خانه

14 راه برای کسب عادت مطالعه کردن

  • بسیاری از ما در زندگی روزمره‌مان اهدافی برای خود در نظر می‌گیریم. مثلا  "من می‌خواهم لاغر شوم... من می‌خواهم از این پس صبح‌ها زودتر بیدار شوم... و مسائلی از این دست! ". تصمیم برای کتاب‌خوان شدن هم جزو تصمیماتی است که بسیاری از افراد در بین اهدافشان قرار می‌دهند. خواندن یک کتاب خوب می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد. می‌تواند چیزهایی فراتر از افق‌‌های ذهنی روزمره‌تان به شما یاد دهد یا شخصیت‌هایی آنچنان شفاف در ذهن شما بسازد که واقعا فکر کنید آن‌ها را می‌شناسید.

    اگر شما دوست دارید عادت کتاب خواندن را کسب کنید، می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید تا مطالعه را در وجودتان نهادینه کنید.

    قبل از هر چیز بدانید که کتاب خواندن در صورتی لذت‌بخش است که شما کتاب خوبی در اختیار داشته باشید. اما اگر بخواهید یک کتاب بد یا خیلی سخت بخوانید و خود را مجبور به خواندن کنید این کار تبدیل به یک عمل مشقت‌بار خواهد شد. اگر در مورد یک کتاب این اتفاق برای شما در چند روز متوالی افتاد آن کتاب را رها کنید و به سراغ کتابی بروید که دوستش دارید.

    حالا به نکات زیر برای ایجاد عادت مطالعه توجه کنید:

     

    1.زمان‌های مشخصی برای این کار در نظر بگیرید. شما باید چند زمان مشخص در هر روز در نظر بگیرید که در آن اوقات حتما مطالعه کنید. این زمان ها باید حداقل بین 5 تا 10 دقیقه باشند. در این زمان‌ها مهم نیست که چه چیزی می‌خوانید. فقط مهم است که این کار را انجام دهید. مثلا در زمان صبحانه خوردن، ناهار خوردن، زمان به رختخواب رفتن و ... این کار را انجام دهید. می‌بینید که شما با این کار می‌توانید مثلا 4 زمان ده دقیقه‌ای در روز را به مطالعه اختصاص دهید که معادل 40 دقیقه خواهد شد. این یک شروع عالی است. اما راهکا‌رهای دیگری هم وجود دارد...

     

    2.همیشه یک کتاب همراهتان داشته باشید. هر جا که می‌روید بک کتاب با خودتان ببرید. وقتی سوار ماشین هستید، در محل کارتان و ... آن را همراه داشته باشید. در این صورت زمانی که فرصت کافی برای مطالعه داشته باشید مثلا در صف انتظار مطب دکتر می‌توانید مطالعه کنید. این یک راه عالی برای گذراندن زمان است.

     

    3.یک فهرست تهیه کنید. یک فهرست از تمام کتاب‌های خوبی که می‌خواهید بخوانید تهیه کنید. می‌توانید این لیست را در در دفترچه‌ی خود و یا هر جای دیگری که مایل هستید بنویسید. هر زمانی که نام کتاب جدید به گوشتان می‌خورد که علاقمند به خواند آن می‌شوید حتما آن را به لیست خود اضافه کنید. کتاب هایی که می‌خوانید را در این فهرست علامتگذاری کنید.

     

    4.یک مکان آرام پیدا کنید. در خانه یک جای دنج و آرام پیدا کنید که بتوانید راحت بنشینید و بدون هیچگونه مزاحمتی کتاب بخوانید. لطفا دراز نکشید و فقط در صورتی اینکار را انجام دهید که می‌خواهید در درختخواب مطالعه کنید. در نزدیکی مکان مطالعه‌ی شما نباید تلویزیون، کامپیوتر،‌صدای موسیقی یا افراد شلوغ خانواده وجود داشته باشند تا حواس شما پرت نشود. اگر چنین جایی ندارید سعی کنید آن را به وجود بیاورید.

     
    5.کمتر پای تلویزیون و اینترنت بمانید. اگر واقعا می‌خواهید مطالعه‌تان افزایش پیدا کند باید استفاده از تلویزیون و اینترنت را کم کنید. این کار برای بسیاری از افراد سخت است. در عین حال هر یک دقیقه‌ای که شما از انجام این فعالیت‌ها کم میکنید می‌توانید به زمان مطالعه‌تان اضافه کنید. این زمان‌ها، زمان مطالعه‌ی شما را شکل می‌دهند.

     

    6. برای فرزندتان کتاب بخوانید. اگر شما بچه دارید باید حتما برای او کتاب بخوانید. ایجاد عادت مطالعه در کودکان بهترین راه برای این است که مطمئن شوید آن‌ها حتما وقتی بزرگ شوند کتاب خواهند خواند. چند کتاب عالی برای بچه‌ها پیدا کنید و برای آن‌ها بخوانید. در همین حین شما در حال شکل‌دهی عادت مطالعه در خودتان نیز هستید و همچنین لحظاتی خوب با فرزندتان سپری می‌کنید.

     

    7.یک فهرست از کتاب‌خوانی‌هایتان تهیه کنید. این فهرست علاوه بر این که باید شامل عنوان و نویسنده‌ی کتاب باشد، باید تا حد امکان زمان شروع و پایان مطالعه را در بر داشته باشد. حتی بهتر است یک یادداشت کنار هر عنوان کتاب در رابطه با نظر خودتان درمورد کتاب بنویسید. بسیار لذت‌بخش است که پس از چند ماه نگاهی به عنوان کتاب‌هایی که خوانده‌اید و نیز یادداشت‌های خودتان بیندازید.

     

    8.از کتاب‌های دست دوم استفاده کنید. کتاب‌های خودتان را در سایت‌ها یا مغازه‌های دست دوم فروشی به فروش برسانید و کتاب‌های دست دوم را با قیمت مناسب خریداری کنید. در این صورت شما می‌توانید با صرف هزینه‌ی کمتر کتاب‌های بیشتری بخوانید. گشت و گذار در سایت‌ها یا مغازه‌های دست‌دوم فروشی بسیار لذت‌‌بخش خواهد بود.

     

    9.یک روز را به رفتن به کتابخانه اختصاص دهید. حتی ارزان‌تر از خریدن کتاب‌های دست دوم این است که عادت کنید یک زمان مشخص در هفته را به کتابخانه بروید.

    10.کتاب‌های جذاب و بامزه بخوانید. کتاب‌هایی بخوانید که واقعا شما را سر ذوق می‌آورند. کتاب‌هایی که شما را وادار می‌کنند که تا انتها پیش بروید و لذت ببرید. وقتی عادت مطالعه در شما شکل بگیرد آن‌ زمان می‌توانید سراغ کتاب‌های سخت‌تر و سنگین‌تر بروید.

     

    11.زمان مطالعه‌تان را لذت‌بخش کنید. زمان مطالعه شما باید یکی از لذت‌بخش ‌ترین زمان‌ها در طول روز باشد. یک چای یا قهوه‌ی عالی آماده کنید. روی یک صندلی راحت بنشینید. و مطابق با شرایطی که دارید یک زمان لذت‌بخش برای خود فراهم کنید.

     

    12.یک وبلاگ بسازید. در وبلاگ خود درباره‌ی کتاب‌هایی که می‌خوانید بنویسید. بلاگتان را به دوستان و آشنایان معرفی کنید تا برای شما نظر بگذارند و شما را همراهی کنند.

     

    13.یک هدف بزرگ برای خود مشخص کنید. مثلا به خود بگویید که من می‌خواهم تا پایان امسال 50 کتاب بخوانم. سپس تلاش کنید تا به این هدف دست پیدا کنید. اما حواستان باشد که شما قرار است از مطالعه لذت ببرید پس این کار را تبدیل به یک مسابقه‌ی سخت نکنید.

     

    14.ساعت مطالعه یا روز مطالعه داشته باشید. اگر پس از شام تلویزیون را خاموش می‌کنید و اینترنت را کنار می‌گذارید می‌توانید این ساعت را تبدیل به ساعت مطالعه‌ی روزانه‌تان کنید. بسیار لذت بخش است که در این زمان همه‌ی افراد خانواده مطالعه کنند. حتی می‌توانید یک روز خاص را به مطالعه اختصاص دهید. مطمئن باشید این کار فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود.

     منبع : همینا

     

    برچسب ها روان شناسی , موفقیت ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان