خانه

آسیب های استفاده از کفش پاشنه بلند

  • اين پاها كه قلب دوم ما هستند نتایج پژوهش جدید محققان نشان میدهد استفاده از کفش های پاشنه بلند، سلامت افراد را به مخاطره می اندازد، شايد شما هم از آن گروه باشيد كه به خودتان كمتر اهميت مي دهید، اما وقتي خسته مي شويد حداقل كششي به دست ها و كمر مي دهيد و هر از گاه هر چند اندك، ورزشي مي كنيد، اما فكر كنيد و ببينيد براي پاهاي خود چه كرده ايد؟

    يكي از انواع كفش هايي كه طرفداران زيادي نيز دارد، كفش هايي با پاشنه بلند هستند، كفش هاي پاشنه بلند در ميان خانم ها محبوبيت ويژه  دارد و خيلي از افراد ترجيح مي دهند بيشتر از اين نوع كفش ها استفاده كنند.
    گروهي به راحتي و سلامت خود چندان اهميت نداده و همه چيز را فداي زيبايي مي كنند، اما حتما مي دانيد كه كفش هاي پاشنه بلند نيز مشكلاتي را براي سلامت ما ايجاد مي كنند، پس بد نيست از تاثيرات اين مدل كفش ها بر بدن اطلاع داشته باشيم. شايد با اطلاعات بيشتر بتوان كفشي مناسب انتخاب كرد.

    محققان هشدار دادند:
    شین هوا نوشت: محققان استرالیاییمعتقدند زنان با پوشیدن کفش های پاشنه بلند و انجام فعالیت با آن خود را در معرض آسیب های جدی قرار می دهند، نابراین گزارش، دکتر کریج پاسر سخنگوی انجمن پیراپزشکان نیوساوث ولز در این باره میگوید: موارد بروز خطراتی مانند پیچ خوردگی قوزک پا، در رفتگی زانو، شکستگی مچ و صدمات وارد شده به سر، در پی استفاده افراد از کفش های پاشنه بلند برای فعالیت های روزانه افزایش یافته است.

    وی با اشاره به این که صدماتی که استفاده از چنین کفش هایی در دراز مدت به بدن فرد وارد میکند، باید جدی گرفته شوند، می افزاید: تنها در یکی از موارد شاهد آن بودیم که در اثر همین مسئله، استخوان پای یک فرد کاملاً بیرون زد. این آسیب بسیار شدید تنها در فوتبالیست ها دیده میشود، این افراد در حقیقت با استفاده از کفش های پاشنه بلند، خود را در معرض خطراتی قرار میدهد که ورزشکاران حرفه ای در معرض آن قرار میدهد که ورزشکاران حرفه ای در معرض آن قرار دارند، بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از استرالیا، اندازه پاشنه کفش هایی که امروزه از سوی افراد مورد استفاده قرار میگیرد افزایش یافته، به طوریکه این میزان تا 17سانتی متر هم پیش رفته است، گفتنی است که، کفش های پاشنه بلند وزن فرد را به سمت جلو منتقل میکنند که این امر از دست دادن تعادل و وقوع حادثه را در پی دارد.

    مشکلاتی که کفش های پاشنه بلند بر بدن ایجاد میکند؛

    كفش پاشنه بلند و زانو: تغيير وضعيت بدن هنگام راه رفتن با كفش هاي پاشنه بلند فشار زيادي به زانوها وارد مي كند. مطالعه اي كه در اين زمينه انجام گرفته مشخص كرده است، زماني كه خانمي از كفش پاشنه بلند استفاده مي كند، فشار مفصل زانو تا حدود 26 درصد افزايش مي يابد.

    كفش پاشنه بلند و حالت بدن:كفش هاي پاشنه بلند مركز ثقل بدن را به جلو فشار مي دهند، بنابراين لگن و ستون فقرات را از حالت درست يعني قرار گرفتن به صورت عمودي خارج مي كنند. اين فرم در بلندمدت، صدماتي جدي را به ناحيه ستون فقرات وارد مي كند.

    فشار ناشي از كفش پاشنه بلند: كفش هاي پاشنه بلند شما را قد بلندتر نشان مي دهند، اما هر چه ارتفاع پاشنه ها افزايش مي يابد، فشار وارد بر پنجه پا نيز بيشتر مي شود. به عنوان مثال كفشي با پاشنه 7 سانتي متر به اندازه 76 درصد فشار را بيشتر مي كند و كفشي با 5 سانت پاشنه 57 درصد و پاشنه 5/2 سانتي 22 درصد.

    ساق پا و پاشنه بلند: عضله ساق پا، متناسب با ميزان پاشنه منقبض شده و با زاويه پاشنه تنظيم مي شود. كفش هاي پاشنه بلند باعث مي شوند اين ماهيچه نيز تحت فشار قرار گيرد، اين فشار نيز به درد ساق پا منتهي مي شود.

    صدمات قوزك پا: کفش هاي پاشنه بلند باعث مي شوند که تعادل فرد نيز از وضعيت طبيعي خارج شود. طبيعي خواهد بود که زمين خوردن و ليز خوردن با اين نوع کفش ها بيشتر شود. پس بايد بدانيم كفش هايي با پاشنه هاي بلند، مشكلاتي را براي سلامت قوزک پا نيز ايجاد مي کنند، ازجمله پيچ خوردگي يا شکستگي قوزک.
        
    راه حل:
    زماني که تصميم به خريد کفش مي گيريد، دقت کنيد که کفشي مناسب انتخاب كنيد. به اين معنا كه اگر کفش تنگ است، هرگز آن را نخريد. در ضمن كفش را در هر دو پاي خود امتحان کنيد. زيرا ممکن است اندازه دو پا با هم متفاوت باشد. در اين شرايط نيز با اندازه بزرگ تر خريد کنيد. دقت کنيد که جنس کفش نيز مناسب باشد. به اين معنا که قابل انعطاف بوده و به اصطلاح پا در آن قادر به نفس کشيدن باشد، همچنين کفش هاي پاشنه بلند را بيش از 3 ساعت نپوشيد و اگر بيشتر از اين مدت از اين کفش ها استفاده مي کنيد دائم به پاهاي خود کشش و ماساژ دهيد تا اثرات آن را تا حدي جبران کني، فراموش نكنيد بهتر است که آخر روز براي خريد کفش برويم. زيرا در آن زمان پا به دليل تورم بزرگ تر از ساير اوقات روز است. در هر حال مراقب پاهاي خود باشيد.
       

    منبع: ماهنامه آشنا و رونامه جام جم

    برچسب ها زنان , زیبایی , سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان