خانه

5 راه سالم برای طبخ سبزیجات

  • همه می دانیم که خوردن سبزیجات برای سلامتی خوب است. سبزیجات به خاطر خواص درمانی بسیار زیادی که دارند، باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. اگر آن ها را با روش درستی بپزید، مواد مغذی و طعم آن ها دست نخورده و سالم باقی می ماند. تحقیقات نشان داده که مقدار ویتامینها،موادشیمیای گیاهی و دیگرمواد معدنی که وارد بدن ما نمی شود به مقدار مصرف سبزیجات ربطی ندارد، بلکه به نوع پختن آن ها بستگی دارد. در متن زیر می توانید بعضی از راه های سالم پختن سبزیجات را بخوانید.

    1. سبزیجات را بخار پز کنیدسبزیجات
    به جای جوشاندن و آب پز کردن سبزیجات، آن ها را بخار پز کنید. این باعث می شود که مواد مغذی و عطر و طعمشان حفظ شود. سبزیجات بخار پز بسیار سالم تر از آب پز هستند. سبزیجات بخار پز مثل همان آب پز است اما مواد مغذی کمتری از دست می دهند. برای طعم دادن می توانید به آن ها دانه های کنجد، سیر یا هر چیزی که دوست دارید اضافه کنید. هر چه آب سبزیجات کمتر باشد، مواد مغذی بیشتری حفظ می شود. برای بهترین نتیجه، آن ها را تا جایی بخار پز کنید که کمی ترد و نرم شوند.

    2. از نمک کمتر استفاده کنید
    از نمک خیلی کم استفاده کنید. درست است که نمک سبزیجات را خوشمزه می کند، اما نباید به عنوان چاشنی اصلی استفاده شود. می توانید از ادویه جات دیگری مثل سیر برای طعم دادن به سبزیجات استفاده کنید.

    3. سبزیجات خود را در فر یا باربکیو گریل کنید
    گریل کردن سبزیجات یک راه سالم است. سبزیجات را با روغن بسیار کم گریل یا سیخ کنید تا ترد و نسبتاً قهوه ای رنگ شوند و به سیخ یا باربکیو هم نچسبند.  سبزیجات کبابی بسیار خوشمزه تر و سالم تر از سبزیجات سرخ شده هستند.

    4. موقع سرخ کردن سبزیجات را هم بزنید
    یک راه ساده و سریع برای مصرف سبزیجات این است که کمی آن ها را سرخکنید. فقط نباید خیلی خمیر یا له شوند. برای آن که حداکثر مواد مغذی حفظ شود، در حدی آن ها را سرخ کنید یا بپزید که فقط کمی ترد شوند.

    5. سبزیجات را کباب کنید
    این یک راه سالم دیگر است، راهی سریع و عالی برای پختن سبزیجات که باعث می شود طعم آن ها هم به اندازه ویتامین ها و مواد معدنی حفظ شود.
    سبزیجات اگر باروش درستی آماده نشوند، طعم و رنگ و ویتامین و مواد معدنی خود را از دست می دهند. بنابراین خیلی مهم است که سبزیجات به درستی پخته شوند، طوری که حداکثر فواید و خواص درمانی را به دست بیاورید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها آشپزخانه , سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان