خانه

11 نکته برای داشتن یک آشپزخانه ایمن

  • احتمال وقوع حادثه در آشپزخانه در مقایسه با دیگر مکانهای خانه بیشتر است. خانم ها باید آگاهی لازم در مورد اقدامات ایمنی در آشپزخانه را داشته باشند مخصوصا زمانی که در خانه کودک یا حیوان خانگی نگه می دارند. در اینجا نکات ایمنی که باید در آشپزخانه رعایت کنید را مرور خواهیم کرد.

    1. موادی که روی کف آشپزخانه می ریزند را سریعا پاک کنید
    اگر در زمان آشپزی کمی شیر، آب یا سس روی زمین ریخت، همان لحظه آن را پاک نمایید. با اینکار احتمال اینکه کسی سر بخورد یا اینکه کف آشپزخانه لکه ایجاد شود را کم خواهید کرد.

    2. اتصالات وسایل برقی را بررسی کنیدخانه
    در آشپزخانه شما وسایل برقی زیادی از جمله قهوه ساز، کتری برقی، مایکروویو، یخچال، ماشین ظرفشویی و تستر وجود دارد. در فواصل منظم حتما این دستگاهها را بازرسی نمایید تا آثار ساییدگی سیم ها یا شل شدن اتصالات در آنها وجود نداشته باشد. شما با بررسی نمودن منظم وسایل برقی موجود در آشپزخانه تان می توانید خانواده خود را در برابر مخاطرات احتمالی محافظت نمایید.

    3. تا آنجا که ممکن است از قرار دادن چهارپایه یا نردبان در آشپزخانه اجتناب کنید
    اگر درخانه حیوان خانگی یا کودک خردسال دارید، از نگهداری نردبان یا چهارپایه در آشپزخانه اجتناب کنید. کودک نوپا یا حیوان اهلیتان ممکن است از روی حس کنجکاوی از چهارپایه یا نردبان بالا برود. فقط برای دسترسی به کابینتهایی که در ارتفاع بالا قرار دارند یک نردبان کوتاه در آشپزخانه نگه دارید.

    4. یک کپسول آتش نشانی تهیه کنید
    حتی اگر خانه شما مجهز به دستگاه هشداردهنده آتش سوزی نیز هست، یک کپسول آتش نشانی کوچک برای آشپزخانه تان تهیه کنید. به وسیله آن می توانید آتش سوزی های کوچک را در آشپزخانه خاموش کنید. این یک کار مهم برای داشتن ایمنی در آشپزخانه است که باید به آن اهمیت دهید.

    5. در آشپزخانه کفش بپوشید
    شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد اما این یک نکته بسیار مهم ایمنی است که باید در آشپزخانه رعایت نمایید. در صورتیکه به صورت تصادفی چاقو یا وسایل نوک تیز دیگر از دستتان رها شود، کفش می تواند از پای شما در برابر آنها محافظت کند. البته یک کفش مناسب از سرخوردن احتمالی شما نیز جلوگیری خواهد کرد.

    6. از قفل محافظ کودک استفاده کنید
    استفاده از این قفلها در آشپزخانه برای محافظت از کودکتان الزامی است. خواه این قفل را روی محل مخصوص نگهداری مواد شوینده نصب می کنید یا کابینت قابلمه و ماهیتابه ها، استفاده از این قفل احتمال دسترسی کودک را به وسایلی که برای او مخاطره آمیز است کم خواهد کرد.

    7. گردگیرها و دیگر پارچه ها را از فر دور نگه دارید
    باید آشپزخانه تان را طوری بچینید که از هر جهت ایمن باشد. این شامل محل قرار دادن نمگیر ها ، دستمال حوله ای و دیگر وسایل پارچه ای آشپزخانه  نیز می شود. حتما اینطور وسایل را در کشویی دور از فر قرار دهید تا احتمال آتش گرفتن آنها را به حداقل برسانید.

    8. یک جعبه کمک های اولیه برای آشپزخانه تان تهیه کنید

    داشتن یک جعبه کمک های اولیه در آشپزخانه امری ضروری است که در صورت بروز حادثه می توانید سریعا به آن رجوع کنید. این جعبه شامل قیچی، گاز استریل، باند، پماد سوختگی، پنبه و دیگر وسایل و داروهای لازم است.

    9. از شر لوازم شیشه ای که لب پر شده اند یا ترک برداشته اند خلاص شوید
    آیا هنوز از لیوانی که دیواره آن ترک برداشته است استفاده می کنید؟ آیا در کابینتتان هنوز وسایلی هست که ترک دارند اما کاملا نشکسته اند؟ ممکن است در ظرف مورد نظر فقط یک ترک کوچک وجود داشته باشد اما همان ترک باعث زخمی شدن دستتان هنگام شستشو شود یا ممکن است شخصی ندانسته از آن ظرف برای خوردن غذا استفاده کرده دچار حادثه شود، پس اینطور ظروف را از رده خارج کرده و از آنها استفاده نکنید.

    10. وقتی از وسایل برقی استفاده نمی کنید آنها را از برق بکشید
    یکی از مهمترین دلایلی که چرا باید پس از استفاده از یک وسیله برقی آن را از برق بکشید آنست که آن وسیله دیگر برای کودکتان خطر نداشته باشد. البته دلیل دیگر آن اینست که مطمئن شوید وسیله هنگامی که بی استفاده است برق مصرف نمی کند.

    11. مراقب بخار داغ باشید
    این طرز فکر اشتباه که تنها آب جوش یا روغن خیلی داغ می تواند باعث سوختگی درجه دو یا سه شود را در ذهنتان اصلاح کنید. اگر مراقب نباشید بخار نیز می تواند به همان اندازه پوستتان را بسوزاند. هنگامیکه در دیگ در حال جوشیدن را باز می کنید مراقب باشید. همچنین هنگامیکه ظرف حاوی غذای درحال جوشیدن را از مایکروویو خارج می کنید یا هنگامیکه می خواهید درب کنسروی که در آب جوشانده اید را باز نمایید بسیار مراقب باشید.

    مترجم اختصاصی سایت : آذر امینی
    برچسب ها خانواده , زندگی ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان