خانه

5 نکته که باید در مورد دیابت بدانید

  • بیماری دیابت این روزها بسیار شایع شده است و بسیاری از کشورها سالانه آمار هشدار دهنده ای را در مورد تعداد زیادی از مردم مبتلا به دیابت، منتشر می نمایند. این افزایش نگران کننده دیابت می تواند نشانی از شیوه ی زندگی در حال تغییر ما باشد که مشخصه ی آن کار فیزیکی کمتر و مصرف غذاهای چرب تر یا مواد غذایی است که از لحاظ  ژنتیکی تغییر یافته اند.

    چربی شکم و چاقی از دلایل غیر ژنتیکی ابتلا به دیابت به شمار می روند و در حال حاضر حتی کودکان نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت می باشند.

    هرچند هنوز دلیل روشنی برای این موضوع یافت نشده اما رژیم غذایی، افزایش وزن و بی حرکتی ناشی از شیوه ی جدید زندگی، همه می توانند از علل ابتلا به این بیماری باشند.

    در اینجا به نکاتی می پردازیم  که باید در مورد دیابت بدانید:دیابت

    1. سه نوع دیابت وجود دارد
    دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری. دیابت نوع 1 وقتی اتفاق می افتد که پانکراس به هیچ وجه توانایی ساختن انسولین را نداشته باشد. در چنین مواردی بیمار باید هر روز یک نوبت انسولین تزریق نماید. در دیابت نوع 2 تولید انسولین برای نظارت بر میزان قند خون، بسیار پایین است و با دارو جبران می شود. هنگامی که دارو جواب ندهد، این نوع مبتلایان نیز هر روز مجبور به تزریق انسولین می باشند. دیابت بارداری در دوران بارداری اتفاق می افتد و به ندرت پس از زایمان ادامه می یابد. ژنتیک نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری دارد.

    2. در بیماران مبتلا به دیابت،میزان قند خون پس از خوردن غذا افزایش پیدا می کند
     افراد مبتلا به دیابت باید در مورد غذاهای خاصی که بلافاصله پس از مصرف میزان قند خون را افزایش می دهند، خیلی دقت کنند. گاهی اوقات میزان قند خون می تواند تا چهار ساعت بعد از غذا بالا باقی بماند و اگر شما تصمیم به تست کردن آن را دارید، بهتر است دو ساعت بعد از غذا یک تست و چهار ساعت بعد از غذا تست دیگری انجام دهید. میزان قند خون بالا در بدن اگر برای مدت طولانی بدون درمان رها شود، می تواند آسیب های بسیاری را به بدنتان وارد کند.

    3. دیابت می تواند به نابینایی و مشکلات کلیوی منجر شود
     افزایش میزان قند خون در بدن می تواند به رگ های خونی کوچک که از میان شبکیه چشم و کلیه هایتان عبور می کنند، آسیب برساند. این قضیه می تواند به نابینایی و همچنین نارسایی کلیه منجر شود. در واقع درصد بسیار زیادی از نابینایی به دیابت در بزرگسالان بین 20 تا 74 ساله نسبت داده شده است.

    4. دیابت بر روی سیتم عصبی شما نیز تاثیر می گذارد
    ممکن است افراد مبتلا به نوع پیشرفته دیابت، با اختلالات عصبی نیز مواجه گردند. اعصاب بی حس شده و این افراد حس کمی در انگشتان پا و کف پای خود احساس خواهند نمود. در نتیجه پا دچار نوعی زخم می شود و در بدترین حالت برای نجات جانشان، مجبور به قطع عضو خواهند شد. پس بهتر است همیشه دیابت خود تحت کنترل داشته باشید.

    5. ممکن است دیابت منجر به سکته مغزی، بیماری های قلبی و مشکلات دندان نیز گردد
    دیابت کنترل نشده همچنین می تواند به سکته مغزی، مشکلات دندانی و بیماری های قلبی در بزرگسالان منجر شود. دیابت و بیماری های قلبی می توانند به ترکیب کشنده ای بدل گردند، چون بسیار سخت درمان می شوند و تقریبا شما را از انجام بسیاری از امور عاجز می نمایند. امروزه دانستن این که آیا شما مبتلا به دیابت هستید یا خیر، با انجام آزمایش قند خون از انگشت دست که بسیار آسان نیز می باشد، به راحتی در دسترس شماست. بهتر است که هر چند ماه یک بار این آزمایش را انجام دهید. 

    مترجم اختصاصی زیباکده : آذر امینی
    برچسب ها بیماری , سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان