خانه

نگهداري از کودک نوپاي پرانرژي

  • نگهداري از کودک نوپاي پرانرژي

    وقتي شما از يک کودک نوپا نگهداري مي کنيد بنظر مي رسد که روز تمام نمي شود. صرف نظر از تغذیه و خواب و سلامت جسمي کودک، انرژي نامحدود و کنجکاوي بیش از حد او هم به نظر پايان ناپذير است . آنها دقيقا تمام روز شما را درگير مي کنند، اما بدتر از آن اينکه هر لحظه يک تقاضا دارند و تمام توجه  شما را نيزمي خواهند.
    تنها با يک تغيير کوچک در روش خود مي توانيد احتياجات و رفتارهايشان را در طول روز بسازيد که از انعطاف پذيري بيشتري برخوردار باشند و همچنين با تشويق کردن باعث عدم وابستگي و جداشدنشان از خود مي شويد.
    کليد اينکارزمان گذاشتن و عملکرد خاص با توجه به جزئيات کوچک است، داشتن صبر و حوصله زياد در توضيح به سوالات در حد امکان ضروري است، از آنها سوال کنيد و براي همکاري و استقلال تشويقشان کنيد . کودکان وقتي از شما توجهي نمي بينند اشتياق خود را از دست مي دهند،ولي توجه بيش از حد نيز باعث خودخواهي آنها خواهد شد. بسيار حياتي است که در راهنمايي، ميانه رو و با اعتماد به نفس باشيد.
    ده نکته که به شما کمک مي کند که چگونه از يک کودک نوپا نگهداري کنيد:

    1- وعده هاي غذا به عنوان نشانه
    وعده غذايي مهمترين بخش از روز يک کودک است. نه تنها بايد براي فراهم کردنش وقت بگذاريد بلکه بايد ميزان ويتامين مورد نياز آنها را نيز در نظر بگيريد،اما آنها مي توانند در اين زمان، فرصتي براي يادگيري و با شما بودن داشته باشند. بهترين کار اين است که با همديگر وعده هاي غذايي را ميل کنيد. اينکار باعث مي شود که شما هم از غذايتان لذت ببريد و براي کودک نيز اهميت غذاي سالم اثبات مي شود. سعي کنيد براي هر وعده با کودک بنشينيد و غذا بخوريد، به عنوان يک تجربه بسيار قابل توجه است. وقتي کودک زمان خوردن صبحانه و يا زمان ناهار ، يا شام ، يا ميان وعده ها را تشخيص مي دهد در طول روز نا خواسته با برنامه جلو مي رود. اين کار به آنها تمرکز داده و فرصت ایجاد میشود تا برای آنها از اهمیت غذایی صحبتی کنید. لذت بردن از با هم غذا خوردن به هر کسي انرژي دوباره و پيوند بيشتر مي دهد. و زمان خوبي را براي تبادل نظر ، هم فکري با کودک می دهد. همبستگي درزمان غذا خوردن يک سنت از قديم الايام است. ما مي توانيم بيشتر توجه کودک را به خود اختصاص دهيم و زمان براي آموزش او بيشتر داشته باشيم.

    2- زمان استراحت يا چرت بين روز
    زمانيکه کودک به دو سالگي مي رسد، خواب آنها در طول روز کم مي شود . و مجبور نيستند که در طول روز بخوابند، هر چند اختصاص دادن زماني در روز براي استراحت کودک فکر خوبي است . بهترين زمان براي آن بعد از ظهر بعد از وعده ناهار مي باشد. چه داخل خانه چه خارج از خانه ،مي تواند زير يک درخت روي زيرانداز پيک نيک و يا با بالش و پتو روي زمين در اتاق نشيمن بخوابد. اگر در خانه هستيد کافيست کمي نور اتاق را کم کنيد. مي توانيد با هم کتاب مورد علاقه تان را بخوانيد يا فيلم ببينيد. و باز هم فرصتي خوب براي صحبت يا بازيهاي بي صدا . سعي کنيد بازيهاي فيزيکي نيز انجام دهيد و از کودک بخواهيد که فعاليت جسمي داشته باشد. فعاليت هاي ساده مانند خيره شدن به آسمان و ديدن ابرهاي شناور که از لابلاي شاخه هاي درختان مي گذرند، ديدن سايه هاي روي ديوار،و آرام کردن ذهن . در بعضي از روزها،ممکن است خوابشان ببرد . و بعضي از روزها نيز فقط فرصتي است براي استراحت از خستگي فعاليتهاي صبح و بازيابي انرژي و آماده شدن براي بعد از ظهر. مهم نيست شما چه برنامه هايي براي روزتان  داريد،ايجاد فضايي براي استراحت براي شما و کودک تا انرژي دوباره را بدست بياوريد و از خستگي ناشي از فعاليتهاي صبح جلوگيري کنيد بسيار مهم است.

    3- به گردش برويد.
    به گردش بيرون از خانه برويد تا کودک سرگرم شود. فرقي ندارد که به حياط برويد يا به پارک يا يا کنار ساحل، هواي تازه ، طبيعت، آب و هوا و طبيعت وحشي همه محرکهاي ارزشمندي براي کودک هستند .بازي کنيد ولي مجبور نيستيد تمام زمان کودک را پر کنيد. کافيست روي زمين جستجو و کشف کنيد، آسمان، آّب ، و هوا براي کودک بسيار جالب هستند و همچنين براي سلامتيشان لازم است. بهترين بازي ها در بيرون از خانه دوچرخه سواري،شوت کردن توپ، يا بادبادک هوا کردن است.بازي هاي آزاد مثل دقيق شدن روي صدف ها، صخره ها، و گل ها و جمع کردن کلکسيون آنها در يک سطل هم مي تواند جالب باشد. مشاهده حشرات ، پرندگان،و موجودات ديگر نيز مي تواند خيلي هيجان انگيز باشد. گاهي اوقات شما مي توانيد تمام روز خودتان را به جستجو و ماجراجويي در خارج از خانه بگذرانيد. روزهاي ديگر، شايد بتوانيد يک پياده روي کوتاه تا صندق پستي داشته باشيد يا براي نيم ساعتي يه فنجان چاي در بالکن و تراس بنوشيد در حالي که کودکتان کنارتان بازي مي کند . وقت گذراندن خارج از خانه هر چند کم برايتان بسيار مفيد است. حتي وقتي هوا آفتابي نيست . هيچ چيز براي کودک لذت بخش تر از ان نيست که در روز باراني کت و چکمه بپوشد و چتر دستش بگيرد و زير باران توي چاله هاي پر از آب گل هارا کشف کند . وقتي بيرون از خانه وقت مي گذرانيد خواب کودک در زمان استراحت بسيار خوب مي شود .

    4- ياراي کوچولو
    در يک روز پر مشغله که ترافيک کاريتون زياد است مي توانيد با دادن کارهاي کوچک به عنوان بازي براي کودکان آنها را سرگرم کنيد. براي نگهداري کودکان پر انرژي مي توانيد ذهنشان را مشغول به کاري کنيد با اين کار مهارت و عملکرد کودکان بالا مي رود .  وقتي در حال شستشو هستيد ازش بخواهيد اشغالي از روي زمين بردارد و به شما بدهد شستشو را قطع کنيد از او بگيريد و داخل سطل آشغال بياندازيد.اجازه دهيد در آب دادن گلها، چادر زدن توي باغ،يا آماده کردن غذا، به شما کمک کند و اجازه دهيد در خريد کردن و بعضي اوقات در محل کار شما را مشايعت کند همه اينها براي پرورش استعدادهايش بسيار عاليست. هر چند که شما در طول روز هم بايد به کارهايتان برسيد و هم نگران تنها ماندن آنها در ماشين باشيد ولي با سرگرم کردن آنها مشکلتان حل مي شود. کودکان کمک کردن به شما را دوست دارند و هميشه دوست دارند شما برايشان توضيح دهيد که چکار مي کنيد اين اشتياق را در آنها تقويت کنيد. حتي کودکان خيلي کوچک جابه جا کردن اجسام يا چيزي داخل ظرف ريختن را مي توانند انجام دهند. و به کودکان بزرگتر مي توانيد مسئوليت هاي بزرگتري بدهيد. با در نظر گرفتن مسئوليت هاي روزمره خود مي توانييد کودکان شلوغ را با اين نوع بازيها سرگرم کنيد. بزودي با پيروي از اين آموزش پايه و انجام آن وابستگي آنها از شما کمتر و کمتر مي شود. هيچ چيز بهتر از اين نيست که کودک بتواند از خودش نگهداري کند و کارهاي اصلي خود را انجام دهد.

    5-بازي هاي فکري برايش بگيريد.
    هر کودکي عاشق اسباب بازي است . اگر مي خواهيد کودکتان جلوتر از بقيه باشد و هوشش را تقويت کنيد بهتر است روي تخيلاتش تمرکز کنيد. بازي هايي که نياز به خراب کردن و درست کردن دارند برايشان بخريد مانند لوگوهاي خانه سازي ، مجسمه هايي که از چند تکه درست شده اند ، پازل و وسايل موزيکال و اجازه دهيد خودش آنها را بسازد . شما مي توانيد کنارشان بنشينيد و تماشايشان کنيد( بدون هيچ حرفي)چطور با اسباب بازي ها بازي مي کنند و تخيلات و خلاقيتشان تقويت مي شود. وقتي آنها غرق بازي هستند خيلي زيباست که برويد و تماشايشان کنيد.اسباب بازي هايشان را از دسترسش جمع کنيد ، ظروف را علامت گذاري کنيد و اجازه دهيد کودک به انتخاب خود يکي را بردارد. بازي با وسايل خانه برخي اوقات براي کودکان بسيار جذاب است . به آنها ظروف پلاستيکي ، پلوپز آشپزخانه ،کاغذ خوردکن ، روبان ،و قوطي يا جعبه خالي دهيد. مي بينيد تا زماني که به سن مناسب برسند بيشتر مراقب خود هستند،براي اينکه اين نوع بازي حساسيت او را بالا مي برد و مي توانند ار خود مراقبت کنند . شما مي توانيد اين حساسيت ها را در خيلي از اسباب بازي ها ايجاد کنيد.

    6- مطالعه و هنر
    کودکان نمي توانند کتابهاي زياد و وسايل هنر تهيه کنند. کتابخوانه اي درست کنيد با کتابهاي زياد و مفيد که راحت و قابل دسترسي براي آنها باشد و جايي که بتوانند بنشينند و يا دراز بکشند و کتاب بخوانند. زمانيکه بتوانند چيزي در دست بگيرند بايد کتاب در دسترسشان باشد. کتاب هاي خوب و تخته هاي زيادي هستند که براي کودکان مفيد هستند. کتاب هاي جذابي هست که مي توانيد بخريد يا خودتان درست کنيد که به اندازه اسباب بازي براي کودکان شلوغ سرگرم کننده است که به آنها مهارتهايي مانند بستن بند کفش،بستن دکمه يا زيپ و طبقه بندي وسايل را مي آموزد. يک تخته سياه يا تخته سفيد، آلبوم،و پاستل ،ماژيک يا مداد رنگي مناسب، و نقاشي هايي که الهام بخش براي بيان هنرشان باشد. شما مي توانيد خيلي از اين فعاليتها و کارهاي هنري را با يکديگر انجام دهيد. مثلا دست و پاها را رنگ کنيد و ازخود رد پا به جا بگذاريد،نقاشي عروسک يا شخصيت کارتوني مورد علاقه اش را بکشيد، عکس خانواده و دوستانش را با هم بکشيد، مثل يک آزمايش با اشکال ، رنگ ها ، شماره ها و الفبا است. آنها مجبور نيستند که بخوانند يا هرچيزي که مفيد است را انجام دهند اينطوري آنها يادگاري براي وقتي بزرگتر شدن نيز مي سازند. واضحه که وقتي شما نقاشي مي کنيد يا مي نويسيد و يا کارهاي شگفت انگيز انجام مي دهيد با هم صميميتر خواهيد شد. اجازه دهيد بدخط و ناخوانا بنويسد. به او يه بسته گچ بدهيد تا بيرون از خانه روي زمين نقاشي کند و يا عکس هايي که با مسواک يا برس انها را بچسباند.کتاب برچسب برايشان خيلي جالب است .  آنها را روي يک تکه کاغذ مي چسبانند و برايش قصه مي سازند يا با کتاب برچسب بازي هاي ديگري مي کند. که بسيار آموزنده و لذت بخش است مطالعه و کارهاي هنري  کودک فرصتي براي داستان سرايي است. ايده ي جالب ديگر داستانهاي سنگي است. مي توانيد سنگ ريزه هايي از پارک يا کنار ساحل پيدا کنيد و روي آنها نقاشي کنيد و يا با ماژيک علامت گذاري کنيد. سنگها را داخل يک کيسه يا جعبه کارتوني بگذاريد و به کودک اجازه دهيد در يک زمان روي آنها نقاشي کند. و عکس ها را توضيح دهد و داستان بسازد. کودکان بزرگتر هم از اين کار بسيار لذت مي برند. و سنگ بعدي را برداشته و با آن داستان را ادامه دهد تا تمام شود .

    7- آب بازي و حمام کردن با بازي
    بچه ها عاشق آب هستند . واقعا مي توانيد خلاقيت آنها را با آب بازي تقويت کنيد. آب بازي هميشه براي کودکان سرمايه گذاري بزرگي به حساب مي آيد هم آسان است و هم تميز.  ، مجبور نيستيد استخر يا کنار ساحل برويد مي توانيد توي حياط يا تراس با يک ظرف آب در يک روز گرم بازي کنيد. زمان حمام هم بايد خيلي لذت بخش باشد. اجازه دهيد اسباب بازي هايش را روي آب شناور کند، فواره درست کند، آب را بپاشد کودکان علاقه  بي حدي به اين کارها دارند. يک ظرف آب بگذاريد کمي کف درست کنيد و از کودک بخواهيد اسباب بازي هايش را بشورد. با کف حباب درست کنيد که  براي کودکان بسيارلذت بخش است که امروزه انواع مختلف حباب درست کني براي کودکان ساخته اند.در روزهاي گرم مي توانيد يک استخر کوچک برايش درست کنيد و با آبپاش خيسش کنيد. سرگرم کردن کودکان با آب بازي براي پيشرفتشان بسيار مفيد است. هم براي شما و هم براي او آرام بخش است.

    8- ديدو بازديد
    نبردن کودکان خونه ي کسي آسان ترين کار است. ترجيح مي دهيم کودکان را جاهايي ببريم که مي توانند بدوند و جيغ و داد کنند و همه چيز را بهم بريزند. هرچند بايد به کودکان فرصتي دهيم تا درک کنند ما در جمع چه انتظاراتي از آنها داريم و بايد چگونه رفتار کنند.براي جاهاي رسمي و نا آشنا با مهماني هاي کوتاه مدت شروع کنيد زيرا بهتر مي توانيد کودکتان را کنترل کنيد. اجازه دهيد زمان طولاني را با پدر بزرگ و مادر بزرگ و کساني که با آنها آزادي بيشتري دارند بگذرانند. رفت و آمدبا کودکان ديگر و نوجوانان تاثير مفيدي روي کودک شما دارد. و زوردتر از سنشان مي توانند کنترل احساسات و نوع رفتارشان با ديگران را مديريت کنند. آنها هميشه چيز خاصي بهمراه دارند، مانند عروسک يا کتاب مورد علاقه شان. شايد دوست داشته باشند يک چيز کوچک که خودشان درست کرده اند را به ميزبان هديه دهند. به خاطر اين حرکت مثبت آنها را تشويق کنيد.

    9- تلوزيون و وسايل برقي
    اجازه ي استفاده از تلوزيون و کامپيتر و يا وسايل برقي از حساسيت بالايي برخوردار است، با اينکه مي تواند کودک را ساعت ها سرگرم کند و بدون مهارت سازي بار آموزشي بالايي داشته باشد. در عصر جديد، اين وسايل به کودک اجازه مي دهد تا از خلاقيت ديگران استفاده کند و ايده هاي جديد بگيرد و سطح يادگيري آنها را بالا ببرد. دستگاههايي با صفحه نمايشي لمسي برنامه هاي خاصي دارند که براي کودکان جالب است و توانايي حل مسئله را در آنها بالا مي برد. براي کودکان بزرگتر زمان زيادي لازم نيست تا جذب آن شوند تا مواقعي که منتظر آماده شدن غذا هستند يا خوابشان نمي آيد و شما بايد روي کاري يا کسي تمرکز داشته باشيد، سرگرم باشند. و همچنين فرصتيست تا کودکان مرزها و محدوديتهايشان را بشناسند. اما سخت ترين بخش زماني است که شما مي خواهيد دستگاه را خاموش کنيد و از دستش بگيريد. و ممکن است بهانه بگيرد و اوقات تلخي ایجاد کند.


    10-هيچ کاري نکردن
    مراقبت از کودکان بسيار سخت است . و فشار زيادي روي والدين است. گاهي وقت ها اصلا نبايد کاري انجام بدهيد، بنشينيد و اجازه دهيد کودک براي شما چيزي بياورد و يا خودش تشخيص دهد که شما چه چيزي لازم داريد آنها واقعا به اين کار نياز دارند و به اين ترتيب تمام توجه شما را دارند. هر چيزي مي تواند بازي باشد و يا فرصتي براي يادگيري. ما مجبور نيستيم هر لحظه را پر از فعاليت و بازي و چيزهاي جالب کنيم. فقط بايد گاهي اوقات با آنها ارتباط برقرار کنيم، بگذاريد از سروکولتان بالا برود و در آغوش بگيريدش، يا اجازه دهيد کنارتان بنشيند و در سطح خودش با او گفتگو کنيد، کافيست، گاهي اوقات کمتر کار کنيم و بيشتر از وجودشان بهره ببريم.
    قبل از اينکه متوجه شويد زمان مي گذرد و آنها بزرگ مي شوند و شما لذت با آنها بودن را از دست مي دهيد.

    مترجم اختصاصی زیباکده : لیلا نوروزی
    برچسب ها فرزندان ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان