و به صورت خیلی نازک ته قابلمه پهن میکنیم و روش برنج آبکش شده میریزیم وسر آخر ۱ لیوان آب از کنار قابلمه میریزیم. 


    ۱۱. سینه مرغ نازک شده باید کامل بکوبید تا نازک شود یا بال مرغ + نمک + فلفل + زعفران + زرد چوبه + کمی روغن را مخلوط کنید و ته قابلمه بچینید. 


    ۱۲. سیب زمینی را رنده کنید و نمک و فلفل و زردچوبه و زعفران بزنید و ته قابلمه بریزید. 


    ۱۳. باقالی + شوید + نمک + زردچوبه + زعفران را مخلوط کنید و ته قابلمه بریزید. 


    ۱۴. برگ کاهو 


    ۱۵. برگهای کرفس 


    ۱۶. کدوحلوایی ورقه شده 


    ۱۷. لبوی ورقه شده 



    ۱۸. شلغم شیرین ورقه شده



    Image result for ‫ته دیگ تخمه‬‎


    به اشتراک گذاشته شده از تایم لاین نازنین جون
  • ۰۹:۵۵   ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    برنج سوشی

    وقت‌گیرترین بخش تهیه سوشی، تهیه برنج آن است. برای تهیه این برنج باید از دوساعت پیش از پیچیدن رول سوشی، زمان برای خود در نظر بگیرید. یک پیمانه برنج برای سه رول سوشی کافی است. 

    مواد لازم برای برنج سوشی •  3 پیمانه برنج ژاپنی •  3 ¼ پیمانه آب •  1/3 پیمانه سرکه برنج •  3 قاشق غذاخوری شکر •  یک قاشق چایخوری نمک

    طرز تهیه:

    1.  برنج را در یک کاسه بزرگ بریزید و با آب سرد چندین بار بشویید تا آب آن زلال شود. سپس آن را در آبکش بریزید و 30 دقیقه کنار بگذارید. برنج را به همراه آب در پلوپز بریزید و بگذارید نیم ساعت خیس بکشد. سپس دستگاه را روشن کنید و نیم ساعت بپزید. 15 دقیقه نیز آن را دم کنید تا کاملا نرم شود. 

    2.  در این فاصله، سرکه سوشی را آماده کنید: سرکه برنج، شکر و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. درون قابلمه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. آنها را هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. پس از اینکه کمی غلیظ شد، آن را کنار بگذارید تا خنک شود. 

    3.  برنج دم کشیده را درون کاسه بزرگی بریزید. ترجیحا کاسه فلزی نباشد. سرکه سوشی را روی آن بریزید و با کف‌گیر آنها را هم بزنید تا سرکه به خورد همه برنج ها برود. مراقب باشید که این حرکت موجب له شدن برنج نشود. سپس آن را کنار بگذارید تا سرد شود. 

    چیپس میگو

    برای تهیه میگوی برشته، از خرده های نان تست یا پانکو (خرده نان ژاپنی) استفاده کنید. روغن (روغن بادام زمینی و روغن کنجد) را درون تابه متوسط روی حرارت متوسط گرم کنید. یک عدد تخم مرغ را درون کاسه بشکنید و هم بزنید. میگو را ابتدا درون تخم مرغ و سپس درون خرده های نان بغلتانید. سپس در روغن داغ به مدت 1 تا 2 دقیقه سرخ کنید. میگوهای طلایی شده را روی دستمال کاغذی حوله ای قرار دهید تا روغن آنها گرفته شود. 

    سبزیجات خود را خرد کنید

    نصف یک عدد آووکادو و نصف یک خیار را به نوارهای باریک برش دهید. این تعداد برای سه عدد سوشی کافی است. 

    مایونز اسپایسی

    برای تهیه مایونز اسپایسی، به سس مایونز، روغن کنجد و سس تند فلفلی با طعم سیر نیاز دارید. سه قاشق غذاخوری مایونز، نصف قاشق چایخوری روغن کنجد و یک قاشق چایخوری سس سیر و فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید. استفاده از روغن کنجد به این سس طعم بسیار عالی می دهد. سس را کنار بگذارید. 

    انواع پلوها

  • ۱۱:۱۵   ۱۳۹۴/۱۲/۶
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    ♨️ سبزی پلو ترکی یا بزلیه لی پیلاو ترکیه ای :

      هر چند پلوهای ایرانی با هیچ جای دیگر در دنیا قابل مقایسه نیست،امادر بین غذاهای سایر ملل خصوصا در آشپزی ترکی، پلوهایی هستند که یا در آشپزی ایرانی مشابه دارند و یا می توانند در برنامه غذایی شما قرار بگیرند.این پلوی سبز که ترجیحا بهتر است با کوفته ریزه یا مرغ خورده شود،غذایی بسیار لذیذ و دوست داشتنیست.تفاوت آن با نخود پلوی ایرانی،استفاده از نعناء،کره و آب مرغ در طبخ آنست.اصولا بد نیست که گهگاه پلوهایتان را با آب مرغ و گوشت تهیه کنید تا طعم بهتری داشته باشد و در عوض مصرف خود گوشت را کمتر کنید.فقط به یاد داشته باشید اگر آب گوشت یا مرغ به کار می برید، از برنجی استفاده کنید که به پخت آن اطمینان دارید، چون احتمال شفته شدن آن زیاد است.

    مواد لازم برای 4 نفر:

     روغن مایع  : 2 قاشق غذاخوری

     کره : 2 قاشق غذاخوری

     پیاز سفید متوسط: یک عدد، ساطوری

     برنج : 320 گرم، خیسانده

     آب مرغ  : 750 میلی لیتر، 3 پیمانه

     نخود فرنگی : 200 گرم

     شوید ساطوری: 6-7 قاشق غذاخوری

     نعناء ساطوری: 4-5 قاشق غذاخوری

     نمک و فلفل: به میزان لازم

    روش تهیه:

    1 -کره و روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را 5 دقیقه در آن تفت دهید.برنج را اضافه کرده و یک دقیقه بچرخانید.هنگامی که کاملا به کره آغشته شد،آب مرغ را اضافه کنید.

    2 -به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق چایخوری نمک به غذا اضافه کرده و شعله را زیاد کنید تا به جوش آید.10 دقیقه صبر کنید تا برنج کمی در آب مرغ نرم شود.

    3 -سبزی های ساطوری ونخود فرنگی را به برنج اضافه کرده و با احتیاط مخلوط کنید تا برنج خرد نشود.شعله را کم کرده و هنگامی که آب مرغ تبخیر و جذب غذا شد، درقابلمه را ببندید و روی شعله ملایم 20 دقیقه آن را دم کنید.

    نکات:

    1 -به جای آب مرغ از آب جوش استفاده کنید.

    2 -اگر مایلید درهنگام اضافه کردن نخود فرنگی، دو هویج متوسط که نگینی ریز خرد کرده اید اضافه کنید.

  • ۱۱:۱۶   ۱۳۹۴/۱۲/۶
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    #کشمش_پلو_اردبیلی

    مواد لازم کشمش پلو :

     

    مواد لازم

    اندازه

    مقدار / کالری

    برنج

    پنج پیمانه

    100 گرم / 360 کالری

    شیر

    چهار پیمانه

    100 گرم / 110 کالری

    آب

    سه پیمانه

    100 گرم / 0 کالری

    کشمش

    200 گرم

    100 گرم / 272 کالری

    نمک

    به میزان لازم

    100 گرم / 0 کالری

    روغن

    به میزان لازم

    100 گرم / 900 کالری

     

    طرز تهیه کشمش پلو :

    ابتدا برنج را می شوییم، بعد شیر و آب را در قابلمه روی برنج ریخته، نمک و روغن را به اندازه لازم به آن اضافه می کنیم و قابلمه را روی شعله گاز می گذاریم تا آب و شیر بخار شوند. قبل از این که برنج را دم کنیم، کشمش ها را روی سطح آن می ریزیم تا با بخار برنج بپزند.

     دقت داشته باشید که حتما حرارت زیر قابلمه کم باشد، چون شیر خیلی زود می سوزد و برنج را می سوزاند.برنج را که از چند ساعت قبل در آب خیس کرده اند، با آب در ظرفی روی اجاق گذاشته کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند  و یکی دو جوش می دهند.

    شکر را با دو لیوان آب جوشانده، به صورت شیره شکر در می آورند و درضمن یک قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را در آب جوش حل کرده، به شیره شکر اضافه می کنند و دو قاشق روغن نیز به آن می افزایند.

     برنج را دم می کنند و قبل از دم کشیدن کامل، با کفگیر به داخل سینی یا چلوصافی ( ترش باله ) ریخته، شیره شکر را روی آن پاشیده ، با هم مخلوط می کنند. سپس برنج را دوباره در داخل دیگ یا قابلمه ریخته ،روی حرارت ملایم دم می کنند.

     پس از دم کشیدن شکر پلو ، خلال بادام پسته و خلال نارنگی را شیرین کرده را روی آن ریخته مصرف می کنند.شکر پلو را در شیراز همیشه با خورشت قیمه صرف می کنند.

     

    خواص کشمش :

    کشمش، انواع پلو ، انواع چلو ، کته ، پخت برنج - خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین انواع پلو ، انواع چلو ، کته ، پخت برنج - خوب انرژی می باشد.

     فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون را می شود.

     کشمش را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.

  • ۱۱:۱۸   ۱۳۹۴/۱۲/۶
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    مواد لازم برای تهیه کوکو نخود سبز

     نخود فرنگی : 200 گرم

    سویا : 200 گرم

    ذرت آب پز : 100 گرم

    تخم مرغ : 4 عدد

    آرد سفید : 2 قاشق غذاخوری

    زعفران دم کرده : 2 قاشق غذاخوری

    پیاز سرخ کرده : 2 قاشق غذاخوری

    نمک و فلفل : به میزان لازم

     

    طرز تهیه کوکو نخود سبز

    ابتدا نخود فرنگی را همراه ذرت و مقداری نمک آب پز کنید و داخل سبد بریزید تا آب آنها گرفته شود.

    در یک کاسه ذرت و نخودفرنگی، آرد سفید، پیاز داغ، سویا و تخم مرغ ها را باهم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

    در نهایت زعفران را همراه نمک و فلفل به مایه کوکو اضافه کنید و مواد را داخل روغن داغ بریزید. 

    بعد از این که یک سمت کوکو سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم برشته شود.

    این کوکو را با سس کچاپ تزیین کرده و میل کنید.

  • leftPublish
  • ۱۱:۴۷   ۱۳۹۴/۱۲/۶
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    رشته_پلو

    🍚 مواد لازم

    برنج  ۳ پیمانه

    رشته پلویی  ۲۰۰ گرم

    گوشت چرخ کرده  ۲۰۰ گرم

    پیاز درشت  ۱ عدد

    کشمش  ۱۰۰ گرم

    کره  ۱۰۰ گرم

    روغن مایع  یک دوم استکان

    دارچین  ۱ قاشق چایخوری

    زعفران آب کرده  ۲ قاشق غذاخوری

    نمک و فلفل  به میزان لازم

    🍚 دستور غذا

    برنج را خیس کرده و می پزیم بعد از اینکه برنج نیم پز شد رشته را به آن اضافه می کنیم وقتی برنج و رشته نرم شد آنرا آبکش کرده و دم می کنیم.

    نیمی از پیاز را رنده کرده و با گوشت و نمک و فلفل مخلوط می کنیم سپس گوشت را به صورت کوفته های ریز در می آوریم کوفته ها را در نیمی از روغن انداخته و در ظرف را می گذاریم تا گوشت آب بیاندازد (در صورت تمایل می توانیم از قطعه های گوشت مرغ هم در این غذا استفاده کنیم)

    سپس در ظرف را برداشته تا کوفته ها سرخ شود نیم دیگر پیاز را در بقیه روغن و کره سرخ می کنیم سپس دارچین و نیمی از زعفران و کوفته ها را اضافه می کنیم و با یکدیگر مخلوط می نماییم. پس از دم کشیدن پلو و بقیه زعفران را با یک کفگیر برنج مخلوط کرده برنج دم کشیده را در دیس می کشیم و روی آنرا با موادی که آماده کرده ایم تزئین می کنیم و سرو می کنیم.

  • ۱۱:۱۶   ۱۳۹۴/۱۲/۸
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    ♨️ طرز تهیه مانی پلو :

    مواد لازم مانی پلو :

     

    مواد لازماندازهمقدار / کالری

    برنج3 لیوان

    100 گرم / 360 کالری

    لپهیک لیوان

    100 گرم / 359 کالری

    کشمش پلویی250 گرم

    100 گرم / 272 کالری

    زرشک75 گرم

    100 گرم / 50 کالری

    زعفران دم کردهبه مقدار لازم

    100 گرم / 310 کالری

    گوشت گوسفند یا فیله گوساله300 گرم (خرد شود)

    رشته پلویی200 گرم

    پیاز داغ2 تا 3 قاشق غذاخوری

    100 گرم / 164 کالری

    نمک، فلفل، زردچوبه

    به مقدار لازم

    100 گرم / 0 کالری

    زیره سیاهیک قاشق چای خوری (به دلخواه)

    100 گرم / 370 کالری

    روغنبه مقدار لازم

    100 گرم / 900 کالری

     

    مواد لازم برای ته دیگ :

    زعفران دم کردهیک قاشق چای خوری

    100 گرم / 310 کالری

    ماست معمولییک لیوان

    100 گرم / 55 کالری

    زرده ی تخم مرغیک عدد

    100 گرم / 147 کالری

     طرز تهیه مانی پلو :

    در قابلمه ای یک تا دو قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. گوشت را در روغن کمی تفت می دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن می افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد.

    (در انتهای پخت گوشت، نمک را به آن اضافه می کنیم).لپه را با دو لیوان آب می جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبکش می ریزیم (با این کار نفخ لپه گرفته می شود) و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک می گذاریم تا بپزد. برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده ایم.

     در آب جوش می ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم (دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد)

    در قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زرده ی تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه می ریزیم (برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود).

     بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می کنیم. کشمش و زرشک (پاک کرده و شسته) را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می گذاریم.

     بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده می ریزیم؛ گفتنی است که این پلو تقریباً زعفرانی است.هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد.

     

    توجه :

    در صورت دلخواه هنگام دم کردن برنج، زیره را روی آن می ریزیم.

    *. این غذا را می توان بدون گوشت یا مرغ نیز طبخ کرد.

  • ۱۲:۱۸   ۱۳۹۴/۱۲/۹
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    دمی_سبزیجات_با_گوشت 

    مواد لازم برای۴ نفر

    گوشت   ۲۵۰ گرم

    هـویج   ۲ عدد

    پیاز   ۱ عدد

    قارچ   ۲۵۰ گرم

    برنج   ۳ پیمانه

    پوره گوجه فرنگی   ۱ پیمانه

    جعفری    به مقدار لازم

    نمک و فلفل    به مقدار لازم

    زعفران    به مقدار لازم

    طرز تهیه

    ۱- ابتدا پیاز را ریز خرد كرده و با مقداری روغن یا كره در قابلمه سرخ می‌كنیم. گوشت را به صورت دراز دراز خرد كرده و جداگانه كمی آبپز میكنیم و به پیاز داغ اضافه میكنیم و بعد نمك و فلفل می‌زنیم و پوره گوجه‌فرنگی را هم اضافه می‌كنیم و می‌گذاریم تا بپزند.

    ۲- در انتها جعفری خرد شده را به آن اضافه می‌كنیم و از روی حرارت برمی‌داریم.هویج را جداگانه با كمی روغن تفت می‌دهیم تا نرم شود، (می‌توانید مقداری محلول زعفران به آن اضافه كنید).

    ۳- قارچ اسلایس شده را جداگانه با كمی روغن یا كره تفت می‌دهیم. برنج را به صورت كته دم میكنیم و كمی قبل از دم انداختن مواد را به آن اضافه كرده و برنج را دم میكنیم.

    سایر نکات

    1)اگر دوست دارید این برنج را به صورت آبكش دم كنید و مواد را لا به لا بدهید.

    2)میتوانید از گوشت چرخكرده یا قلقلی هم استفاده كنید.

    3)میتوانید از سایر مواد مثل ذرت یا نخودفرنگی و فلفل دلمه ای و... هم استفاده كنید.

  • ۲۲:۰۴   ۱۳۹۴/۱۲/۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    انار پلو شیرازی

     

    برنج 2 لیوان . دانه انار 1 لیوان . سینه مرغ 2 عدد . گشنیز خرد شده 1 لیوان

    پیاز 2 عدد . خلال پسته نصف لیوان . زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری . نمکمقدار لازم

     

    طرز تهیه : سینه های مرغ را بهمراه 1 عدد پیاز ، کمی زردچوبه ، نمک و 2 لیوان آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند ، سینه های مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

     

    برنج را 30 دقیقه قبل از پخت خیس دهید ، برنج را با چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و نرم شود سپس آبکشی نمائید ( زمانی باید برنج را آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد ).

    انواع پلوها

  • ۲۲:۰۵   ۱۳۹۴/۱۲/۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    سبزى پلو

    در این دستور پخت، علاوه بر سبزیجات تازه، از 3 قاشق غذاخوری سبزیجات خشک که شامل جعفری، تره فرنگی و شوید می شود، نیز استفاده شده است.

    مواد لازم برای 4 تا 6 نفر:

    جعفری تازه خرد شده: 1 فنجان

    شوید تازه خرد شده: 1 فنجان

    پیازچه تازه یا تره فرنگی تازه( فقط قسمت سبز) خرد شده: 1 فنجان

    گشنیز تازه خرد شده: 1 فنجان( اختیاری)

    سبزیجات خشک( جعفری، تره فرنگی و شوید): 3 تا 4 قاشق غذاخوری( اختیاری)

    سیر تازه خرد شده: 3 تا4 حبه( اختیاری)

    برنج دانه بلند: 2و نیم فنجان

    نمک: 2 تا3 قاشق غذاخوری

    روغن برای ته دیگ: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

    زعفران پودر شده: نصف قاشق چایخوری که بایستی در 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب داغ حل شود.

    طرز تهیه:سبزیجات را پاک کرده و بشویید و با دست یا با دستگاه سبزی خرد کن، به خوبی خرد کنید و با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید.

    برنج را بشویید و در 4 فنجان آب نمک به مدت 2 ساعت بخیسانید.

    در یک قابلمه نچسب 6 لیوان آب ریخته و بگذارید تا به جوش آید.

    آب برنج را بیرون ریخته و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید، اجازه دهید به مدت 10 دقیقه با شعله متوسط بجوشد. بعد از این مدت دانه های برنج را چک کنید، اگر دانه برنج در مرکز سفت بود و لبه های آن نرم بودند موقع آبکش کردن برنج فرا رسیده است.

    با استفاده از یک صافی برنج را آبکش نمایید و با آب سرد آن را بشویید.

    قابلمه را شسته و خشک کنید و مجددا روی حرارت متوسط گاز قرار دهید.

    2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن کف قابلمه بریزید و سپس یک لایه برنج ریخته و سبزیجات خرد شده و سبزیجات خشک را نیز لایه  لایه با برنج در قابلمه بریزید طوری که در لایه آخر نیز روی برنج را بپوشاند.

    حبه های سیر را داخل برنج گذاشته و چند حفره با انتهای کفگیرتان در برنج ایجاد کنید.

    زعفران دم کرده را روی کل برنج ریخته و پخش کنید.

    زمانی که برنج شروع به بخار کردن نمود، حدود 1 فنجان آب به آن اضافه کنید.

    شعله را کم کرده و در قابلمه را با دم کنی بپوشانید و بگذارید تا حدود 45 دقیقه بماند و دم بکشد.

    در انتها می توانید مقداری روغن یا کره را آب کرده و روی پلو پخش نمایید.

    انواع پلوها
  • leftPublish
  • ۱۲:۳۶   ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    دمی سبزیجات با گوشت

    مواد لازم برای۴ نفر

    گوشت   ۲۵۰ گرم

    هـویج   ۲ عدد

    پیاز   ۱ عدد

    قارچ   ۲۵۰ گرم

    برنج   ۳ پیمانه

    پوره گوجه فرنگی   ۱ پیمانه

    جعفری    به مقدار لازم

    نمک و فلفل    به مقدار لازم

    زعفران    به مقدار لازم

    طرز تهیه

    ۱- ابتدا پیاز را ریز خرد كرده و با مقداری روغن یا كره در قابلمه سرخ می‌كنیم. گوشت را به صورت دراز دراز خرد كرده و جداگانه كمی آبپز میكنیم و به پیاز داغ اضافه میكنیم و بعد نمك و فلفل می‌زنیم و پوره گوجه‌فرنگی را هم اضافه می‌كنیم و می‌گذاریم تا بپزند.

    ۲- در انتها جعفری خرد شده را به آن اضافه می‌كنیم و از روی حرارت برمی‌داریم.هویج را جداگانه با كمی روغن تفت می‌دهیم تا نرم شود، (می‌توانید مقداری محلول زعفران به آن اضافه كنید).

    ۳- قارچ اسلایس شده را جداگانه با كمی روغن یا كره تفت می‌دهیم. برنج را به صورت كته دم میكنیم و كمی قبل از دم انداختن مواد را به آن اضافه كرده و برنج را دم میكنیم.

    سایر نکات

    1)اگر دوست دارید این برنج را به صورت آبكش دم كنید و مواد را لا به لا بدهید.

    2)میتوانید از گوشت چرخكرده یا قلقلی هم استفاده كنید.

    3)میتوانید از سایر مواد مثل ذرت یا نخودفرنگی و فلفل دلمه ای و... هم استفاده كنید.

  • ۱۳:۱۴   ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    ته چین شیرازی

    برای درست کردن ته چین شیرازی ابتدا فیله مرغ را در تابه ای حاوی روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شود...

    مواد لازم ته چین شیرازی

    فیله مرغ (خرد شده) 500 گرم

    روغن مایع به مقدار لازم

    زرشک 4 قاشق سوپ خوری

    شکر (نرم و دانه ریز) 1 قاشق سوپ خوری

    بادنجان (ورقه ای خرد و تلخی گرفته) 4 عدد

    زرده تخم مرغ 4 عدد

    ماست سه چهارم پیمانه

    کره (ذوب شده) 100 گرم

    فلفل سیاه (پودرشده) به مقدار لازم

    نمک به مقدار لازم

    برنج 4 پیمانه

    زعفران خشک 1 قاشق چای خوری

    خلال پسته مقداری برای تزیین

    خلال بادام مقداری برای تزیین

    طرز تهیه ته چین شیرازی

    فیله مرغ را در تابه ای حاوی روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شود؛

    در تابه ای مقداری روغن ریخته، سپس زرشک و شکر را در آن به مدت دو تا سه دقیقه تفت دهید؛

    بادنجان ها را در تابه ای حاوی روغن داغ سرخ کنید، سپس روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود؛

    در ظرفی، زرده های تخم مرغ، ماست، کره، فلفل و نمک را با یکدیگر کاملاً مخلوط کنید. برنج خیس و آبکش شده را به همراه زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کرده و هم بزنید؛

    فر را از 15 دقیقه قبل، روی حرارت 190 درجه سانتی گراد تنظیم و گرم کنید؛

    در قالبی نچسب حاوی روغن، یک لایه از مخلوط برنج را ریخته و کاملاً فشار دهید، سپس به ترتیب یک لایه مرغ، یک لایه بادنجان و یک لایه زرشک بریزید، به همین ترتیب مرغ، بادنجان و زرشک را لابه‏لای برنج بریزید، روی قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید و به مدت 60 تا 90 دقیقه در طبقه وسط فر گرم شده قرار دهید تا کاملاً بپزد، پس از پخت، آن را از فر خارج کرده و در ظرف موردنظر برگردانده و روی آن را با خلال پسته، خلال بادام و زرشک تزیین و سرو کنید.

    انواع پلوها

  • ۱۷:۳۹   ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    کبـاب پـلو
          مواد لازم برای ۴ نفر: برنج ………………………………………… ۴ پیمانه گوشت چرخ کرده ………………………… ۴۰۰ گرم پیاز …………………………………………  یک عدد (درشت) فلفل دلمه ای …………………………… یک عدد (متوسط) سماق …………………………………… سه – چهار قاشق غذا خوری ریحان و جعفری ریز خرد شده ……… نصف استکان نمک و فلفل و ادویه دلخواه …………… به مقدار لازم   خلاصه دستور: برنج را کمی زنده تر از حد معمول آبکش کنید و کنار بگذارید. پیاز  و فلفل دلمه ای رنده شده را همراه با نمک، فلفل، ادویه، سبزیجات و نیمی از سماق به گوشت چرخ کرده اضافه کنید، کاملا ورز دهید تا یکدست شود. کف قابلمه ته‌دیگ دلخواه بیندازید و یک لایه برنج بریزید، روی برنج کمی سماق بپاشید. مقداری از مایه گوشتی را به شکل کباب تابه ای فرم دهید و یک ردیف کباب فرم گرفته روی برنج بچینید و مجددا روی کباب ها کمی سماق بپاشید و به همین ترتیب تمام مواد را آماده کنید و لایه‌ی آخر را با برنج و سماق بپوشانید و کمی روغن روی مواد بریزید و برنج را دم بگذارید. برای این مقدار مواد یک ساعت زمان کافی‌ست تا برنج کاملا دم بکشد و کباب‌ها مغز‌پخت شوند.   شرح کامل: برنج را با آب سرد بشوئید و همراه با نمک خیس کنید و بگذارید سه تا چهار ساعت بماند. پیاز و فلفل دلمه ای را ریز رنده کنید، آب آنها را بگیرید و همراه با نمک، فلفل، ادویه، سبزیجات و نیمی از سماق به گوشت چرخکرده اضافه کنید و آنقدر گوشت را ورز دهید تا کاملا یک‌دست و منسجم شود. در قابلمه مناسبی مقداری آب و نمک جوش بیاورید، بعد از جوشیدن آب و نمک، مقدار کمی روغن به آن بیافزاید، آب قبلی برنج را خالی کنید و برنج خیس‌خورده با به آب در حال جوش اضافه کنید. برای این غذا، برنج را زنده تر از حد معمول آبکش کنید تا در اثر مخلوط شدن با آب کباب هنگام دم کشیدن خمیر نشود. کف قابلمه کمی روغن بریزید و ته‌دیگ دلخواه را بچینید، بعد یک لایه برنج بریزید، روی آن کمی سماق بپاشید. (حرارت زیر قابلمه کم باشد) مقداری از مایه گوشتی بردارید و با دست به شکل کتلت فرم دهید. (دقت کنید کباب ها کمی نازکتر از حد معمول باشند تا کاملا مغز‌پخت شوند) یک ردیف کباب روی لایه‌ی اول برنج بچینید، روی کباب ها مقداری سماق بپاشید. دوباره یک لایه برنج، مقداری سماق، یک ردیف کباب و آنقدر ادامه دهید تا لایه‌ی آخر که با برنج ساده و کمی سماق تمام شود. روی برنج مقداری روغن بریزید و دور برنج نصف استکان آب‌جوش بریزید. حرارت زیر قابلمه را بالا ببرید تا برنج بخار کند، بعد شعله را کم کنید و برنج را دم بگذارید. برای پخت کامل این غذا یک ساعت زمان لازم است.   نکته: منظور از قابلمه مناسب در دستور انواع پلوی مخلوط، قابلمه ای است که به اندازه دوبرابر مواد قبل از دم گذاشتن گنجایش داشته باشد. برنج برای “خوب” دم کشیدن،‌ نیاز به هوا و فضای کافی دارد و اگر جای آن تنگ باشد خوب قد نمیکشد و احتمال خمیر شدن آن نیز بسیار است! دقت کنید که حتما برنج را زنده تر (یعنی زودتر) از حد معمول همیشگی آبکش کنید. در غیر اینصورت آب کباب‌ها باعث خمیر شده برنج میشود. اضافه کردن مقدار کمی روغن هنگام جوشاندن برنج از سر رفتن برنج و پاشیده شدن آب آن به اطراف جلوگیری میکند! استفاده از فلفل دلمه ای و سبزیجات معطر در این غذا فقط برای عطر و طعم تکمیلی‌ست و اگر در دسترس نداشتید میتوانید از ترکیب  حذفشان کنید. ضخامت کباب ها را نازک تر از معمول در نظر بگیرد تا کاملا مغز پخت شوند. بهتر است از سماق قرمز برای این خوراک استفاده کنید. این غذای خوشمزه، بسیار ساده و مناسب زمانهایی‌ست که حال و زمان کافی برای آشپزی ندارید! میتوانید به دلخواه از گوجه و فلفل کباب شده نیز هنگام سرو غذا استفاده کنید.

  • ۱۷:۵۶   ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    ته چین باقلاپلو
    موادلازم:
    تخم مرغ دوتا کامل
    کمی روغن
    ماست چکیده و سفت یک و نیم پیمانه
    زعفرون دم کرده کمی
    برنج 5 پیمانه
    روغن و کره کمی و پیازداغ ( در صورت تمایل )
    کمی دارچین برای تزیین روی برنج
    شوید خرد شده 400 گرم
    لپه باقلا 400 گرم
    مرغ یا گوشت ریش شده .

    طرزتهیه:
    تخم مرغ ها و نمک و روغن و زعفران رو مخلوط کنین . مایه رو دو قسمت کنین . برنج و باقلا و شوید رو کمی زنده تر از پلو معمولی آبکش کنین . کمی برنج ساده داخل مایه تخم مرغی بریزین .. این یک قسمت رو برای ته ته چین که کف ماهیتابه هستش لازم داریم و باقی مایه ماستی رو با گوشت ریش شده مخلوط کنین تا برای وسط ته چین استفاده بشه . کمی روغن رو توی ماهیتابه گرم کنین . ردیف اول از مایه تخم مرغ و ماست و زعفران که فقط کمی برنج ساده داخلشه ، کف ماهیتابه بریزین . بعد از مایه تخم مرغی که با گوشت ریش شده مخلوط شده بریزین و بعد باقی شوید و برنج و باقلا رو که با زعفران مخلوط شده رو بریزین . کمی آب روغن بدین و دم بذارین .

    نکات مربوط به ته چین باقلاپلو:
    * اندازه شوید و باقلا بنا به تمایل شما قابل تغییره .* کمی برنج ساده برای ته دیگ میخوایم و باقی برنج رو با باقلا نیم پز و شوید آبکش کنین . * برای داشتن ته چین قالبی و یکدست باید بعد از خاموش کردن شعله ...درش رو بردارین و کمی صبر کنین تا برنج خنک بشه . * اگه از ماهیتابه تفلون استفاده میکنین که مشکلی پیش نخواهد آمد ولی میتونین برای اطمینان بیشتر چند دقیقه ای زیرش رو توی آب سرد قرار بدین ... اگه داغ برگردونین حتما ناصاف میشه و شاید قلوه کن ...!! * توی مایه ماستش روغن فراموش نشه ولی فقط کمی .. * برای داشتن ته چین خوب حتما برنج رو کمی زنده تر بدارین .اگر نه خمیر میشه

  • ۱۳:۵۲   ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    قيمه نثار قزوين 


    مواد لازم:گوشت قيمه:250گرم،زرشك:1 ق س،پياز سرخ شده 1ق س،خلال بادام وپسته 3/1 پ،خلال پرتقال يا نارنج 2 ق س، ادويه ونمك 1 ق س،زعفران ساييده4/1 ق چ، رب گوجه 1 ق س، روغن به ميزان لازم،زرشك براي تزئين 
    ادويه بايستي شامل هل (بيشتر)،دارچين(متوسط)،زيره(كمتر) باشد 
    برنج را مي گذاريم دم بكشد 
    براي قيمه نثار ابتدا روغن در يه ظرف حرارت داده و گوشت را درآن تفت ميديم.بعد رب اضافه كرده و با آب(روي گوشت رو فقط بگيره) ميزاريم 5/1ساعت بپزه. 
    بعد زرشك وبادوم رو اضافه مي كنيمو پياز سرخ شده با كمي از ادويه ونمك را اضافه مي كنيم.و ميزاريم 15 دقيقه جابيفته.تا آب گوشت به خوردش بره. 
    براي خلال بادوم وپسته براي 10 دقيقه با كمي گلاب مرطوب مي كنيم تا نرم شه وبراي خلال پرتقال با دو سه بار آبجوش اول تلخيشو مي گيريم وبعد در يه شربت رقيق ميزاريم يه ربع بجوشه(فكر كنم) 
    زرشك براي تزئين رو ميزريم با كره وآب گوشت وشكر كمي توي دماي محيط بمونه وبعد روي حرار ت قرار ميديم.حالا براي كشيدن اول يه كم برنج رو در يه ظرف با زرشك و زعفران وخلال بادوم و پسته وخلال پرتقال مخلوط مي كنيم.بعد در يه ديس برنج ريخته بعد گوشت ها رو ميزاريم اول روش ادويه ريخته وبعد روش برنج با زرشك و... رو مي ريزيم.

  • ۱۴:۲۵   ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    لوبيا پلو 


    مواد لازم : 

    برنج به تعداد نفرات ( سه پيمانه ) 

    لوبيا سبز خرد شده و تفت داده شده براي هر پيمانه حدود100گرم ( 300گرم ) 

    نخود فرنگي براي هر پيمانه يكي دو قاشق ( 5 قاشق ) 

    گوشت چرخ كرده 250گرم 

    پياز يك عدد متوسط 

    گوجه فرنگي سه چهار عدد 

    رب گوجه يكي دو قاشق غذا خوري 

    هويج يك عدد متوسط 

    زعفران دم كشيده يك استكان 

    زردچوبه - نمك - دارچين - ادويه پلويي 

    طرز تهيه : 

    برنج رو با آب سرد از يكي دو ساعت قبل خيس كنيد . پياز رو خلالي خرد كرده و همراه با زردچوبه و گوشت چرخ كرده تفت بديد تا آب گوشت كشيده بشه . 


    هويچ رو نگيني خرد كرده و به گوشت اضافه كنيد و بعد از كمي تفت دادن گوجه ها رو اضافه ميكنيم و صبر ميكنيم تا آب گوجه ها كشيده بشه و رب رو اضافه كنيد و سرخ كنيد . 

    لوبيا و نخود فرنگي ها رو هم اضافه كرده و بعد از افزودن يك استكان آب و نمك وفلفل زمان ميديم تا مواد پخته بشه و آبش كشيده بشه. ( اگرخيلي آب دار باشه باعث خمير شدن لوبيا پلو ميشه) 


    برنج رو آبكش مي كنيم و كمي زنده تر از حد معمول برميداريم. ته ديگ مورد نظر رو مي چينيم . 

    لايه ي اول برنج و بعد كمي دارچين و ادويه پلويي و بعد مخلوط گوشت و لوبيا سبز .. 


    به همين ترتيب تا برنج و مواد تموم بشن . در آخر زعفران رو روي برنج بريزيد و بعد از افزدون يك استكان آب و روغن لوبيا پلو رو دم بگذاريد و بعد از حدود يك ساعت در ظرف مورد نظر سرو كنيد. 

    نوش جان 

    ** نكته ها ** 

    مواظب باشيد اندازه ي دارچين و ادويه پلويي به حدي نباشه كه لوبيا پلو رو تلخ كنه . 

    مي تونيد هويچ و نخود فرنگي رو حذف كنيد

  • ۰۱:۱۳   ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    شیرازی پلو🌸

    ♨️مواد لازم 

    •    3 پیمانه برنج 

    •    نصف پیمانه ماست

    •    1 قاشق غذا‌خوری زعفران دم کرده 

    •    3 قاشق غذا‌خوری شکر

    •    یک عدد سینه مرغ

    •    نمک، فلفل و زردچوبه

    •    یک عدد پیاز

    •    3 عدد تخم‌مرغ

    •    3 قاشق غذا‌خوری زرشک

    •    یک عدد بادنجان دلمه‌ای

    •    یک قاشق غذا‌خوری خلال پسته

    ♨️طرز تهیه

    1.    برنج را از دو ساعت قبل با نمک و آب خیس کنید. 

    2.    سینه مرغ را با پیاز و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه و آب روی حرارت بپزید. سپس آن را خرد کنید.

    3.    برنج را به صورت معمولی بپزید و آبکش کنید. برنج آبکش شده را با ماست و زعفران مخلوط کنید.

    4.    تخم‌مرغ‌ها را به همراه شکر به مخلوط برنج، ماست و زعفران اضافه کنید. 

    5.    کف ظرف پیرکس را چرب کنید، نیمی از برنج را در آن بریزید و روی آن مرغ خرد شده، زرشک، بادنجان خرد و سرخ شده بریزید. در آخر روی آنها خلال پسته بپاشید. سپس بقیه برنج را روی آنها بریزید و با پشت قاشق فشار دهید.

    6.    در ظرف را بگذارید و به مدت یک ساعت در فری که از قبل با دمای 200 درجه سانتی گراد گرم شده است، قرار دهید تا برنج دم بکشد و در سطح پایین ظرف طلایی شود.

    انواع پلوها

  • ۱۲:۴۳   ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    هويج پلو با ميكروويو

    هويج 750 گرم
    گوشت چرخ كرده 400 گرم
    پياز داغ 3 قاشق سوپ خوري
    روغن مايع 4 قاشق سوپ خوري
    نمك و فلفل مقداري
    دارچين 1 قاشق سوپ خوري سرخالي
    شكر 3 تا5 قاشق سوپ خوري
    محلول زعفران 1قاشق چايخوري
    برنج دو و نيم پيمانه پلوپز (قبل از ابكشي )
    ................
    1.هويج ها را درشت رنده كنيد و با يك دوم پيمانه اب در ظرفي بريزيد
    2 ظرف را با در پوش به مدت 8تا 10 دقيقه با قدرت 100 درصد (حداكثر)در دستگاه بگذاريد تا پخته شود.سپس گوشت چرخ كرده و پياز داغ و 2 قاشق سوپ خوري روغن .نم .فلفل.دارچين.شكر و محلول زعفران را به آن اضافه كنيد و كاملا مخلوط كنيد .مجددا ظرف را به بدون در پوش به مدت 5 تا 8 دقيقه با قدرت 100 درصد در دستگاه بگذاريد و در اين فاصله يك بار ان را هم بزنيد.
    3.مواد اماده و پخته را با برنج از قبل ابكش شده مخلوط كنيد و آن را در يك ظرف گود بريزد .ظرف را با در پوش به مدت 13 تا 15 دقيقه با قدرت 40 درصد (متوسط)در دستگاه بگذاريد تا دم بكشد.
    4. برنج را در ديس بكشيد و روي آن را با خلال پسته و بادام تزئين كنيد.

  • ۲۳:۲۵   ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28076 |24368 پست

    لبو پلو#

    مواد لازم

    مرغ پخته و ریز خرد شده 1 کیلوگرم

    لبو پخته و خرد شده 4 عدد

    اسفناج پخته شده: 100 گرم

    برنج آبکش شده 3 پیمانه

    پیاز سرخ شده1 عدد

    زعفران ساییده شده 1 قاشق غذاخوری

    نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

     

    طرز تهیه

    مرغ را همراه پیاز، نمک و فلفل کمی تفت می‌دهیم و لبو‌ها را به صورت دلخواه خرد می‌کنیم.

    اسفناج‌ها را می‌گذاریم کمی نرم شوند. اسفناج‌ها نیازی به پخت زیاد ندارند .درون یک قابلمه تمام مواد را به صورت لایه‌ لایه به برنج آبکش شده افزوده، مقداری از برنج را زعفرانی کرده و می‌گذاریم تا برنج دم بکشد.

    به خاطر اینکه لبو‌ها له نشوند، پس از اینکه مواد را لابه‌لای برنج قرار دادیم لبو را نیز روی آن اضافه می‌کنیم، چون موقع مخلوط کردن لبو له می‌شود، بهتر است که جداگانه به برنج اضافه شود.

    انواع پلوها

  • ۱۶:۰۸   ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48272 |46689 پست

    پلو مرغ فرنگی،

     اسم این غذا را گذاشته‌اند غذای فرنگی، برای اینکه در آن نخودفرنگی وجود دارد. البته فقط اسمش فرنگی است، خودش کاملا اصیل و سنتی است. مردم سراوان این پلو را در مراسم رسمی و مهمانی‌های خودمانی درست می‌کنند. 

    مواد لازم برای 6 نفر

    یک عدد مرغ

    4 پیمانه برنج

    1 عدد پیاز خرد شده

    2 حبه سیر نگینی خرد شده

    1 پیمانه نخودفرنگی

    1 ق م ادویه گرام ماسالا (مخلوطی از هل، میخک، زیره، فلفل سیاه، پودر پاپریکا، زنجبیل و...)

    2 ق س رب گوجه‌فرنگی

    به میزان لازم نمک و روغن

    طرز تهیه:

    1. مرغ را 8 تکه کنید و با یک عدد پیاز، نمک و ادویه گرام ماسالا بگذارید بپزد.

    2. حالا در قابلمه بزرگی سیر نگینی شده را تفت دهید و با رب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید. وقتی رنگ رب باز شد، آن را به مرغتان اضافه کنید.

    3. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید، سپس برنج را که از دو ساعت قبل خیس کرده‌اید، داخل قابلمه بریزید و بعد از آماده شدن، آن را آبکشی کنید.

    4. قابلمه بزرگی انتخاب کنید و مرغ‌ها را ته آن بچینید.

    5. برنج و نخودفرنگی را روی مرغ‌ها بریزید، سپس برنج را دم کنید. بعد از 50 دقیقه پلو مرغ شما آماده است.

    نکته

    اگر ادویه گرام ماسالا در دسترس ندارید، می‌توانید از یک قاشق غذا سوپخوری زعفران دم‌کرده و کمی فلفل سیاه استفاده کنید.

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان