خانه

5 نوع غذا برای کودک

  • سخت ترین کار برای هر مادر بعد از تولد نوزاد، غذا دادن به اوست و این که کودک به یک برنامه ی غذایی مشخص عادت کند. همیشه بلاتکلیف هستید که چه غذایی را می توانید به کودکتان بدهید و این که چه مقدار غذا برایش مناسب است. اگر کودکتان دل درد یا اسهال دارد، احتمالاً متوجه نمی شوید به خاطر غذایی است که به او دادید یا دلیل دیگری دارد.اگر به هر دلیلینتوانید خودتان به کودکتان شیر دهید، اوضاع کمی پیچیده می شود! باید بفهمید معده ی کودک، لاکتوز شیر را می تواند تحمل کند یا نه. با وجود تمام این مشکلات، غذا دادن به کودک خیلی هم ترسناک نیست! اگر از یک برنامه ی غذایی مشخص پیروی کنید، بعد از مدتی در این کار مهارت پیدا می کنید. در متن زیرغذاهایی را معرفی می کنیم که برای کودک مناسب هستند.

    1. سبزیجات له شدهکودک
    این دوران زمان خوبی برای غذاهای فیبر دار نیست. سبزیجاتی را انتخاب کنید که فیبر کمتری دارندکه کودک به راحتی آن ها را هضم کند. سعی نکنید غذا را مزه دار یا طعم دار کنید چون کودک اصلاً متوجه آن نمی شود. هر گونه ادویه و چاشنی جدیدی معده ی حساس کودک را به هم می ریزد. سبزیجات را خوب بجوشانید و قبل از این که به کودک بدهید آن ها را کاملاً له کنید. هویج گزینه ی خوبیست. لوبیا هم به خاطر پروتئینش غذای خوب یمحسوب می شود.

    2. بیسکوئیت های ساده را با شیر به صورت یک خمیر درست کنید
    بیسکوئیت های ساده ای را تهیه کنید که هیچ مغز یا خرده شکلات نداشته باشند. آن ها را با مقداری شیر له کنید تا به صورت خمیر در بیاید.اگرآن ها را با شیر گرم مخلوط کنید راحت تر له می شوند. وقتی کمی خنک شد آن را به کودک بدهید. نان و شیر هم غذای خوبی برای کودک است.

    3. سیب له شده و پخته شده
    پوست سیب را بکنید، کاملاً آن را بپزید و له کنید تا به صورت خمیر در آید.حتماً باید پوستش را بکنید، چون ممکن است کودک با پوست آن خفه شود. قبل از این که سیب را له کنید باید هسته هایش را هم در بیاورید. می توانید میوه های دیگری را هم که باعث خفگی کودک نمی شوند امتحان کنید. فقط در نظر داشته باشید که کودکتان هنوز نمی تواند چیزی را بجود و در واقع هر چیزی را که به او بدهید قورت می دهد!

    4. تخم مرغ
    تخم مرغ آب پز هم یک منبع عالی از پروتئین و سایر مواد مغذی برای کودک است.حتماً لازم نیست مدت زیادی صبر کنید تا بتوانید به کودکتان تخم مرغ بدهید. بعد از سه ماه می توانید این کار را بکنید. مثل تمام مواد غذایی دیگر، باید تخم مرغ را هم له کنید تا کودک بتواند راحت آن را بخورد. همیشه در کنارتان آب هم بگذارید که وقتی تخم مرغ در سقف دهان یا گلوی کودک گیر کرد به او آب بدهید. تخم مرغ نباید خشک باشد.

    5. نخود سبز و هویج
    مخلوط نخود سبز و هویج هم یک غذای عالیبرای کودک است. وقتی که نخود و هویج را می جوشانید کمی نمک هم به آن اضافه کنید. آن ها را کاملاً با هم مخلوط کنید و خمیری درست کنید که خیلی سفت نباشد. باید کمی آب دار هم باشد. درجه ی غلظتش برای کودک باید مناسب باشد تا بتواند بدون هیچ مشکلی آن را قورت دهد.
    دست هایتان و ظروفی که استفاده می کنید باید کاملاً تمیز باشند. همیشه قبل از این که کودک را بخوابانید، آروغش را بگیرید.هر روز غذاهای مختلف را امتحان کنید و اگر کودکتان هر گونه درد یا ناراحتی دارد حتماً با پزشک متخصص کودک مشورت کنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها تغذیه , سلامتی , فرزندان ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان